Gå til innhold

Microsoft bekrefter: Windows får startmenyen tilbake


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Fatter ikke hvordan folk kan savne den gamle menyen, søkefeltet er jo der fortsatt, som er det eneste viktige. Å bla i lange lister og mapper er ikke akkurat effektivt. ModernUI er jo kjapt og oversiktlig, selv om det kan være kronglete å tilpasse, men det er jo kun snakk om finpuss av design.

 

Man trenger ikke å "bla i lange lister"

 

AtW

 

Vel, eneste forskjellen per dags dato er jo de lange listene med programmer da søkefeltet fortsatt er som det var.

 

 

Dette understreker jo bare at de som foretrekker startsiden overhodet ikke har satt seg inn i hvilke muligheter den gamle startmenyen hadde. Det er jo ikke noe som er riktig i det du sier. Søkefeltet er ikke engang som det var, på godt og vondt.

 

Men startsiden og startmenyen er begge mer enn bare et sted å søke fra. Folk som kun bruker søkefeltet trenger overhodet ikke noen startside - og nå er det jo også mulig å søke uten å gå via startsiden, som gjør det enda mindre nødvendig med en startside.

 

Hvis man skjønner forskjellen mellom å organisere kunnskap i et tankekart og organisere kunnskap på en postit-tavle, kan man begynne å forstå forskjellen mellom startsiden og startmenyen. Før man klarer å koble hvorfor, vet man ikke nok om det til å uttale seg om den gamle startmenyen. Da brukte du den ikke.

Hadde jo ikke annet valg enn å bruke startmenyen dersom jeg ikke hadde et program festet til taskbar eller lagt til på desktop. Win 8 gir meg en ekstra 'desktop' som er langt hurtigere å bruke enn startmenyen. Her har jeg 100+ programmer som jeg har tilgang til umiddelbart uten å måtte bla i lister, undermenyer og foldere.

 

 

Du har 100+ programmer installert? Det er vel ikke engang nok titles på startskjermen til å ha noe nevneverdig over 100 program, i tillegg er det sykt uoversiktlig, da man ikke har plass til overskrifter, eller noe annet enn ikoner om man makser ut antallet ikoner.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

Fatter ikke hvordan folk kan savne den gamle menyen, søkefeltet er jo der fortsatt, som er det eneste viktige. Å bla i lange lister og mapper er ikke akkurat effektivt. ModernUI er jo kjapt og oversiktlig, selv om det kan være kronglete å tilpasse, men det er jo kun snakk om finpuss av design.

 

Man trenger ikke å "bla i lange lister"

 

AtW

 

Vel, eneste forskjellen per dags dato er jo de lange listene med programmer da søkefeltet fortsatt er som det var.

 

 

Dette understreker jo bare at de som foretrekker startsiden overhodet ikke har satt seg inn i hvilke muligheter den gamle startmenyen hadde. Det er jo ikke noe som er riktig i det du sier. Søkefeltet er ikke engang som det var, på godt og vondt.

 

Men startsiden og startmenyen er begge mer enn bare et sted å søke fra. Folk som kun bruker søkefeltet trenger overhodet ikke noen startside - og nå er det jo også mulig å søke uten å gå via startsiden, som gjør det enda mindre nødvendig med en startside.

 

Hvis man skjønner forskjellen mellom å organisere kunnskap i et tankekart og organisere kunnskap på en postit-tavle, kan man begynne å forstå forskjellen mellom startsiden og startmenyen. Før man klarer å koble hvorfor, vet man ikke nok om det til å uttale seg om den gamle startmenyen. Da brukte du den ikke.

Hadde jo ikke annet valg enn å bruke startmenyen dersom jeg ikke hadde et program festet til taskbar eller lagt til på desktop. Win 8 gir meg en ekstra 'desktop' som er langt hurtigere å bruke enn startmenyen. Her har jeg 100+ programmer som jeg har tilgang til umiddelbart uten å måtte bla i lister, undermenyer og foldere.

 

 

Du har 100+ programmer installert? Det er vel ikke engang nok titles på startskjermen til å ha noe nevneverdig over 100 program, i tillegg er det sykt uoversiktlig, da man ikke har plass til overskrifter, eller noe annet enn ikoner om man makser ut antallet ikoner.

