Gå til innhold

Microsoft bekrefter: Windows får startmenyen tilbake


Anbefalte innlegg

Den største nyheten her er da egentlig at man kan kjøre "Modern UI" apps i vinduer

At startmenyen er tilbake burde egentlig ikke være en stor ting, men forstår jo at det forstatt er fryktelig mange som synes det er skummelt med endringer :p

 

Fint at de har en slags kombi av gamle menyen og Moder UI menyen, det liker jeg

 

Kan vi ikke snart slippe den harry hersketeknikken om at folk synes det er "skummelt med endringer"?

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hatet win 8 i lange tider, så begynte vi å bruke win server 2012 r2 på jobben og jeg ble mer og mer vant til det. Men var fremdeles ikke helt overbevist, da noen av de jeg jobber med byttet til win 8.1 hjemme så bestemte jeg meg for å gjøre det selv.

 

Noen som vet om oppdateringen som nevnes her også kommer til Windows Server 2012 (R2) ?

Lenke til kommentar

Har aldri skjønt hylekoret, men sikkert bra for de som har savnet den.

 

Har noe med at utrolig mange ting som man kunne gjøre med et par raske klikk tidligere må man nå gjennom et "modern UI" som er latterlig tregt og uresponsivt.

Hele konseptet med heldekkende apps på PC (det være laptop og stasjonær, med eller uten tøttsj) er basert på et kladdeark fra matteeksamen..

 

Det jeg aldri har skjønt er de som ikke har skjønt hylekoret.. Litt krampeaktig.

 

Synd de måtte gjennom denne eksperimentelle perioden, men de har vel lært et og annet av det.

Endret av Kakeshoma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har aldri skjønt hylekoret, men sikkert bra for de som har savnet den.

 

Har noe med at utrolig mange ting som man kunne gjøre med et par raske klikk tidligere må man nå gjennom et "modern UI" som er latterlig tregt og uresponsivt.

Hele konseptet med heldekkende apps på PC (det være laptop og stasjonær, med eller uten tøttsj) er basert på et kladdeark fra matteeksamen..

 

 

Kan du gi eksempler på hva man ikke kan gjøre enkelt og raskt?

Modern UI er forrresten IKKE tregt og uresponsivt. Har du kjørt det via VM eller no?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De som bruker "folk er redde for endringer"-argumentet har tydeligvis ikke skjønt at også dette er en endring. Nå er det vår tid å bruke den samme billige hersketeknikken tilbake: nå er det jo dere som er redde for endringer. Oi, så redde. Må ha blitt gamle og satte siden sist.

 

Ja, akkurat så idiotiske høres dere ut når dere bruker det pseudoargumentet.

 

Dette er en klar forbedring i forhold til den gamle startsiden. Kun-startside var en ren regress fra startmenyen. Nå har man tatt noen av styrkene fra begge systemene og slått sammen for å redusere noen av bakdelene med den gamle fullskjerms startsiden.

 

Mange som misliker startsiden er ikke redde for progress, vi misliker regress. At det finnes noen av dere som ikke brukte de mulighetene den gamle startmenyen ga, betyr ingenting for oss andre. Vi mistet funksjonalitet og fikk tilbake noe som dekket hele desktopen og fungerer som et gullapp-system, bare animert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har aldri skjønt hylekoret, men sikkert bra for de som har savnet den.

 

Har noe med at utrolig mange ting som man kunne gjøre med et par raske klikk tidligere må man nå gjennom et "modern UI" som er latterlig tregt og uresponsivt.

Hele konseptet med heldekkende apps på PC (det være laptop og stasjonær, med eller uten tøttsj) er basert på et kladdeark fra matteeksamen..

 

Det jeg aldri har skjønt er de som ikke har skjønt hylekoret.. Litt krampeaktig.

 

Synd de måtte gjennom denne eksperimentelle perioden, men de har vel lært et og annet av det.

 

Et par raske klikk??!! Hvordan burker du Modern UI om du trenger mer enn et par klikk??? har alltid fingern på windows tasten... og legger de mest brukte programmene dirkete på Modern UI startskjermen.... Jeg arbeider mye raskere med Modern UI enn med startmenyen, men alt avhenger av hvordan du jobber.

 

Snabelen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med Modern UI menyen er at den dekker hele skjermen, det er noe jeg har null interesse av på en 27" skjerm med 2560x1440 oppløsning. At ikonene er unødvendig store og at du faktisk er nødt til å legge inn litt tid på å rydde opp i skjermen fordi det legges hundreogførti helt ubrukelige ikoner og snarveier seg automatisk på denne skjermen gjør meg ikke videre begeistret det heller.

