Jump to content
Hyperio

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Message added by Gavekort

Recommended Posts

Sydvest skrev (22 timer siden):

Hvor ofte bør man bytte girkasseolje? Skal ha Toyota til å skifte motorolje og fylle på AC-gass. De skulle da ha 750 kr for å skifte olje på girkassen, men det sa han jeg snakket med egentlig ikke var nødvendig, siden det ikke var noe intervall på dette

Er det manuell? Bare få det gjort uansett. Blir bedre etterpå. 

Hvilken hybridbil ville dere kjøpt til 2-300k? Vurderer å gå tilbake fra elbil, og hybrid er mest aktuelt da. 

Sjørøver skrev (1 time siden):

Jeg kjenner ptsden kommer snikende når jeg leser kommentaren. 

Kikket på en på Youtube som bare lett slo litt på stikkakslingen så den løsnet. Ble oppriktig irritert.

• Heart 1

1 hour ago, Sjørøver said:

2! Dager med bremseklosser på den bilen. Alt som kunne gå galt, gikk galt. Måtte Borre, sveise og varme alt. Manglet deler og mye mikmakk, en bil til vrakpant. 

Det er derfor man gjør litt vedlikehold på bremser 1 gang i året eller hvert annet år. Skrur ting løst, vasker og smører. Da har man alltid gode bremser og aldri fastrustet bolter.

kremt skrev (4 minutter siden):

Det er derfor man gjør litt vedlikehold på bremser 1 gang i året eller hvert annet år. Skrur ting løst, vasker og smører. Da har man alltid gode bremser og aldri fastrustet bolter.

Ja, men dette var som sagt en "ny" bil til prisen av vrakpant. 

Og jeg innser at jeg kunne likesågodt ha bygget meg ny eksos istedenfor å fikse eksisterende for å få ned støynivået i forbindelse med EUkontroll. 

Skulle bare bytte til lyddempere. Har endt opp med å montere stabilisatorrør, innsett at jeg må flytte de nye lyddemperene lengre bak på bilen så de ikke ligger i ramma og høyst trolig må ha to lyddemper til. Lenge leve gammel v8.

Er det ikke gøy å fikse bil selv? Tidvis frister det å bare sette alt bort og heller jobbe de timene ekstra på jobb. 

Edited by Hansien

Hansien skrev (11 timer siden):

Er det ikke gøy å fikse bil selv? Tidvis frister det å bare sette alt bort og heller jobbe de timene ekstra på jobb. 

Det er konklusjonen min hver gang det går galt, men da er ikke bilen lenger kjørbar.

Ikke for å spore av diskusjonen deres, men er det noen her som har/har hatt en Skoda Kodiaq, men testet en Volvo XC90 (begger fra 2017-ish)?
Vi har behov for ny bil og Skoda Kodiaq treffer blink på alt, men er tvilende på kvalitet da dette er en VAG-bil. En Volvo XC90 treffer også blink, men blir fort 100k dyrere, men igjen føler jeg Volvo har høyere driftsikkerhet (scorer også høyere på NCAP).
Har lest meg grønn på ulike tester og videoer, men er lett for folk som lever av biltester å være pirkete.
Noen som har råd om for og mot? Hadde satt stor pris på det. :) 

Har kjørt begge deler. Volvoene er premium så der er finish og materialkvalitet høyere. XC90 er en godt bygd bil. Når der er sagt er Skoda godt sammenskrudde biler (ofte bedre enn konsernsøsknene) , og toliters dieselen til VAG er en av de beste og mest solide motorene. Hadde jeg kunnet velge og de 100k samt høyere driftskostnader ikke er nevneverdig avgjørende hadde allikevel jeg valgt Volvoen. Typiske feil kan du nok Google deg frem til.

46 minutes ago, Retroman said:

Har kjørt begge deler. Volvoene er premium så der er finish og materialkvalitet høyere. XC90 er en godt bygd bil. Når der er sagt er Skoda godt sammenskrudde biler (ofte bedre enn konsernsøsknene) , og toliters dieselen til VAG er en av de beste og mest solide motorene. Hadde jeg kunnet velge og de 100k samt høyere driftskostnader ikke er nevneverdig avgjørende hadde allikevel jeg valgt Volvoen. Typiske feil kan du nok Google deg frem til.

Ok, takk for svar!
forhørte meg med en bekjent som skrur på Skoda merkeverksted som nevnte følgende reparasjoner på Kodiaq'ene de får inn:

- Låsekasser rundt om som slutter å virke
- Mekanisk dørbeskytter som kommer ut av stilling
- Forurensing av kjølevann
- Noe lyd fra registerreimer på dieselmotorene
- Noe kjølevannslekkasje fra vannpumpe på motor
- Litt feil på glødeplugger
- Litt feil på automatisk bakluke åpning

Det han legger vekt på er kjølevann/vannpumpe og registerreim som må sjekkes opp i på bruktbiler.