Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden


Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Postet dette i folde tråden også :

 

Jeg har fått et snodig problem med mitt MSI 980Ti kort her og lurer på om dere har opplevd noe samme. I går mens jeg satt foran 2600K/980Ti maskina i Linux så gikk skjermen plutselig i dvale. Restarta og da skjedde det før jeg kom til skrivebordet. Tenkte det var et Linux problem, så reboota og gikk inn i Windows 7. Der kom jeg inn til skrivebordet, men det samme skjedde etter noen få minutter.

 

Jeg har prøvd dette :

 

- Kjørt Memtest 86+ over natta. Ingen error der. Merklig nok var det bilde på skjermen mens denne kjørte, og har også det i BIOS. Så det problemet kommer når jeg skal laste nVidia driveren. Prøvd ulike drivere og Linux vs Windows, så er ikke det.

 

- Kjørt CPU og RAM @ stock. Hjelper heller ikke.

 

- Koblet til en annen skjerm, samme skjer. 

 

Problemet er også litt random. Fordi jeg har også kommet inn til skrivebordet og tenkt at nå er alt i orden, så etter litt skjer det igjen. Derfor må det vel være skjermkortet? Hvordan skal jeg forklare dette for nettbutikken da. Hva tror dere? Jeg har ikke opplevd dette før.

Lenke til kommentar

Har du prøvd ett anna skjermkort?

Jeg aner ikke hva det er, men kan jo være så mangt eller skjermkortet, kan PSU være synderen?

Ja satt inn et gammelt GTX 670 kort. Funka det. Som jeg nevnte kjørte jeg Memtest over natta, og hvis PSU er synderen burde ting skjedd da, men det gjorde det ikke.

Lenke til kommentar

Hm... Skjermen går vel kun i dvale om den ikke får signal? Så enten skjermkort eller kabel?

 

Problemet gjentar seg etter du har byttet kort og?

 

Redigert: Bytta tilbake til 980ti?

 

Ja satta tilbake 980Ti kortet or problemet er der. Kabelen kan det ikke være siden jeg brukte den på det 670 kortet. Det som er rart her er at en del/funksjon i 980Ti kortet må være ødelagt som gjør at signalet til skjermen kuttes. Det hadde vært enklere om skjermen var full av speisa farger og artifacts, for da er jo saken mer klar at kortet er føkka.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Har ikke opplevd problemet på mitt aldrende 980Ti kort som jeg har i servermaskinen min. 

 

Fått testet noe mer? Litt tidlig enda kanskje. :p

 

Kan se ut som det er PSU som er synderen. Bytta strømkabel til skjermkortet, og putten den nye i en annen utgang bak på PSU. Kan se ut som det hjalp... Får se videre om det fixet det.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Hvilke temps får folk på 980ti? Har et MSI kort (ikke FE) som jeg har overklokka det den klarer. Under load ligger kortet (stabilt) på 91 grader! Går dette fint? Har ikke opplevd bluescreen eller lignede problemer. Kan dette være pga dårlig sirkulasjon i kabinettet? Har ikke prøvd uten sidevindu enda, har et Phanteks P400.

Lenke til kommentar

 

Kan dette være pga dårlig sirkulasjon i kabinettet?

 

Ja. Har du sjekket at begge viftene på kortet spinner rundt når du gamer? Prøvd med en custom vifte profil?

 

Begge viftene går, tok av sidevinduet på kabinettet, temps falt med 10-15 grader. Ser ut som jeg skal ha nytt kabinett :)

Lenke til kommentar

 

Begge viftene går, tok av sidevinduet på kabinettet, temps falt med 10-15 grader. Ser ut som jeg skal ha nytt kabinett :)

Nytt kabinett kan være fint det, men kanskje det er nok med et par vifter på rette plassen? Hvordan blåser viftene i kabinettet ditt nå?

 

 

Nei, det hjelper ikke nødvendigvis mye om man gjør de samme feilene i det nye kabinettet. Ser ut som folk har en tendens til å glemme at det er like viktig å få den varme luften ut av kabinettet, som å få den kalde luften inn.

 

I tillegg er luftstrømmen viktig. Ikke veldig lurt med 3 inntaks vifter i front, som alle blåser på hver sine 2 harddisker for eksempel..

Lenke til kommentar

Har 2 vifter inn gjennom radiator i front og 1 ut i toppen bak. I fronten kommer det kun inn luft gjennom to små luftfiltere på 3x10 cm omtrent. 

 

Står der også HDD eller HDD stativer bak radiatoren igjen? ;)

 

Uansett. Når man trekker luft inn gjennom radiator i front så drar man kald luft over kjøleribber som er varme som følge at vannet er oppvarmet av CPU. Man fyller altså kabinettet med varm luft, i stedet for kald.. Hvor varmt er jo avhengig av CPU modell, last, og eventuell overklokk. Uansett er det lett å forestille seg at om man ikke har vifter med fokus på static pressure på radiatoren, og som sagt; om der er hindringer som HDD'er og kanskje kabler bak der igjen. Så er det eneste som nå jobber med å få den varme luften ut av kabinettet en enslig vifte i toppen. Samtidig driver skjermkortet å pisker rundt denne varme lufta i sump.. eh.. bunnen av kabinettet ditt. :p

 

Jeg ville, om det er mulig, montert radiator i topp av kabinett, og blåst ut. Så montert Air flow vifter i front, som blåser kald luft inn med så lite hindring som mulig mot skjermkort.

Lenke til kommentar

Går dessverre ikke med radiator i topp. Er ikke HDD eller noe annet etter radiator, kjenner jeg på kjøleribbene kan de ikke være så mye mer enn 20-30 grader. Er static pressure vifter :)

 

6700k og h100i, bytta viftene. CPU er klokket til 4,6 GHz. Er såklart ikke optimalt, har lyst til å prøve meg på custom loop etterhvert :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...