Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Jeg synes E60 er herlige biler som både er gode å kjøre og som er veldig komfortable. Hvis jeg bytter ut E60-en min med en ny E60, skal jeg ha stor motor, m-sport-pakke, LCI og komfort eller sportsseter. 

Det er et par feil som går igjen. E61 sliter med ledningsnettet til bakluka og at luftfjæringa bak tuller. Hvis du ikke må eller vil ha E61, vil du mest sannsynlig få et enklere bilhold ved å kjøpe en E60. 

IBS-sensoren pleier å ryke hvis de blir utsatt for fukt på pre-LCI-modellene. Denne sensoren kan bare plugges ut, uten at dette har så mye å si. iDriveenehetene kan også begynne å tulle. 

Er litt andre ting som kan gå galt også, men det meste er ikke vanskelig å ordne hvis du kan skru. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Luftfjæring er noe jeg skyr som pesten. Er det et problem jeg ser gjenta seg på BMW, Land Rover, Mercedes og sikkert en drøss av andre merker, så er det problemer med luftfjæringen.

 

Faktisk så er det ganske uvanlig å ha en så godt utstyrt E39 stasjonsvogn som jeg har, og ikke ha luftfjæring bak.

Lenke til kommentar

Luftfjæring er noe jeg skyr som pesten. Er det et problem jeg ser gjenta seg på BMW, Land Rover, Mercedes og sikkert en drøss av andre merker, så er det problemer med luftfjæringen.

 

Faktisk så er det ganske uvanlig å ha en så godt utstyrt E39 stasjonsvogn som jeg har, og ikke ha luftfjæring bak.

Har du kjørt noe særlig med luftfjæring? Det er en helt annen verden enn gammeldagse fjærer som de fleste har.. En helt annen komfort rett og slett.

 

For min del var Airmatic et must, men så viste det seg uansett fort at E500 har det som standard :)

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Nei det skal jeg ikke protestere på. Luftfjæring er nok definitivt det beste kompromisset mellom sportslighet og komfort, men jeg tror ikke jeg ville tatt risikoen uansett. Mercedes sitt Active Body Control system er jo kjent for å være en utgifts-bombe. Det samme gjelder luftbelger og kompressor på E39 stasjonsvogn, og der vinner man ikke særlig mye på komfort heller. Hadde jeg eid bilen innenfor garantiperioden så hadde det nok vært mer aktuelt.

 

På en annen side så snakker du med en som kjører med ganske stivt understell, så jeg har ikke akkurat komfort så veldig høyt oppe på prioritetslisten min.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke fan av luftfjærer. Har kun kjørt Bentley cgtv8, Merc S500 cab, XC90 (med og uten luftfjæring), BMW 7 serie (med og uten). 

Opplever at luftfjærer krenger mer fra side til side. 7 Serie med spiralfjærer er det mest komfortable jeg har kjørt.

Nå er jeg litt bias da jeg misliker luftfjærer i motocross også.  

 

Skulle gjerne prøvd hydraulisk demping, da det skal vel være fantastisk? 

Lenke til kommentar

Jeg er ikke fan av luftfjærer. Har kun kjørt Bentley cgtv8, Merc S500 cab, XC90 (med og uten luftfjæring), BMW 7 serie (med og uten). 

Opplever at luftfjærer krenger mer fra side til side. 7 Serie med spiralfjærer er det mest komfortable jeg har kjørt.

Nå er jeg litt bias da jeg misliker luftfjærer i motocross også.  

 

Skulle gjerne prøvd hydraulisk demping, da det skal vel være fantastisk? 

Hydraulisk som Citroen C5 har blitt levert med fram til i dag er utrolig komfortabelt. Svelger unna utrolig mye ujevnheter uten at man merker noe spesielt til det. Problemet er bare at det krenger en god del.. Det finnes ikke noe sportslighet der iallefall. 

Det er et dyrt system, men det er undervurdert! 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg kunne tenkt meg luftunderstell på E60en, men da i form av Airlift eller liknende.

Er vel ikke Citroensystemet kjent for å være veldig dyrt å reparere?

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkt meg luftunderstell på E60en, men da i form av Airlift eller liknende.

Er vel ikke Citroensystemet kjent for å være veldig dyrt å reparere?

Ja det er ikke billig. Min tante har hatt C5 med det i 7 år nå og har ikke hatt noe problem med det enda av det jeg har hørt, men det finnes vel folk som ikke er like heldige..

Lenke til kommentar

Nei det skal jeg ikke protestere på. Luftfjæring er nok definitivt det beste kompromisset mellom sportslighet og komfort, men jeg tror ikke jeg ville tatt risikoen uansett. Mercedes sitt Active Body Control system er jo kjent for å være en utgifts-bombe. Det samme gjelder luftbelger og kompressor på E39 stasjonsvogn, og der vinner man ikke særlig mye på komfort heller. Hadde jeg eid bilen innenfor garantiperioden så hadde det nok vært mer aktuelt.

Nå kan man å luftfjæring uten å gå for ABC (som vel ikke er luftfjæring i det hele tatt siden det er et hydraulisk system..)

Airmatic er luftfjæring, det er en del enklere enn ABC.

 

 

På en annen side så snakker du med en som kjører med ganske stivt understell, så jeg har ikke akkurat komfort så veldig høyt oppe på prioritetslisten min.

Det går an å ha kjøre en bil som er både stiv og komfortabel, det er sånn ca det jeg gjør :) 

 

Jeg er ikke fan av luftfjærer. Har kun kjørt Bentley cgtv8, Merc S500 cab, XC90 (med og uten luftfjæring), BMW 7 serie (med og uten). 

Opplever at luftfjærer krenger mer fra side til side. 7 Serie med spiralfjærer er det mest komfortable jeg har kjørt.

Nå er jeg litt bias da jeg misliker luftfjærer i motocross også.  

 

Skulle gjerne prøvd hydraulisk demping, da det skal vel være fantastisk?

Krenger mer fra side til side? Det er ikke min erfaring med Airmatic som jeg har, kjører jeg på sport 2 er det stivt og fint og sørger for at det er minimalt med krenging.

Lenke til kommentar

Har i hovedsak tenkt at om jeg skulle hatt meg BMW eller Audi så skulle det vært med bensinmotor, da jeg har en oppfatning om at dieselmotorene i disse er et eneste svært pengesluk å holde i drift. Men har fått øynene opp for Mercedes. Hvordan er den generelle oppfatningen på dieselmotorene disse leveres med? Tenker på W212 og W204

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Hvorfor skulle dieselmotorene være et pengesluk? Det handler om kjøremønster og regelmessig service. Så lenge en dieselmotor blir småkjørt hele tiden er de like stabile som bensinmotorer.

 

Dog ville jeg aldri hatt mindre enn en sekser dersom jeg skulle hatt dieselmotor, for en dieselfirer høres helt forjævlig ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...