Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Ideelt tenningstidspunkt i en forbrenningsmotor er rett før øvre dødpunkt, da kommer forbrenningen godt i gang akkurat rett etter at stempelet passerer øverste posisjon. Banking er når drivstoffet selvtenner før det skal, mens stempelet fortsatt er på vei oppover i sylinderen. Banking kan i verste fall gi motorskader. Banking kan både oppstå ved lavt turtall og høy belasting, eller ved veldig høyt turtall (over rødmerkingen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var en tidligere her som lurte på dette med fjernlys. Nye regler på mandag så nå er det bare å gunne på!!

 

https://www.dinside.no/motor/nye-regler-fra-mandag/70263091#_ga=2.110420102.266857216.1538166589-299196133.1537335004

Tenker vi skal få se bra mange idioter der ute fremover..

At en modernisering av regelverket var på tide er vel de fleste enige om, jeg tror bare de slipper opp for mye til at folk forstår sitt eget beste.

Lenke til kommentar

Tenker vi skal få se bra mange idioter der ute fremover..

At en modernisering av regelverket var på tide er vel de fleste enige om, jeg tror bare de slipper opp for mye til at folk forstår sitt eget beste.

Det tror jeg ikke. Nå er ikke folk så redde for å montere en LED-bar lengre siden man endelig kan montere én i stedet for to.

Lenke til kommentar
– Lyktene skal ikke være til sjenanse for føreren. Monteres det lykter eksempelvis på taket, kan man få en situasjon hvor man selv blir blendet som fører av egne lys. Så man må passe på at lyktene er plassert på et hensiktsmessig sted.

 

 

Hvor lavt kan man montere da? For oss som har biler uegnet for takmontering, kan det monteres i grill, i høyde med grøftelys?

 

maxresdefault.jpg

Lenke til kommentar

Hvor lavt kan man montere da? For oss som har biler uegnet for takmontering, kan det monteres i grill, i høyde med grøftelys?

 

maxresdefault.jpg

Ja, det kan du. Men anbefaler ikke å montere noe lavere enn skiltet. Helst så høyt som mulig for best mulig lys.

På vinteren med ledbar montert lavt vil du kaste skygge utover skogen pga. brøytekanten.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte det samme, men demoen av denne så ganske bra ut:

 

Nå hadde ikke den så mye spredning da. Viser egentlig ikke problemet. Jeg hadde ladbar montert rett under skiltet på min bil(Rigid SR20) og det lyste veldig godt framover men så lite utenfor veien som er viktig for min del pga. elg, rein osv.  

Monterte den i toppen av grillen og det ble stor forskjell!

Lenke til kommentar

Sånn som jeg har skjønt utifra Lovdata, så har du strengt tatt ikke lov til å gjøre noe som gjør at den overskrider det lydnivået som står i vognkortet + 5dB.

Står jo litt av hvert HER, men slik jeg har hørt, så komme det ofte helt an på hvem du møter på biltilsynet. Noen gir F, mens andre skal pirke på det som kan pirkes på.

Så forresten at bilen min (i30N) var oppført med 109dB i vognkortet :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...