Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Deechon skrev (44 minutter siden):

Møller gruppen prøvde nylig å tvinge Motor.no til taushet, og de svarte med å skrive en artikkel om det. Herlig lesning om en av norges sorte får i bilverdenen.

 

https://www.motor.no/aktuelt/nei-moller-dette-bestemmer-dere-ikke/259833

Er det sånn at Møller sitter med hele risikoen for bilene de får/kjøper? Stort sett i elektronikkverden så er importør kun ansvarlig for feilsøk eller frakt til produsent. Så det er produsenten som må ta ansvar for mandagsprodukt. For Tesla sin del er det jo en og samme sak da de selger direkte uten mellomledd, så der lyser det jo litt amerikansk kultur uten forbrukerrettigheter.

Lenke til kommentar
Skavold skrev (17 minutter siden):

For forbrukeren/kundens del så er det Møller som må rydde opp, ja. Hvordan de gjør det opp mot produsent er irrelevant for kunden.

Ja, det burde være det. Men hvis det i praksis viser seg at Møller har tatt hele risikoen og det har ført til at de nekter å heve kjøp f.eks. på mandagsbiler så hadde det vært interessant å vite. Jeg skjønner ikke ellers hvorfor de skulle være vanskelige. Det er jo produsenten sin feil.

Lenke til kommentar

Enhver importør/forhandler av en vare tar en risiko for at varen de har solgt kan ha feil/mangler. Det er siste ledd som står til ansvar for sluttbruker, og Møller kan derfor ikke gi opp og si til kunden at "nå må du dessverre ringe Ingolstadt, og ta reklamasjonen direkte med dem".

I verste fall for Møller må de ta bilen tilbake og erstatte den med en tilsvarende bil, evnt. refundere kjøpesummen. Så får det bli Møllers problem hva de gjør videre med problembilen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skavold skrev (35 minutter siden):

Enhver importør/forhandler av en vare tar en risiko for at varen de har solgt kan ha feil/mangler

Joda, men til syvende og sist er det i alle tilfeller jeg har sett produsenten som tar regningen til slutt. Det er litt det jeg stusser på her. Møller ødelegger ryktet sitt, når dette er produksjonsfeil og bilen bare kunne blitt sendt tilbake til produsent? En periode der må nok Møller levere ut en ny bil uten å bli kompensert tilbake fra eksempelvis Audi, men det burde være åpenbart at det er bedre enn sånn de holder på nå for alle parter utenom Audi.

Sånn som forklart er hvertfall praksis med elektronikk-produkter, derfor jeg lurer litt på hvordan det er med biler.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er klart at god kundebehandling ville vært at Møller sa "slik skal det ikke være, vi ordner opp" - og så får de heller krangle med produsent. Slik skaper gode kundeopplevelser og gjør det langt mer sannsynlig at kunden kommer tilbake.

En bilkjøper som opplever et feilfritt bilhold har man gode sjanser for at kommer tilbake ved neste bilkjøp. En bilkjøper som opplever feil med bilen, men som forhandler rydder eksemplarisk opp i, er faktisk enda mer sannsynlig at kommer tilbake ved neste bilkjøp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan vi for første gang få en Kinesisk bil som European Car of the Year 2024 

Dette er kandidatene og resultatet får vi i februar 2024.
https://www.caroftheyear.org
OF THE YEAR 2024

27/11/2023 - Car of The year
Car of the Year 2024: Long list of Candidates

The list of finalists for The Car of the Year 2024 award is decided. From the long list of 28 models, the Jury of 59 journalist representing 22 countries has chosen seven nominees (in alphabetical order):

  • BMW 5-series
  • BYD Seal
  • Kia EV9
  • Peugeot E-3008/3008
  • Renault Scenic
  • Toyota C-HR
  • Volvo EX30
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Deechon skrev (8 timer siden):

https://www.aftenposten.no/oslo/i/wAlKAA/oslo-tester-nytt-kollektivtilbud-snart-kommer-15-selvkjoerende-biler-til-groruddalen

 

Har jeg gått glipp av en lovendring? Er det lov å etablere selvkjørende biler i norsk trafikk uten søknad eller hjemmel?

"– Norge har blant de beste rammebetingelsene i Europa når det gjelder utprøvning av selvkjørende kjøretøyer. Derfor satser vi her sammen med Ruter. Kjøretillatelsen vi har fått i Groruddalen, er en av de første som er blitt gitt for denne typen kjøretøy i Europa, sier Hans Fridberg, leder for Holo i Norge."

 

"I første fase av testperioden vil bare en sikkerhetsoperatør være om bord, men allerede fra mars tar Ruter sikte på å slippe inn de første passasjerene. Den første gruppen med passasjerer vil være personer som jobber med prosjektet. Etter hvert vil grupper med innbyggere fra Groruddalen bli invitert til å være med. Hvis alt går etter planen, så vil sikkerhetsoperatørene forsvinne etter hvert.

– Testingen skal skje i flere faser og vil vare i litt over to år. Hvis alt går etter planen, så vil pilotprosjektet kunne åpnes for alle på høsten 2024. I løpet av testperioden vil vi forhåpentlig ha 15 selvkjørende kjøretøyer, sier Vibeke Harlem."

Lenke til kommentar

https://www.amcar.no/aktuelt/nytt+eu-regelverk+kan+bety+slutten+for+privat+delesalg.html

 

Verdt å lese. Blir vanskelig å være for EU når de holder på med sånn dumskap. Løsningen på problemet med stjeling av deler er bedre politi. I London får du ikke forsikret den nyeste typen range rover for de er relativt enkle å stjele og politiet prioriterer det ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.nettavisen.no/okonomi/mekonomen-legger-ned-alle-butikkene/s/5-95-1512951

https://www.motorbransjen.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=7930

https://www.estatenyheter.no/bulk-industrial-real-estate/bygger-nytt-lager-pa-32000-kvm/393284

Mekonomen Company vil spare rundt 66 millioner kroner i året på å slå sammen sine to grossister: Tilbudet skal bli bedre, men 19 avdelinger forsvinner, 27 butikker blir borte og 60-80 personer mister jobben.

 

Mekonomen, Meca og bilxtra fusjonerer? Dette har gått helt under min radar. 

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...