Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Ny antenne-nesten ikke dekning radio


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette burde ligge under bilstereo men mod. kan flytte i tilfelle.

 

Har en 98 Passat 1.9 tdi. som jeg bestandig har hatt elendig mottak på radioen.

Har byttet antenne og også strekt helt ny kabel fram til toppen av taket bak. Uansett så blir ikke mottaket noe bedre og nå i det siste hører jeg også motorlyden gjennom radioen!

Hadde også av dørtrekket i helgen og der fant jeg en rar dings som er koblet til høyttaleren. (tror ikke den har noe med dårlig mottak å gjøre) men jeg er nysjerrig på hva det er. Koblet den også av uten at det hadde noen effekt på lyden.

post-31314-0-59401000-1386189461_thumb.jpg

post-31314-0-79069200-1386189488_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe tips om antenne, men kan kommentere bildet.

Det står "Crossover". Det er et delefilter, det er noe 'alle' høyttalerkasser inneholder.

Akkurat dette er for å hindre bassen å komme fram til diskanthøyttaleren. En diskanthøyttaler fungerer dårlig hvis den blir koblet direkte til forsterkeren, bassen vil overstyre og kanskje ødelegge elementet.

Lenke til kommentar

Motorlyd i stereoen er vel det man i gamle dager kalte for radiostøy. Man pleide da og sette inn en kodensator ved dynamo for å ta opp denne støyen.

 

Dette er også et kjent fenomen hvis man legger grove strømkabler for nrme signalkabler.

 

Jeg monterer alltid antenner med silkon eller fett. Bare så jeg er sikker på at det blir tett. Dette kan gi dårlig jording. Dobbelsjekk at du har god jording ved antenna. Du kan også sjekke jordingspunktene som går fra batteriet til karrosseri.

 

Det som ligger i døra der er et gammel delefilter til "tweeter" som ikke er i bruk. Jeg synser at det har vrt montert stor stereo i denne bilen før. Jeg får da store mistanker til jalla-koblinger bak cd-spiller. Legg opp ny pluss og minus, evt kjør det rett fra en boosterpack og sjekk om du har bedre radio/mindre støy da.

Lenke til kommentar

TS: Fant du ut av det?

Har hatt samme bilen selv samt A6 av samme årgang og opplevde mye av det samme. Man bør ha en aktiv antenneforsterker mellom antennekabel og spiller men minst like viktig er en spiller med god radiodel (tuner). Prøvde meg med flere spillere og endte opp med en high-end i begge tilfeller. Mottaket gikk fra elendig til mer enn brukbart (men ikke helt 100%)

Lenke til kommentar

Prøv å kobl til en http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Antenne/Antenne-med-rektangular-fot-31138/ bare for å prøve. Det prøvde jeg og fikk mye bedre radio. Det beviser at takantennen min er dårlig. Har lignende bil som trådstarter. Har ikke gjort noe med takantennen enda.

 

Prøv å gå over antennen din og kabel en gang til. Skjøten din er ikke bra.

Lenke til kommentar

. Antenna er ny, kabel er ny og antenneforsterkeren er ny.

 

Har kjøpt antenne med forsterker på biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Antenne/Takantenne-31601/

 

Men nå har jeg i tilegg koblet til en orginal Wv antenneforsterker så det er mulig at det blir dobbelt opp. Men selv uten den ekstra antenneforsterken er det umulig å høre på radio. Har også koblet på strøm på den blå kabelen til antenneforsterkeren.

I tilegg har jeg en antenneadapter og en iso til din adaper inn i spilleren for å få det til å passe. Merkelig problem.

 

Kabelen på antenneforsterkeren min er blå ellers er det de samme delene jeg har brukt

 

post-31314-0-84525000-1386969359_thumb.jpg

post-31314-0-26533100-1386969375_thumb.jpg

post-31314-0-91841700-1386969383.jpg

post-31314-0-89576700-1386970288.jpg

Endret av billywillie
Lenke til kommentar

Antenneforsterker løser ikke alle problem. Alle radioer har forsterker på inngang.

 

Forsterker hjelper lange antenneledninger. Da må forsterker monteres ved antenne sånn at signal forsterkes før kabelstøy. Forsterker montert ved bilstereo vil forsterke både støy og signal og du er like langt.

 

Hvor monterte trådstarter forsterker?

 

Min erfaring er at forsterker er unødvendig så lenge kabel er god og under 10 m.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...