Gå til innhold

Den hyggelige tråden om spill som hobby.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herreguuud, Divinity er langt :) Er på 83 timer nå, og er fortsatt ikke på sistebossen. Det verste er at jeg faktisk har rushet de siste fem timene, da jeg er klar for at spillet skal slutte. Det føles rart, fordi jeg pleier aldri spille spill så lenge. Jeg er av typen som i beste fall suser gjennom hovedhistorien og de viktigste sideaktivitetene i spill; hvis jeg ikke liker spillet slutter jeg bare. Så dette må være en slags rekord for meg, i alle fall i følge Steam.

 

Hadde ikke fortsatt så lenge hadde jeg ikke likt spillet så godt som jeg gjør. Fantastisk rollespill for de med litt tålmodighet. Siste akt er så langt litt treg, men ellers er alt bra.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Er det noen andre her som ser på Awesome Games Done Quick 2015?

Har fulgt med noen dager. Litt av og på selvsagt. Mest av, men forholdsvis mye på også :p

 

Jeg har egentlig aldri hatt noen interesse av å se på at andre spiller, men jeg synes de holder ganske grei kvalitet på sendingen, og det har for min del vært en del interessante gjensyn med gamle perler.

Lenke til kommentar

 

Problemet er at mange såkalte "retrogamere" knapt har hørt om konsoller som er eldre enn PS2, og de har så vidt en anelse om at Sega lagde konsoller en gang i tiden. Sånne folk har jeg omtrent null respekt for. Det er de samme folkene som var overlykkelige når Ducktales og Castle of Illusion kom i i HD-versjon og liksom hadde vært fans helt siden starten, men likevel ante de ikke hvilken plattform de kom til, og de ante slettes ikke at det er flere Illusion-spill. Hele tre stykker, faktisk. (Castle of, Land of, World of.) Vanligvis bryr jeg meg ikke over hva folk kaller seg, men det blir rent pinlig når folk prøver å kalle seg retrogamer for å være tøff.

 

Vi ser mye av det samme i f.eks filmer. Jeg husker da The Ring kom til Norge, og alle var helt hekta på "de nye japanske skrekkfilmene". At mange av oss hadde vært fans i årevis var uinteressant. Samme gjelder Saw. "Alle" elsket eller hatet den fordi den tok grafisk vold til et helt nytt nivå, og overså dermed samtidig at vi har hatt filmer som er langt mer grafisk voldelig og syke i flere tiår. Husker du den scenen i Hostel med hun dama som fikk øyet stukket ut? Allerede på 70-tallet og tidlig 80-tall fikk vi filmer der folk fikk stukket ut øyne i nærbilde. Da er ikke den scenen i Hostel så ekkel til sammenligning.

 

Poenget er at jeg mener mange folk bare har det i kjeften for å virke tøffe. Det blir noe av det samme som å overnatten bli en hardcore fotballfan fordi man har lest om noen lag i Pondus, og som aldri har hørt om Premiere League. Det er bare flaut.

 

De ødelegger absolutt ingenting.

Jo, de kan faktisk gjøre det. Jeg nevnte Saw og Hostel, og fordi de ble så populære klarte de å endre sjangeren, og så godt som ødelegge den. Når går det bare i grafisk vold og tortur, mens bra slashere er så godt som utdødd. Norge kom til og med med sin egen variant i Rovdyr, men ikke uventet ble det mye grafisk vodt og tortur, og fint lite annet. Selv en historie gadd dem ikke presse inn. De forsøkte ikke engang. Andre nye slashere følger etter, så en bra historie og interessnt morder i slashere har vi ikke hatt på mange år. Det er ikke uten grunn vi ikke har fått en ny Jason Voorhees, Michael Meyers eller Freddy Kruger på over tretti år, til tross for at vi får slashere jevnlig.