 

AtW

 

Er oversiktlig for meg, tar meg 2 sekunder å finne det jeg trenger. Å drive å scrolle i en liten meny er uaktuelt for meg og derfor jeg sjeldent brukte den gamle startmenyen til annet enn søk. Det var rett og slett for ineffektivt.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis man skjønner forskjellen mellom å organisere kunnskap i et tankekart og organisere kunnskap på en postit-tavle, kan man begynne å forstå forskjellen mellom startsiden og startmenyen. Før man klarer å koble hvorfor, vet man ikke nok om det til å uttale seg om den gamle startmenyen. Da brukte du den ikke.

Hadde jo ikke annet valg enn å bruke startmenyen dersom jeg ikke hadde et program festet til taskbar eller lagt til på desktop.

 

 

Du hadde ikke annet valg? Dette bekrefter bare enda en gang at du ikke kjenner til, eller i alle fall ikke bruker mulighetene som finnes.

 

Bare i går brukte jeg tre andre muligheter til å starte programmer (Windows 8.1) enn de nevnte her. I tillegg kommer jeg på en til som jeg aldri har benyttet annet enn når jeg har prøvd taskbar-erstatninger for mange år siden, men som fortsatt er mulig i Windows 8.1. Og endel programmer startes jo best/kun fra kommandolinjen. Altså fem andre måter å starte programmer på, som hver har fordeler og bakdeler, i tillegg til de du nevnte. Og det uten å telle med automatikk, oppstartsfolderen, eller tredjeparts launchere.

 

Det er en grunn til at Microsoft ikke bare leverer én løsning, men en hel knippe. Jeg synes man skal være veldig ydmyke når man selv ikke bruker noe, i forhold til å påstå at andre ikke har utbytte av å bruke det. Derfor vil jeg for eksempel ikke påstå at startsiden ikke fungerer glimrende for deg, men dersom du virkelig kun bruker søket så trenger du jo ikke åpne startsiden lengre, det er jo nok å åpne søkefeltet.

Lenke til kommentar

 

 

Du har 100+ programmer installert? Det er vel ikke engang nok titles på startskjermen til å ha noe nevneverdig over 100 program, i tillegg er det sykt uoversiktlig, da man ikke har plass til overskrifter, eller noe annet enn ikoner om man makser ut antallet ikoner.

 

AtW

 

Er oversiktlig for meg, tar meg 2 sekunder å finne det jeg trenger. Å drive å scrolle i en liten meny er uaktuelt for meg og derfor jeg sjeldent brukte den gamle startmenyen til annet enn søk. Det var rett og slett for ineffektivt.

 

 

Har du en screenshot av dette oppsettet ditt, skulle gjerne sett det, og har du ikke tidligere argumenter for at det er poengløst å bruke noe annet enn søk i menyen?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis man skjønner forskjellen mellom å organisere kunnskap i et tankekart og organisere kunnskap på en postit-tavle, kan man begynne å forstå forskjellen mellom startsiden og startmenyen. Før man klarer å koble hvorfor, vet man ikke nok om det til å uttale seg om den gamle startmenyen. Da brukte du den ikke.

Hadde jo ikke annet valg enn å bruke startmenyen dersom jeg ikke hadde et program festet til taskbar eller lagt til på desktop.

 

 

Du hadde ikke annet valg? Dette bekrefter bare enda en gang at du ikke kjenner til, eller i alle fall ikke bruker mulighetene som finnes.

 

Bare i går brukte jeg tre andre muligheter til å starte programmer (Windows 8.1) enn de nevnte her. I tillegg kommer jeg på en til som jeg aldri har benyttet annet enn når jeg har prøvd taskbar-erstatninger for mange år siden, men som fortsatt er mulig i Windows 8.1. Og endel programmer startes jo best/kun fra kommandolinjen. Altså fem andre måter å starte programmer på, som hver har fordeler og bakdeler, i tillegg til de du nevnte. Og det uten å telle med automatikk, oppstartsfolderen, eller tredjeparts launchere.

 

Det er en grunn til at Microsoft ikke bare leverer én løsning, men en hel knippe. Jeg synes man skal være veldig ydmyke når man selv ikke bruker noe, i forhold til å påstå at andre ikke har utbytte av å bruke det. Derfor vil jeg for eksempel ikke påstå at startsiden ikke fungerer glimrende for deg, men dersom du virkelig kun bruker søket så trenger du jo ikke åpne startsiden lengre, det er jo nok å åpne søkefeltet.

