Gå til innhold

Microsoft bekrefter: Windows får startmenyen tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva har det å si at Linux er gratis? Folk flest må jo ha en maskin til å begynne med, denne leveres i 99,99% av tilfellene med Windows så hvorfor skulle de overhode bry seg om gratisalternativer når maskinen kommer ferdig med Windows, som 90% av befolkningen bruker og som brorparten av alle brukere har en viss kjennskap og forhold til fra før av og som tilbyr den bredeste kompatibiliteten iforhold til både maskinvare og programvare?

 

 

 

Jeg vet at selvbyggeren står litt til forfall pga. nettbrett, smart-telefon, bærbar PC med mer.

Men er dette nok en spiker i kista for selvbyggeren det da, at OS'et er forhåndsinnstallert. Såvidt meg bekjent så har det aldri blitt gitt vekk noe gratis Windows til selvbyggere.

 

Og dersom så er tilfelle så vil kanskje forbrukermyndighetene ha noe de skulle ha sagt. Fordi de kan jo komme på å forlange at alle kan sende beskjed om å ville ha gratis Windows. Se bare på sånn ukeblad-annonsering, der har jo forbrukermyndighetene en del de skal ha sagt visstnok. Og det står nå for tiden alltid i liten tekst at hvem som helst kan få tingen gratis bare de selv dekker porto, så langt beholdningen rekker. Og da skal det ikke gjøres forskjell på en som tegner seg som abonnent og en som kun ønsker gratisproduktet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg vet at selvbyggeren står litt til forfall pga. nettbrett, smart-telefon, bærbar PC med mer.

Men er dette nok en spiker i kista for selvbyggeren det da, at OS'et er forhåndsinnstallert. Såvidt meg bekjent så har det aldri blitt gitt vekk noe gratis Windows til selvbyggere.

Det har heller aldri vært gitt vekk gratis Windows med ferdig-PCer, det er bare inkludert i prisen. Selvbyggere kan kjøpe OEM-lisenser (de samme som Dell, HP etc. kjøper og forhåndsinstallerer) billigere enn fulle lisenser, så lenge de blir kjøpt sammen med komponenter til en PC. Jeg kjøpte selv en OEM-lisens av Windows 7 Pro sammen med hovedkortet til den nye desktop-riggen min. Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

 

Jeg vet at selvbyggeren står litt til forfall pga. nettbrett, smart-telefon, bærbar PC med mer.

Men er dette nok en spiker i kista for selvbyggeren det da, at OS'et er forhåndsinnstallert. Såvidt meg bekjent så har det aldri blitt gitt vekk noe gratis Windows til selvbyggere.

Det har heller aldri vært gitt vekk gratis Windows med ferdig-PCer, det er bare inkludert i prisen. Selvbyggere kan kjøpe OEM-lisenser (de samme som Dell, HP etc. kjøper og forhåndsinstallerer) billigere enn fulle lisenser, så lenge de blir kjøpt sammen med komponenter til en PC. Jeg kjøpte selv en OEM-lisens av Windows 7 Pro sammen med hovedkortet til den nye desktop-riggen min.

 

Jup, er imidlertid et par forsjeller, HP betaler mye mindre for de volum lisensene en du gjør for din OEM.

De har også ofte en sperre som hindrer installen til å virke på veldig forsjellige maskiner.

En Dell windows dvd vil som regel virke på en annen Dell berbar men ikke altid og ikke på andre systemer.

Lenke til kommentar

 

 

 

flertallet får det som dem vil så skal vel ikke se bort i fra at dette vil hjelpe salget en god del ja :)

Litt uenig, dette er bare en av de få tingene som fikk meg til å fortsette men Win7. Win8 er fortsatt bloated med ting som heller kunne være valgfritt under installasjonen, så det blir uansett ikke noe Win8 for min del. Win8 er jo bare et sminket Win7/Vista.

Hm, der er jeg nok uenig. - De største endringene i W8 bortsett fra startskjermen er jo under panseret, og ting er mer optimalisert og det er mindre bloat enn i W7.

