Gå til innhold

True Detective - Generell Diskusjon - (USA-sendetid)


Anbefalte innlegg

glz6.jpg

 

True Detective har gått noen par uker på HBO og C More Series, i tillegg til å være tilgjengelig på streamingtjenester som C More Play og HBO Nordic. Dermed følte jeg for å lage en tråd hvor vi kan diskutere episodene i takt med USA her.

 

Hva er True Detective?

Serien er en antalogi-serie hvor hver sesong forteller en ny historie med nye karakterer. Hver sesong har serieskaperen Nic Pizzolatto sagt at serien vil ha et mysterium, og en duo i fokus.

 

Det betyr at serien i prinsippet kan være rundt hvilke som helst typer karakterer fra vanlige folk til privatetterforskere og politietterforskere med en duo i fokus og et stort mysterium i sentrum av serien.

 

Sesong 1 er sentrert rundt er sentrert rundt etterforskerne Rust Cohle (Matthew McConaughey) og Martin Hart (Woody Harrelson) fra Louisiana, og deres jakt på en seriemorder. Helt fra et bisart drap som starter det hele i 1995 til saken gjennopptas 17 år senere i 2012.

Hjelpes! Når kommer sesong 2????
Sesong 2 er ikke annonsert enda, men det kommer ganske sikkert da HBO allerede har gjort klart avtaler om en sesong 2 som bransjemediet Deadline skrev i januar.

 

Sesong 1 består av 8 episoder.

Diskuter serien her etter det amerikanske sendeskjemaet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å sentrere serien rundt en ny duo for hver serie, kan virkelig være en felle. Derimot, så er det noe etterlengtet, spennende og nytenkende.

 

Enig, og ser det i grunn med American Horror Story. Sesong 1 var elendig, sesong 2 var tider bra, og sesong 3 var igjen elendige saker. Men det er kanskje mer subjektiv mening av meg selv.

 

Personlig liker jeg tanken med at serien fornyer seg med ny handling og karakterer for sesong, men det må også være noe felles. Og det trenger ikke å være skuespillerne, fordi skuespillerne har også vært en ting der American Horror Story har feilet (de skriver for serien mye rundt Jessica Lange sin karakter ærlig talt også). Fantastiske skuespillere som Harrleson og McConaughey er det flere av, men igjen det handler om å finne riktig skuespillere og skuespillere som er passende for manuset.

 

Angående det, så skulle jo egentlig McConaughey spille Hart, men ville ta Cohle istedenfor (jeg tror dem begge hadde gjort en bang up job, men igjen sistnevnte er kanskje litt mer unik blitt).

 

Jeg håper at det som blir felles for sesongene er at Nic Pizzolatto får tid til å skrive manuset alene. Ikke med et rom fullt av forfattere som serier regelvis har, og jeg tror Pizzolatto kan være en fyr som ikke trenger et lag med manusforfattere.

 

En annen ting som også burde være felles, for sesongene Cary Fukunaga. Den fyren kan filme, og fange opp ting som gjør serien på regiene alene mer unik enn alt annet på TV i dag synes jeg. Eller få noen av de veldig dyktige regissørene fra Breaking Bad som Rian Johnson og Michelle MacLaren (som også har regissert Game of Thrones).

 

Men jeg håper og vil at Funkunaga forsetter så lenge som mulig, sammen med Pizzolatto. De to er like fantastiske som Cohle og Hart.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Fikk forresten en litt Lovecraftian vibes av siste episode, noe jeg setter stor pris på. Digg som bare pokker!

 

Vet ikke om du leste denne, men er uansett god grunn til å få Lovecraft-vibber.

 

 

 

Det å sentrere serien rundt en ny duo for hver serie, kan virkelig være en felle. Derimot, så er det noe etterlengtet, spennende og nytenkende.

 

Enig, og ser det i grunn med American Horror Story. Sesong 1 var elendig, sesong 2 var tider bra, og sesong 3 var igjen elendige saker. Men det er kanskje mer subjektiv mening av meg selv.

 

Enig, men de to første sesongene var ihvertfall litt skummel. Den siste sesongen var så ræva at jeg ga meg med ni eller ti episoder. Skikkelig piss, dessverre. Var jo et veldig lovende cast.

 

Forøvrig, dagens episode var helmax. Dagens Shameless ditto. Nå klarer jeg faen ikke sette meg ned å se The Walking Dead. Og det er faktisk jævlig deilig at vi har så gode serier på gang at jeg ikke gidder å se på slikt :wee:

Lenke til kommentar

Angående antalogi-serier så vil jo Fargo også være det (premiere 15. april i USA om jeg husker riktig). Men dette blir den første der komikk er mer med i serien (for komikken til American Horror Story er jo så dårlig, se forsøkene i sesong 3).