 

Nå tar jeg stort sett til takke med Windowstast + S hvor jeg da heldigvis har muligheten til å søke meg frem til hva enn jeg måtte ønske ut at det dekker unødvendig stor del av skjermen. Utfordringer med den nye menyen er hvordan Microsoft valgte å endre på gode, gamle vaner hos brukere flest uten noen form for skikkelig innføring av hvordan det hele faktisk er ment til å fungere og det at det nye menyen på ingen måte bringer noe praktisk eller nyttig på bordet annet enn at du kan se ikoner fem meter fra skjermen og at det er veldig touchvennlig hjelper jo heller ikke.

 

 

Men det bedrer seg, og det er godt å se! Denne nye startmenyen skulle vært der fra dag en på stasjonære maskiner og systemer uten touchskjermer. Muligheten for å kjøre Modern UI apps i separate vinduer rett på desktop er jo også noe som forbedrer nyttigheten til slike applikasjoner i desktopsammenheng betraktelig.

 

 

EDIT:

 

Muligheten for å kjøre Modern UI apps i separate vinduer rett i desktop er det noe som kommer etter hvert? Sitter selv med Windows 8.1 Update 1 her nå og har ikoner for Modern UI apps på taskbaren osv, men det er ingen mulighet for meg å kjøre disse i et vindu rett i desktop, jeg blir tatt inn i Modern UI hver gang jeg forsøker å starte applikasjonen så jeg er fremdeles tvunget til å kjøre den i fullskjerm, eventuelt snappe den ved siden av desktop.

Endret av RamGuy
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Syns dette blir helt merkelig prioritering. Effektiv bruk av Windows vil jo si at man pin'er programmene man bruker ofte, slik at de er tilgjengelige på oppgavelinjen. For øvrige programmer og OS-paneler trykker man bare på windows tasten og skriver de første bokstavene på det man vil starte, velger riktig oppslag med piltastene og trykker enter. Det går mye raskere enn å browse starmeny hierarkiet...

Det som ikke er bra nok med Windows 8 er at metro apper er satt som standard i stede for tilsvarende desktop programmer. Eks bildeviser eller videospiller. Man burde blitt spurt på første oppstart; Vil du primært bruke Windows som en touch device eller desktop pc, også burde standard programmer bli satt deretter.


Sant nok, men det har jo vist seg at enkelte ikke evner å legge bort gamle vaner. Så gjør forsåvidt ikke noe at de innfører startmenyen. Sålenge de ikke fjerner de raskere, og bedre metodene som er idag.

 

 

Kommer det faktisk raskere og bedre metoder, så kan man fint legge bort gamle vaner, erstatningen for startmenyen, dvs startskjermen, var dessverre både tregere og dårligere.

 

AtW

 

 

Det kom en raskere og bedre metode, og du valgte tydeligvis ikke å legge bort den gamle...

 

 

Les innlegget mitt en gang til, også forklar meg hvordan den gamle startmenyen kommer i nærheten av å være raskere enn dette.

Endret av Elgen-Hansi
Lenke til kommentar

 

 

 

Syns dette blir helt merkelig prioritering. Effektiv bruk av Windows vil jo si at man pin'er programmene man bruker ofte, slik at de er tilgjengelige på oppgavelinjen. For øvrige programmer og OS-paneler trykker man bare på windows tasten og skriver de første bokstavene på det man vil starte, velger riktig oppslag med piltastene og trykker enter. Det går mye raskere enn å browse starmeny hierarkiet...

 

Det som ikke er bra nok med Windows 8 er at metro apper er satt som standard i stede for tilsvarende desktop programmer. Eks bildeviser eller videospiller. Man burde blitt spurt på første oppstart; Vil du primært bruke Windows som en touch device eller desktop pc, også burde standard programmer bli satt deretter.

Sant nok, men det har jo vist seg at enkelte ikke evner å legge bort gamle vaner. Så gjør forsåvidt ikke noe at de innfører startmenyen. Sålenge de ikke fjerner de raskere, og bedre metodene som er idag.

 

 

Kommer det faktisk raskere og bedre metoder, så kan man fint legge bort gamle vaner, erstatningen for startmenyen, dvs startskjermen, var dessverre både tregere og dårligere.

 

AtW

 

 

Det kom en raskere og bedre metode, og du valgte tydeligvis ikke å legge bort den gamle...

 

 

Les innlegget mitt en gang til, også forklar meg hvordan den gamle startmenyen kommer i nærheten av å være raskere enn dette.

 

 

Et stikkord: Fullskjerm

 

Hvorfor i alle dager skulle jeg ønske at en "startmeny" skal dekke over en hel 27" skjerm med 2560x1440 oppløsning? Om jeg har to-tre vinduer opp hvor jeg følger med på et par fotballkamper via TV2 Sumo for eksempel så har jeg da ikke lyst til at startmenyen skal komme og bryte med alt det jeg føler med på.