Lov å være uenig :) Hva er forskjellen på NT kernel fra Win7 til Win8 da, eller la oss si fra Vista til Win8? Snakker du om oppstartstiden av systemet så er dette relativt greit ja, men helt uinteressant dersom du har en _arbeidsstasjon_ som står på 24/7 allikevel.

 

Du snakker om at det er optimalisert, basert på hvilke tall?

Har du lest disse før du har studert benchmarker?

http://hwbot.org/news/9824_breaking_windows_8_benchmark_results_no_longer_accepted_at_hwbot/

 

Mindre bloat enn i Win7? Det tror jeg faktisk må være det latterligste utspillet jeg har hørt på ganske så lenge, ikke vondt ment. Win7 kom ikke med 2 UI's, det er jo det aller første du må innse. Ikke kom å si at Aero er bloated sammenlignet med Metro, det var ikke tilfellet når jeg prøvde Win8.

 

For all del, jeg er hverken Win7 fanatiker eller Vista for den del. Microsoft burde heller legge pengene i noe mer interessant som f.eks ta opp konkurransen med linux/unix på minnebehandlingen og generelt programstyring. Det er sinnsykt irriterende å se at f.eks Premiere/Lightroom/Photoshop er halvparten så rask på en Windows-pc som koster 2x en Mac Pro i forhold til nettopp en Mac Pro. For meg så er heller Win8 Insta og Win7 Facebook, altså bare nyere og mer "fancy"..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Herregud er 8 2,5 år gammelt allerede, og jeg som syntes at windows 7 nettopp kom. Tiden går alt for fort. :)

Det betyr bare at det aldri var behov for W8. Verden renner ennå over av bedrifter som planlegger sin migrasjon til W7. I privatmarkedet, i alle fall her i Norge, så virker det som om Apple er den store vinneren.
Og den propagandaen baserer du på hva? Sorry mac, men dårlig forsøk på trolling.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vet at selvbyggeren står litt til forfall pga. nettbrett, smart-telefon, bærbar PC med mer.

Men er dette nok en spiker i kista for selvbyggeren det da, at OS'et er forhåndsinnstallert. Såvidt meg bekjent så har det aldri blitt gitt vekk noe gratis Windows til selvbyggere.

Det har heller aldri vært gitt vekk gratis Windows med ferdig-PCer, det er bare inkludert i prisen. Selvbyggere kan kjøpe OEM-lisenser (de samme som Dell, HP etc. kjøper og forhåndsinstallerer) billigere enn fulle lisenser, så lenge de blir kjøpt sammen med komponenter til en PC. Jeg kjøpte selv en OEM-lisens av Windows 7 Pro sammen med hovedkortet til den nye desktop-riggen min.

 

 

Det er jo valgfritt, men om man blir nødt å kjøpe Windowsen ved siden av, så kjenner man mer etter på lommeboken. Og da blir det vel naturlig at alt som er gratis, i utgangspunktet burde være mer attraktivt.

 

Så det må være noe helt spesiellt som får selvbyggere til å kjøpe Windows. Har selv kjøpt Windows som selvbygger så det er nevnt.

 

 

 

 

Jup, er imidlertid et par forsjeller, HP betaler mye mindre for de volum lisensene en du gjør for din OEM.

De har også ofte en sperre som hindrer installen til å virke på veldig forsjellige maskiner.

En Dell windows dvd vil som regel virke på en annen Dell berbar men ikke altid og ikke på andre systemer.

Godt poeng dette med disse volumlisensene. Folk merker det da ikke fullt så mye på sluttregningen med ferdig-PC kjøpene.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Jeg hatet win 8 i lange tider, så begynte vi å bruke win server 2012 r2 på jobben og jeg ble mer og mer vant til det. Men var fremdeles ikke helt overbevist, da noen av de jeg jobber med byttet til win 8.1 hjemme så bestemte jeg meg for å gjøre det selv.

 

Noen som vet om oppdateringen som nevnes her også kommer til Windows Server 2012 (R2) ?

 

Windows Server/Client har aldri vært så identiske som i senere versjoner. Man kan vel nesten gå så langt som å si at det er samme operativsystemet, men med forskjellig featuresett.

