Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden


Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

  1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så noen tanker om iPhone 6S Plus da.

 

Veeldig mye snakk om for rask Touch ID. Selv har jeg ikke problemer med det, og synes til tider den kan være litt treg. Har ikke hatt mobiltelefon med fingeravtrykkleser før, så dette er første.

 

Jeg la mobilen på nattbordet i natt med skjermen ned. Virker noe glatt ut (den skle lett da jeg beveget på den), men tenkte ikke så mye over det. Våknet midt på natten med at den datt i gulvet. Så den har da sklidd sakte men sikkert mot kanten i løpet av natten. Ble litt redd for at kanskje skjermen hadde knust, men heldigvis ingen synlige skader eller merker i det hele tatt. Har studert den nøye uten å finne noe, så fornøyd der :)

 

Batteritiden kan jeg ikke klage på enda, utenom et par applikasjoner (ikke Apple) som bruker litt mye strøm.

Lenke til kommentar

Et par dager med iPhone 6S + 64 Gb. 

 

Gikk fra Lumia 640. 

 

+ Opplever ikke størrelsen som noe problem, hverken i lomma eller hendene. Jeg har ikke særlig store hender heller, så det var positiv overraskelse. Klarer å operere mobilen med en hånd til de fleste oppgaver. Funksjonen med "dobbeltapp" er veldig grei for å rekke det øverste på skjermen. Positiv overraskelse. 

+ 3D touch er absolutt ikke noe tull. Er veldig praktisk å kunne åpne kamera appen i riktig modus - og ringe direkte til noen uten å åpne appen først. 

+ RASK. Aldri opplevd en telefon med såpass myke og jevne overganger, animasjoner etc. Fantastisk følelse.

+ Testet litt film i 4K og har så langt blitt positivt overraska. Jeg tror telefonen kan erstatte min Canon S120 til 'random' filming på tur. Spesielt praktisk med 4K,  da man enkelt kan stabilisere videoen ved hjelp av Premiere når en har output til 1080p.

+ Batteriet er fantastisk. Snart 24 timer i ventemodus og litt over 6 timer i bruk - og har fremdeles 28% igjen. Brukte nettopp en time på youtube streaming. 

 

- GLATT. Ikke bare såpeglatt, såpe med glidekremglatt! Kjøpte deksel (Apples originale i lær) samme dag som jeg mottok telefonen. 

Lenke til kommentar

 

- GLATT. Ikke bare såpeglatt, såpe med glidekremglatt! Kjøpte deksel (Apples originale i lær) samme dag som jeg mottok telefonen. 

 

Som jeg skrev på forrige side, synes jeg faktisk at 6s er nokså lett å holde, men nå kommer jeg fra såpestykket iPhone 6 også, da. Leste også en plass at spesielt Rose Gold var mer "grippy" enn de andre, mulig det er sant. Hjelper uansett en hel del med deksel.

 

Ellers veldig enig i alle punktene dine på min 6s (sett bort fra batteri som er ca som før på min gamle iPhone 6), 3D Touch er virkelig greit der det er implementert. Og ja, den er lynrask!  :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

Veldig forskjellige ? Eh, nei

Det kommer jo helt an på hvor høyt man vil se dette fra...

 

De er kliss like da begge gir deg en værmelding, det er fullt mulig å se det sånn.

De er like, men ikke kliss like, da de begge bruker omtrent samme datagrunnlaget for å gi deg rapportene.

De er forskjellige da de utvikles av ulike utviklere.

De er veldig forskjellig i brukeropplevelse fordi grensesnittet er ulikt.

 

 

Med din logikk kan du kanskje mene at alle applikasjoner for bildebehandlingen kliss like, for alle gjør jo akkurat det samme; de brukes til å etterbehandle bilder. Likevel er de nok alle veldig forskjellige i måten de snakker med brukeren på...:-)

 

 

Nei, jeg snakker ikke om at "alt er likt fordi man kan gjøre det samme". Jeg snakker om at jeg ikke helt klarer å forstå hvordan dette er veldig forskjellige grensesnitt og at vær appen til Apple er mye lettere å bruke....Det er da ingen store forskjeller på noen som helst måte, ikke i presentasjon og ikke i bruken heller.

 

21981535769_385c0d3f1c_n.jpgIMG_0065 by MadNoggie, on Flickr

 

21545625234_74fc5ebdf7_n.jpgIMG_0066 by MadNoggie, on Flickr

 

21980606998_15b8080b35_n.jpgIMG_0067 by MadNoggie, on Flickr

 

22142244626_e2e556ca77_n.jpgIMG_0068 by MadNoggie, on Flickr

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Du får mene akkurat hva du vil. Hvis du syns de er kliss like så er det lite jeg har lyst til å gjøre for å si noe på det. Annet enn at for meg er de forskjellige og at for kona fant hun lettere frem med Apple sin.

 

Det gjør vel ikke noe det?

 

Som vanlig er det supert..Jeg klarer bare ikke helt å se for meg hvordan to såpass like apper, både når det kommer til grensesnitt og hva de tilbyr, oppleves som vidt forskjellige i bruk.

 

Går du inn på yr appen blir du automatisk presentert med været der du er i en tidsperiode på 3 timer. Trykker du deg inn så får du se varsel for resten av dagen + langtidsvarsel med været time for time. Du kan i tillegg legge til andre byer ved å søke etter de.

