Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Jøss. Hvem er det som ikke bruker bilbelte i disse dager egentlig...

Gamlingen brukte ikke bilbelte før han fikk seg en Volvo i 2015 som ikke ga han fred før det var på. Absurd. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sjørøver skrev (8 minutter siden):

Gamlingen brukte ikke bilbelte før han fikk seg en Volvo i 2015 som ikke ga han fred før det var på. Absurd. 

2015 er allerede ti år siden 😅

Tilbake på slutten av nittitallet satt jeg på med oldefar som også nektet å bruke bilbelte. Men når han hadde oldebarn i bilen måtte jeg bruke bilbelte og han selv satt og holdt bilbeltet rundt seg nede hvor man fester det. Han nektet plent å feste, men bare holdt det så han ikke ble tatt. DET er absurd det.

• Liker 3
Skrevet
Shoxx skrev (23 minutter siden):

Ser dette daglig. Det fikles med den skjermen hele tiden,enkelte klarer såvidt å holde bilen stabil i veibanen.

Jepp. Dette er helt klart ikke positivt å jeg opplever dette hele tiden. Må til og med ta meg selv i det noen ganger, men det finnes biler som er langt værre en min når det kommer til behovet for skjermbruk. Biler med KUN skjerm (Tesla) ser jeg stadig vingler i veibanen. 

• Liker 3
Skrevet
Jarmo skrev (2 timer siden):

138 har fått bot for ulovlig bruk av mobiltelefon under kjøring.

Dette syns jeg er det mest graverende. Manglende bilbeltebruk går hovedsaklig utover brukeren selv. Med unntak av bruker i baksete.

Men de som sitter og knoter på mobil mens de kjører setter andres liv og helse i fare for hver meter de kjører, og DET er totalt uakseptabelt.

Typisk: Vi bor tett på en vei hvor det ligger en barnehave, og stressa småbarnsmødre (for det er mest mødre dessverre) på vei til å hente/levere barn i barnehagen, med enten mobilen klemt mot skulderen eller i handa (mens de taster/leser), på "to hjul i svingen" i alt for høy fart. Jeg burde ha stilt opp kamera/video og sendt over til Politiet... Skremmende dårlige holdninger.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er selv trafikkskadd for livet på grunn av ei som brukte mobiltelefon når hun kjørte. Så for min del kunne bruk av mobiltelefon under kjøring gjerne ført til øyeblikkelig tap av førerkortet på lik linje med fyllekjøring.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Jeg er selv trafikkskadd for livet på grunn av ei som brukte mobiltelefon når hun kjørte. Så for min del kunne bruk av mobiltelefon under kjøring gjerne ført til øyeblikkelig tap av førerkortet på lik linje med fyllekjøring.

Jeg er ikke trafikkskadd, men jeg er uansett enig med deg. Men det er minst like farlig å rote med disse skjermene mener jeg. Men så lenge man ikke har mulighet til å unngå dette til tider så blir det nok vanskelig og håndheve enda. 

Mobilen har man jo handsfree løsninger til i dag.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (42 minutter siden):

Biler med KUN skjerm (Tesla) ser jeg stadig vingler i veibanen. 

Da må eierne lære seg å bruke bilen riktig. Er vel knapt en nyere bil som er mer tilrettelagt for at man IKKE skal bruke skjermen mens man kjører enn Tesla. Men klart, ser man vekk fra det så er det ikke bra.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Skrevet
Hanhijnn skrev (9 minutter siden):

Da må eierne lære seg å bruke bilen riktig. Er vel knapt en nyere bil som er mer tilrettelagt for at man IKKE skal bruke skjermen mens man kjører enn Tesla. Men klart, ser man vekk fra det så er det ikke bra.

Ja, det er mange Tesla eiere som må lære seg dette. Samt andre som har kun en skjerm i bilen som styrer alt. 

Det gjelder uansett alle uansett bil, men dem med kun en skjerm er overrepresenterte i føle mine observasjoner vertfall. 

• Liker 2
Skrevet
FrihetensRegn skrev (På 24.8.2025 den 19.53):

Porsche har fortsatt mange fine biler, men det har lite med den retningen VAG som konsern går i. Bare fordi Porsche 911 lages av et firma som eies av VAG, så betyr ikke det automatisk at Porsche er dårlige biler selv om VAG gjør merkelige valg.

Kan jeg for eksempel ikke kritisere Geely som konsern uten at Volvo blir dratt med i den kritikken?

