Gå til innhold

Hundrevis av kjendis-nakenbilder lekket på nett


Anbefalte innlegg

 

Nei, det er ikke din skyld, det er tyvens skyld.

 

AtW

Det er fortsatt viktig å vite hva som er forskjellen på en realistisk og idealistisk verden. Hvis du som ung jente går naken rundt i verdens værste voldteksstrøk er det ikke *din* feil om du blir voldtatt, og voldtekt er fortsatt ikke lov, men... Du vet hva jeg vil fram til her..

 

 

Ja, jeg vet hva du vil fram til, men det du vil fram til endrer ikke noe på hvem sin skyld forbrytelsen er.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Om du legger 50.000kr i passasjersetet når du går fra bilen så er det din egen skyld ja.

 

En bil er verdt langt mer enn 50000 kroner, og det er ikke lov å stjele biler. Det er faktisk heller ikke lov å stjele penger fra en bil. Tyveriet er både juridisk og moralsk sett tyvens skyld.

 

 

Jepp, er enig i at en bil er verdt mer enn 50.000,-

 

cheap-car.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Nei, det er ikke din skyld, det er tyvens skyld.

 

AtW

Det er fortsatt viktig å vite hva som er forskjellen på en realistisk og idealistisk verden. Hvis du som ung jente går naken rundt i verdens værste voldteksstrøk er det ikke *din* feil om du blir voldtatt, og voldtekt er fortsatt ikke lov, men... Du vet hva jeg vil fram til her..

 

 

Ja, jeg vet hva du vil fram til, men det du vil fram til endrer ikke noe på hvem sin skyld forbrytelsen er.

 

AtW

 

 

 

Om du legger 50.000kr i passasjersetet når du går fra bilen så er det din egen skyld ja.

 

En bil er verdt langt mer enn 50000 kroner, og det er ikke lov å stjele biler. Det er faktisk heller ikke lov å stjele penger fra en bil. Tyveriet er både juridisk og moralsk sett tyvens skyld.

 

 

Verdien på bilen er da fullstendig irrelevant det er mye enklere å knuse ei rute å ta 50.000 kr enn det er å knuse ei rute og stikke av med en hel bil.

 

Og jeg snakker verken om juridisk eller moralsk skyld. Ei heller hvem som er skyldig i forbrytelsen, men det å ta ansvar for de sjansene og valgene en tar samt dine ting. Legger en ting ut i skyen så gjør en ett aktivt valg, og en sier at en er villig til å godta den risikoen det innebærer. Og en av disse risikoene er at det blir lettere for andre å få tilgang til det. Og når du selv har gjort dette valget så må du også godta ansvaret for det valget

Lenke til kommentar

Og jeg snakker verken om juridisk eller moralsk skyld. Ei heller hvem som er skyldig i forbrytelsen, men det å ta ansvar for de sjansene og valgene en tar samt dine ting. Legger en ting ut i skyen så gjør en ett aktivt valg, og en sier at en er villig til å godta den risikoen det innebærer. Og en av disse risikoene er at det blir lettere for andre å få tilgang til det. Og når du selv har gjort dette valget så må du også godta ansvaret for det valget

 

Jada. Som om ikke-nerder som får tutet ørene fulle av Apple-reklame er istand til å avgjøre om iCloud er trygt eller ikke.

 

Men du får huske på det selv, neste gangen du er utsatt for en forbrytelse, at det var din egen skyld at du ikke sikret deg godt nok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jada, det er dumt å laste opp nakenbilder på iCloud hvis man ikke er OK med at tjenesten blir cracket, og bildene spredt. Men jeg vil nå fortsatt mene at det ikke er spesielt moralsk høyverdig å utnytte kunnskapsløse sjeler. De kunne jo istedet opplyst om sikkerhetshullet. Eller til å med lastet opp en beskjed til de berørte: "Hei ditt kjøtthue ! Hvis jeg hadde vært en drittsekk hadde jeg nå lastet opp alle nakenbildene på nettet..."

 

Man kan ikke være skyldig i en forbrytelse man ikke selv utfører. Ingen av kvinnene har selv spredt bildene på nettet. Derfor er ikke kvinnene skyldige i å ha spredt nakenbilder. Det er det selvfølgelig crackerne som er. Så kan man si at de var uforsiktig, slik som dem som putter lommeboka i en åpen veske er.

 

Den logiske feilslutninger å skylde på offeret i en straffesak, enten det er snakk om tyveri, voldtekt eller datakriminalitet kalles "victim blaming" og er desverre ganske vanlig selv blant stortingspolitikere og regjeringsmedlemmer(!). Håper vi ser mindre av det i fremtiden, spesielt i voldtektssaker hvor offeret ofte er plaget med mye skyldfølelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Laster du de opp i iCloud må du nok forvente at de kan havne ute på nett.

Laster du de opp i iCloud er de såvidt jeg kan se, uansett hvordan jeg vrir og vender på det, allerede ute på nett.

Herregud! Du forsto godt hva jeg mente. "Åpent" ute på nett.

 

 

Det er bare et eggeskall som beskytter det du legger på iCloud. Og selv den beskyttelsen har du ikke mot de som drifter skyen. Det er helt åpent for noen.

 

Ville du lagt igjen en lukket konvolutt med nakenbilder hos en fremmed person som jobber i en kopisjappe? Ville du gjort det om du var en superkjendis?

