Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

NRK: Tiden har gått fra «vanlige» klokker. Det skaper krøll for elevene

Sitat

 

Mattelærere sier de ser en utvikling: Det har blitt vanskeligere for elever å lære seg den analoge klokka. [...]

Tall vs visere
Men fortsatt er urskiva pensum for barn på barneskolen i Norge. Allerede som kompetansmål etter andre trinn, skal elevene forklare hvordan man kan «beskrive tid ved hjelp av klokke og kalender». Med «klokke» menes både den analoge og den digitale versjonen.

Anne Sangnes er mattelærer for sjuende klasse på Bøverbru skole, og hun sier at de fleste der nå kan klokka - altså den med visere. [...] Men det sitter lenger og lenger inne, også for sterke elever. De må rett og slett høyere opp i klassene før de forstår den analoge klokka fullt ut.

– Alle har en telefon de ser på, og mange bruker den som klokke. De aller fleste kan den digitale klokka, mens de er mer usikre på den analoge, sier hun.

 

Julegavetips til egne barn, nevøer og nieser kan kanskje være en kul analog klokke? 🎅   Med bivirkning styrket mattekarakter ;) 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Her er et sammendrag av en laaaaang post: Jeg har kjøpt denne saken :) (og litt til):

1213173734_1nykineser(PC061933).thumb.JPG.c3cebd5e5b12f4ccc13b9e16115d3926.JPG

Så over til den lange posten, for de som vil ;)

Et blikk på de 5 klokkene jeg har (inkludert den første - en Casio - jeg kjøpte for egne penger tilbake i 1987 :)), fortalte meg to ting: Alle gikk på batteri, og ingen hadde noen farger - det var svart, hvitt, grått og metall.

2025720994_5gamle(PC071952).thumb.JPG.472a177ea55e76bdbb1339a64fb3f1e0.JPG

Jeg konkluderte dermed med at årets julegave til meg selv måtte bli en automatisk (jeg fatter ikke at jeg som digger manuelle ting ikke har en mekanisk klokke allerede!) klokke som kunne bli en skikkelig fargeklatt og en ny form - et bringebærdrops blant halspastillene! Jeg konkluderte videre med at jeg var på god tur ned i det forbaskede ormehullet jeg hadde hatt ambisjoner om å holde meg unna; klokker som hobby og samleobjekter. Blir fort en dyr greie ... :huh:

Så da tenkte jeg å holde det rimelig, og gi litt F i at jeg bannet i kirka - jeg ville prøve en kinesisk "homage"-klokke.  Begrepet innebærer jo egentlig "hyllest" eller  "respektfull etterlikning", og er ganske utbredt også blant relativt anerkjente merker, men det kan fort tippe over og oppfattes som "sjelløs designsnylting uten egen historie". Spesielt når det kommer fra lavkostland. Det ga jeg som sagt F i.

Mine "batteriklokker" har flere ting felles enn null farger og nøyaktige kvartsurverk, de er også svært lette. Det var en egenskap jeg ville ha også i en mekanisk klokke, og da ble en urkasse i titan interressant for å kompensere for et tyngre urverk. Ripebestandig safirglass var også et ønske. Etter å ha surfet litt og tatt et dusin leksjoner på YouTube University, endte jeg opp med å bestille en klokke fra Heimdallr (med singles-day-rabatt, som jeg mer enn brukte opp på ekspressfrakt). Til tross for det norrøne navnet, holder Heimdallr til Kina - og jeg hadde fått med meg at de hadde et noenlunde greit rykte. Klokken var en titan-homage av Seiko SRP779 (som faktisk var Seikos pepsi-homage til sin egen gamle 6309-7040). Urverket i Heimdallr'n var NH36A, som er Seikos navn på sin eget 4R36 (i SRP779) når de produserer det for salg til andre urmakere. Jeg bestilte min fra https://www.heimdallrwatch.com/

Mens jeg ventet på uret fra Kina, kom  Black week her i Norge - og med det hyggelige 40% avslag på en ekte Seiko SRP779! Til tross for at den var i tungt stål, ikke hadde safirglass og selv med skikkelig rabatt var ca 30% dyrere enn Heimdallr, slo jeg til på siste svartdag - fandens ormehull - og ventet deretter spent på begge to, både kopien og originalen :)

Kineser'n ankom to dager før japaner'n (etter at jeg måtte sende FedEx info om vareverdi pga ekstra kontroll). Ble godt fornøyd med Heimdallr'n da jeg pakket den ut, stilte den inn og satte den på armen.  Fargene "poppet" slik jeg hadde håpet,  og jeg var godt fornøyd med innretning, kvalitetsfølelse og en etterstrebet "umerkbarhet" på armen. Veldig bra førsteinntrykk!

