Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fant dette på Geforce forum :

 

When you enable G-Sync in the "Set up G-SYNC" menu in the nvidia control panel, it changes the settings in the "Global Settings" tab in the "Manage 3D Settings" section of the control panel. Specifically it forces VSYNC to always be on. You can't turn it off.

To clarify: while G-SYNC is enabled you can click on the "Vertical sync" option (in "Global Settings" tab in "Manage 3D Settings" section) and change it to "off" but when you do this it causes the "Monitor Technology" option to revert to "Fixed Refresh" instead of G-SYNC and also turns G-SYNC off in the "Set up G-SYNC" section of the nvidia control panel. Thus effectively meaning you seemingly can't have G-SYNC enabled in any circumstance without also having the control panel auto enabling VSYNC as well. You can no longer ONLY have G-SYNC on and have the "Vertical sync" option off, because doing this just turns G-SYNC off entirely within the control panel.

 

Så best å bare la nVidia driverene styre dette da (så lenge G-Sync er på selvfølgelig)

 

Det han der skriver er feil. Kanskje det er en annen bug hos han, eller på grunn av noe annet utstyr han har koplet opp. Hos meg går det fint å sette "Monitor Technology" til G-Sync, og "Vertical Sync" til off uten at "Monitor Technology" endrer seg. Det som du skrev i utgangspunktet var at "Vertical Sync" blir skrudd på igjen hver gang maskinen reset'es.

 

Om man har maks refresh rate på monitoren på 144Hz, og man får mer enn dette i fps med V-Sync på. Så vil skjermen oppføre seg som en helt vanlig 144Hz skjerm uten G-Sync. Da vil det stå et unikt tearing fritt bilde på skjermen i 6,94ms. Men det som da er en mulighet er at la oss si også neste bilde var 50% ferdig tegnet, så kommer ikke dette frem på skjermen siden skjermen kun får lov til å motta ferdig tegnede bilder. Informasjonen på skjermen din er altså eldre enn den uferdige frame'en.

 

La oss si frame'en du får se, ble gjort ferdig på ~4,5ms. Så begynner skjermkortet på neste frame. Og på de ~2,5 gjenværende millisekundene før skjermen oppdaterer seg. Så klarer skjermkortet lage en halv frame til. Det betyr at denne halve frame'en inneholder informasjon som er ~2,5ms nyere enn den frame'en du får frem på skjermen med V-Sync på. Og det er disse millisekundene proffene mener de merker forskjell på om er der eller ikke.

 

Så, om du synes spillet virker mer responsivt med V-Sync av. Så kan det være greit å spille slik, så lenge du ikke opplever tearingen som mer forstyrrende enn de 2-4 millisekundene med ekstra "lag".

 

Da er det litt kjipt å måtte sette innstillingen på i kontrollpanelet for hver gang du fyrer opp spillet etter en reset av maskinen. Men det kan tenkes at dette egentlig ikke er en bug likevel. At det rett og slett er gjort med vilje slik at folk ikke skal trenge å huske å skru V-Sync på igjen. Det jeg tenker du kan prøve er å gå på "Program Settings" fanen i stedet for "Global settings". Så velger du spillet som er aktuelt fra dropdown listen og stiller inn V-Sync til "off" i stedet for "Use Global Settings". Trykk så på "Apply", og når du så fyrer opp det spillet skal det kjøre på denne innstillingen. Kanskje den til og med lagres? :)

Lenke til kommentar

Det som du skrev i utgangspunktet var at "Vertical Sync" blir skrudd på igjen hver gang maskinen reset'es.

 

Det jeg tenker du kan prøve er å gå på "Program Settings" fanen i stedet for "Global settings". Så velger du spillet som er aktuelt fra dropdown listen og stiller inn V-Sync til "off" i stedet for "Use Global Settings". Trykk så på "Apply", og når du så fyrer opp det spillet skal det kjøre på denne innstillingen. Kanskje den til og med lagres? :)

 

Vsync kommer på igjen etter at skjermen våkner fra hvilemodus. Da kommer det opp en melding ved systray at en G-Sync skjerm er koblet til, og sikkert dette som nullstiller V-Sync innstillingen.

 

Kan prøve det andre du foreslo. Takk :)

Lenke til kommentar

Har et lite problem med mitt GTX 970. Den er fastlåst på 405 Mhz (core clock i GPU-Z) i spill, først så var det bare med Saints Row Gat Out of Hell, men nå er den sånn med alle spillene også. Har resatt instillingene i nVidia Kontrollpanel. Også prøvd å sette Strømstyringsmodus på Optimal Kraft og prøvd med Maksimal Ytelse. Skjønner ikke hva jeg kan ha gjort.

