Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om nVidia faktisk har gjort kortet dårligere f.eks. iform av drivere som ikke lenger yter det samme som eldre drivere så er dette veldig sleipt. Skulle det bare være at AMD blir mer optimalisert over tid så ser jeg ikke problemet, annet enn at det er synd for AMD som ikke får vist styrken til kortet før det er "avleggs".

 

Ja det er en mulighet, og/eller kan arbeidslast forholdet mtp ROP operasjoner, teksturing, geometri og shader i nyere spill ha blitt bedre egnet for 7970 og ikke så mye for 780.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Å gjøre ett år gamle kort legacy er jo helt på trynet.

 

Helt utrolig egentlig. Kjøpte mine 980Ti i slutten av juni i fjor for 6800 pr stk, skulle jo kunne forvente at de levde litt lenger..

 

Nvidia slår meg som et sleipt selskap, selv om jeg har vært knall fornøyd med kortene.

 

Er Pascal Legacy til neste år da, når Volta kommer? (Om Volta kommer i 2018)

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

 

Å gjøre ett år gamle kort legacy er jo helt på trynet.

 

Helt utrolig egentlig. Kjøpte mine 980Ti i slutten av juni i fjor for 6800 pr stk, skulle jo kunne forvente at de levde litt lenger..

 

Nvidia slår meg som et sleipt selskap, selv om jeg har vært knall fornøyd med kortene.

 

Er Pascal Legacy til neste år da, når Volta kommer? (Om Volta kommer i 2018)

 

 

Så lenge nVidia og nesten alle selskaper er ute etter max profitt, så vil det være sånn. De vil jo da at vi kjøper nytt hele tida. Bruk og kast.

 

Maxwell vil jo fungere fint lenger, men nVidia vil ikke optimere sine drivere lenger for dem. Bare for Pascal frem til Volta kommer.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

 

780 overklokker like bra og yter like bra som før

Løgn. GTX 780 yter 20% dårligere enn før. Dette vet du fordi jeg ga deg referanse på det lenger oppe, og har gjort det samtlige andre ganger andre steder, i tillegg til å repetere det i det uendelige på Maskinvare-forumet.

Så hvis man spillte bf4 ved release og fikk 100fps, så får man nå 80fps med samme instillinger nå? Løgn eller fakta?

 

Bevis det du ;)

 

 

Det er ikke snakk om tap av ytelse på de samme spillene fra sin generasjon, men at 700-serien falt 20% i ytelse mot de samme AMD-kortene i spill fra og med halvannet år siden. Ved først øyekast skulle man tro at det er AMD som har gode drivere; men disse AMD-kortene yter på ingen måter noe særegent bedre. Dette sier jo seg selv, da Nvidia allerede har gode nok drivere til de eldre spillene (de som kom ut i perioden GTX 780 kom ut), mens de har latt være å gi ut tilstrekkelig gode drivere til nyere spill for de samme kortene. 

 

Du kan gjerne argumentere for at dette kan skyldes gode drivere fra AMD. Men denne påstanden kan lett avskrives ved å sidestille Kepler (700-serien) med Maxwell (900-serien) fra første dag kort som GTX 970 og 980 ble lansert, til 1 år etterpå. Se på Fallout 4-ytelsen med benchmarks fra lanseringsdatoen sidestilt mot ytelsen fra Patch 1.3 i februar i år. Alle Nvidia-kort gjorde det dårligere med Patch 1.3. Men der Maxwell falt tilbake ~10%, så man en tilbakegang på 30% for Kepler.

 

Hva kom tap i ytelsen fra? GameWorks. Som med AMD-kort, har GameWorks fullstendig tatt livet av alle Nvidia-arkitekturer før Maxwell. Kepler taper i ytelse fordi arkitekturen ikke er kompatibel med HBAO+ eller Flex. Og siden GameWorks er lukket kildekode, så kan man ikke forandre effektkilden til å gjøre det kompatibel med renderingoptimaliseringen. I dette tilfellet må rendereren endres, og det kan fikses ved å bruke tid på optimalisere for de nye kriteriene. Noe som såklart ikke er gjort. Og du så dette store gapet mellom Kepler og Maxwell i alle GameWorks-spill. At AMD-kort av en eller annen fantastisk grunn lukket gapet mellom kortene sin mot Kepler-kort er en ytterligere indikasjon på nettopp dette. For å ikke snakke om at gapet mellom Kepler og Maxwell, som for eks. GTX 780 Ti mot GTX 980, doblet seg fra lanseringsdato til i dag. Fra å yte 33% bedre enn GTX 770 i 2014, yter GTX 970 nå 60% bedre.