 

Eksempel: i Windows Server 2012 R2-utforskeren står the "This PC" :p

 

Blir svært overrasket hvis dette ikke kommer til Server også.

 

Kjører Windows 8.1 Update som jobb-VM fra og med i dag og foreløpig ser det allerede bedre ut en vanilla 8. VM-en tar bare 12 gb etter installasjon + dropbox-folder og noen programmer, inkludert pagefil og vmware-ramdisk, det er imponerende greier.

 

Edit:

iStalkPhoto: Å si at Windows 8 er mer bloated enn Windows 7 er direkte feil. Det kan godt hende at man ikke ser forbedringer ved å kjøre på-jernet ytelsestester i Win7/Win8 - men dette skyldes at applikasjonslaget er så og si likt. Det finnes uten å overdrive tusenvis av forbedringer i Windows 8 under panseret, og mange av dem forbedrer ressursbruken betraktelig - som ikke enkelt kan bevises med en cinemabench eller filkopibench.

 

Har til gode å se en vanilla Win8-maskin bli treg på samme måten som tidligere versjoner. samtidig hjelper OS-et deg med å finne ut hvilke applikasjoner som gjør maskinen tregere, noe som vil hjelpe mange "vanlige" brukere med å få mer effektive maskiner.

Endret av novaster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

[quote name="Sakiko" post="21538010"

Edit:

iStalkPhoto: Å si at Windows 8 er mer bloated enn Windows 7 er direkte feil. Det kan godt hende at man ikke ser forbedringer ved å kjøre på-jernet ytelsestester i Win7/Win8 - men dette skyldes at applikasjonslaget er så og si likt. Det finnes uten å overdrive tusenvis av forbedringer i Windows 8 under panseret, og mange av dem forbedrer ressursbruken betraktelig - som ikke enkelt kan bevises med en cinemabench eller filkopibench.

 

Har til gode å se en vanilla Win8-maskin bli treg på samme måten som tidligere versjoner. samtidig hjelper OS-et deg med å finne ut hvilke applikasjoner som gjør maskinen tregere, noe som vil hjelpe mange "vanlige" brukere med å få mer effektive maskiner.

 

Påstand mot påstand. Jeg har kjørt mine egne brukertester med Win8 vs Win7 over et par uker. Kunne ikke se forskjell på den arbeidsstasjonen annet enn utseendemessig svada. Jeg driver med foto, video, rendring osv, så systemet fikk kjørt seg bra i hver enkelt situasjon. Win7 som jeg har hatt i et strekk i 3 år på samme arbeidsstasjonen er like rask pr dags dato som den var før.. Jeg har derimot _IKKE_ sett noen tester som forsvarer overgang fra Win7 til Win8.

 

Jeg har derimot sett mye unødvendig crap som er grunn nokk til å la være oppgraderingen.

 

Win8 er godt på papiret, men du kan se hvor mange bedrifter som har valgt å holdt seg til Win7. Jeg går ut i fra kanskje Win8 kan kurere dårlige brukervaner, men de som tviholder på arbeidsstasjoner er vel neppe noen "ordinære" brukere lengre. Så Windows har blitt "smart" liksom, det er jo flott for de som trenger det, jeg ser forøvrig ingen behov for dette heller da det bommer totalt på proff-markedet.

 

Misforstå meg rett.. Jeg vil helst unngå å utskifte til Apple under noen som helst omstendigheter, jeg har alltid hatt Windows og programvaren som brukes her koster for mye til å bli "kastet" på dynga.. Når jeg ser trenden til Microsoft der i mot, da blir jeg heller oppgitt. De er mer opptatt av å utsmykke systemene til jålete standarder der de gir blanke F i proffmarkedet og hva de har behovet for. Jeg hadde sikkert pent holdt kjeft hadde dette jåleriet kunne vært unngått i installasjonsprosessen. Det eneste proffmarkedet har å hente på Win8 er forlenget support i fleste tilfeller.