 

Den tradisjonelle startmenyen ville jo være en liten sak som dekket et minimalt med areal av skjermen, hvor jeg fremdeles bare trykket windowstasten + skriver inn hva enn jeg måtte ønske å søke meg frem til, deretter klikker jeg enter for å starte. Det går ikke noe raskere med den nye startmenyen, forskjellen er at det på død og liv skal dekke over hele skjermen og alt det jeg holder på med mens den viser meg søkeresultatene som sikkert gir bra mening om jeg sitter på et nettbrett med touchskjerm og er avhengig store ikoner som jeg kan klippe på osv men ikke på en stasjonær maskin med 27" skjerm.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Og det ble vill jubel !" :)

 

Det er jo ganske utrolig at Windows har fått regjere fra sine tidlige år med alle de dårlige opplevelsene man husker fra 90-tallet og fram til i dag.

 

Enten er vi vanedyr og kanskje også latt seg gjøre avhengige av dette operativssystemet.

 

2,5 år gammelt allerede. Den tiden har jammen gått fort. Dette har omtrent gått meg hus forbi at Windows 8 er så gammelt allerede. :green:

Lenke til kommentar

Det handler vel først og fremst om markedsmonopol? 99,99% av alle maskiner du finner i en hver butikk leveres med Windows, og nesten enhver maskin du finner på populære nettbutikker kjører Windows.

 

Når det først foreligger et slikt markedsmonopol så er det jo nærmest umulig å bryte seg ut av det, man kan argumentere med at "jo, men du kan jo legge inn Linux Mint og det vil fungere bra for mange..", "du kan skaffe deg Mac og for de fleste så vil du jo ha all programvaren du trenger og mindre hodebry den veien.." osv osv.. Men så "alle" har Windows, alle er komfortable med Windows, så godt som alle du kjenner har Windows og all support stort sett er rundt Windows så må du virkelig gå mot strømmen om du skal kjøre noe annet, noe en gjennomsnittlig forbruker aldri vil belage seg på.

 

Windows ser jo også bredest støtte fra tredjepart, så anskaffer du deg tilleggsprodukter, anskaffer du deg programvare osv så vil det i 99,99% av tilfellene støtte Windows, det er på ingen måte like sannsynlig at det vil støtte OS X og enda mindre sannsynlig at det vil støtte Linux. Mange er også knyttet opp mot arbeidsplasser og diverse og spesifikk programvare og tjenester som veldig ofte vil fungere 100% mot Windows, men ikke nødvendigvis fungere 100% mot verken OS X eller Linux.

Lenke til kommentar

Langt bedre, men jeg synes fremdeles de burde gi oss muligheten til å kvitte oss med Fisher-Price-estetikken totalt. Flisene på høyresiden så rett og slett malplasserte ut.

 

Eneste jeg vil ha i startmenyen min i tillegg til programmer er rask tilgang på de viktigste dokumentmappene samt kontrollpanelet og systeminnstillinger.

 

Helst burde det vært en sjekkboks for "inkludér modern" når du starter installasjonen. Så hadde jeg sluppet alt maset med å avinstallere alle appene.

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler vel først og fremst om markedsmonopol? 99,99% av alle maskiner du finner i en hver butikk leveres med Windows, og nesten enhver maskin du finner på populære nettbutikker kjører Windows.

 

Når det først foreligger et slikt markedsmonopol så er det jo nærmest umulig å bryte seg ut av det, man kan argumentere med at "jo, men du kan jo legge inn Linux Mint og det vil fungere bra for mange..", "du kan skaffe deg Mac og for de fleste så vil du jo ha all programvaren du trenger og mindre hodebry den veien.." osv osv.. Men så "alle" har Windows, alle er komfortable med Windows, så godt som alle du kjenner har Windows og all support stort sett er rundt Windows så må du virkelig gå mot strømmen om du skal kjøre noe annet, noe en gjennomsnittlig forbruker aldri vil belage seg på.

 

Windows ser jo også bredest støtte fra tredjepart, så anskaffer du deg tilleggsprodukter, anskaffer du deg programvare osv så vil det i 99,99% av tilfellene støtte Windows, det er på ingen måte like sannsynlig at det vil støtte OS X og enda mindre sannsynlig at det vil støtte Linux. Mange er også knyttet opp mot arbeidsplasser og diverse og spesifikk programvare og tjenester som veldig ofte vil fungere 100% mot Windows, men ikke nødvendigvis fungere 100% mot verken OS X eller Linux.

 

 

Men Linux er jo att-på-til gratis. Så hvorfor så lite utbredelse da, ah ?

Det må jo bety at pris ikke betyr så mye for folk om et OS.