 

Jeg vet at det finnes mange måter å starte programmer på. Poenget mitt er at det ikke lenger er grunn for meg å bruke søkefeltet så aktivt mer siden jeg nå har de fleste programmene mine tilgjengelig på en flate, ett tastetrykk unna, der jeg tidligere måtte benytte meg av mer tidkrevende prosesser. Jeg synes det er ypperlig å kunne ha en ekstra 'desktop' (Apps view) som Win 8 gir meg. Alternativet til det i tidligere Windows versjoner var jo å måtte bla i menyer, uavhengig av at man også kunne og fortsatt kan få tilgang til programmer på andre måter.

Lenke til kommentar

 

 

 

Du har 100+ programmer installert? Det er vel ikke engang nok titles på startskjermen til å ha noe nevneverdig over 100 program, i tillegg er det sykt uoversiktlig, da man ikke har plass til overskrifter, eller noe annet enn ikoner om man makser ut antallet ikoner.

 

AtW

 

Er oversiktlig for meg, tar meg 2 sekunder å finne det jeg trenger. Å drive å scrolle i en liten meny er uaktuelt for meg og derfor jeg sjeldent brukte den gamle startmenyen til annet enn søk. Det var rett og slett for ineffektivt.

 

 

Har du en screenshot av dette oppsettet ditt, skulle gjerne sett det, og har du ikke tidligere argumenter for at det er poengløst å bruke noe annet enn søk i menyen?

 

AtW

 

Mulig jeg ikke forklarte meg tydelig. Jeg mente med apps view så trenger jeg ikke lenger bruke søke/kjør-feltet så aktivt mer da de fleste programmene jeg bruker finnes på en flate.

 

Ikke mitt oppsett, men er ikke så langt unna dette: http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2013/06/windows-8.1-apps-view-search.jpg

Lenke til kommentar

Poenget her er vel at folk har forskjellig smak, folk har forskjellig bruksmønster og folk foretrekker forskjellige finesser og løsninger. Og det må nesten folk få lov til å gjøre, og så lenge vi alle ikke er tro kopier av hverandre med det nøyaktig samme tankesettet og preferansene så kan folk skrike den ene og den andre retningen så mye de bare vil uten at vi kommer noen som helst vei.

 

Virker som hele diskusjonen her nå i grove trekk har to partier, de som mener Windows 8 er fantastisk og fungerer mye bedre enn hva tidligere versjoner av Windows gjør og at den nye "startskjermen" til "Modern UI" er en videreutvikling og en forbedring av hva vi har hatt tidligere også har vi den andre siden som ikke ser noen vits i den nye startskjermen, finner den tungvint og lite brukervennlig og ser ingen fordeler med Windows 8 sånn som ting foreligger per dags dato.

 

Det er ikke noe rett eller galt i dette, og det er da fullstendig meningsløst at folk her skal sitte å "konvertere" individer i den en eller andre retningen. Noen liker det, andre liker det ikke. Ser vi på adopsjonstallene til Windows 8 så tyder det på at det flere som ikke liker forandringene og ser på de som spesielt verdifulle enn det er folk som gjør det. Så enkelt og greit er det faktisk.

 

 

 

Selv bruker jeg Windows 8.1, jeg har brukt Windows 8 siden før lansering og jeg har kjørt Update 1 i en periode nå helt siden den ble lekket via MyDigitalLife forumet. Jeg er ikke en av de som mener at den nye startmenyen på noen måte er en forbedring av den gamle, jeg syntes den tar alt for stor plass da jeg har null interesse av å ha noe som skal på død og liv dekke over hele skjermen og jeg syntes (selv om ting stadig forbedrer seg med hver oppdatering) den til stadighet er svært lite logisk å bruke med mus og tastatur, samt at den oppfattes forferdelig rotete når alle slags applikasjoner skal legge hundreogførti forskjellige meningsløse ikoner på startskjermen som jeg må rydde opp i for at det skal bli halvveis oversiktlig. Jeg bruker Windows 8 fordi jeg liker en del av forbedringene som er gjort under panseret, det starter opp raskere, har bedre filoverføringsytelse og litt andre småting som jeg setter pris på samtidig som jeg syntes det litt mer minimalistiske tema er visuelt penere og mer behagelig enn hva vi har hatt tidligere.

