Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Snoking i søppel i borettslag


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg og fruen har flyttet inn i en leilighet i en firemansbolig som er en del av et boretslag. Hver av boligene disponerer to sett søppeldunker av hvert slag.

Det tok ikke lange tiden fra jeg flyttet inn til den første lappen hang på døren. Pensjonisten over ganga hadde da vært oppi søpla vår og funnet en del gjenstander som hun mente var feilsortert. Vi tok det med et smil, og prøvde å forbedre sorteringen vår.

Et par uker seinere henger det en ny lapp på døren, sammen med en pose halvfull med 'feilsortert' søppel fra de siste to ukene. Det dreier seg om småting (karamellpapir,fettete papir o.l.) som har havnet i feil søppel.

 

Lappene har bare fortsatt å komme, og jeg merket nå at det er direkte pinlig å hive søppel da jeg vet at hun får full oversikt over mitt og fruen sitt private liv.

 

Er det en lov som beskytter privatlivets fred i denne sammmenhengen?

 

Vi sorterer etter beste evne, men det er ikke dette vi bruker store deler av fritiden på da vi har annet å henge fingrene i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svært likt denne tråden... http://vgd.no/samfunn/jus/tema/1386960/tittel/snoking-i-soeppel-lovlig .

 

Jeg tror ikke det finnes et opplagt juridisk svar her, utover at "det burde være en lov mot det et sted".

 

 

En mening:

 

Jusprofessor Jo Stigen ved institutt for offentlig rett ved Universitetet i Oslo fastslår imidlertid at man har eiendomsrett også til sitt eget søppel.

- Søppelet kan ikke sies å være eierløst. Det tilhører deg og deretter tilhører det renovasjonsvesenet når de kommer og henter det. Teknisk sett er det tyveri, men jeg skulle like å se en dom hvor noen blir dømt for det, sier Stigen.

Han legger til:

- Hensynet bak lovene er å beskytte folks interesser. Eieren av søppelet har en interesse av at ingen utenforstående kommer og snoker i det. Det vil være ubehagelig og vil også kunne misbrukes, for det er mye rart som kan være i søppelet. Derfor tilsier all fornuft at det blir sett på som tyveri.

 

http://www.osloby.no/nyheter/Dette-er-fattige-som-gjor-hva-de-kan-for-a-overleve-6794492.html#.T3Nm83jUaf4

 

 

 

 

Jeg foreslår at du sier klart i fra til naboene om at dette aksepterer du ikke, og at hvis det fortsetter vil du klage til borettslaget og anmelde saken til politiet.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Litt offtopic, men vil bare konstatere at uten borettslag ville denne tråden miste mye av sin underholdningsverdi

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg synes det er en dårlig ide. Den passive aggressive "henge lapp på dør" metoden er ufin og nå forsterker du bare oppførselen hennes

Lenke til kommentar

Jeg ville hver gang en slik lapp dukket opp banket på døren eller ringt. Alltid tatt samtalen, aldri holdt på med lapper. Bare forklare at du ikke aksepterer denne formen for tilbakemeldiunger.

 

Mye verre å henge opp lapper på døra til en person som alltid snakker tilbake - da får man et forhold til personen og det er vanskelig å være passiv aggressiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...