Gå til innhold

Microsoft bekrefter: Windows får startmenyen tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hatet win 8 i lange tider, så begynte vi å bruke win server 2012 r2 på jobben og jeg ble mer og mer vant til det. Men var fremdeles ikke helt overbevist, da noen av de jeg jobber med byttet til win 8.1 hjemme så bestemte jeg meg for å gjøre det selv.

 

Og jeg må si at etter litt twiket litt så det helt fantastisk, bruker et program som heter oblytile for å lage egene tiles på start skjermen. Bruker også Displayfusion som har en funkjon for win 8 at oppgave linjen kan være der selv om man er på start skjermen, win + x menyen kommer der musen er. Så må jeg si at jeg elsker win 8.1.

 

Det MS må gjøre i mine øyne er følgende.

- Legg inn funksjon for egene tiles (alla oblytile).

- Ikke tvinge meg til å kjøre noe i full screan (Det kommer jo i følge artikkelen så det er jo bra).

- Sette desktop en som standard skjerm isteden for og bare bruke "start menyen" som meny.

 

Det er det jeg ser etter, for at clean win skal bli mye bedre. Win 8 er fortsatt tragisk om man ikke konfigurerer litt selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Kommer nok til å holde godt fast i Windows 7 til det kommer en verdig etterfølger. Windows 8 er etter min mening etterkommeren av Vista crapet.

Lenke til kommentar

Syns dette blir helt merkelig prioritering. Effektiv bruk av Windows vil jo si at man pin'er programmene man bruker ofte, slik at de er tilgjengelige på oppgavelinjen. For øvrige programmer og OS-paneler trykker man bare på windows tasten og skriver de første bokstavene på det man vil starte, velger riktig oppslag med piltastene og trykker enter. Det går mye raskere enn å browse starmeny hierarkiet...

 

Det som ikke er bra nok med Windows 8 er at metro apper er satt som standard i stede for tilsvarende desktop programmer. Eks bildeviser eller videospiller. Man burde blitt spurt på første oppstart; Vil du primært bruke Windows som en touch device eller desktop pc, også burde standard programmer bli satt deretter.

Sant nok, men det har jo vist seg at enkelte ikke evner å legge bort gamle vaner. Så gjør forsåvidt ikke noe at de innfører startmenyen. Sålenge de ikke fjerner de raskere, og bedre metodene som er idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Syns dette blir helt merkelig prioritering. Effektiv bruk av Windows vil jo si at man pin'er programmene man bruker ofte, slik at de er tilgjengelige på oppgavelinjen. For øvrige programmer og OS-paneler trykker man bare på windows tasten og skriver de første bokstavene på det man vil starte, velger riktig oppslag med piltastene og trykker enter. Det går mye raskere enn å browse starmeny hierarkiet...

 

Det som ikke er bra nok med Windows 8 er at metro apper er satt som standard i stede for tilsvarende desktop programmer. Eks bildeviser eller videospiller. Man burde blitt spurt på første oppstart; Vil du primært bruke Windows som en touch device eller desktop pc, også burde standard programmer bli satt deretter.

Sant nok, men det har jo vist seg at enkelte ikke evner å legge bort gamle vaner. Så gjør forsåvidt ikke noe at de innfører startmenyen. Sålenge de ikke fjerner de raskere, og bedre metodene som er idag.

 

 

Kommer det faktisk raskere og bedre metoder, så kan man fint legge bort gamle vaner, erstatningen for startmenyen, dvs startskjermen, var dessverre både tregere og dårligere.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

flertallet får det som dem vil så skal vel ikke se bort i fra at dette vil hjelpe salget en god del ja :)

 

Litt uenig, dette er bare en av de få tingene som fikk meg til å fortsette men Win7. Win8 er fortsatt bloated med ting som heller kunne være valgfritt under installasjonen, så det blir uansett ikke noe Win8 for min del. Win8 er jo bare et sminket Win7/Vista.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Og dette blir da valgfritt håper jeg?

Siden jeg er en av de som liker den nye starmenyen.å

Jeg håper virkelig det. Jeg har berøringsskjerm på begge PC-ene mine, og foretrekker den nye startmenyen. Men tipper dama kommer til å ønske den "enda nyere" startmenyen velkommen.

Lenke til kommentar

Den største nyheten her er da egentlig at man kan kjøre "Modern UI" apps i vinduer

At startmenyen er tilbake burde egentlig ikke være en stor ting, men forstår jo at det forstatt er fryktelig mange som synes det er skummelt med endringer :p

 

Fint at de har en slags kombi av gamle menyen og Moder UI menyen, det liker jeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

flertallet får det som dem vil så skal vel ikke se bort i fra at dette vil hjelpe salget en god del ja :)

Litt uenig, dette er bare en av de få tingene som fikk meg til å fortsette men Win7. Win8 er fortsatt bloated med ting som heller kunne være valgfritt under installasjonen, så det blir uansett ikke noe Win8 for min del. Win8 er jo bare et sminket Win7/Vista.

 

 

Hm, der er jeg nok uenig. - De største endringene i W8 bortsett fra startskjermen er jo under panseret, og ting er mer optimalisert og det er mindre bloat enn i W7.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bruksmønsteret ble ikke bare "annerledes". Det ble mye dårligere. '

 

En annen, irriterende ting, Windows 8 støtter ikke 720p oppløsning! Det gjør det helt håpløst å skulle gjøre visse ting, fordi ingen "apper" får åpnet seg.

Endret av Nator
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Herregud er 8 2,5 år gammelt allerede, og jeg som syntes at windows 7 nettopp kom. Tiden går alt for fort. :)

Det betyr bare at det aldri var behov for W8. Verden renner ennå over av bedrifter som planlegger sin migrasjon til W7. I privatmarkedet, i alle fall her i Norge, så virker det som om Apple er den store vinneren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...