Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kremt skrev (12 minutter siden):

Congrats, heftig tralle :) Virker som de holder prisen veldig godt i mange år, er nok en ettertraktet bil i lang tid så lenge den er velholdt.

Er ikke veldig redd for verditap. Har bestilt deler for ca 15k, så er det meste på stell. Går en del bensin, men slipper alt styret med gammel diesel. Går en god del bedre en en discovery 3/4. 

Lenke til kommentar
Frank Drebin skrev (8 timer siden):

Hvor mange deler fikk du for 15k, 3 stk?

Betalte under 5k for nye brembo skiver og klosser rundt hele bilen. Ikke noe veldig mye dyrere en touran og i3, men billigere en e46 m3. Fikk 8 nye oem coiler til ca 2500kr. Prisene er slettes ikke værst. Deler mye med touareg og q7. Var vw logo på dekselet til coupe filter. Synes også det er enkelt å skru på i forhold til touran, a6 og tt fra samme årstall. Det eneste jeg syter litt med er store dimensjoner på alt. Måtte gå til innkjøp av ny momentnøkkel. Nesten 300Nm på kaliper bolt. 

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (16 timer siden):

HK og 0-100 er jo det folk og medier fokuserer på for tiden. For all del, vår Model 3 er en gøyal bil med MYE krefter, men lite som har mer "morofaktor" enn en nyere Fiesta ST eller MX-5. Går ikke så fort, men fortreffelig moro. 

Jeg leaset en TMS 100D en stund. Akselerasjonen var gøy første uka, etter det ble det kun imponeringsfaktor mot andre i bilen egentlig. Fin og god bil, men kjedelig med så monoton og stille akselerasjon, kontra det å høre motor og gir jobbe med forskjellige effentkurver. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Darkbill said:

Jeg leaset en TMS 100D en stund. Akselerasjonen var gøy første uka, etter det ble det kun imponeringsfaktor mot andre i bilen egentlig. Fin og god bil, men kjedelig med så monoton og stille akselerasjon, kontra det å høre motor og gir jobbe med forskjellige effentkurver. 

Det er min mening også. En bensinbil som er raskere til 100 km/t enn en annen bensinbil trenger heller ikke være morsommere.

Lenke til kommentar
Heiti skrev (2 timer siden):

Betalte under 5k for nye brembo skiver og klosser rundt hele bilen. Ikke noe veldig mye dyrere en touran og i3, men billigere en e46 m3. Fikk 8 nye oem coiler til ca 2500kr. Prisene er slettes ikke værst. Deler mye med touareg og q7. Var vw logo på dekselet til coupe filter. Synes også det er enkelt å skru på i forhold til touran, a6 og tt fra samme årstall. Det eneste jeg syter litt med er store dimensjoner på alt. Måtte gå til innkjøp av ny momentnøkkel. Nesten 300Nm på kaliper bolt. 

Jøss, det var ikke verst nei. Hjelper nok at det er mye felles med VAG som du sier.

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (4 timer siden):

men kjedelig med så monoton og stille akselerasjon, kontra det å høre motor og gir jobbe med forskjellige effentkurver

I 2015-16 så var jeg på et kurs på Østlandet. Der var det en kar som kjørte en eldre 911, 220hk mener jeg på. Dagen etter kjørte han en f31 320d. Vi diskuterte bil i pausen og han hadde en del observasjoner rundt ny vs gammel bil. Bmwen var mye raskere, mer komfortabel og ekstremt rolig. Porschen ga han ikke samme behovet for å kjøre fort. Der fikk han mye mer kjøreglede i lave hastigheter. Følelsen av å trekke ut gir gir mye. 

 

Dette blir jo bare forsterket med elbil. Har prøvekjørt model 3 ved flere anledninger, og det er høy morofaktor. Bedtilte en, men avbestilte når akselerasjonsrusen hadde lagt seg. Det blir fort en halv million for en long range med vinterhjul, og det er mer en det smaker synes jeg. Selv om de går jævlig bra, så gir det bare så ekstremt lite. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Sliter med å forstå meg på bruktbilprisene på Model 3 SR+, billigste her i fylke er 2 år gammel, og har kjørt 50000km, og koster nesten det samme som en flunk ny en. På landsbasis er det et par som er til salgs for litt mindre. 

Har ikke akkurat inntrykk av etterspørsel overgår tilgjengelighet lenger, så hva i alle dager skjer? 

Vanskelig å få til det totale regnestykket på kosten av bilen, når verditapet ser ut til å være nesten lik null etter 2 år. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, IT-Henrik said:

Sliter med å forstå meg på bruktbilprisene på Model 3 SR+, billigste her i fylke er 2 år gammel, og har kjørt 50000km, og koster nesten det samme som en flunk ny en. På landsbasis er det et par som er til salgs for litt mindre. 

Har ikke akkurat inntrykk av etterspørsel overgår tilgjengelighet lenger, så hva i alle dager skjer? 

Vanskelig å få til det totale regnestykket på kosten av bilen, når verditapet ser ut til å være nesten lik null etter 2 år. 