222170692_Parbildelys(PC021907).thumb.JPG.12bd5bb691bb348e0367d2b377bd9b59.JPG

Så ankom Seiko'n. Forbasket tung - nesten 50% tyngre enn Heimdallr. Ble temmelig topptung  på håndleddet ved manuell kaffekverning ... Men ellers svært bra! Visuelt er den renere og mer lettlest enn Heimdallr, kommer tilbake til det.

Har samlet noen fakta om de to urene her:

923861678_31Fakta.png.27a8b485f06b07302b5fce63d86f6eed.png

Pkt 18 i faktaoversikten viser til en mobilapp, som er Watch Accuracy Meter.  Veldig enkel å bruke på min gamle Moto, men det bør være temmelig lite lyder i nærheten det minuttet hver måling tar. Jeg valgte å bruke et gjennomsnitt av urposisjonene glass opp, glass ned, 6-er opp og 9-er opp. Glass opp er posisjonen der begge urene var raskest. Den opplevde nøyaktigheten ble målt ved å sammenlikne med mobilklokken etter minst en ukes bruk. I all hovedsak viser tabellen at begge klokkene er svært akseptable  mhp nøyaktighet, med Seiko'n et lite hestehodde foran. Litt uventet (siden urverket  skal være helt like unntatt navnet) er en noe større varians hos Heimdallrs urverk mhp posisjon/oppsett. For øvrig: Hvis man legger fra seg en klokke i deler av døgnet, kan posisjonen de blir oppbevart i bidra til både mer eller mindre unøyaktighet - og der ga appen en god pekepinn på raske og trege posisjoner. 
Screenshot_20211202-221233(mod).thumb.png.9c3a11737a0d913bd15c8e5f569b812a.png

Som nevnt er Seiko mer lettlest enn Heimdallr, og det skyldes tre tydelige og uheldige designavvik som Heimdallr har gjort. Rehauten - kransen som stiger opp fra urskivens ytterkant til undersiden av glasset - er gitt en brattere vinkel, som gjør mindre av den synlig ovenfra (og jeg tror den vinkelen faktisk er ganske likt gammel-originalen Seiko 6309). Minuttstrekene  på rehauten er smalere med lavere kontrast og de er mindre definert i kantene. Glasset ovenfor har en mye bredere kantfase, som stjeler innsynet i en ring ytterst på glasset.  Til sammen gjør dette at det blir for lite igjen av minutt/sekund-merkene om man ser ned vinkelrett på Heimdallr, streken faller i tillegg oftere i skygge og man må vinkle klokken for å se dem - ønsker meg av og til kuleledd i underarmen ... På Seiko ser man dem klart og tydelig både vinkelrett og lett tiltet, meget bra!

18727185_RehautHeimdaller(PC011893).thumb.JPG.1a1e698ded60e268a22481d2a392b621.JPG412453836_RehautSeiko(PC021900).thumb.JPG.6bd863840a28aef841da14c1174218bb.JPG

Ved dreining av bezel er Seiko et hakk mer behagelig og myk, men Heimdallr er fortsatt helt godkjent. Begge har 120 klikk på en omdreining.

Når det  gjelder etterlysende visere og markører ("lume"), er jo Seiko velkjent som en av de bedre - og de er også bedre enn Heimdallr. Men ikke totalt overlegen, mitt totalt uvitenskaplige anslag sier at Heimdallr har ca 85% av effekten til Seiko-en, og varigheten synes å være omtrent lik. Lysfargen til Heimdallr er for øvrig betydelig blåere grønn enn Seikos mer gulaktige grønn, og det kler klokken bedre, synes jeg.

