Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

technicality skrev (1 time siden):

Nei og nei

Takk for tilbakemeldingen :) Dersom det første "Nei" betyr null erfaring med Epos, er jeg litt usikker på hvor mye vekt jeg skal legge på "Nei" #2, hvis det betyr at din oppfatning er at klokkene er overpriset (mer enn vanlig). Men dine tanker er notert .

technicality skrev (1 time siden):

til sist, hvorfor 

Et veldig åpnet spørsmål, egnet for filosofiske utlegninger om tid, rom og selve livet - men jeg antar du mente det noe snevrere?

Feks: Hvorfor ...

  • bry seg om tid i det hele tatt?
  • bry seg om å ha med seg innretninger som måler tid?
  • ikke greie seg med mobilen, nettbrettet, PC-en, radioen og TV-en for å måle tid?
  • ha mer enn ett armbåndsur?
  • ha visere på en skive i stedet for tallvisning?
  • ha timevisere som gjør to omdreininger i døgnet i stedet for én?

Jeg vet jo ikke om jeg er i nærheten av ditt "hvorfor" representerer, men mitt "derfor" er noe i retning av: Jeg ønsker å finne meg et mekanisk 24-timers ur fordi jeg finner 24-timers ur fascinerende naturlige, og jeg ønsker at det skal være teknisk godt fordi jeg setter pris på nøyaktighet og bestandighet, og jeg ønsker at det skal være estetisk tiltalende fordi - vel, bare fordi ;) ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
a_aa skrev (13 timer siden):

Takk for tilbakemeldingen :) Dersom det første "Nei" betyr null erfaring med Epos, er jeg litt usikker på hvor mye vekt jeg skal legge på "Nei" #2, hvis det betyr at din oppfatning er at klokkene er overpriset (mer enn vanlig). Men dine tanker er notert .

Et veldig åpnet spørsmål, egnet for filosofiske utlegninger om tid, rom og selve livet - men jeg antar du mente det noe snevrere?

Feks: Hvorfor ...

  • bry seg om tid i det hele tatt?
  • bry seg om å ha med seg innretninger som måler tid?
  • ikke greie seg med mobilen, nettbrettet, PC-en, radioen og TV-en for å måle tid?
  • ha mer enn ett armbåndsur?
  • ha visere på en skive i stedet for tallvisning?
  • ha timevisere som gjør to omdreininger i døgnet i stedet for én?

Jeg vet jo ikke om jeg er i nærheten av ditt "hvorfor" representerer, men mitt "derfor" er noe i retning av: Jeg ønsker å finne meg et mekanisk 24-timers ur fordi jeg finner 24-timers ur fascinerende naturlige, og jeg ønsker at det skal være teknisk godt fordi jeg setter pris på nøyaktighet og bestandighet, og jeg ønsker at det skal være estetisk tiltalende fordi - vel, bare fordi ;) ...

En klokkes verdi er nok i skuerens øye som du sier. Av det jeg fikk lest meg til så er det et lite familie eid urmaker, som med stor sannsynlighet fortsatt har yrkesstoltheten i behold. Gjennsalg, om det i det hele tatt vil være aktuelt kan være utfordrende siden det ikke er et "kjent merke" Men er sjeldent det vi her inne kjøper en klokke for er det vel? 

Du hadde rett i mitt hvorfor. Selv hadde jeg nok ikke klart å venne meg til en 24 timers klokke men veldig fin estetikk... det må jeg være ærlig på 👍🏽 Må inderlig holde oss oppdatert om du går for den 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skal du ha 24-timers viser med litt historie ville jeg sett på Glycine Airman. Moderne kan fås for 4-5 tusen på eBay nå mener jeg. Har hatt en eldre i 36 mm (som er den originale), var relativt uproblematisk å venne seg til slik viser. Nb. sørg for å evt. gå for purist-utgaven, ikke gmt-variantene med 12-timers viser og en ekstra 24-timers viser (såkalt gmt-viser)

Endret av Buddy Dakota
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glycine Airman er definitivt på listen, men jeg tror ikke det blir kjøp av den. Den har 24 på topp i stedet for 12, og jeg synes det blir lite intuitivt. Timeviseren skal følge sola, og peke opp når sola er oppe :) En personlig preferanse, som ikke blir imøtekommet av en rekke fine modeller, dessverre. Ryktene sier at skikkelig gamle Airman faktisk har 12 på topp, men jeg tror ikke jeg har sett bilder av noen sånne.