 

Vi kan sitte å diskutere i dagesvis, men så lenge ingen hiver ytelsestall på bordet eller konkrete bevis for at det lønner seg med Win8, da har man komt like langt. Uansett hvor pene eller avanserte ord man bruker for "forbedret" potensiale. Som Einstein sitt sitat; galskap er å gjøre det samme om og om igjen og forvente et annet resultat. Derfor avslutter jeg her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har til gode å se en vanilla Win8-maskin bli treg på samme måten som tidligere versjoner. samtidig hjelper OS-et deg med å finne ut hvilke applikasjoner som gjør maskinen tregere, noe som vil hjelpe mange "vanlige" brukere med å få mer effektive maskiner.

Har til gode å se en Win7-maskin bli treg på samme måte som tidligere versjoner.

 

Jeg kan ikke si jeg har merket noen ytelsesforbedring fra Win7 til Win8 på jobbmaskinen. Snarere tvert imot, men jeg mistenker at det i hvert fall delvis skyldes at en del av applikasjonene (Office 2013, Matlab 2013) er mer bloated enn sine 2010-forgjengere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strengt tatt er det nok enda lengre siden de bestemte seg for at startsiden skulle erstatte startmenyen. "Lansering" betyr nok slipp av Developers Preview i denne sammenhengen.

 

Microsoft slapp den ferdige Windows 8 den 26. oktober 2012. Så de som synes 2,5 år virker lenge, har forsåvidt rett i det. Før det var det en åpen beta fra skuddårsdagen 29. februar 2012. Det er ca. 2 år og 1 måned siden.

 

Før betaversjonen hadde de Developers Preview fra 13. september 2011. Det er vel 2 år og 6 måneder siden. Det var jo den første utgaven av Windows 8 som var tilgjengelig for testing.

 

Da så startsiden slik ut:

Windows_Developer_Preview_A_Start_Screen

 

Dette teller vel som en lansering og det er jo en variant av Windows 8 med startskjerm, så ja, joda. 2,5 år.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Syns dette blir helt merkelig prioritering. Effektiv bruk av Windows vil jo si at man pin'er programmene man bruker ofte, slik at de er tilgjengelige på oppgavelinjen. For øvrige programmer og OS-paneler trykker man bare på windows tasten og skriver de første bokstavene på det man vil starte, velger riktig oppslag med piltastene og trykker enter. Det går mye raskere enn å browse starmeny hierarkiet...

 

 

Så enkelt er det ikke for alle.

- Skal man søke så må man huske hva programmet heter

- oppgavelinje har begrenset plass

- mange ønsker jo at den bare skal vise aktive programmer

 

Nå er jeg heller ikke sikker om det er mulig å utvide plassen .

i windows 7 er det bergrenset til 5 ikoner.

Har w8 da bedre plass ?

Lenke til kommentar

Håper jeg slipper 90talls start menyen som jeg aldri har brukt til noe annet enn å slå av dataen. Jeg vil hvertfall ha kalender å avtale tiles som viser kommene avtaler. Å værmelding på den nye også. Nei, fatter ikke hvorfor noen kan savne den gamle startmenyen. hvem trykke start -programmer-spill--sega-sportsinteractive-fotballmanager-fotballmanager.exzzzzz mye enklere å trykke start å velge det du skal, eller start å skrive 3 bokstaver å velge det du skal. f.eks

Lenke til kommentar

Håper jeg slipper 90talls start menyen som jeg aldri har brukt til noe annet enn å slå av dataen. Jeg vil hvertfall ha kalender å avtale tiles som viser kommene avtaler. Å værmelding på den nye også. Nei, fatter ikke hvorfor noen kan savne den gamle startmenyen. hvem trykke start -programmer-spill--sega-sportsinteractive-fotballmanager-fotballmanager.exzzzzz mye enklere å trykke start å velge det du skal, eller start å skrive 3 bokstaver å velge det du skal. f.eks

jeg kan gi deg et hint :

startmenyen funger som en utvidelse av oppgavelinjen. da er det de øverste valgene der det i all hovedsak som gjelder

 

får øvrig så er jo metro eller startskjermen også organisert med under valg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...