Jump to content
Hyperio

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Message added by Gavekort

Recommended Posts

4 hours ago, Complexity said:

Tromsø.

Nå skal det sies at Tromsø har en egen ekstraavgift på drivstoff som muligens gir utslag, men den har tidligere ikke vært merkbar da stasjonene heller har tatt "straffen" og prisen har vært likt som ellers.

Avgiften blir snart erstattet med en haug av bomstasjoner..

Mistenkte det.

Share this post


Link to post

Tilbake i Nederland med bilen. 

 

2014 A8 4.2TDI 385hk/850nm orginalt.

 

750km unnagjort på litt under 5.5 timer med et forbruk på nøyaktig en liternpå mila. Ikke verst for å ha nådd elektronisk sperre på 267km/t og ligget stort dett i 200kmt i Tyskland 

Share this post


Link to post

Tja. Hadde det vært bensin så kunne jeg sagt ikke verst, men det er vel nesten dobbelt forbruk til en moderne dieselmotor.

Share this post


Link to post
8 minutes ago, Gavekort said:

Tja. Hadde det vært bensin så kunne jeg sagt ikke verst, men det er vel nesten dobbelt forbruk til en moderne dieselmotor.

Neppe i den hastigheten han har kjørt i.

Share this post


Link to post
11 hours ago, Wisd0m said:

Neppe i den hastigheten han har kjørt i.

Enig. Min bil som er lettere (rundt 400 kg), nyere og har 2 færre sylindre kan bruke ned i 0,64 på landevei i 80-sone der man følger trafikken, men allerede i 120-130 km/t øker forbruket med et par desiliter. Hva det hadde blitt i 200-250 tør jeg ikke tenke på 🤑

Share this post


Link to post

Det koker stort sett ned til to ting: Optimal giring og luftmotstandskoeffesient

Jeg er sikker på at A8 har en super giring for slike hastigheter, men luftmotstandskoeffesienten er gjennomsnittlig på 0,26. Sammenligner man det med en Q7 så kan jeg skjønne man blir imponert.

Share this post


Link to post
19 hours ago, Gavekort said:

Det koker stort sett ned til to ting: Optimal giring og luftmotstandskoeffesient

Jeg er sikker på at A8 har en super giring for slike hastigheter, men luftmotstandskoeffesienten er gjennomsnittlig på 0,26. Sammenligner man det med en Q7 så kan jeg skjønne man blir imponert.

3. Optimal belastning...

Blir man liggende i konstant høyt turtall uten for effektivt område blir effektiviteten lav.

Uansett bør man sammenligne epler med epler. 

Share this post


Link to post
Wisd0m skrev (3 timer siden):

3. Optimal belastning...

Blir man liggende i konstant høyt turtall uten for effektivt område blir effektiviteten lav.

Uansett bør man sammenligne epler med epler. 

Optimal giring er optimal belastning. Hva mener du er appelsiner?

Share this post


Link to post
On 7/12/2021 at 7:58 PM, Gavekort said:

Tja. Hadde det vært bensin så kunne jeg sagt ikke verst, men det er vel nesten dobbelt forbruk til en moderne dieselmotor.

Appelsinen er den moderne dieselmotoren som bruker ca. 0,5 liter. Neppe på den type kjøring og akselerasjon som har blitt gjort. 

Share this post


Link to post
Wisd0m skrev (2 timer siden):

Appelsinen er den moderne dieselmotoren som bruker ca. 0,5 liter. Neppe på den type kjøring og akselerasjon som har blitt gjort. 

Jeg mente å snakke om samme dieselmotor i begge tilfeller.

Share this post


Link to post
30 minutes ago, Gavekort said:

Jeg mente å snakke om samme dieselmotor i begge tilfeller.

Har jeg oppfattet deg riktig hvis jeg sier at du mener at en moderne dieselmotor skal bruke 0,5 liter på kjøring i 200 km/t?

Edited by Wisd0m

Share this post


Link to post
Wisd0m skrev (2 timer siden):

Har jeg oppfattet deg riktig hvis jeg sier at du mener at en moderne dieselmotor skal bruke 0,5 liter på kjøring i 200 km/t?

Nope. Jeg mener at 1,0 er som forventet på en dieselmotor som bruker 0,5 til vanlig.

Share this post


Link to post
Gavekort skrev (På 13.7.2021 den 12.11):

Det koker stort sett ned til to ting: Optimal giring og luftmotstandskoeffesient

Jeg er sikker på at A8 har en super giring for slike hastigheter, men luftmotstandskoeffesienten er gjennomsnittlig på 0,26. Sammenligner man det med en Q7 så kan jeg skjønne man blir imponert.

Forbruk i 120km/t type E18 kjøring er 6.5L/100km. Noe som ikke er verst for en 2200kg 4.2 V8 diesel. 

Snittfarten, altså 750km brukt på 5.5 timer var rett under Ø 140km/t. Da har jeg dog ligget mest over 200kmt, og truffet sperre på 267km/t med nøyaktig 3000RPM på den farten. 

Var nesten ikke veiarbeid kontra vanligvis på strekningen, så har faktisk ligget i 200km/t på cruise i en lang stund uten en eneste oppbremsing. 

Med A6 jeg kjørte før med en 2007 3.0TDI 233hk hadde jeg samme forbruk, men langt lavere fart. 

Share this post


Link to post
8 hours ago, Civilix said:

Bringer tilbake minnene om getaway in stockholm filmene, hva skjedde egentlig med de karene...

Sitter vel i buret kansje? 😅

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...