Når det gjelder 24-timers-klokker med historisk sus har jeg en annen modell i kikkerten, som jeg egentlig har slått fra meg som alt for risikofylt, en Tissot Navigator Seastar T12 24 Hours World Time (med en puteformet urkasse som faktisk kan minne om Seikos 6309/SRP777). Jeg synes den ser fantastisk kul ut :wow::

1478185168-81.jpeg

(Bildet rappet fra watch-time.de.) Siden jeg er en 1969-modell, hadde det vært tøft å eie en sånn en fra samme årsklasse :) Men jeg sliter med motet og prioriteringene. Jeg frykter at jeg ville endt med å ha betalt mye for mye trøbbel og driftsutgifter, jeg er usikker på om urverkene fortsatt lar seg vedlikeholde greit og til en grei pris. Da er det jo enklere med Airman, som man kan kjøpe ny om man vil.

Lenke til kommentar

Jeg driver å kikker på en brukt Seiko på finn for tiden. Er det innafor å gå til min lokale urmaker for å spørre hans mening om den er ekte osv. Ut i fra bildene på annonsen? Jeg tenker kanskje at de vil bli litt fornærmet av dette?

Det skal nevnes at jeg har kjøpt dyre klokker der før.

Lenke til kommentar
oldboy skrev (10 minutter siden):

Jeg driver å kikker på en brukt Seiko på finn for tiden. Er det innafor å gå til min lokale urmaker for å spørre hans mening om den er ekte osv. Ut i fra bildene på annonsen? Jeg tenker kanskje at de vil bli litt fornærmet av dette?

Det skal nevnes at jeg har kjøpt dyre klokker der før.

Eller så legger du den ut her, de fleste Seikoene på finn er ikke akkurat klenodier som ingen vet noe om.

Det ville vært teit å gå til en urmaker du ikke har noen relasjon til å spørre om en klokke som de tjener 0,- på.

Endret av Nwader
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmm... En Epos Emotion 24 fra 2017 som etter sigende aldri har blitt brukt, fortsatt plastinnpakket, drøyt 30% og 400€ lavere enn nyprisen fra Epos, lagt ut for salg på eBay av en 100%-fornøyd-selger i Tallinn:

https://www.ebay.com/itm/133853277996

s-l1600.jpg

Fristende. Kan sikkert by den ned litt også? Men aaaaalt for tidlig som min neste julegave til meg selv, dessverre - det blir bare se men ikke kjøpe enda en god stund ;) 

Etterskrift:
Jaggu finnes det Kina-kopier av Epos-en på AliExpress :wow:

image.png.994e0ffa4a1d355766e33f429e80fa5c.png

... og det er flere ting som er utrolig her. For det første er prisen utrolig lav for en klokke som påstås å ha automatisk urverk (på et par av bildene kan det sees gjennom baklokket), dernest er det helt utrolig at den har endt opp med et snitt på gode 4 stjerner etter 4 kundevurderinger. Grunnen til at det er utrolig, er at urverket de har satt inn er 12-timers! Når urskiven er 24-timers, betyr det at klokken viser omtrentlig korrekt tid én gang ila døgnet... Hva skal til for å gi full slakt av et ur, om ikke noe sånt? :huh:

Endret av a_aa
Kinakopirapport
Lenke til kommentar
oldboy skrev (På 9.1.2022 den 20.44):

Jeg driver å kikker på en brukt Seiko på finn for tiden. Er det innafor å gå til min lokale urmaker for å spørre hans mening om den er ekte osv. Ut i fra bildene på annonsen? Jeg tenker kanskje at de vil bli litt fornærmet av dette?

Det skal nevnes at jeg har kjøpt dyre klokker der før.

Jeg bruker urmaker Gullsmed til å fikse klokker og spørre om slikt. Det er jobben deres å yte service, og til gjengjeld så kjøpte jeg meg en Casio G-Shock der til ca dobbelt pris fra nettet.

Er helt innenfor å ta med ur eller gull kjøpt i Afrika og spørre om det er ekte, det er en del av jobben deres å sjekke slikt med vekt, kjemikalier og lupe.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Buddy Dakota skrev (På 16.1.2022 den 23.23):

Bare ikke vent at de gjør det gratis. En ekthetsverdering/forsikringstakst koster fort minst en tusenlapp. 