1126617277_ParbildeLume(PC021910).thumb.JPG.9921935c41e27caee3a14adc82b3403f.JPG

Hva er så det  beste armbåndsuret av disse to? Uten mine personlige preferanser, vinner nok Seiko ganske så klart. Men jeg liker den lite påtrengende vekten av Heimdallr veldig godt, i tillegg  popper fargene mer - og litt av poenget for meg var jo få inn en fargeklatt blant shades-of-grey-klokkene jeg hadde fra før.  For meg er disse to aspektene viktig nok til at jeg foretrekker den, selv med en merkbar svakhet på lesbarhet.  Seiko-en fikk jeg for en god pris og den er utvilsomt en ypperlig klokke - men akkurat nå heller jeg mot å bruke angreretten, har dog en knapp uke igjen å bestemme meg på. Kan jo også være et alternativ at jeg beholder den og lar den få en mulighet til å vise seg å være verdt sin vekt for meg, og heller selge om en stund om jeg sjelden eller aldri bruker den. Eller kanskje selge Heimdallr senere? Veldig usikker ennå.

Hvilken ville dere beholdt? Begge? Ingen? Gode råd?

Og: Hva mener dere om homage-klokker? Er det prinsipiell forskjell på design-lån om det gjøres i Asia vs Europa, eller?

Etterskrift: En fyr har lagd en YouTube-snutt på nesten et kvarter om Heimdallr'n - nesten helt lik min, bortsett fra at rødfargen på bezelinlegget er oransje på hans, og hans har småfeil på plassering av "lume" på et par av time-markørene.

 

Endret av a_aa
La til etterskrift og YouTube-lenke
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
a_aa skrev (2 timer siden):

 

Hvilken ville dere beholdt? Begge? Ingen? Gode råd?

Og: Hva mener dere om homage-klokker? Er det prinsipiell forskjell på design-lån om det gjøres i Asia vs Europa, eller?

Seikoen.

Homage, ikke noe fan selv, og egentlig samme om det er Europa "brands" eller Asiatiske.. Om noe er ofte de Asiatiske bedre value om man først ønsker kjøpe homage klokker..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, a_aa said:

Hvilken ville dere beholdt? Begge? Ingen? Gode råd?

Og: Hva mener dere om homage-klokker? Er det prinsipiell forskjell på design-lån om det gjøres i Asia vs Europa, eller?

Seikoen. Mest fordi jeg syntes bezelen gjør at den andre ser jævlig ut.

Jeg har egentlig ikke noe imot homage. Mener at det får være opp til kjøper om de vil ha det eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svalbard, Aigi og alle de andre 'norske' quartz-klokkene er hyllevare plukket ut fra en kinesisk frabrikk og påklistrert 'norsk' logo. Søppel fra ende til annen og man kan finne de samme modellene uten logo til under halv pris av 'merkevaren' på steder som ali express, dx, ebay etc.

 

Endret av Nwader
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (1 time siden):

En julegave til meg selv i år.

En heeelt annen liga enn min, veldig flott :thumbup: (og fargene kan jo i hvert fall minne meg om mine gamle klokker :D )

Kazuo skrev (1 time siden):

Seikoen.

Homage, ikke noe fan selv, og egentlig samme om det er Europa "brands" eller Asiatiske.. Om noe er ofte de Asiatiske bedre value om man først ønsker kjøpe homage klokker..

 

Takker for tilbakemelding! Seiko-preferanse notert ...

xaco skrev (58 minutter siden):

Seikoen. Mest fordi jeg syntes bezelen gjør at den andre ser jævlig ut.

Jeg har egentlig ikke noe imot homage. Mener at det får være opp til kjøper om de vil ha det eller ikke. 

Seiko-preferanse notert, enda en gang! Er det det fargesterke bezel-innlegget som ikke faller i smak, eller er det hele bezelen som sådan? Uansett - jeg noterer at jeg har skaffet en klokke som ikke alle vil være helt likegyldig til, og jeg takker for tilbakemeldingen :thumbup:

Da går det vel i retning av at jeg beholder Seikoen, tror jeg. Ikke helt sikker ennå, men - kan jo selge en av klokkene senere uansett. Mulig jeg bruker Heimdallr som et treningsobjekt for å lære meg modding etterhvert. 