 

Folk kan argumentere seg gul og blå rundt hvorfor de mener at den nye startskjermen er bedre og minst like god og effektiv som den gamle startmenyen, jeg savner nødvendigvis ikke den gamle startmenyen heller da den ble utelukkende brukt som en søkefelt men det vil uansett ikke forandre min eller andre sin mening om tema. De som liker den nye løsningen får nyte den, vi andre må nesten få lov til å ikke like den om dere måtte like den aldri så mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får sagt det .

jeg skulle til å spørre hvorfor man skal skryte så mye av w8 når så mange misliker den og har diverse problemer ?

 

Når det gjelder ekstra desktop er så finnes det 3djepart programmer til alle windowsutgaver ( for dere som føler seg tvunget til å velge w8 for desktoppmulighetene)

 

og så lurer jeg på hvorfor ikke hardware nettverket lager et windows 8 kurs , beregnet for alle brukeren

 

kanskje man da får dempet gemyttene lit

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Du har 100+ programmer installert? Det er vel ikke engang nok titles på startskjermen til å ha noe nevneverdig over 100 program, i tillegg er det sykt uoversiktlig, da man ikke har plass til overskrifter, eller noe annet enn ikoner om man makser ut antallet ikoner.

 

AtW

 

Er oversiktlig for meg, tar meg 2 sekunder å finne det jeg trenger. Å drive å scrolle i en liten meny er uaktuelt for meg og derfor jeg sjeldent brukte den gamle startmenyen til annet enn søk. Det var rett og slett for ineffektivt.

 

 

Har du en screenshot av dette oppsettet ditt, skulle gjerne sett det, og har du ikke tidligere argumenter for at det er poengløst å bruke noe annet enn søk i menyen?

 

AtW

 

Mulig jeg ikke forklarte meg tydelig. Jeg mente med apps view så trenger jeg ikke lenger bruke søke/kjør-feltet så aktivt mer da de fleste programmene jeg bruker finnes på en flate.

 

Ikke mitt oppsett, men er ikke så langt unna dette: http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2013/06/windows-8.1-apps-view-search.jpg

 

 

Hvordan får du satt det opp slik? Med apps view kan man ikke ha custom sortering eller velge hvilke elementer som er der, men 100+ programmer vil du aldri få plass på en side, på selve startskjermen får man ikke opp skrift på den måten.

 

Ellers vil jeg personlig si din forklaring var ganske tydelig, men du mente kanskje ikke det du sa?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Du har 100+ programmer installert? Det er vel ikke engang nok titles på startskjermen til å ha noe nevneverdig over 100 program, i tillegg er det sykt uoversiktlig, da man ikke har plass til overskrifter, eller noe annet enn ikoner om man makser ut antallet ikoner.

 

AtW

 

Er oversiktlig for meg, tar meg 2 sekunder å finne det jeg trenger. Å drive å scrolle i en liten meny er uaktuelt for meg og derfor jeg sjeldent brukte den gamle startmenyen til annet enn søk. Det var rett og slett for ineffektivt.

 

 

Har du en screenshot av dette oppsettet ditt, skulle gjerne sett det, og har du ikke tidligere argumenter for at det er poengløst å bruke noe annet enn søk i menyen?

 

AtW

 

Mulig jeg ikke forklarte meg tydelig. Jeg mente med apps view så trenger jeg ikke lenger bruke søke/kjør-feltet så aktivt mer da de fleste programmene jeg bruker finnes på en flate.

 

Ikke mitt oppsett, men er ikke så langt unna dette: http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2013/06/windows-8.1-apps-view-search.jpg

 

 

Hvordan får du satt det opp slik? Med apps view kan man ikke ha custom sortering eller velge hvilke elementer som er der, men 100+ programmer vil du aldri få plass på en side, på selve startskjermen får man ikke opp skrift på den måten.

 

Ellers vil jeg personlig si din forklaring var ganske tydelig, men du mente kanskje ikke det du sa?