Er gratis på smykker iallefall..

Edit Poenget var ikke å få ekthetspapir, men om de hadde feks smeltet om til slike fine gullringer med svart sten eller uten så hadde jeg fått med ekthetspapirer. Tror de tok 200kr for syretest og 4-600kr for omsmelting og smedarbeid. Jeg kjøpte masse billig arabisk gull i 24k en periode via kontakt med afrikanere, og poenget var å sjekke om gullet var ekte... Det var hullete store gullkjeder osv, og arbeidet var dårlig utført men det var 24k alt sammen.

Mulig syretest kostet noe, og jeg betaler litt for å justere stålrem til klokke, men ikke mye.

I Norge tror jeg jeg sjekket mye utenlandsk gull, var en periode jeg var veldig interessert i å trade gull... Men jeg skulle smeltet om, My bad. Dette var ikke dyrt, og jeg kunne lett blitt rik om jeg smeltet om masse dårlig utført 24 karat smykker istedenfor å selge det...

De smelter også om og lager feks ringer og smykker i ? 18k. Ringer er rimeligere å smelte om til.

Nå er ikke jeg veldig sikker på karat, men 24K som ofte er karat i Dubai og Afrika er vanskeligere å bearbeide og mindre solid enn feks 18k som er mer solid og lettere blir bedre utført kvalitet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Har lagt merke til en ting på min Heimdallr med Seiko-urverk (NH36A tilsvarer 4H36) som jeg ikke har sett nevnt noe sted, og derfor ble litt overrasket over.

Dersom jeg holder klokken med glasset opp i hånden, og "visper" den i horisontale sirkler (kan høre rotoren sirkulere), så kan dette gjøre at klokken går raskere mens "vispingen" pågår - i hvert fall gjør sekundviseren det. Det kan virke som det er en eller annen egensvingning i mekanismen som må treffes på, ettersom ingenting spesielt skjer om man visper for sakte eller for fort. Men hvis jeg "visper" med en hastighet på rundt 3 omdreininger i sekundet, så kan sekundviseren øke med opptil 1 sekund pr 10-15 sekund "visping". Ser ikke ut til å spille stor rolle om man visper med eller mot klokken, begge deler framskynder sekundviseren. Dersom klokken er 5 sekunder "bak skjema" kan man altså fikse det med 1 minutt "visping". :) 

Noen som har hørt om noe sånt, selv erfart noe sånt eller vet om en forklaring på det? :hmm:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da er enda en veldig lite klassisk klokke føyd til som "et fargerikt drops blant halspastillene", denne gang en kvarts-sak fra Mr Jones Watches i London, ved navn "A perfectly useless afternoon" :)

Kjøpte den så å si ubrukt (har fortsatt har noen måneder igjen på 1-års-garantien) på finn for ca halv pris. En ganske anonym svart skinnrem skulle følge med, og mens jeg ventet på at eieren skulle komme seg hjem fra ferie og sende, bestilte jeg tre litt mer fargerike remmer på eBay - og alle remmene ankom før klokken som lå i postkassen i dag. Etter litt modifikasjoner av NATO-remmen med mosaikk-mønster (eBay), gjorde den virkelig susen - med den hadde jeg klokkenes svar på en Hawaii-skjorte 😎

890001929_UselessIMG_20220304_162016066.thumb.jpg.210044074e4d0ac097947d9f32b8b5a3.jpg64473615_UselessIMG_20220304_162110088.thumb.jpg.462d7ccc9a294db2e7e43b1750640486.jpg

Har foreløpig bare satt noen enkle tråklesting med gul knapptråd for å holde ting sammen, men dette blir bra ;) En klokke for fest i sommersol!

Jeg kjøpte ikke denne bare for den kule måten å vise tid på, men også for å få sjekket hvordan størrelsen passer meg - for det er egentlig en annen MJW-klokke med samme urkasse som jeg er mer interessert i. Omkretsen på håndleddet mitt er 18,5-19 cm, og en klokke med diameter på 37mm kan da fort se litt puslete ut (og i tillegg har kassen lett feminine trekk)?