Lenke til kommentar
Nwader skrev (6 minutter siden):

Svalbard, Aigi og alle de andre 'norske' quartz-klokkene er hyllevare plukket ut fra en kinesisk frabrikk og påklistrert 'norsk' logo. Søppel fra ende til annen og man kan finne de samme modellene uten logo til under halv pris av 'merkevaren' på steder som ali express.

Nå har jeg kun (kortvarig) erfaring med Svalbard, og konklusjonen min (noen poster tilbake, i siste spoiler) stemmer overens med din - det er kinesiske klokker. Men jeg synes du trekker vide konklusjoner på tynt grunnlag.

At noe er "hyllevare plukket ut fra en kinesisk frabrikk" gir ikke i seg selv grunnlag for å si at det er "Søppel fra ende til annen". Du kan si at det sannsynligvis er produsert med svært lave kostnader, men om det er produsert bra eller dårlig (altså om det er søppel eller ikke) avhenger ikke av om fabrikken ligger i Kina eller England eller Peru. Det avhenger av styringssystemet (spesielt kvalitetsstyringen) til fabrikken.

Men det er selvsagt helt greit å ikke ville ha kinesisk-produserte hyllevarer. :) 

Lenke til kommentar
a_aa skrev (1 minutt siden):

En heeelt annen liga enn min, veldig flott :thumbup: (og fargene kan jo i hvert fall minne meg om mine gamle klokker :D )

Takker for tilbakemelding! Seiko-preferanse notert ...

Seiko-preferanse notert, enda en gang! Er det det fargesterke bezel-innlegget som ikke faller i smak, eller er det hele bezelen som sådan? Uansett - jeg noterer at jeg har skaffet en klokke som ikke alle vil være helt likegyldig til, og jeg takker for tilbakemeldingen :thumbup:

Da går det vel i retning av at jeg beholder Seikoen, tror jeg. Ikke helt sikker ennå, men - kan jo selge en av klokkene senere uansett. Mulig jeg bruker Heimdallr som et treningsobjekt for å lære meg modding etterhvert. 

Takk🙂 

For min del mer clean finish på Seikoen ,men jeg er typen som liker mer tonet ned farger så ganske bias sånn sett.

 

Lenke til kommentar
a_aa skrev (49 minutter siden):

Nå har jeg kun (kortvarig) erfaring med Svalbard, og konklusjonen min (noen poster tilbake, i siste spoiler) stemmer overens med din - det er kinesiske klokker. Men jeg synes du trekker vide konklusjoner på tynt grunnlag.

At noe er "hyllevare plukket ut fra en kinesisk frabrikk" gir ikke i seg selv grunnlag for å si at det er "Søppel fra ende til annen". Du kan si at det sannsynligvis er produsert med svært lave kostnader, men om det er produsert bra eller dårlig (altså om det er søppel eller ikke) avhenger ikke av om fabrikken ligger i Kina eller England eller Peru. Det avhenger av styringssystemet (spesielt kvalitetsstyringen) til fabrikken.

Men det er selvsagt helt greit å ikke ville ha kinesisk-produserte hyllevarer. :) 

Sånn for å motbevise mitt eget brede utsagn, Bragd og Bruvik har noenlunde orginale design.

Hvor fabrikken ligger er dog irrelevant, men disse klokkefabrikkene ligger i Kina og de som lager disse modellene lever ikke av å lage kvalitetsur. 

Tynne quartzurverk som man finner i denne prisklassen er søppel som ikke kan repareres når de blir ødelagt, de må byttes. Ikke akkurat miljøvennlig. Fra et kapitalistisk og kynisk standpunkt er det helt klart et marked for disse moteklokkene, bare se på DW.

Her er to eksempler på hva jeg har beskrevet.

 

 

1614424430177.png

Solv_komprimert_uten-bg.png

Endret av Nwader
Lenke til kommentar
Nwader skrev (7 timer siden):

Tynne quartzurverk som man finner i denne prisklassen er søppel som ikke kan repareres når de blir ødelagt, de må byttes. Ikke akkurat miljøvennlig.

Det er ikke det at de ikke kan repareres som er problemet. Problemet er forholdet mellom timelønnen til urmakerverkstedet som skal reparere, og prisen for et komplett nytt masseprodusert urverk. Bruker urmakeren mer enn 20 minutter på å søke etter feil og reparere, så blir det billigere for kunden at han bruker 5 minutter på å skifte urverket. På sett og vis er dette en del av det som en gang ble omtalt som "kvartskrisen", der markedet ila noen få år fikk tilgang på massevis av kjempebillige og kjempenøyaktige urverk.