Det disse superkjendisene gjorde var nettopp dét. De la igjen en lukket konvolutt i en kopisjappe for permanent oppbevaring, og da den kopisjappa som alle innbruddstyvene i verden antar de bruker.

 

Når folk stjeler bilen til Dan Børge, så får han faktisk ikke erstatning på forsikringa dersom han har gjort noe skikkelig dumt som å gå fra bilen med motoren igang. Jeg vil si at å legge nakenbilder i nettskyen er ganske dumt, men dersom man i tillegg er en offentlig person er det skikkelig dumt.

Lenke til kommentar

Den logiske feilslutninger å skylde på offeret i en straffesak, enten det er snakk om tyveri, voldtekt eller datakriminalitet kalles "victim blaming"

Det er en forskjell på å skylde på ofret og påpeke at den samme personen har vært (en eller flere av:) uforsiktig, uviten, undervurdert risikoen eller lignende. Og så er det også en forskjell på hva som blir ment og hvordan det blir oppfattet (noe jeg har inntrykk av at ofte er tilfellet når det kommer til voldtekter). Vi lever ikke i en perfekt verden hvor alle er lovlydige og med god moral, så man er nødt til å ta noen forhåndsregler og tenke igjennom hva man gjør. For å ta utgangspunkt i eksemplet om å legge 50 000 i passasjer sete på en bil, det er ikke så lurt, det øker risikoen for innbrudd i bilen og at pengene blir stjålet, da de er lett tilgjengelig. Det er ikke eieren sin skyld, men eieren kunne gjort ett smartere valg, og jeg vil tro de fleste vil være enig om at dette er en uforsiktig handling.

 

Lærdommen i dette tilfellet er at ingenting som er lagret på nettet er 100% sikkert og/eller privat. Ikke lagre eller legg ut ting i skyen, på facebook osv som du ikke ønsker at allmennheten skal vite om. Forutsett at det du legger ut eller tar backup av er offentlig tilgjengelig selv om sikkerhetsinnstillingene sier noe annet. Kanskje ett noe dystert (finner ikke helt ordet jeg leter etter) syn på ting, men det har vært nok av eksempler på at ting som ikke er ment for allmennheten har blitt tilgjengelig likevel. Og hvordan beskytter man seg mot en "utro tjener" hos f.eks. Facebook?

Dobbeltsjekk også hva telefonen din er satt opp til å sync'e mot nettet, kanskje den sync'er mer enn du ønsker eller i verste fall er klar over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og jeg snakker verken om juridisk eller moralsk skyld. Ei heller hvem som er skyldig i forbrytelsen, men det å ta ansvar for de sjansene og valgene en tar samt dine ting. Legger en ting ut i skyen så gjør en ett aktivt valg, og en sier at en er villig til å godta den risikoen det innebærer. Og en av disse risikoene er at det blir lettere for andre å få tilgang til det. Og når du selv har gjort dette valget så må du også godta ansvaret for det valget

 

Jada. Som om ikke-nerder som får tutet ørene fulle av Apple-reklame er istand til å avgjøre om iCloud er trygt eller ikke.

 

Men du får huske på det selv, neste gangen du er utsatt for en forbrytelse, at det var din egen skyld at du ikke sikret deg godt nok.

 

Som sagt, så kommer hvorvidt et er min egen feil helt an på omstendighetene. Og selv om man ikke er nerd så burde oppegående mennesker ha fått med seg nyhetene om at NSA har tilgang til nettlagringstjenester som dette, samt nyhetene om at det sitter kåte rekrutter og snoker i disse tjenestene og deler bildene de finner med minimale konsekvenser om de blir tatt.

Lenke til kommentar

Avisene er noen jævla amøber.

 

Uten avisene, så ville hundrevis av millioner færre mennesker ha sett bildene.

 

TIMER etter lekkasjen ble kjent kommer store aviser opp med artikler som i praksis sier:

 

DISSE kjendisene finner du nakenbilder av, og HER finner du dem.

 

...

 

Det er som om en avis skriver at en kjendis har glemt en koffert med 10 000 000 kroner i bilen sin, og at den akkurat nå står ulåst på parkeringsplassen utenfor rådhuset, samtidig som at ingen har varslet politiet og media ikke bryr seg om å ta bilder av tyvene, men følger med på hvor mange som stjeler penger -- og akker og stønner i sympati med kjendisen som de selv bidro til å rævkjøre.

 

Grad av skyld:

1: Hackeren

2: Media, som SPRER bildene gjennom å fortelle ALLE i hele verden hvor de kan hente dem

3: Apple sin sikkerhet

4: 4chan og Reddit; og tusen andre sider hvor bildene kunne blitt opplastet, som media ville spredt til alle som vil se bildene.

5: De som lagrer nakenbilder digitalt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Avisene er noen jævla amøber.

 

Uten avisene, så ville hundrevis av millioner færre mennesker ha sett bildene.

 

 

 

Her forutsetter du 2 ting

 

1. At aviser har mere innflytelse over hvilken informasjon som spres enn de har.

2. Ikke minst at avisene har som mål at færrest mulig skal se bildene, eller å plage kjendisene minst mulig, hva får deg til å tro at det er målet deres?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hmm.. ser det nå.. Jeg trenger nok bedre lete kunnskaper. Skulle kanskje korrigert utsagnet mitt til at de ikke hadde dette på framsiden.

Søkte både lokalt på vg/dagbladet og i google, men kom ikke opp med noe treff. rart..

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...