Klokken jeg opprinnelig tenkte på var selvfølgelig en 24-timers-klokke, "Sun and Moon" - kvartsklokke med en skive der en sol viser tiden kl 06-18, og en måne viser tiden kl 18-06 - og i tillegg en minuttviser for seg selv. Strålende! Utfordringen er at de for tre-fire år siden også lagde en "Sun and Moon XL", som er utsolgt. Den hadde diameter 45mm, et automatisk urverk i stedet for et kvartsurverk, en skundviser i tillegg til minuttviseren, og dobbel pris...

archive-2018-_0004_Layer_4.jpg?889452453

Så - dersom "A perfectly useless afternoon" viser seg å være helt klart for liten, ville det vært lite poeng i å kjøpe "Sun and Moon" for min del. Foreløpig er konklusjonen at den er i minste laget, men kan duge greit. Det betyr at jeg kommer til å være på utkikk etter en brukt "Sun and Moon XL" en god stund fremover, men dukker det ikke noe opp noen steder, kan jeg like gjerne få tak i en ordinær "Sun and Moon" før de går ut av produksjon. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg holder på å spare til min første luksusklokke. Det står egentlig mellom Omega Seamaster 300 (hvit skive), og Grand Seiko SBGA463 eller SBGA461.

Det er noe helt eget ved spring drive.. det  å se sekundviseren gli perfekt rundt, uten noe form for hakking, det er bare vakkert. I tillegg er Grand Seiko uten sidestykke når det kommer til finish og detaljer. I tillegg skal visstnok disse dykkerklokkene være utrolig slitesterke, og antas å vare livet ut - og enda litt til. 

På den annen side så er SMP 300 i hvit skive så leken, sporty, clean og allsidig at den vil passe perfekt i det daglige. Og Co-axial escapement med 15.000 gauss magnetismemotstand er ikke bare imponerende, men også utrolig betryggende igrunn. 

Det er vel Omegaen jeg har siklet mest på. Iallefall helt til jeg fikk se Grand Seiko i levende live for et par uker siden. Nå er jeg veldig usikker på hvilken klokke jeg skal gå for. Nøyaktighet har egentlig ikke så mye å si for min del, men det er kult med bragging rights selvfølgelig. Det som betyr mest for meg er kanskje anvendelighet, komfort og slitestyrke. 

Noen her som har erfaring med noen av disse to klokkene, og/eller som kan hjelpe meg med valget? Jeg tipper jeg blir strålende fornøyd uansett hva jeg velger, skal sies :) 

Lenke til kommentar

Har du sett smp med hvit skive live? Personlig syns jeg at den hvite skiven ser mye «billigere» ut, nesten plastikkaktig på ekte, men ser helt nydelig ut på bilder da :)  

Har selv prøvd både den hvite, sorte, blå og den sorte keramiske, og endte selv opp med den sorte. Jeg hadde hverken den sorte eller blå på radaren, men den sorte/blå blanke skiven leker helt nydelig med lyset så etter å ha sett de live ble det definitivt ikke den hvite. Syns egentlig den blå var helt rå, men ønsket å bruke både lenke og original gummi rem. Og syns ikke den blå gummi remmen var så fin, derfor falt valgte på den sorte. 
 

Har ingen erfaringer med GS, har hørt at service kan være dyrt og tidskrevende med spring drive, men dette er en stund siden jeg hørte, så kan være verdt å undersøke nærmere selv. 
 

Anbefaler dog smp, knall klokke og finishen er også ganske rå, sett igjennom med lupe og finner ingen ting å utsette, selv om det sies at GS er helt rått ift pris! 

Lenke til kommentar

Ja, jeg var innom Bjerke for et par uker siden, fikk prøve både svart, hvit og NTTD versjonen, og det er fortsatt den hvite som snakker høyest til meg. Smak og behag 😊 

Godt å høre at du er fornøyd med SMP, vekten tipper muligens mest den veien om jeg skal være ærlig! 

Edit: Jeg har sett en del folk lett får riper i AR coatingen på oversiden av krystallen, har du noe erfaringer på det punktet? Nesten så jeg vurderer å få AD til å fjerne coatingen om det blir denne klokken. Kan ikke fatte at Omega har valgt coating over safirkrystall, holder vel lenge å ha det på innsiden. 

Endret av thyes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...