Litt fantasiprising, og litt at noen håper å kunne få solgt til noen som vil ha på dagen kansje. Er gjerne noen måneder leveringstid på en ny bil.

Også er jo en 2 år gammel SR+ nesten 200 kilo lettere enn de nye, som kansje er verdifullt for noen :p annet batteri i dem nå som veier mere.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 timer siden):

Litt fantasiprising

Litt? 

 

Jeg sendte en forespørsel på denne: https://www.finn.no/215182717

 

Lurte på hva restverdi var etter endt leasing, og om en kan gjøre en avtale om utkjøp etterpå. Jeg har aldri leaset, så vet ikke helt hvordan det fungerer. 

 

Fikk beskjed om at restverdi var 250k.

3 år, 15k km,     0k Innskudd, kr 8126 pr mnd

 

Det blir 542 428kr for en 2019 mod. Skjønner at de skal tjene penger, men dette blir drøyt. 

Complexity skrev (9 timer siden):

Også er jo en 2 år gammel SR+ nesten 200 kilo lettere

Sjekket et par fra finn.

2019 sr+ er 1609kg og en 2021 sr+ er 1750kg. Det er sinnsyk forksjell! Den nyeste har vell  varmepumpe samt annen type batteri, men det må nesten være mer? 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Heiti said:

Litt? 

 

Jeg sendte en forespørsel på denne: https://www.finn.no/215182717

 

Lurte på hva restverdi var etter endt leasing, og om en kan gjøre en avtale om utkjøp etterpå. Jeg har aldri leaset, så vet ikke helt hvordan det fungerer. 

 

Fikk beskjed om at restverdi var 250k.

3 år, 15k km,     0k Innskudd, kr 8126 pr mnd

 

Det blir 542 428kr for en 2019 mod. Skjønner at de skal tjene penger, men dette blir drøyt. 

Sjekket et par fra finn.

2019 sr+ er 1609kg og en 2021 sr+ er 1750kg. Det er sinnsyk forksjell! Den nyeste har vell  varmepumpe samt annen type batteri, men det må nesten være mer? 

LFP batteriet is 2021 sr+ mic er rundt 100kg mer men den har og litt mer hk så er like kjapt som den gamle.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

De med nytt batteri er vel også produsert på den nye fabrikken i Kina? Kan vel fort være litt voksesmerter i starten i form av kvaliteten får en dupp igjen. 

Verditap er den største kosten på en bil, og jeg nekter å tro den er på et par prosent etter 2 år, det blir for godt til å være sant (og da er det som regel det). Da er jo Model 3 en langt billigere bil å eie enn bortimot alt. 

Står mellom en Model 3, eller en billigere og kjipere elbil (Leaf, Corsa-e, Kona osv.). Så lenge den går 180km uten lading på vinteren.

F.eks. så har Leaf et "normalt" verditap 3 år etter den nye kom, så der blir regnestykket over kostnad enkelt. 

Må heldigvis ikke ha bil helt enda, så får håpe det blir litt mer klarhet i markedet utover høsten. 

Lenke til kommentar

Angående tilbud/etterspørsel på SR+ så har den ikke konkurrenter. Det medfører at hvis noen skal selge så må de få igjen mye for bilen, så dermed tar tilbyder/selger seg godt betalt.

Har en 2019 SR+. Eneste salgsgrunn er å få igjen godt ift. hva en SR+ 2021 koster. Så da må jo nettopp det skje, prisene må være gode.

Edit: Angående verditap ville jeg bare lagt til 10 prosent av nypris i tap hvert år. Så får man heller bli positivt overrasket. Prisene kan ikke være kunstig høy inn i evigheten.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

En bil som ligger på Finn er en bil som ikke er solgt. Så enkelt er det. Man kan drømme og fantasere så mye man vil. Men en ting er uansett aldri verdt mer enn noen er villig til å betale for den. Og med finansieringen tesla tilbyr så betyr det flere titusen i trekk på en bil som skal kjøpes brukt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Heiti skrev (5 timer siden):

Litt? 

 

Jeg sendte en forespørsel på denne: https://www.finn.no/215182717

 

Lurte på hva restverdi var etter endt leasing, og om en kan gjøre en avtale om utkjøp etterpå. Jeg har aldri leaset, så vet ikke helt hvordan det fungerer. 

 

Fikk beskjed om at restverdi var 250k.

3 år, 15k km,     0k Innskudd, kr 8126 pr mnd

 

Det blir 542 428kr for en 2019 mod. Skjønner at de skal tjene penger, men dette blir drøyt. 

Sjekket et par fra finn.

2019 sr+ er 1609kg og en 2021 sr+ er 1750kg. Det er sinnsyk forksjell! Den nyeste har vell  varmepumpe samt annen type batteri, men det må nesten være mer? 

Nyttelast på Model 3 er på jumboplass i elbilsegmentet med 380 kg ish. Med fire voksne i bilen og bittelitt bagasje er det stopp.

Får man regress hvis man er i et uhell med f.eks fire voksne og lett bagasje, og dermed har overlast?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...