Gå til innhold

True Detective - Generell Diskusjon - (USA-sendetid)


Anbefalte innlegg

Ahhh, det er lenge siden en serie har vært så god at laptopen står urørt på bordet ved siden av godstolen hele episoden igjennom :)

 

Irriterer meg også at jeg tilsynelatende ser ut til å ikke catche en del hint underveis som virker veldig tydelige når jeg ser andre "analyserer" det rundt omkring på nett i ettertid.

 

Den mest fascinerende teorien er at "right under my nose" kommentaren til Marty faktisk viser seg å være at kona Maggie og svigerfaren (faren til Maggie) er innvolvert på en eller annen måte, og at barna til Marty enten har vært vitner eller har blitt mishandlet selv (ref. tegninga av dukkene i seksuelle stillinger, og at vi i siste episode får vite at den ene datteren må bruke medisiner for en psykisk lidelse).

 

Hypotesen for at svigerfaren til Marty en en av de 5 klanmedlemmene er at i en av epsiodene så ser man at han drikker øl av merket Lone Star, dette er sammen ølmerket Rust ber om under intervjuet og lager 5 stykk ølboks menn ut av, hvor han flipper en av de overende som et symbol på Tuttle som er en av de og har gått bort. Altså han veit mer enn vi har inntrykk av, og prøver å enten teste ut politimennene som intervjuer han for å se etter en form for reaksjon, eller han ønsker at noen som eventuelt ser videotapen fra intervjuet seinere skal skjønne hintet.

 

Vil overraske meg om han plenklipper fyren faktisk er innvolvert i mordene, men kanskje han veit noe annet.

 

Ohhh, the plot thickens :)

 

EDIT: Dette bildet summerer opp en del ganske bra http://i.imgur.com/XTl65Y0.jpg

Endret av bas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt mange hint å fange opp i denne serien. Om svigerfaren til Marty er en av de rike jævlene, så er det mulig han eide en kopi av filmen Rust stjal fra Rev Tuttle. Da kan det hende Audrey så den filmen, og har blitt som hun er som et resultat av dette. Tror virkelig ikke Maggie er en del av noe, men i denne serien er jeg aldri helt sikker på noe!

 

Angående plenklipperen: siden han er en Childress, så er det naturlig å tro at han enten er the big bad killer, eller THE big bad per dags dato. Stort sett alle hint i serien angående hvem som står bak dette har jo vært rettet mot The Tall Man/The Scarred Man/Spagetti Monster/Cthulhu (alle disse er samme person slik jeg har oppfattet det) eller Childress og Tuttle familiene.

 

En observasjon jeg gjorde i siste episode er at både Rust og Marty virker mentalt klare til å dø. Jeg tviler på at noen av dem overlever siste episode. Nå tar de sine farvel og går inn i saken med hodet først, The Yellow King skal ned, Carcosa venter.

 

Faen for en engasjerende serie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror rett og slett at jeg må se episodene må nytt igjen. Det føles ut som om jeg også har gått glipp av mye. For å ta Arrested Development som et eksempel; Man oppdager egentlig noe nytt hver eneste gang man ser serien.

 

Forøvrig utrolig stilig at personen med arrene fikk kallenavnet The Spaghetti Monster.

 

Spaghetti_Monster.jpg

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette skal være vanskelig å forstå for folk virker det som. Men du får ikke sett det i kveld uansett (norsk tid). Det er en tidsforskjell fra USA som gjør at episoden ikke går før etter midnatt uansett. Det blir 2, så du får ikke lasta ned episoden før tidligst rundt kvart over 3.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Skrev feil Maury, jeg skjønner det du sier godt. Mente i natt (tidlige timer av "i morgen) og vet godt hvordan det fungerer, lurte bare på akkurat tiden. Og jeg fikk også svaret jeg lurte på av Dysfuncti (takk btw), fordi jeg skal være oppe såpass sent som det pga. ødelagt døgnrytme i det siste, og får sett den i natt. Gjorde dette nærmest på alle de siste episodene av siste sesong av Breaking Bad.