 

Går du inn på været appen blir du automatisk presentert med været der du er, men istedenfor at du må trykke deg inn så får du varsel time for time der du er + langtidsvarsel (bare høyeste + laveste temp den dagen). Om ønskelig kan du lage samme type løsning som på yr, hvor du heller blir møtt med en liste over byene du ønsker å ha oversikten over.

 

Bruken er jo såpass lik at hvis man klarer å bruke været appen, så kan jeg ikke fatte og begripe hvordan noen opplever yr som vanskelig.

 

Den eneste reelle forskjellen er at the weatherchannel, som været appen bruker, tilbyr sjanse for regn, vindstyrke, opplevd temperatur, luftfuktighet , trykk og sikt, mens yr bare gir vindstyrke og retning. 

Lenke til kommentar

 

Du får mene akkurat hva du vil. Hvis du syns de er kliss like så er det lite jeg har lyst til å gjøre for å si noe på det. Annet enn at for meg er de forskjellige og at for kona fant hun lettere frem med Apple sin.

Det gjør vel ikke noe det?

 

 

Som vanlig er det supert..Jeg klarer bare ikke helt å se for meg hvordan to såpass like apper, både når det kommer til grensesnitt og hva de tilbyr, oppleves som vidt forskjellige i bruk.

 

Går du inn på yr appen blir du automatisk presentert med været der du er i en tidsperiode på 3 timer. Trykker du deg inn så får du se varsel for resten av dagen + langtidsvarsel med været time for time. Du kan i tillegg legge til andre byer ved å søke etter de.

 

Går du inn på været appen blir du automatisk presentert med været der du er, men istedenfor at du må trykke deg inn så får du varsel time for time der du er + langtidsvarsel (bare høyeste + laveste temp den dagen). Om ønskelig kan du lage samme type løsning som på yr, hvor du heller blir møtt med en liste over byene du ønsker å ha oversikten over.

 

Bruken er jo såpass lik at hvis man klarer å bruke været appen, så kan jeg ikke fatte og begripe hvordan noen opplever yr som vanskelig.

 

Den eneste reelle forskjellen er at the weatherchannel, som været appen bruker, tilbyr sjanse for regn, vindstyrke, opplevd temperatur, luftfuktighet , trykk og sikt, mens yr bare gir vindstyrke og retning.

Yr sin er helt ok den. Jeg hadde den før. Men jeg liker Apple sin bedre, syns den er enda enklere å bruke, den er bedre integrert i iOS og har et bedre grensesnitt.

 

Hvis du liker Yr sin bedre, for all del, bruk den. Den er jo ikke dårlig...:-)

Lenke til kommentar

Til dere som har gått fra iPhone 6 til 6s:

 

Merker man at 6s er raskere eller snakker vi fine specs på papiret?

 

For meg betyr ikke Force Touch og raskere fingeravtrykkleser noe spesielt, men ytelse er viktig. Synes kanskje iPhone 6s 64GB er i overkant dyr så derfor lurer jeg på om jeg kommer til å angre med tanke på ytelse dersom jeg velger iPhone 6 istedet for 6s. 

Lenke til kommentar

Jeg vil definitivt påstå den er merkbart kjappere. Når er app åpnes, er den klar veldig mye før enn den ville vært på 6eren (tenker her når den ikke ligger i minnet fra før). For eksempel, Snapchat er klar til å ta bilde/se snaps mye kjappere enn den var på 6eren min.

 

Merker også så klart til at det er dobbelt med ram, utrolig mye mer apper/faner i Safari som holder seg der de var, uten å reloade appen på nytt.

 

Om dette er nok for deg å bytte, vet du best selv, men jeg liker godt at jeg i tillegg til nye funksjoner, merker ytelsesforbedringer.

Lenke til kommentar

Skal man kjøpe nytt nå ville jeg kjøpt 6S. Å kjøpe ny 6er nå etter 1 år med en 30% prisstigning grunnet kronekursen ville jeg aldri gjort. I beste fall ville  jeg kjøpt en pent brukt 6er til en rimelig penge. En annen sak er at Sen alltid er bedre ift barnesykdommer man hadde på den fysiske designen (kamerahalvmåne etc).

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe jeg merker veldig godt med 2GiB RAM er at NSB-appen aldri må lastes inn på nytt når jeg åpner den. Noe den alltid måtte på 6S Plus. Ble faktisk stoppet her fordi jeg viste et gammelt bilde i appen når jeg gikk på bussen fordi den ikke måtte refreshe så den sto fremdeles og viste verifiseringsbildet ifra dagen før.

Lenke til kommentar

Til dere som har gått fra iPhone 6 til 6s:

 

Merker man at 6s er raskere eller snakker vi fine specs på papiret?

 

For meg betyr ikke Force Touch og raskere fingeravtrykkleser noe spesielt, men ytelse er viktig. Synes kanskje iPhone 6s 64GB er i overkant dyr så derfor lurer jeg på om jeg kommer til å angre med tanke på ytelse dersom jeg velger iPhone 6 istedet for 6s. 

 

6+ -> 6s. Merkbart raskere. RAM-en gjør også at den er bedre når man går mellom tabs i Safari siden den ikke trenger å laste siden på nytt hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...