Jo, du har dette "følger med uansett argumentet" å lene deg til. Men helt gratis, hva slår vel det?

Endret av G
Lenke til kommentar

Langt bedre, men jeg synes fremdeles de burde gi oss muligheten til å kvitte oss med Fisher-Price-estetikken totalt. Flisene på høyresiden så rett og slett malplasserte ut.

..

...

Helst burde det vært en sjekkboks for "inkludér modern" når du starter installasjonen. Så hadde jeg sluppet alt maset med å avinstallere alle appene.

Ja, omtrent som noen jævlig "store og stygge reklamebannere" i grunn. Men, jeg vil nok sette pris på at jeg får funksjonaliteten fra det gamle tilbake igjen uansett forstyrrende "reklame".

 

Det hadde nå vært mye bedre med følgende ekstra 2-stegs forhåndsvalg:

 

 

1. Du velger om du vil ha med eller uten "ketchup". Fysj for noe griseri :green:

 

2. Du velger brukerpåvirket innstallasjon og har samtidig det alternative valget om at Microsoft velger alt for deg, samt en tredje variant hvor Microsoft i utgangspunktet velger alt for deg, med unntak av enkelte for noen essensielle endringer (kan være å taste inn e-post adresse og få registrert produktet, eller hva det enn er som folk generellt setter pris på å kunne medvirke til).

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Muligheten for å kjøre Modern UI apps i separate vinduer rett i desktop er det noe som kommer etter hvert? Sitter selv med Windows 8.1 Update 1 her nå og har ikoner for Modern UI apps på taskbaren osv, men det er ingen mulighet for meg å kjøre disse i et vindu rett i desktop, jeg blir tatt inn i Modern UI hver gang jeg forsøker å starte applikasjonen så jeg er fremdeles tvunget til å kjøre den i fullskjerm, eventuelt snappe den ved siden av desktop.

 

Ja, jeg leser dette som neste store oppdatering etter 8.1 Update 1.

 

 

Alle brukere av Windows 8.1 vil senere i år få en oppdatering som bringer en fullverdig startmeny tilbake, med ett lite tilskudd. (...) Samtidig viste Microsoft frem en ny funksjon som lar deg kjøre Windows 8-apper som programmer på skrivebordet, i motsetning til at de skal jobbe i heldekkende og egne vinduer.

 

(...)

 

I løpet av kveldens konferanse annonsert Microsoft også for første gang den mye omtalte storoppdateringen av Windows 8.1 – nemlig Update 1. Denne vil ikke bringe så mange nye funksjoner og tjenester, men heller en serie av små tilpasninger som hovedsakelig vil gjøre det lettere å operere maskinen med mus og tastatur.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Det handler vel først og fremst om markedsmonopol? 99,99% av alle maskiner du finner i en hver butikk leveres med Windows, og nesten enhver maskin du finner på populære nettbutikker kjører Windows.

 

Når det først foreligger et slikt markedsmonopol så er det jo nærmest umulig å bryte seg ut av det, man kan argumentere med at "jo, men du kan jo legge inn Linux Mint og det vil fungere bra for mange..", "du kan skaffe deg Mac og for de fleste så vil du jo ha all programvaren du trenger og mindre hodebry den veien.." osv osv.. Men så "alle" har Windows, alle er komfortable med Windows, så godt som alle du kjenner har Windows og all support stort sett er rundt Windows så må du virkelig gå mot strømmen om du skal kjøre noe annet, noe en gjennomsnittlig forbruker aldri vil belage seg på.

 

Windows ser jo også bredest støtte fra tredjepart, så anskaffer du deg tilleggsprodukter, anskaffer du deg programvare osv så vil det i 99,99% av tilfellene støtte Windows, det er på ingen måte like sannsynlig at det vil støtte OS X og enda mindre sannsynlig at det vil støtte Linux. Mange er også knyttet opp mot arbeidsplasser og diverse og spesifikk programvare og tjenester som veldig ofte vil fungere 100% mot Windows, men ikke nødvendigvis fungere 100% mot verken OS X eller Linux.

 

 

Men Linux er jo att-på-til gratis. Så hvorfor så lite utbredelse da, ah ?

Det må jo bety at pris ikke betyr så mye for folk om et OS.

Jo, du har dette "følger med uansett argumentet" å lene deg til. Men helt gratis, hva slår vel det?

 

 

Hva har det å si at Linux er gratis? Folk flest må jo ha en maskin til å begynne med, denne leveres i 99,99% av tilfellene med Windows så hvorfor skulle de overhode bry seg om gratisalternativer når maskinen kommer ferdig med Windows, som 90% av befolkningen bruker og som brorparten av alle brukere har en viss kjennskap og forhold til fra før av og som tilbyr den bredeste kompatibiliteten iforhold til både maskinvare og programvare?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...