 

Det ble kanskje litt mye filmprat, men spill er ikke noe annerledes. Folk som påstår de er fans av en sjanger de aldri har hørt om enganng er med på å ødelegge for alle andre. Spill er tross alt rettet mot massene, så når massene begynner å elske det de kaller retrospill, ødelegger det for oss som har elsket retrospill siden de var nye spill. Shovel Knight er nok sikkert et helt greit spill, men vi ser alt for ofte HD-remakes (hvorfor det, tror du?) av middelmådige spill, fordi massene kjøper dem. Dermed går det enda lengre tid før vi får noen tradisjonelle retrospill, og når vi endelig gjør det, er de stort sett rettet mot massene, og ikke folkene som faktisk fikk dem frem i rampelyset.

 

Ta Shovel Knight, for eksempel. "Alle" hyller det som årets spill osv, og i stor grad fordi det er et "ekte" retrospill. Men hvis folk faktisk likte sånne spill, hvorfor er Shovel Knight unikt? Hvorfor får vi ikke ti, femten retrospill i stil med Shovel Knight i året? Kort sagt er det fordi folk kjøper spill som er hypet, uansett sjanger. Hadde vi fått tyve andre Shovel Knight-lignende spill den neste måneden ville folk aldri ha brydd seg, til tross for at mange av dem er langt bedre enn nevnte Shovel Knight. Hypen er alt som betyr noe for alt for mange folk, og det ødelegger for oss andre.

 

 

Tiden går og i dag kan man godt regne PS2 som en retrokonsoll. Det er 15 år siden den kom ut. Det er selvfølgelig mange flere og eldre konsoller der ute, men jeg mener det må være helt legitimt å begrense interessen sin til de konsollene man har et forhold til. Jeg retrogamer mye NES, SNES og PS1, men i langt mindre grad Sega-konsollene, og jeg har ingen interesse for konsoller som Atari 2600, Jaguar eller Neo-Geo. Jeg tror ikke man får noe mer ut av hobbyen ved å gjøre det til en konkurranse der det er om å gjøre å kjenne til flest konsoller eller spille de eldste spillene.

 

Og uansett spiller det ingen rolle hva folk velger å kalle seg. Å være retrogamer er ikke noen medalje, det er bare noe man gjør fordi man liker det. Jeg ser ikke noe problem med at folk operer med vidt forskjellige betydninger av begrepet, for det er ikke viktig i utgangspunktet.

 

Shovel Knight er forøvrig langt mer enn et "helt greit spill". Hvis du ikke har spilt det burde du absolutt vurdere å gjøre det snarest mulig, spesielt hvis du er fan av gamle 2D-plattformspill. Det er riktig at det ikke har kommet så mange andre titler av samme kaliber, men det har mindre å gjøre med vilje og etterspørsel og mer å gjøre med at det er vanskelig å lage et så godt spill som Shovel Knight. Du har også Volgarr the Viking, som er nesten like godt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Noen her som spiler Life is Feudal?...

Jeg tenkte på å kjøpe det, men etter å sett på streamers og lest div. anmeldelse, ble jeg veldig skeptisk. :p

 

 

Hmm, jo er jo klart er uferdig spill i early access. Spessielt combat systemet har ein looong vei... Men som PvE spel så er det veldig kjekt spel syns eg. Speler jo og på server der er noken andre norske...

Lenke til kommentar

 

 

Noen her som spiler Life is Feudal?..

Jeg tenkte på å kjøpe det, men etter å sett på streamers og lest div. anmeldelse, ble jeg veldig skeptisk. :p

 

 

Hmm, jo er jo klart er uferdig spill i early access. Spessielt combat systemet har ein looong vei... Men som PvE spel så er det veldig kjekt spel syns eg. Speler jo og på server der er noken andre norske...

 

Har alltid ønsket meg et realistisk viking spill, så er mulig jeg kjøper det. Koster jo ikke så mye på steam uansett. :)

Lenke til kommentar

Akkurat startet på Shadow of Mordor å synes det er et utrolig bra spill, men det blir liksom aldri tomt for de orkene eller hva de kalles. Spawner de inn på nytt hele tiden? Uansett hvor jeg går så får man jo aldri litt frihet fra button smashingen.

