Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Juggel skrev (12 timer siden):

Hei. Dette er garantert diskutert side opp og side ned her, men dere klokkeglade er helt sikkert glade for å gjenta det en gang til 😉

Hvordan er det man praktisk går frem for å kjøpe en Rolex klokke? Har lyst på en Submariner, og har lyst til å kjøpe fra forhandler. Er det slik at det er forhandler som setter en opp på venteliste?

Hei! Jeg hjalp faren min med denne prosessen i fjor. Han ønsket seg en Datejust eller Oyster Perpetual som ikke engang er en av de mest populære sportsklokkene fra Rolex. To års venteliste, minst om han ble "godkjent" for å komme inn på ventelista. Bjerke foreslo et par modeller han kunne kjøpe i mellomtiden i edelmetall for å få status som god kunde. Det endte med at vi gav opp og at han heller kjøpte en Omega Aqua Terra som han fikk på dagen.

Var imidlertid på jobbreise i Italia i en mindre havneby, men med Rolex-forhandler, og der var det mange fine sportsklokker i butikk. Tror beste mulighet for ny Sub i butikk er å reise til Dubai, eller en mindre by med noe svakere økonomi enn her i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ventetida er ikke så farlig for min del. Men det er altså slik at en må kjøpe en klokke for å bevise seg som en god kunde. Var det snakk om veldig dyre klokker? I og med at ventetida er såpass lang antar jeg at jeg har fått spart meg opp igjen så er ikke krise å kjøpe en noe rimeligere klokke først.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet fører ikke Bjerke lenger venteliste en gang. For mange har denne ventelisten nesten blitt en myte rett og slett. Du må kjøpe deg opp for i det hele tatt ha muligheten. Typ noe fra Omega, Tudor, eller noe annet. Jo dyrere og flere transaksjoner, jo bedre. Men samtidig vil nok Bjerke prioritere årslange kundeforhold fremfor han fyren som bruker 150 lapper på et enkelt år.

Og ja, du må kjøpe deg opp via andre "premiummerker".

Det beste er nok rett og slett å kjøpe brukt. Fins også mange som legger ut helt ubrukte Rolex-ur. Du må betale overpris, men da slipper du å vente i tillegg til at prisene løper fra deg. Klokkene blir dyrere og de stiger på bruktmarkedet.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 3 uker senere...

Kjøpte en Casio MDV106-1A for gøy, men den er dessverre litt for stor. 49mm lug til lug er helt på kanten av hva jeg kan bære...
Planen var å kjøpe en Seiko, men leser at de sliter med kvalitetskontrollen. Er det virkelig så ille? Hva annet anbefales av "kvalitet" i lavere prisklasser (under 5000,-)? Orient? Citizen? 

Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw skrev (20 minutter siden):

Kjøpte en Casio MDV106-1A for gøy, men den er dessverre litt for stor. 49mm lug til lug er helt på kanten av hva jeg kan bære...
Planen var å kjøpe en Seiko, men leser at de sliter med kvalitetskontrollen. Er det virkelig så ille? Hva annet anbefales av "kvalitet" i lavere prisklasser (under 5000,-)? Orient? Citizen? 

Seiko er bra kvalitet, japansk ingeniørkunst.

Orient er også en veldig bra, men Seiko har ofte bedre byggkvalitet altså movements og bedre presisjon.

Jeg har to Orient Ray 2 en Sun & moon V4 og en Casio DW 5600E

De mest nøyaktige er Casio og Orient Ray 2.

Orient Ray2 er virkelig et godt kjøp for en vanntett solid bruks dykkerklokke.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw skrev (4 minutter siden):

Seiko SKX013 frister litt, må kjøpe brukt selvfølgelig, da de ikke lages lengre. 
Ellers har jeg snust litt på en mini turtle. 

Her er Casioen forøvrig. Ideelt bør jeg nok ned i 44-46mm lug til lug. 

nPxY7ab.jpg

Hvorfor ikke kjøpe Seiko Padi de nye dykkerklokkene?

SKX har jo legende status, men de nye Padi er jo mer moderne og mer nøyaktige.

Lenke til kommentar
49 minutes ago, BMWCoupeFtw said:

Seiko sine QC problemer kom i nyere tid? Visst ikke er jo en SKX ganske ok. 
Snakker om feks ting som ikke liner opp med urskiva osv 

Det har vel først og fremst vært skx og de billigeste seikoene som har hatt noen QC problemer. 

Endret av xaco
Lenke til kommentar
xaco skrev (48 minutter siden):

Det har vel først og fremst vært skx og de billigeste seikoene som har hatt noen QC problemer. 

Seiko lager jo fra de billigste urene, og quarts riktignok med ok presisjon til småmynter og opp til Presage og Grand Seiko..

Er litt urettferdig å sammenligne de forskjellige divisjonene, er mange av dykkerklokkene som er svært sertifiserte og solide også og bruksvennlige verktøy, selvom de heller mot robust sporty og ikke er vakrest eller passer alt klær.

Faktisk det Seiko tjener best penger på er de billige urene, fra 20-50kr til 500-1000kr pga dette selger så bra, i Asia og i verden...

Seiko 5 urverket er jo veldig rennomert, og overkommelig i pris...

Det kommer litt an på hvilken prisklasse du er i, Presage modellene er jo utrolig vakre kunstverk med gode urverk... Og Seiko lager urverkene sine selv, mange rådyre klokker fra andre merker bruker jo faktisk Seiko innmat....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gouldfan said:

Seiko lager jo fra de billigste urene, og quarts riktignok med ok presisjon til småmynter og opp til Presage og Grand Seiko..

Er litt urettferdig å sammenligne de forskjellige divisjonene, er mange av dykkerklokkene som er svært sertifiserte og solide også og bruksvennlige verktøy, selvom de heller mot robust sporty og ikke er vakrest eller passer alt klær.

Faktisk det Seiko tjener best penger på er de billige urene, fra 20-50kr til 500-1000kr pga dette selger så bra, i Asia og i verden...

Seiko 5 urverket er jo veldig rennomert, og overkommelig i pris...

Det kommer litt an på hvilken prisklasse du er i, Presage modellene er jo utrolig vakre kunstverk med gode urverk... Og Seiko lager urverkene sine selv, mange rådyre klokker fra andre merker bruker jo faktisk Seiko innmat....

Sier ikke at Seiko lager dårlige klokker. Har en SRPF03 på armen nå jeg. Men at de har hatt noen problemer med kvalitetskontrollen på kosmetiske ting er ikke å stikke under en stol. Da spesielt på de billigere modellene som skx.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...