Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet
Comma Chameleon skrev (52 minutter siden):

Eller bil nr 1 hvis man ikke har behov for bil i utganspunktet som meg 😅

Støtter den ja. Veldig morsom bil. Mye trangere innvendig enn jeg hadde trodd faktisk. Jeg er ikke langt unna 190 og følte jeg måtte kle på meg bilen. Skikkelig gokart. 

Samme her, 188. Jeg hadde massiv forhåndsdømming av denne, tenkte det var en slags hatchback-til-cabrio greie. Viste seg å være en artig sak med gode kjøreegenskaper. Akkurat som deg ser jeg fullstendig dust ut i den pga størrelse, men dog - artig bil!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er helt på siden spm.

Hvor har folket bilforsikring? Synes det har blitt overraskende dyrt seneste par årene. Særlig med elbil (sjekket pris på kasko på model y og med 75% 3+ år ansinitet)  og aldri brukt forsikring annet enn en steinsprut på frontruta for 5 ish år siden landet det på 1500 i mnd?

Skrevet (endret)
Skrevet
wampster skrev (26 minutter siden):

Hvor har folket bilforsikring? Synes det har blitt overraskende dyrt seneste par årene. Særlig med elbil (sjekket pris på kasko på model y og med 75% 3+ år ansinitet)  og aldri brukt forsikring annet enn en steinsprut på frontruta for 5 ish år siden landet det på 1500 i mnd?

Mye forsikringssaker med Tesla, så prisene blir dratt opp over hele fjøla.

Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (16 timer siden):

Ja noen må dette hvis dem kjører mye i jobb. Budfirmaer etc. da kan jeg se en viss sannhet i det, men for oss vanlige som kjlrer slik som meg er elbilen velkommen :)

Nå som man får elbiler med rekkevidde på 40-50 mil så ser jeg ikke lenger argumentet med disse langturene folk av og til drar på. For de aller fleste holder 50 mil rekkevidde til 9 av 10 kjøreturer man foretar seg i løpet av et år. Og skal man på langtur så er det ingen sak å planlegge et ladestopp av og til. 

Nå får vi se hva prisen blir på BMW sine nye biler med rekkevidde på opp mot 80 mil. Men du skal ha et ganske unormalt behov hvis ikke dette er tilfredsstillende størrelse på batteriet.

Endret av Mus Musculus
Skrevet
Mus Musculus skrev (7 minutter siden):

Nå får vi se hva prisen blir på BMW sine nye biler med rekkevidde på opp mot 80 mil.

Den har vi da allerede fått? 👍😉

Skrevet
Mus Musculus skrev (58 minutter siden):

Mye forsikringssaker med Tesla, så prisene blir dratt opp over hele fjøla.

Ok, så andre elbiler er i snitt billigere?

Skrevet
wampster skrev (2 timer siden):

Er helt på siden spm.

Hvor har folket bilforsikring? Synes det har blitt overraskende dyrt seneste par årene. Særlig med elbil (sjekket pris på kasko på model y og med 75% 3+ år ansinitet)  og aldri brukt forsikring annet enn en steinsprut på frontruta for 5 ish år siden landet det på 1500 i mnd?

coverme.no

Skrevet (endret)
Gavekort skrev (23 timer siden):

Jeg gikk fra ny elbil til gammel bensinbil. Siden jeg kjører såpass lite og kan mekke en del selv så har det også blitt et økonomisk fornuftig valg.

Hvordan ser regnestykket ut for deg? 

 

Comma Chameleon skrev (23 timer siden):

Tror jeg er blitt så lei elbiler at selv en liten Yaris hybrid klarer å få meg til å føle litt kjøreglede igjen. Klarer fortsatt ikke å synes elbiler er noe gøy, så bare litt fossilmotor hjelper mye.

Jeg er også møkk lei elbil. Følger med på alt som blir lansert i håp om at det skal friste, men det gjør jo ikke det. Alt er bare ræl med masse elendige designvalg. Har sett på muligheten for å importere noe frs Tyskland, og det er blitt lønnsomt igjen. 

