Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Det er dessverre ikke så mye som er billig her lenger som en direkte følge av Bring/Postens helt ville grådighet.

Å få ting fraktet hit er så dyrt at mangelen på mva ofte spises opp allerede der.

 

Dog er noen ting billig, generelt kan man noe forenklet si at ting som er morsomt/skadelig er billig mens det du trenger er dyrt (eller umulig å få tak i)

Alkohol og tobakk er billig sammen bensin, biler og snøscootere.

Mat og møbler er avsindig dyrt mens det meste annet havner på ca samme pris som på fastlandet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det samme greia - like priser og fra utlandet? Har allerede bestilt, så får bare satse på de kommer før minusgradene :)

Jeg er faktisk ikke sikker på om de sender fra utlandet. Kan ikke huske å ha lest noe om det. Det er i hvertfall hyggelige priser.

 

Dekka dine kommer nok før minusgradedene - så lenge du ikke bor i fjellheimen da ?

Lenke til kommentar

Tesla selger vel greit i USA. Men var ikke meningen å fornærme noen, svarte på en useriøs kommentar med en like useriøs kommentar :p Men tror det er lurt å få elbilene i egen forum, da veldig mange her blir veldig fornærmet mer en gang man nevner elbil eller sier at man gleder seg til at model 3 kommer. Ser jo bare hvor mange kommentarer som kommer med en gang man hinter til at fossilbiler ikke er fremtiden. 

Joda, det er nok mye useriøst i begge leire. Jeg blir mest provosert når en elbil-tilhenger hevder det bare er å dra i butikken å kjøpe en elbil og at man er idiot om man kjøper noe annet. Problemet pr. d.d. er at det ikke finnes elbiler som dekker alles behov og de som måtte passe blir altfor dyre for mange. I tillegg er vel ikke hurtigladernettverket godt nok utbygd for alle elbiler.

Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/nyheter/mens-mannen-satt-hardt-skadd-inne-i-vraket-flokket-folk-til-for-a-ta-bilder/70122221

Dette trodde jeg faktisk ikke foregikk i Norge, fyttigrisen så motbydelig. Jeg håper å åpne snapchat er det siste den jevne trafikant tenker på når de ser en ulykke.

Det er desverre helt normalt her til lands også. Og folk er mer opptatt av å ta biler og film av en ulykke enn å hjelpe til eller å følge med på hva de faktisk driver med.

Lenke til kommentar

Blir nok brukt som feltvogn på samme måte som gode gamle Geländewagen, altså ganske "enkel" men tøff/hard bruk. Skal de virkelig ta seg opp i skog og mark er sekshjuling eller beltevogn å foretrekke uansett.

 

HV får jo sjeldent det råeste av utstyr, men Innsatsstyrkene blir jo tatt mye mer seriøst. Sikkert en stor oppgradering fra GL som går på parafinblanding. Har vel neppe noe mer en 50 hk :p

Lenke til kommentar

Sikkert en stor oppgradering fra GL som går på parafinblanding. Har vel neppe noe mer en 50 hk :p

 

 

De het GD, sier rask googling, og hadde rekkefirere med 72 hester. Det var i følge mekanikere jeg snakket med på rep-øvelser (GD'ene kom noen år etter at jeg var på førstegangstjeneste, da hadde vi Volvo'er*) den største svakheten: Forsvaret hadde valget mellom å holde budsjettet og å holde spesifikasjonene, og valgte det første. Derfor ble de levert med svakere motorer og girkasser enn Mercedes hadde anbefalt og forsvaret ønsket seg for formålet. 

 

* Selv tilbrakte jeg store deler av førstegangstjenesten ikke i en Volvo, men i en Dodge fra WW2. Det var et sjansespill hver gang øvingsalarmen gikk: Starter den eller ikke? Volvoene var bra i felten synes jeg. Vant et veddemål med fenriken. Han sa at det var ingen måte å sette fast en Volvojeep på. Det var det: Jeepen godt parkert oppå en stubbe med alle fire hjulene i løs snø...  :wee:

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, den må være ny. Det er jo pokker meg langt fra Kina til Drammen... Du bor her i området selv skjønner jeg.

 

Deilig å ha trekkvogna i orden igjen nå. Blir noen turer med bilhenger før vintern kommer håper jeg. Neste år må jeg nok investere i nye dekk på hengern da de jeg har nå har fått kjørt seg mye sia innkjøp :p.  Kjørt over 6k km med dekk + felg jeg fant på Finn på hengern nå. Fungert bra, men vil ha noen med høyere lastindeks neste gang sia det blir ofte en del tung last. Greit med litt stivere dekk.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Så en kinesisk bobil i stryn i fjor. Lurer på hvor de har kjør eller om de har fått bilen "shippet" til Europa. Er jo en del lugubre land man må passere igjennom mellom kina og Europa. Kan vel alltids kjøre via Russland sånn sett.

Ikke bare bare å kjøre russland/ural heller.. Se den glimrende dokumentaren "The long way round" når Ewan McGregor og kameraten takler det på motorsykkel. Ville ikke valgt den veien med bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...