Endret av tc47
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg virkelig elsker hvordan serien bringer tilbake små karakterer (oftest spilt av noen kjente fra tv-skjermen) som Michael Harney (Deadwoood, NYPD Blue, Orange is The New Black) og Glenn Flescher (alltid uforglemmelige George Remus enjoys a walk i Boardwalk Empire).

Elsker hvordan serien ikke fokuserte så mye på Errol (Flescher) i episode 3, men igjen så hadde han vel skjegg i episode 3 så Hart og Cohle ville ikke ha sett arret så de med en gang ville ha tilknytta han til å være "Spaghetti Monster".

 

Lurer virkelig på om "Spaghetti Monster"/Errol også er "The Yellow King" ettersom han sier selv at familien hans har vært der i en lang lang tid. Flere tiår med makt og ondskap i Louisiana. Ah, gud så spennende dette virker å være.

 

Dette er noe HBO generelt er veldig gode til, caster kjente fjes uten at de føles presset inn.

 

Glenn Fleshler* som han heter, har jo faktisk ordet flesh i seg hehe.

Tviler på at Errol er the yellow king, usikker på om han er en av de 5 til og med. Ledoux er mest sannsynelig The giant, han er nå dø. Errol er nok ikke mer enn en errand boy for de øvrige i sekten, tipper det er han som gjør grovarbeidet, fanger barna etc. Errol er vel en childress hvis jeg forstår det rett, som har en kobling til tuttle familien.

 

 

Spennende med at det er knyttet til boken/teaterstykket the yellow king, hvor CARCOSA er en fiksjonel by hvor det historien utspiller seg.

Blir rett hjem i fritimen imorgen og nyte den siste epiosden av True Detective. Skal ikke se walking dead samme dag da TWD føles ut som rester av en spaghetti ala capri middag, kontra True detective en herlig banket og saftig Biff, bon appetit imorgen folkens !

:)

Endret av Rolfmikkel
Lenke til kommentar

Predictions

 

Folkens, vi bør så jævlig komme med våre prediksjoner om hva som skjer i den siste episoden.

 

*Errol drepte Dora Lang + hun som ble drept i 2012. Han var en del av the bad guys, men ikke i innersirkelen.

*Svigeren til Marty med i The League of Evil. Barna har sett noe de ikke skulle sett, nærmere bestemt en vhs av slaget Marty var så fan av.

*Kjedelig, men Gouv Tuttle eller Sheriff Childress The Yellow King. Fuck, kan ikke være dem.

*Marty og/eller Rust dør. Eller ender opp i fengsel.

 

Lenke til kommentar

Predictions

 

Folkens, vi bør så jævlig komme med våre prediksjoner om hva som skjer i den siste episoden.

 

*Errol drepte Dora Lang + hun som ble drept i 2012. Han var en del av the bad guys, men ikke i innersirkelen.

*Svigeren til Marty med i The League of Evil. Barna har sett noe de ikke skulle sett, nærmere bestemt en vhs av slaget Marty var så fan av.

*Kjedelig, men Gouv Tuttle eller Sheriff Childress The Yellow King. Fuck, kan ikke være dem.

*Marty og/eller Rust dør. Eller ender opp i fengsel.

 

Rust ga jo et utrykk for å dø forrige ep, hope she's not right, about what ? "Death not being the end"

 

Enig med at Errol ikke er i innersirkelen men at han gjør grovarbeidet, er vel i slekt med sheriff childress ?

 

Tipper det er marty som må leve med det grufulle som skjer i den siste episoden, å pensjonerer seg fra alt lignende arbeid.

 

Har mine tvil til at det blir legal-justice i siste episode, de kan vel ikke få trekt sammen alle snorer i en 60 mins episode ?

Endret av Rolfmikkel
Lenke til kommentar

Jeg har en liten tro på at det er Hart som dør fremfor Cohle. Men uansett tviler jeg på om begge dør. Håper de ikke tar en American Horror Story-greie med bare ren happy ending nesten hele tida.