Da min gamle Certina DS kvartsklokke for noen år siden døde på meg, undersøkte jeg med en urmakerforretning om de kunne reparere den. De forsøkte selvsagt å selge meg en ny klokke i stedet, men jeg insisterte på at jeg ville forlenge levetiden på den jeg hadde - jeg likte jo klokken, og mislikte både tanken på å skulle kaste den i søpla og på å måtte bruke tid på å finne en ny klokke som jeg likte. De sendte den derfor til reparasjon, og da jeg hentet den, spurte jeg om hva feilen var. "Vet ikke, de skifter all innmaten for å være sikker på at alle feil blir korrigert", var svaret. :) I mitt hode betyr ikke dette at Certina lager søppelklokker, men at urverket har lav pris.

Det er med andre ord ikke urverket mange betaler mest for i dag, det er innpakningen av det. Et helt greit standard kvartsurverk med sveitsiske aner får man til 15 USD, et helt greit automatisk Seiko-urverk til 60 USD (steget i pris i det siste), et automatisk ETA-urverk må du vel opp i 150 USD eller noe sånt for å få? Hvis du absolutt vil betale mye for urverket, så er det bare å gå for et eller annet in-house-verk som slett ikke masseproduseres - men om det objektivt sett er bedre urverk, er jeg slett ikke sikker på.

Materialvalg, form, farge, tekstur, finish, bestandighet etc på urkasse, glass, urskive, visere, remmer, komplikasjoner etc - det er der pengene virkelig kan ha effekt i dag. Sånn sett kan man si at ved at fabrikanten velger et rimelig men godt urverk, kan han lage en veldig god innpakning av det, og likevel holde prisen lav.

Av merkene som du nevnte, har jeg som før nevnt kun noe erfaring med Svalbard, og i den samme posten der jeg konkluderte med at de var kinesiske (ikke britiske, slik de forsøker å fremstille det), listet jeg også opp de urverkene de benytter. Så vidt jeg kan se er disse urverkene typisk rimelige arbeidshester med helt greit ry. Ronda, Miyota, Seiko for det meste. Ikke søppel. Heller ikke top notch.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
a_aa skrev (12 timer siden):

Det er ikke det at de ikke kan repareres som er problemet. Problemet er forholdet mellom timelønnen til urmakerverkstedet som skal reparere, og prisen for et komplett nytt masseprodusert urverk. Bruker urmakeren mer enn 20 minutter på å søke etter feil og reparere, så blir det billigere for kunden at han bruker 5 minutter på å skifte urverket. På sett og vis er dette en del av det som en gang ble omtalt som "kvartskrisen", der markedet ila noen få år fikk tilgang på massevis av kjempebillige og kjempenøyaktige urverk.

Da min gamle Certina DS kvartsklokke for noen år siden døde på meg, undersøkte jeg med en urmakerforretning om de kunne reparere den. De forsøkte selvsagt å selge meg en ny klokke i stedet, men jeg insisterte på at jeg ville forlenge levetiden på den jeg hadde - jeg likte jo klokken, og mislikte både tanken på å skulle kaste den i søpla og på å måtte bruke tid på å finne en ny klokke som jeg likte. De sendte den derfor til reparasjon, og da jeg hentet den, spurte jeg om hva feilen var. "Vet ikke, de skifter all innmaten for å være sikker på at alle feil blir korrigert", var svaret. :) I mitt hode betyr ikke dette at Certina lager søppelklokker, men at urverket har lav pris.

Det er med andre ord ikke urverket mange betaler mest for i dag, det er innpakningen av det. Et helt greit standard kvartsurverk med sveitsiske aner får man til 15 USD, et helt greit automatisk Seiko-urverk til 60 USD (steget i pris i det siste), et automatisk ETA-urverk må du vel opp i 150 USD eller noe sånt for å få? Hvis du absolutt vil betale mye for urverket, så er det bare å gå for et eller annet in-house-verk som slett ikke masseproduseres - men om det objektivt sett er bedre urverk, er jeg slett ikke sikker på.