Jeg synes VAG sin retning innen flere områder er ganske kritikkverdige. De fokuserer på gørrkjedelige elbiler og tåpelige forretningsideer som abonnent på motorkraft. Lager de fortsatt noen få gode biler i konsernet? Selvfølgelig, Golf R og Audi RS er eksempler, men de fleste bensinbilene selges dessverre ikke i Norge lenger. Forhåpentligvis vil Golf MK9 fortsatt komme med en R versjon som er ren bensinbil og at de ikke sender hele selskapet inn i et kjør om å forvandle alle bilene de produserer til elbiler.

VAG sliter med aksjen og kan fortsatt reddes om de satser på det folk vil ha, gode bensinbiler med enkel teknologi som varer og har greit pris. Men om de prøver å konkurrere med Kina på elbiler, er det bare en vei det går, og det er konkurs.

vag.jpg.eac9e28517a2b73dce7fe0cad8e46791.jpg

Er det ikke Porsche som eier VAG?

Skrevet
kremt skrev (3 minutter siden):

VAG eier 75 % av Porsche.

Porsche eier 31 % av VAG. 

Gir det mening?

Å være gift med noen, gir det mening?

;)

Skrevet
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Men hva med biler med masse skjermer? Model 3 og y er velfig vanskelige å betjene, synes jeg. 

Skrevet
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Jeg er selv trafikkskadd for livet på grunn av ei som brukte mobiltelefon når hun kjørte.

Går det bra med deg nå og du klarer deg med dagligdagse gjøremål?

Du behøver ikke å svare hvis ikke du vil. Det respekterer jeg seff :)

Skrevet
Sjørøver skrev (1 time siden):

Men hva med biler med masse skjermer? Model 3 og y er velfig vanskelige å betjene, synes jeg. 

Jeg mener det er en uheldig utvikling at stadig mer flyttes fra fysiske knapper og vridere til skjermer. Samtidig finnes gode teknologier som head-up-display og stemmestyring som trekker i riktig retning ved å la føreren holde fokuset på veien. Det handler om en balanse. Å sitte og lete i en infotainmentskjerm for å bytte artist, finne en sang eller taste inn destinasjon i GPS bør etter mitt syn være låst under kjøring. Man kan selvsagt diskutere unntak for eksempel at passasjerer kan gjøre dette men området trenger etter min mening strammere reguleringer for hva som er greit og ikke. Mange må minnes på at bilkjøring er en livsfarlig aktivitet, både for en selv og andre, og at ansvaret som følger med å føre en flere tonn tung maskin i høy hastighet må tas på alvor.

Jarmo skrev (57 minutter siden):

Går det bra med deg nå og du klarer deg med dagligdagse gjøremål?

Du behøver ikke å svare hvis ikke du vil. Det respekterer jeg seff :)

Jeg sliter hovedsakelig nå med kroniske nevropatiske smerter. Det er gode og dårlige dager, noen dager fungerer jeg greit på de mildere smertestillende jeg tar fast og får gjort det jeg skal i løpet av dagen. Andre dager er varmekompress og tramadol det eneste som får meg gjennom.

Jeg er likevel mye bedre enn for bare et par år siden, takket være en dyktig lege ved en lokal smerteklinikk. Selv om jeg skulle ønske at livet var annerledes, og at jeg fortsatt kunne stå i full jobb, ser jeg lysere på tilværelsen nå enn tidligere.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Evil-Duck skrev (18 minutter siden):

Jeg er likevel mye bedre enn for bare et par år siden, takket være en dyktig lege ved en lokal smerteklinikk. Selv om jeg skulle ønske at livet var annerledes, og at jeg fortsatt kunne stå i full jobb, ser jeg lysere på tilværelsen nå enn tidligere.

Godt å høre, stå på vennen min. Ting tar tid, håper virkelig at du blir bedre over tid. :)

Endret av Jarmo
Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Suss och kram 😅

Helt greit, jeg har jobbet sammen med han som Admin og moderator her i huset. En gang venn, alltid venn..

Endret av Jarmo
  • Liker 2
Skrevet
Duriello skrev (6 timer siden):

Folk kjøper da sånn klipp for å sette i belteholdern for å unngå bipinga. 😂👍

Tragiskt.

Skal garantere at flere hadde brukt belte om pling plinga kommer på om en kjører 20 km/t eller fortere.
Bare tull at den skal bråke med en gang du ruller. 
Trenger ikke belte fra postkassa til parkeringsplassen. 

Skrevet
Dubious skrev (3 minutter siden):

Skal garantere at flere hadde brukt belte om pling plinga kommer på om en kjører 20 km/t eller fortere.
Bare tull at den skal bråke med en gang du ruller. 
Trenger ikke belte fra postkassa til parkeringsplassen. 

Min begynner å plinge etter 30 sekunders kjøring uansett hastighet. Null mas før det. Men setter på beltet av vane, selv om det kun er fra postkasse til parkeringsplass. 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...