Endret av Sjørøver
Skrevet
Sjørøver skrev (16 minutter siden):

Hvordan ser regnestykket ut for deg? 

Viktigste besparelsen er kanskje 5k i verditap på 2 år. Fyller drivstoff til en tusing kanskje en gang i måneden. 405kr/mnd for ansvar+avgift, og la oss si jeg bruker rundt 5000kr/året på diverse deler/reparasjoner. Kjører kanskje ut av bomringen en gang i uka, så bompenger er forsvinnende lite.

Honda CR-V med bensinmotor er ganske tørste biler, så kunne nok spart mye mer på drivstoffutgiftene mine om jeg ville. Hjelper jo ikke at jeg har gasspedalen i bunn for å høre på adaptiv VTEC heller.

  • Liker 1
Skrevet
Mus Musculus skrev (4 timer siden):

Nå får vi se hva prisen blir på BMW sine nye biler med rekkevidde på opp mot 80 mil. Men du skal ha et ganske unormalt behov hvis ikke dette er tilfredsstillende størrelse på batteriet.

iX3 så finslig ut på papiret altså. Jeg håper virkelig bagasjerommet er stort nok, for resten av specsa så nydelige ut.

Skrevet (endret)
Nimrad skrev (25 minutter siden):

iX3 så finslig ut på papiret altså. Jeg håper virkelig bagasjerommet er stort nok, for resten av specsa så nydelige ut.

Det er på 520 liter (målt opp til seteryggen) og 1750 liter med bakseter nede.

Endret av Syar-2003
Skrevet
Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

Det er på 520 liter (målt opp til seteryggen) og 1750 liter med bakseter nede.

Ja, jeg så det, jeg synes bare antall liter sier relativt lite når vi ikke har noen standard måte å måle. Jeg kommer eventuelt fra Model Y som akkurat er stor nok til hund på 25kg, tvillingbarnevogn og litt til. De påstår 854 liter med setene oppe. Den er stor, men ikke såå stor i forhold.

  • Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (46 minutter siden):

iX3 så finslig ut på papiret altså. Jeg håper virkelig bagasjerommet er stort nok, for resten av specsa så nydelige ut.

Problemet mitt med den er at den ser fæl ut. Jeg synes også service systemet deres er for dårlig. 

 

Gavekort skrev (2 timer siden):

Honda CR-V med bensinmotor er ganske tørste biler, så kunne nok spart mye mer på drivstoffutgiftene mine om jeg ville. Hjelper jo ikke at jeg har gasspedalen i bunn for å høre på adaptiv VTEC heller.

Svigers hadde en for en stund siden. Brukte like mye som min Cayenne turbo.😅

 

Mus Musculus skrev (4 timer siden):

Nå som man får elbiler med rekkevidde på 40-50 mil så ser jeg ikke lenger argumentet med disse langturene folk av og til drar på. For de aller fleste holder 50 mil rekkevidde til 9 av 10 kjøreturer man foretar seg i løpet av et år. Og skal man på langtur så er det ingen sak å planlegge et ladestopp av og til. 

Nå får vi se hva prisen blir på BMW sine nye biler med rekkevidde på opp mot 80 mil. Men du skal ha et ganske unormalt behov hvis ikke dette er tilfredsstillende størrelse på batteriet.

Du skal ikke ha et veldig unormalt liv for at elbil blir en hemsko. Om du ikke kan lade hjemme eller drar mye tilhenger så er elbil noe ræl. Det er også et vanvittig verditap på de. 

Skrevet
Sjørøver skrev (2 minutter siden):

Du skal ikke ha et veldig unormalt liv for at elbil blir en hemsko. Om du ikke kan lade hjemme eller drar mye tilhenger så er elbil noe ræl. Det er også et vanvittig verditap på de. 

Tja. Nye ID Buzz registreres med 1600 og 1800 kg på kroken. KIA har en SUV som tar 2.5 tonn.

Det er jo selvsagt et logistisk regnestykke som skal gå opp mtp lading osv. Men er mest pga rekkevidden på nyere modeller at jeg slår et slag for elbilen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...