 

Spm 2: Noen her som aner om Dragon Age Inquistion fungerer med Steamstreaming? Skulle prøve å Streame The Crew, men det fungerte heller dårlig. Er Origin spill litt enklere å Streame visst jeg legger de til i Steam?

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen her som spiler Life is Feudal?..

Jeg tenkte på å kjøpe det, men etter å sett på streamers og lest div. anmeldelse, ble jeg veldig skeptisk. :p

 

 

Hmm, jo er jo klart er uferdig spill i early access. Spessielt combat systemet har ein looong vei... Men som PvE spel så er det veldig kjekt spel syns eg. Speler jo og på server der er noken andre norske...

 

Har alltid ønsket meg et realistisk viking spill, så er mulig jeg kjøper det. Koster jo ikke så mye på steam uansett. :)

 

 

Vist du bestemmer deg får og kjøpe kan du joine våras server, og alle andre som har/vurdere og kjøpe spelet ofc, http://steamcommunity.com/app/290080/discussions/2/619574421361168766/

 

Det er PvE server, men planlagt og bygge ein slags arena får og ha PvP tournament ein gang i framtiden... Og når du er ny i spelet er det masse og lera, så me kan ofc hjelpa. Og er folk fra heile verden, men er ein del norske der.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har tatt opp igjen Might and Magic VI nå. Spillte dette veldig mye når jeg var mindre (13-15 år siden) og jeg må si det er et utrolig bra spill, selv den dag idag. Veldig bra gjennomført RP spill til å være så gammelt! Er så gøy å spille det igjennom nå, da jeg ikke skjønte noe særlig av spillet da jeg spilte det sist. Var jo 10-11 år. :p Har spilt godt over 30 timer nå og storkoser meg. Når jeg er ferdig med dette blir det Might And Magic VII som står for tur. :) Fikk kjøpt disse på gog.com.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Might & Magic 6-8 er gode minner fra tenårene. Husker vi satt og spilte disse i timesvis hver helg. 7 er nok også min favoritt, i det minste frem til det blir...vel, jeg skal ikke spoile noe heller, men la oss si litt tullete. 6 er imidlertid et større spill, hvis jeg husker riktig. 8 er klart svakere enn 6 og 7 og det var mange av mine venner som falt av serien med det spillet, men jeg synes at også 8 var verdt å spille gjennom.

 

Har forøvrig tieren liggende, men ikke prøvd det ennå. Veldig usikker på om det egentlig går å gjenopplive sjarmen denne serien hadde.

Lenke til kommentar

Husker når jeg var yngre, Heroes of Might and Magic 1 & 2 var store favoritter, og jeg hadde i grunn ikke store informasjonen om spill og/eller spillserier generelt. Kom over Might & Magic VI, og trodde det var samme serie, bare at de hadde fjernet Heroes-delen fra navnet. Kjøpte det, kom hjem, installerte det og forsto ingenting.

 

Tider det.

Lenke til kommentar

Might & Magic 6-8 er gode minner fra tenårene. Husker vi satt og spilte disse i timesvis hver helg. 7 er nok også min favoritt, i det minste frem til det blir...vel, jeg skal ikke spoile noe heller, men la oss si litt tullete. 6 er imidlertid et større spill, hvis jeg husker riktig. 8 er klart svakere enn 6 og 7 og det var mange av mine venner som falt av serien med det spillet, men jeg synes at også 8 var verdt å spille gjennom.

 

Har forøvrig tieren liggende, men ikke prøvd det ennå. Veldig usikker på om det egentlig går å gjenopplive sjarmen denne serien hadde.

Fullførte aldri 8 selv. Det var da de gikk over til mer ekte 3D og de endret på så mye av gameplayet også. Tok bort mye av det jeg elsket med de tidligere spillene. Niern kan jeg derimot anbefale hvis du ikke har testa det!

 

Må selv ta en rundt med M&M X: Legacy, helt utrolig at jeg enda ikke har fått gjort det med tanke på hvor godt jeg likte 6,7 og 9! :)

 

Noen som har testet det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...