Materialvalg, form, farge, tekstur, finish, bestandighet etc på urkasse, glass, urskive, visere, remmer, komplikasjoner etc - det er der pengene virkelig kan ha effekt i dag. Sånn sett kan man si at ved at fabrikanten velger et rimelig men godt urverk, kan han lage en veldig god innpakning av det, og likevel holde prisen lav.

Av merkene som du nevnte, har jeg som før nevnt kun noe erfaring med Svalbard, og i den samme posten der jeg konkluderte med at de var kinesiske (ikke britiske, slik de forsøker å fremstille det), listet jeg også opp de urverkene de benytter. Så vidt jeg kan se er disse urverkene typisk rimelige arbeidshester med helt greit ry. Ronda, Miyota, Seiko for det meste. Ikke søppel. Heller ikke top notch.

Tudor har i perioder valgt bare skifte ut hele urverket ved mindre problemer, er ikke noe små merker eller billig merker er alene om å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (8 timer siden):

Fin post, liker at du tar deg tid til dette.

Takk, takk!

hfthomas skrev (8 timer siden):

Personlig ville jeg beholdt Seikoen, men jeg har en lignende selv, så er litt biased

Flott klokke med fin reim, knæsje farger ;) Det der er vel en SKX-etterfølger fra 5 Sport-serien?

Da har vel samtlige stemmer gått til Seiko, ingen til Heimdallr. MEN, i retrospekt ser jeg at jeg har prøvd den én dag på kontoret siden den ankom for 13 dager siden, resten av dagene har det vært en av de lettere klokkene mine (spesielt de to titanklokkene) som har blitt valgt ut på morgenen. Så jeg har endret mening igjen, jeg kommer nok til å sende en beskjed om at jeg ønsker å benytte angreretten på Seiko-en ila kvelden. Da kan jeg heller rute pengene i retning av opprinnelig plan, som var å finne meg et attraktivt mekanisk 24-timers ur av et eller annet slag. I stedet for å sitte med to svært like klokker i en bitteliten klokkesamling, blir det da litt mer mangfold i fellesskapet :D 

Kan forresten bli et forsøk på en "over-the-top"-modding av Heimdallr'n, med neonrøde visere fra Nederland (men jeg synes ikke de ser utpreget vellaget ut, så ikke umulig at det utgår med høye kneløft). Må vel først få kjøpt inn litt passende verktøy, og se om jeg har stødige nok hender til å kunne få på plass en sekundviser, der er jeg litt usikker.

Lenke til kommentar

Tips til korona-hurtigtest-gjennomføringen: Sørg for å ha en klokke med roterende bezel på armen, for å holde stålkontroll på de 20 minuttene man skal vente før man leser av testresultatet ;) Trenger slett ikke dykkersertifikat for å ha nytte av en dykkerklokke!

Og testen var negativ, gitt :thumbs:

Lenke til kommentar
a_aa skrev (På 15.12.2021 den 20.27):

Da kan jeg heller rute pengene i retning av opprinnelig plan, som var å finne meg et attraktivt mekanisk 24-timers ur av et eller annet slag.

Epos ser ut til være et alternativ for meg til neste jul :hmm:https://shop.epos.ch/en/?s=3390+24h&post_type=product&lang=en

3390.302.22.38.25_1.jpg

12 på topp, det liker jeg! Men det er i overkant av hva jeg tenkte å betale, spesielt for et varemerke jeg aldri har hørt om før jeg snublet over det da jeg surfet ett 24-timers klokker i går. Noen som har erfaringer med Epos? Med adresse i Sveits og urverk fra ETA kan de jo muligens forsvare sin pris? 

Lenke til kommentar
a_aa skrev (På 26.12.2021 den 21.37):

Epos ser ut til være et alternativ for meg til neste jul :hmm:https://shop.epos.ch/en/?s=3390+24h&post_type=product&lang=en

3390.302.22.38.25_1.jpg

12 på topp, det liker jeg! Men det er i overkant av hva jeg tenkte å betale, spesielt for et varemerke jeg aldri har hørt om før jeg snublet over det da jeg surfet ett 24-timers klokker i går. Noen som har erfaringer med Epos? Med adresse i Sveits og urverk fra ETA kan de jo muligens forsvare sin pris? 

Nei og nei

 

til sist, hvorfor 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...