 

AtW

 

Du kan plassere elementer akkurat der du vil, men det er litt klønete foreløpig siden man må kopiere/lime snarveier i foldere manuelt. Det burde vært drag n' drop akkurat som med startsiden. Man kan få plass til utrolig mange ikoner i apps view dog avhengig av oppløsning selvfølgelig, denne har over 200 på en side: bit.ly/1hCkrIu

Endret av Milmo
Lenke til kommentar

Jeg er redd for at det primære målet for Microsoft er å bygge opp rundt WinRT's lukkede økosystem slik at de kan skumme en tredjedel av alt framtidig salg av programvare til Windows. De ønsker seg iOS's inntjeningsmodell. For at de skal få dette til, må folk vennes til Microsoft Store, og frivillig la seg stenge inn i det nye øko[nomi]systemet. Hvis de fortsatt har dette som primært mål etter den labre mottakelsen så langt, så er nok 8.1-oppdateringen ikke det siste forsøket på å få folk til å akseptere Microsoft Store som Selveste Kilden til programvare. Dette kan komme til å styre enhver avgjørelse fra Microsoft framover;

 

 

Windows RT? De vil låse Windows-brukere inn i "Store".

Nokia X? De vil ha Android-brukere inn i "Store".

Office på Mac? Det ligger sikkert en Store-kobling i bakgrunnen der også.

 

 

iOS og Android genererer mye mer penger enn OS/X og Linux. Microsoft vil at WinRT skal bli deres iOS. Det er både logisk og forståelig, men ikke enkelt. Dette kommer til å gå i veien for optimale produkter, som vi har sett tydelig allerede. WinRT er det knapt noen som vil ha, men de har lykkes i å få det bakt inn i Windows 8 Desktop, og det neste er å få utviklere til å lage programvaren til RT-kjernen i stedet for NT-kjernen. Da vil brukere måtte forholde seg til Microsofts "Store" enten de vil det eller ikke.

 

 

 

Bare et rent apropos til det jeg skreiv her:

 

Også denne gangen brukte Microsoft oppdateringen "Windows 8.1 Update" til å pushe Microsoft Store. Har kjørt oppdateringen på to maskiner i går, og på begge disse var Store-ikonet plutselig pinned til oppgavelinja.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Du har 100+ programmer installert? Det er vel ikke engang nok titles på startskjermen til å ha noe nevneverdig over 100 program, i tillegg er det sykt uoversiktlig, da man ikke har plass til overskrifter, eller noe annet enn ikoner om man makser ut antallet ikoner.

 

AtW

 

Er oversiktlig for meg, tar meg 2 sekunder å finne det jeg trenger. Å drive å scrolle i en liten meny er uaktuelt for meg og derfor jeg sjeldent brukte den gamle startmenyen til annet enn søk. Det var rett og slett for ineffektivt.

 

 

Har du en screenshot av dette oppsettet ditt, skulle gjerne sett det, og har du ikke tidligere argumenter for at det er poengløst å bruke noe annet enn søk i menyen?

 

AtW

 

Mulig jeg ikke forklarte meg tydelig. Jeg mente med apps view så trenger jeg ikke lenger bruke søke/kjør-feltet så aktivt mer da de fleste programmene jeg bruker finnes på en flate.

 

Ikke mitt oppsett, men er ikke så langt unna dette: http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2013/06/windows-8.1-apps-view-search.jpg

 

 

Hvordan får du satt det opp slik? Med apps view kan man ikke ha custom sortering eller velge hvilke elementer som er der, men 100+ programmer vil du aldri få plass på en side, på selve startskjermen får man ikke opp skrift på den måten.

 

Ellers vil jeg personlig si din forklaring var ganske tydelig, men du mente kanskje ikke det du sa?

 

AtW

 

Du kan plassere elementer akkurat der du vil, men det er litt klønete foreløpig siden man må kopiere/lime snarveier i foldere manuelt. Det burde vært drag n' drop akkurat som med startsiden. Man kan få plass til utrolig mange ikoner i apps view dog avhengig av oppløsning selvfølgelig, denne har over 200 på en side: bit.ly/1hCkrIu

 

 

Litt klønete? Det er ekstremt mye arbeid, alle ikonene er også fordelt på to forskjellige mapper, i tillegg kan man ikke fjerne metro-apps fra lista. Man kan få mange ikoner, men som illustreres godt av screenshoten, så er det masse ikoner per program, så det er ikke over 100 program, for å være helt ærlig så tviler jeg på at du har det slik også, siden du konsekvent lar være å poste screenshots fra egen maskin.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...