 

 

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar

Har et lite problem med mitt GTX 970. Den er fastlåst på 405 Mhz (core clock i GPU-Z) i spill, først så var det bare med Saints Row Gat Out of Hell, men nå er den sånn med alle spillene også. Har resatt instillingene i nVidia Kontrollpanel. Også prøvd å sette Strømstyringsmodus på Optimal Kraft og prøvd med Maksimal Ytelse. Skjønner ikke hva jeg kan ha gjort.

 

gpu-z.gif gpu-z-gc.gif

Har du restatet maskin?

 

Ofte en feil ved for høy OC.

Lenke til kommentar

 

Har et lite problem med mitt GTX 970. Den er fastlåst på 405 Mhz (core clock i GPU-Z) i spill, først så var det bare med Saints Row Gat Out of Hell, men nå er den sånn med alle spillene også. Har resatt instillingene i nVidia Kontrollpanel. Også prøvd å sette Strømstyringsmodus på Optimal Kraft og prøvd med Maksimal Ytelse. Skjønner ikke hva jeg kan ha gjort.

 

gpu-z.gif gpu-z-gc.gif

Har du restatet maskin?

 

Ofte en feil ved for høy OC.

 

 

Ja eller driver problem. Prøv 362.00 driveren

Lenke til kommentar

 

 

Har et lite problem med mitt GTX 970. Den er fastlåst på 405 Mhz (core clock i GPU-Z) i spill, først så var det bare med Saints Row Gat Out of Hell, men nå er den sånn med alle spillene også. Har resatt instillingene i nVidia Kontrollpanel. Også prøvd å sette Strømstyringsmodus på Optimal Kraft og prøvd med Maksimal Ytelse. Skjønner ikke hva jeg kan ha gjort.

 

gpu-z.gif gpu-z-gc.gif

Har du restatet maskin?

 

Ofte en feil ved for høy OC.

 

 

Ja eller driver problem. Prøv 362.00 driveren

 

Har restartet nå. Hadde ikke noe OC. Ser ut som at den er tilbake til normalen. Eneste jeg har gjort i MSI Afterburner var bare å stilte litt på viftehastigheten manuelt for å se om de ble forskjell på temperaturen i FurMark Stress Test (min 70% vifte, og satte den også på 100%), var bare et par graders forskjell fra auto til manuell styring av vifte (70% og 100%). Jeg prøvde også å sette "Power Limit" på 110%, men rørte ikke Core Clock eller Memory Clock. Kan dette ha gjort at det skjedde? 

Lenke til kommentar

Noen som har tips til å feilsøke minnet på 980 / ti?

Tror vi har 3 skjermkort der problemet enten er minnet eller cpu , vi har renset kjøleren og hatt på ny goop sånn at alt sitter ( temperaturene falt litt ) men kortene har litt sporadiske problemer. 

Driverfeil er utelukket (for det meste om det ikke da er pga at dette er MSI kort ) da en haug med andre kort ser ikke ut til å ha problemer der , men som regel dukker det opp artifacts i syntetiske tester eller i OCCT Perestroika sin stresstest.

 

En liten justering på minnet (så langt det lar seg gjøre) i forhold til hastighet ser ut til å ha betydning for dette , men personlig tror jeg at det kan være noe annet. Noen som har vært borti noe lignende? Ser at det ligger en ny bios ute til kortene så skal ta en test i kveld og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Kan ha vært pga FurMark.

 

La ikke både AMD og Nvidia inn noe greier i driveren en tid tilbake pga det?

Virker som at både nVidia sine drivere og AMD sine drivere "throttler" skjermkortet ned ved bruk av FurMark og andre lignende programmer. Fant endel diskusjoner om det på diverse fora via google, samt en tråd på DevTalk til nVidia der en representant fra nVidia ikke anbefaler slik programvare, da skjermkortene ikke er lagd for å ha slik "stress" konstant.

 

https://forums.geforce.com/default/topic/488486/using-furmark-and-other-stress-tests-with-geforce-graphics-cards/

https://www.google.no/search?espv=2&q=nvidia+furmark+throttle

 

Er det det samme med 3DMark også? Eller blir den håndtert mer som et "spill" av driveren? Eller burde jeg teste kjøling av diverse viftehastigheter på en annen måte?

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar

 

Kan ha vært pga FurMark.

 

La ikke både AMD og Nvidia inn noe greier i driveren en tid tilbake pga det?