 

Dette går under definisjonen "planlagt foreldelse". Nvidia har bevisst bygget inn funksjoner og egenskaper i produkter som gjør at de får en begrenset livsløp, og dermed må erstattes av nye produkter. GameWorks er en slik egenskap; situasjonen vi ser nå med GTX 980 Ti er en annen.

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette går under definisjonen "planlagt foreldelse". Nvidia har bevisst bygget inn funksjoner og egenskaper i produkter som gjør at de får en begrenset livsløp, og dermed må erstattes av nye produkter. GameWorks er en slik egenskap; situasjonen vi ser nå med GTX 980 Ti er en annen.

 

Som jeg også skrev, nVidia og andre vil ha oss til å bytte skjermkort for hver generasjon, for å tjene maksimalt med penger. Er vel ingen hemmelighet det, men synd for oss da. Igjen så velger alle som kjøper disse kortene dette. Ingen som kjøpe skjermkort eller spille PC spill heller :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Helt utrolig egentlig. Kjøpte mine 980Ti i slutten av juni i fjor for 6800 pr stk, skulle jo kunne forvente at de levde litt lenger..

 

Nvidia slår meg som et sleipt selskap, selv om jeg har vært knall fornøyd med kortene.

 

 

Er dette veldig ulikt gjeldende praksis for andre teknologiske ting?

 

Hvor mange % av mobiler som kom med Android 5 fikk 6?

 

En bil varer lenger enn et skjermkort, men er det riktig av Audi å gi facelift til sine modeller?

 

Fornying kan man kalle det :)

Lenke til kommentar

 

Dette går under definisjonen "planlagt foreldelse". Nvidia har bevisst bygget inn funksjoner og egenskaper i produkter som gjør at de får en begrenset livsløp, og dermed må erstattes av nye produkter. GameWorks er en slik egenskap; situasjonen vi ser nå med GTX 980 Ti er en annen.

 

Som jeg også skrev, nVidia og andre vil ha oss til å bytte skjermkort for hver generasjon, for å tjene maksimalt med penger. Er vel ingen hemmelighet det, men synd for oss da. Igjen så velger alle som kjøper disse kortene dette. Ingen som kjøpe skjermkort eller spille PC spill heller :p

 

 

Det er ikke så enkelt som å avkrefte det hele med "det er kundens valg". Det er en grense for hvor mye av ansvaret man kan legge over på kundene, som utnyttes i disse tilfellene.

 

Jeg vil vel også påstå at det er en form for hemmelighet. At praksisen er kjent hos de mer interessere, som oss, er det ingen tvil om. Men at den jevne PC-bruker er klar over disse tingene, tviler jeg sterkt på. Videre har de lite andre alternativer å velge mellom. Det er tilfeller som dette som driver staten (med press fra befolkningen) til å ta i bruk reguleringer i form av kjøpslover ol.

 

Hvor mange % av mobiler som kom med Android 5 fikk 6?

 

Det gjør ikke praksisen til disse mobilselskapene noe mindre legitimt heller. Og nettopp dette med mangel på oppdateringer er et hett tema, og har vært det i årevis.

Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Helt utrolig egentlig. Kjøpte mine 980Ti i slutten av juni i fjor for 6800 pr stk, skulle jo kunne forvente at de levde litt lenger..

 

Nvidia slår meg som et sleipt selskap, selv om jeg har vært knall fornøyd med kortene.

 

Er dette veldig ulikt gjeldende praksis for andre teknologiske ting?

 

Hvor mange % av mobiler som kom med Android 5 fikk 6?

 

En bil varer lenger enn et skjermkort, men er det riktig av Audi å gi facelift til sine modeller?

 

Fornying kan man kalle det :)

 

 

Jeg håper og regner med de vil fortsette å optimalisere drivere for 900 serien, dette bør værtfall være det minste å forlange når man betaler 7000kr eller 13000kr for de som kjøpte Titan X, og kortet er drøye året gammelt.

 

Greit nok med fornying, er ikke det :)

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

At Nvidia har hatt mer fokus på driver optimaliseringer til Maxwell enn Kepler er ikke så overraskende (AMD eiere har hatt en fordel her med GCN og rebranding), men som nevnt er det ikke nødvendigvis hele forklaringen til hvorfor Maxwell har dratt ifra og GCN lukket gapet til Kepler. Arkitekturmessige fordeler for GCN og Maxwell for nyere spill kan også ha bidratt her.