Har ikke sett AHS, ser ut som et nytt prison break for meg, sikkert ganske innovativt i starten, men blir en overall drag.

 

Ja, serien pleier jo ofte å sende oss litt i feil rettning. Uansett, nå er det vel ca 3 timer til Det braker løs i statene. tar nok kvelden nå, it will be glorious !

Lenke til kommentar

Har ikke sett AHS, ser ut som et nytt prison break for meg, sikkert ganske innovativt i starten, men blir en overall drag.

 

Ja, serien pleier jo ofte å sende oss litt i feil rettning. Uansett, nå er det vel ca 3 timer til Det braker løs i statene. tar nok kvelden nå, it will be glorious !

 

 

Nytt Prison Break er vel kanskje en serie jeg ikke ville ha sammenlignet den med, selv om begge til slutt ender opp ganske elendig. Prison Break hadde et narrativ som bare førte serien i en blindvei, American Horror Story har samme som True Detective mulighet til å fornye og endre narrativet hver sesong.

 

Med True Detective håper jeg at Nic Pizzolatto (som er hjernen bak alt, han som vi burde hylle mer enn vi gjør her) klarer å ta i bruk fornyelsen og endringen av narrativet hver sesong. Noe American Horror Story er så elendig på, selv om jeg likte noe med sesong 2 på grunn av enkelte karakterer.

 

Men spesielt American Horror Story så virker det som at serien sliter med å skrive årlig for de samme skuespillere i nye roller til at karakterene ikke får det genuie preget både Rust Cohle og Marty Hart begge har synes jeg. Så derfor er det bra på en måte kanskje at Harrleson og McConaughey ikke blir med videre, så Pizzolatto ikke går i den fella der.

 

True Detective har et fokus der egentlig bare Cohle og Hart er viktige, og det er det eneste jeg synes er nødvendig selv om kanskje Maggie kunne vært bedre skrevet enn hun er.

 

Dette er et show om "etterforskerne" hver sesong (derav navnet True Detective). Det er godt mulig at det er mer relevant med bedre kvinnelige roller hvis en kvinnelig karakter er mer sentral i mysteriumet, eller er en av "etterforskerne" neste sesong. Men det får vi heller se på når sesong 2 kommer, ikke i sesong 1.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Da var det over. For meg personlig synes jeg det var en skuffende slutt som ikke overrasket eller kom med noe nytt. Var bare en "avslutning" på alt, men det er selvfølgelig helt på plass det også. Allikevel synes jeg ikke det var "godt nok" for å være slutten på denne fantastiske sesongen. Skuffet!

Lenke til kommentar

Jeg synes det var en bra slutt, ikke så eksplosiv som forventet, men at Rust gikk videre i livet på den måten var passende. Rust fikk endelig noe håp i denne verden. Det var en åpen slutt som forventet, men med mye klarhet i hvordan ting gikk videre. Ergo, mye mer passende for en serie som True Detective er.

 

Virkelig glad for at de ikke avslutta med at skjebnene til Cohle og Hart ble et mysterium, så klart, alle dør en dag. Men når det enn skjedde så var det ikke nødvendig for serien å vise fram det. Vi skal ikke komme tilbake til Cohle og Hart heller.

 

The Yellow King var aldri morderen. The Yellow King var en fantasi som de bak alt tilba, som var Errol, Billy og Ledoux & Co.

 

h29BESf.png

 

Greia med datteren til Hart trengte ikke å være noe med at hun hadde kommet over noe stort. Det var en god teori, men det var ikke noe mer komplisert bak det enn at hun hadde en psykologisk lidelse (som ble sagt i episode 7).

 

Det var kanskje en større konspirasjon bak alt, men for Hart og Cohle var Dora Lange deres start. De fikk ikke svarene på alt, men de fikk svarene på det som gjaldt for disse karakterene. Saken var alltid større enn Hart og Cohle, men deres del av saken er løst.

 

Skrev forresten en lengre artikkel angående sesong 2 av True Detective, med tanke på "problemene" serien nå har.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...