 

Martin Freeman og Billy Bob Thornton har hovedrollene i Fargo, mens navn som Kate Walsh, Bob Odenkrik (fra Breaking Bad) og Oliver Platt har biroller i serien. Fargo vil i likhet med True Detective bli satt til en ny by rundt nye karakterer i Minnesota.

True Detective fungerer overraskende bra uten å dra inn humor. Det er liksom ikke sånt som The Shield, Justified og Breaking Bad som tidvis drar inn humor i episodene, på True Detective er det mye sjeldnere. Du har den greia i episode 3 med hvordan Cohle snakker om kristne.

What do you reckon the average IQ of this group is? – Rust Cohle
Nobody here is gonna be splitting the atom. – Rust Cohle

 

Så i episode 4 har du når Cohle sier “They really should have a better system for this” etter å ha stjålet kokain fra bevisrommet. Det er sjeldent humor i serien, men humor er liksom ikke en del av tonen til serien, og det klarer serien fantastisk å leve uten. For Cohle er uhyrlig interessant fyr allikevel, og en meget bra karakter.

 

Angående andre serier så jeg The Walking Dead på screener i helga. Har enda ikke klart å plukke opp Shameless eller Looking. Jeg føler bare ikke for å se på noe mer nye episoder av serier akkurat nå, og har sett noen episoder av Rescue Me på Netflix.


EDIT:

Btw: Serieskaper Nic Pizzolatto dukker opp i episode 4 i puppebaren.

 

nick-true-detective-650x360.jpg

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Ja, for å starte: Mest sannsynlig kristen seriemorder(sikkert påvirket av sekt) som begår mord med stil, som jages av to politimenn som sine egne problemer(ikke tid til familie og dårlig familiefar --> fører helt "uventet" til utroskap, og alle problemer vi "aldri" har hørt om før)

 

Lurer på om noen klarte å komme på det plottet helt selv, et mer spennede og nytt plott har jeg aldri sett i de uendelige filmene jeg har sett de siste årene..nei virkelig ikke :roll:

 

Hva med å finne på noe nytt piss(er det så jævlig vanskelig?) istedenfor å lage en serie med som føles som et sammendrag av de 100 seriemorder filmene du har sett fra før?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Bakgrunnen for at folk tar helt av, er vel den dype tematikken, symbolikken og generelt mytologien i serien. Analysen din bærer preg av at dette har gått deg hus forbi. Per nå er jeg ikke engang sikker på at serien ikke glir inn i genrer som fantasy eller ihvertfall enda mørkere mystikk.

 

Det til siden, Cohle er kul nok til en egen såpeserie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bakgrunnen for at folk tar helt av, er vel den dype tematikken, symbolikken og generelt mytologien i serien. Analysen din bærer preg av at dette har gått deg hus forbi. Per nå er jeg ikke engang sikker på at serien ikke glir inn i genrer som fantasy eller ihvertfall enda mørkere mystikk.

 

Det til siden, Cohle er kul nok til en egen såpeserie.

 

Vel dette er grunnen til at jeg ikke er så glad i serien. Serien er handler mer om personene enn selve mordoppklaringen i seg selv, men alikevell gjør den ikke det. Etter min mening lager du ikke en bra film/serie ved å ta et vanlig plott og lage fantastisk symbolikk. Etter min mening er kunsten å lage et fantastisk plott, med en symbolikk som tar deg til himmels. Der begge deler er er like viktige, og at selv om du ikke engang forstår det som ligger bak, er plottet fantastisk nok i seg selv. Personlig mener jeg derfor LOST(når det var på sitt beste) var et perfekt eksempel på det.

 

Det "åpenbare" plottet er for standarisert til at det for meg aldri kan bli mer enn en grei serie.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Ok, det er jo flott det. Men for min del føles ikke serien som et sammendrag av noe som helst jeg har sett før. Får litt Se7en-feeling nå og da, men det er vel også det, og det i seg selv er jo utelukkende positivt. Har aldri opplevd makan til stemning i en serie før, i tillegg til at karakterne er en eneste stor fryd for øynene. Både karakterne i seg selv, og prestasjonene til hver enkelt av hovedrolleinnhaverne. Helt massivt. Elsker også flørtingen med horror over alt på jord, og håper virkelig de drar denne flørten enda lengre.

 

Per nå den serien som har underholdt meg mest noensinne. Selv ikke The Wire greide å toppe det her, og forhåpentligvis holder de ut i tre episoder til. Så fort jeg er ferdig med serien skal The King in Yellow leses, også skal serien sees på nytt med en gang. Ser veldig frem til akkurat det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...