Når det kommer til Gameworks så er nok ikke koden så godt optimalisert for Kepler, men Maxwell er vel klart bedre når det kommer til compute/GPGPU.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

 

Om nVidia faktisk har gjort kortet dårligere f.eks. iform av drivere som ikke lenger yter det samme som eldre drivere så er dette veldig sleipt. Skulle det bare være at AMD blir mer optimalisert over tid så ser jeg ikke problemet, annet enn at det er synd for AMD som ikke får vist styrken til kortet før det er "avleggs".

 

Ja det er en mulighet, og/eller kan arbeidslast forholdet mtp ROP operasjoner, teksturing, geometri og shader i nyere spill ha blitt bedre egnet for 7970 og ikke så mye for 780.

 

Det som er merkelig er at GTX 780 har mer av alt sammenlignet med AMDs 7970 på papiret, eneste reelle fordel AMD burde ha med 7970 over 780 er på fillrate pga måten GPC/SMX-er begrenser bruken av ROP/minnebåndbredde på Nvidia-GPUer.

Lenke til kommentar

Det som er merkelig er at GTX 780 har mer av alt sammenlignet med AMDs 7970 på papiret, eneste reelle fordel AMD burde ha med 7970 over 780 er på fillrate pga måten GPC/SMX-er begrenser bruken av ROP/minnebåndbredde på Nvidia-GPUer.

 

 

 

7970 ligger rett under GTX 780 i teoretisk shader ytelse og dermed er forholdet mellom shader og ROP, tex ytelse hos 7970 en del større enn hos 780. Men ikke at det er noe fullverdig forklaring.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Husker noen av dere han/hun som hadde problem med CS:GO med GTX960? fikk aldri over 110-140fps elns, prøver å finne tråden eller husker ikke om det var i denne tråden, lurer bare om han fant løsning på det? har nemlig en kompis med liggnende problem men da jeg ikke spiller CS:GO eller er tom for ideer.

Lenke til kommentar

Husker noen av dere han/hun som hadde problem med CS:GO med GTX960? fikk aldri over 110-140fps elns, prøver å finne tråden eller husker ikke om det var i denne tråden, lurer bare om han fant løsning på det? har nemlig en kompis med liggnende problem men da jeg ikke spiller CS:GO eller er tom for ideer.

Hvilken cpu har han?

 

Det er vel trolig det som er flaskehalsen?

Lenke til kommentar

Husker noen av dere han/hun som hadde problem med CS:GO med GTX960? fikk aldri over 110-140fps elns, prøver å finne tråden eller husker ikke om det var i denne tråden, lurer bare om han fant løsning på det? har nemlig en kompis med liggnende problem men da jeg ikke spiller CS:GO eller er tom for ideer.

Hos meg må jeg manuelt slå av v synch i nvidia kontrollpanel hver gang jeg skrur på skjermen. Dette skjedde etter siste oppdatering. Er ikke noe sånt som er problemet?

Lenke til kommentar

Hei, svært lite aktiv her, og rett og slett en som ikke har peiling. Jeg tenker å kjøpe en PC, ferdig bygget, enklest sånn(for meg), og den har ASUS GeForce STRIX GTX 960 4GB. Kommer jeg til å bli skuffet? Jeg krever ikke GTA i 4K og 60 fps, liksom. Hva kan jeg forvente sånn cirka?

 

Setter pris på alle svar.

 

Her kan du se sånn ca. Hva du kan forvente deg. Men husk at de alltid tester spillene i "Ultra" slik at de kan sammenlikne modeller. Ytelsen i fps vil altså gå opp når du går ned på grafikkinnstillingene i forhold til ytelsen oppgitt i tester som dette. Skjønt de bruker jo også en mye raskere CPU enn det som kanskje er vanlig i dette segmentet. Så om du ikke har samme CPU selv, vil du jo i enkelte CPU intensive spill få noe dårligere ytelse som en følge av det.

 

GTX960 ble i sitt segment egentlig regnet som en skuffelse når det kom. Det var relativt svakt allerede når det ble lansert. Som du ser her, er selv standardversjonen av "arvtageren" GTX1060 ~102% raskere i gjennomsnitt. Og sånn sett et mye mye bedre valg.

 

Men skal du ha skjerm også, så er det for tiden AMDs RX470 eller RX480 som er det beste valget i denne prisklassen.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...