Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet

 

 

Noen som har noen god forklaring på hvorfor bmw x3 veier 360 kg mer enn mazda cx5? Såvidt jeg kan se er bare x3 bittelitt større.

Sammenligner du "like" modeller da: Begge med 4x4, automat og diesel, for eksempel? Det er stor vektforskjell på bare de tre tingene ...

Ja, som du ser av bildet er vekten lik. Jeg tror grunnen er avgiftsendringene i år, tviler på at noen kommer til å kjøpe 163 hk fremover.

Nå var det vel Mazda-sammenligningen din jeg kommenterte, ikke effekt-spørsmålet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

 

 

Noen som har noen god forklaring på hvorfor bmw x3 veier 360 kg mer enn mazda cx5? Såvidt jeg kan se er bare x3 bittelitt større.

Sammenligner du "like" modeller da: Begge med 4x4, automat og diesel, for eksempel? Det er stor vektforskjell på bare de tre tingene ...

Ja, som du ser av bildet er vekten lik. Jeg tror grunnen er avgiftsendringene i år, tviler på at noen kommer til å kjøpe 163 hk fremover.

Nå var det vel Mazda-sammenligningen din jeg kommenterte, ikke effekt-spørsmålet.

 

Åja, sløvt av meg. Men ja, sammenlignet tilsvarende modeller. BMW'en har vel litt større motor, og er litt større, men burde ikke vært så stor forskjell.

Skrevet

300kg kan ligge i detaljene, slik som airbager, polstring, elektronikk, understell, støyisolasjon, tykkelse på stål, reservehjul og størrelse på vinduer. Selv noen ekstra lag med lakk kan utgjøre noen kilogram.

Skrevet

Ja, forsåvidt. Jeg syns det er rart at det er såpass stor forskjell med tanke på at mindre vekt gir lavere avgifter og bedre kjøreopplevelse. Men nå er jo X3'en noen år gammel også, såvidt jeg har skjønt kommer det ny i 2018 og da reduseres sikkert vekten litt.

Skrevet (endret)

Jepp. Mye penger å spare på slike jobber. Hadde kanskje blitt bedre med proffjobb, men det trenger jo ikke å se perfekt ut nede på kanalen, så lenge det ikke er merkbart på avstand.

 

Driver forresten folk her å revmatcher under vanlig kjøring, eller er det unødvendig på mer moderne biler? På den gamle SL-klassen så er det nesten nødvendig for å hindre kenguru-skipping.

Endret av Gavekort
Skrevet

Driver forresten folk her å revmatcher under vanlig kjøring, eller er det unødvendig på mer moderne biler? På den gamle SL-klassen så er det nesten nødvendig for å hindre kenguru-skipping.

Mener du mellomgassing i forbindelse med nedgiring? Isåfall er det kun behov for det om du kjører eldre biler uten synkoniseringsringer i girkassen.

Skrevet (endret)

Jeg møter alltid med gass da jeg girer. Men så kjører jeg veldig agressivt/tidseffektivt(aktivt er kanskje ordet jeg lette etter her). Bruker Peugeot Partneren min det den går 100% av tiden, kjører helt likt med den som når jeg kjører M3'n?

Endret av Kjetil_90
Skrevet (endret)

Jeg tenker ikke på synkronisering, men for å hindre at motoren sliter på kløtsjen. Har du litt gang på bilen, og skal fra tredje til andre så biter kløtsjen noe hinsides. Så jeg bare lurte på om det var business as usual å revmatche, eller om dette er unødvendig på de fleste andre biler.

 

Jeg har kjørt 2 biler med manuell, om dere lurer på hvorfor jeg spør dumt.

Endret av Gavekort
Skrevet

Gi nå litt gass så du ikke er nede på tomgang i det du slipper ut clutchen, så går det nok bra.

 

Det finnes dog biler som revmatcher selv, kjørte nyere 1-serie, den gjorde det. Ganske behagelig. Var vel Nissan 370Z som startet med det for noen år siden tror jeg.

Skrevet

Ved frisk kjøring så er det en nødvendighet ja, men da mer fordi det er kjekt å unngå å låse drivhjulene inn mot en sving. Når det kommer til slitasje så er den nok der selv ved normal kjøring, men den er uansett av en så minimal sort at så lenge du ikke merker noe rykk eller at bakhjulene låser seg så er det ikke fare om du ikke møter med gass når du bremser ned.

Skrevet

Gi nå litt gass så du ikke er nede på tomgang i det du slipper ut clutchen, så går det nok bra.

 

Det finnes dog biler som revmatcher selv, kjørte nyere 1-serie, den gjorde det. Ganske behagelig. Var vel Nissan 370Z som startet med det for noen år siden tror jeg.

 

Er ikke dette revmatching da? Hvis jeg først skal gi gass så kan jeg i det minste sikte meg inn mot perfekt overgang.

Skrevet

Litt rotete bilder mtp mengde og hva man får sett. Jeg personlig er f.eks ikke supertilhenger av å se mer enn ett bilde av naviskjermen.

Skrevet

Enig med E.C. angående navi-bildene. Jeg vil også gjerne se bilde av motorrom, og heller se bilder av det som står utfylt inni serviceheftet i stedet for forsiden.

 

Ellers ser det greit ut, etter min mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...