Virker som at både nVidia sine drivere og AMD sine drivere "throttler" skjermkortet ned ved bruk av FurMark og andre lignende programmer. Fant endel diskusjoner om det på diverse fora via google, samt en tråd på DevTalk til nVidia der en representant fra nVidia ikke anbefaler slik programvare, da skjermkortene ikke er lagd for å ha slik "stress" konstant.

 

https://forums.geforce.com/default/topic/488486/using-furmark-and-other-stress-tests-with-geforce-graphics-cards/

https://www.google.no/search?espv=2&q=nvidia+furmark+throttle

 

Er det det samme med 3DMark også? Eller blir den håndtert mer som et "spill" av driveren? Eller burde jeg teste kjøling av diverse viftehastigheter på en annen måte?

 

 

Er ikke det samme som 3DMark. Det er en benchmark, mens FurMark er vel mer en stresstest hvor du bare belaster kortet så mye du overhodet kan. Jeg pleier å bruke Heaven Benchmark (https://unigine.com/products/benchmarks/heaven/) til stresstesting. Ikke opplevd noen problemer med det.

Lenke til kommentar

Mulig at en strømkabel har forårsaket ustabilitet på de siste kortene jeg testet , så om det var årsaken slipper jeg å endre bios.

Kjekt da de blir hentet om 1 time.

 

Edit : Kan bekrefte at det var strømkabelen , tror jeg må være litt flinkere til å passe på at den sitter ordentlig på plass på begge endene ,men etter å ha testet nesten 20 kort så er det kanskje ikke så rart at man gjør en liten feil.

 

Problem løst og kortene levert. Ikke ille å få en Intel i7 rigg ( hovedkort , cpu og minne ) med et 980 kort som takk for strevet ( En god del rengjøring og fiksing av kjøleløsningen på kortene , nå må jeg få ryddet bort alt rotet etter overforbruk av Artic Silver 5 C ).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Hvordan skal tempraturen være på et GeForce GTX 970 når man spiller? Opplever at mitt går opp til 73-74 grader ved spilling, er dette normalt? Tempen var rundt 74 grader når jeg spilte Cities Skyline etter 10 min.

 

Ikke unormal temp det der. Kommer jo an på om du har satt custom vifte profil på kortet eller ikke, og hvor god kjøling i ditt kabinett er.

Lenke til kommentar

 

Hvordan skal tempraturen være på et GeForce GTX 970 når man spiller? Opplever at mitt går opp til 73-74 grader ved spilling, er dette normalt? Tempen var rundt 74 grader når jeg spilte Cities Skyline etter 10 min.

 

Ikke unormal temp det der. Kommer jo an på om du har satt custom vifte profil på kortet eller ikke, og hvor god kjøling i ditt kabinett er.

 

 

Har tre vanlige vifter i kabinettet pluss en Corsair Hydro H60 CPU kjøler. God lufting rundt maskin. Holder seg som regel på 73-74 ved spilling, så dette er grei temp?

Lenke til kommentar

 

Har tre vanlige vifter i kabinettet pluss en Corsair Hydro H60 CPU kjøler. God lufting rundt maskin. Holder seg som regel på 73-74 ved spilling, så dette er grei temp?

 

Har du 970 med referanse kjøleren eller custom? Du trenger ikke bekymre deg for den tempen. GPU boost vil bare senke core hastigheten basert på temp, og så lenge du holder deg under 80 grader holder den seg der den skal være. Du kan jo lage en custom vifte profil med MSI Afterburner da, så kan du få temp ned om du vil.

Lenke til kommentar

Hvordan skal tempraturen være på et GeForce GTX 970 når man spiller? Opplever at mitt går opp til 73-74 grader ved spilling, er dette normalt? Tempen var rundt 74 grader når jeg spilte Cities Skyline etter 10 min.

Mitt Msi gtx 970 gikk aldri over 65C, selv med overklokk. Mitt nåværende 1080 blir ikke varmere enn 68C, men det er et gainward kort

Lenke til kommentar

Mitt Msi gtx 970 gikk aldri over 65C, selv med overklokk. Mitt nåværende 1080 blir ikke varmere enn 68C, men det er et gainward kort

 

Tror silikonlotteriet kan spille inn her også. At dine kort sin GPU core ikke trenger like mye volt for å klare en viss hastighet. Så kan det hende at kjøleren på ditt kort har bedre kontakt med GPU. Du kan ha god balanse med airflow i ditt kabinett. Osv osv osv...mange ting kan spille inn her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...