Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Forlengelsen er da «usynlig» i kontrast til sportssetene som har et markant skille, eller hva? Slik at den «folden» foran på setet bare forlenger seg?

 

Om jeg kjøper meg tysk premium en dag skal jeg ha forlengbar sittepute. Er for lang til at jeg sitter godt i vanlige seter.

På 211 (som jeg har nå) er det en luftpute som blåses opp slik at seteputa blir litt lengre, det er ikke så mye men nok for meg som er 193cm høy og sliter med de fleste biler.

 

På 213 (dagens E-klasse, en slik jeg venter på) vippes på en måte fronten av setet oppover slik at puta blir lengre, funker veldig bra det også for meg.

 

 

 

Vi er omtrent like store da. Hvor lenge greier du kjøre uten stans i de setene? Problemet mitt på langtur er alltid sittekomforten, rekker aldri bli sliten i hodet så lenge jeg har nok søvn, mat og drikke. Har ikke planlagt bil med det første, men neste gang jeg kjøper bil kunne jeg tenkt meg noe det går ann å dra på bilferie i Norge og Europa med. Da sikkert en A6, E-klasse eller 5-serie stasjonsvogn. Har ikke sansen for SUV, og Alfa har ikke lansert noen Sportswagon variant av Giulia (vet denne er i klassen under, bare elsker den rent estetisk).

 

Jeg har vært på en del langturer i 211en, jeg kjører ca 70 mil mellom pausene som regel.

 

Har sansen for en 3.0 diesel da den så vidt behøver å jobbe, bruker veldig lite og er mer enn nok futt for min del.

 

Prøv en tysk stasjonsvogn med 3.0 diesel, luftfjæring, gode seter og adaptiv cruise, og jeg kan love deg du blir forelsket.

Huff.

Kanskje du skal sammenligne med en behagelig motor i stedet :) Den dieselmotoren der føles mest som om den skulle sittet i en helt annen bil etter mitt syn. En lastebilmotor rett og slett. 

 

Nå har ikke jeg prøvd så mye annet, og en V8 bensin er helt sikkert veldig greit, men momentet til en diesel, og 3L er akkurat nok krefter uten å bruke noe særlig i mitt hode ihvertfall.

Momentet til en diesel? Du tenker på den motoren som dør ut ved 4000rpm og der momentet stuper allerede fra 3000rpm.. ?

500Nm er ikke voldsomt moment med turbo som hjelper til.

 

V8en i E-klassen jeg har nå leverer 460Nm og 306hk, men her begynner ikke momentet å synke før ved 4250rpm og toppeffekten har man fra ca 4750 til 5750rpm..

 

Hvor viktige føler du de 40Nm er?

Jeg vil anbefale å teste ut alternativer før du lar deg overbevise såpass om at en turbodieselmotor er tingen.

 

Såså... :grin2:

 

Fin den 3-liters V6-dieselen synes jeg. Med to turboer og automat så merker du heller ikke noe til at det mangler noe på toppen. Jeg hadde en -06 A6 med samme motor. Fin lyd og i mange turtallsområder minnet det (i alle fall innvendig) litt om V8 bensin. Men det er jo ingen tvil om at V8 bensin er kongen :) Klart at forbruk er mye av poenget, i alle fall nå i dag, når mange moderne bensinmotorer også har fått meget bra dreiemoment. Men til sammenligning: Min nåværende med 367hk V6 bensin har kun 20Nm mer enn min forrige med 204hk R4. Da begynner du å snakke vond lyd... Det var ikke pga den flotte lyden på høyt turtall jeg kjøpte 250'n :)

Lenke til kommentar

Forlengelsen er da «usynlig» i kontrast til sportssetene som har et markant skille, eller hva? Slik at den «folden» foran på setet bare forlenger seg?

 

Om jeg kjøper meg tysk premium en dag skal jeg ha forlengbar sittepute. Er for lang til at jeg sitter godt i vanlige seter.

Tror komfortsetene til BMW stiller i en egen klasse. Dette er bare ut fra hva jeg har hørt fra andre og lest i div. tester, og selvsagt er setene til alle merkene forandret gjennom årene.

Har hatt A6 med samme sportsseter som Darkbill sin. Jeg synes de var hakket for harde på langtur den gang (og litt dårlig sidestøtte). Men her kommer det jo an på hvilket merke og modell som er aktuell, er jo som regel forskjellige seter på de forskjellige modellene fra samme merke.

Hadde en VW CC med sportsseter, uten forlengbar sittepute. Merket at de ga like god støtte under lår som A6-setene med forlengbar sittepute, ettersom setene var såpass lange/dype uansett. I tillegg ga VW-setene mye bedre sidestøtte og var akkurat passe mykt stoppet. Sportssetene i min forrige 2016 MB C-klasse var like komfortable som VW sine, men med dårligere sidestøtte. Riktignok med forlengbar pute (mener det kommer med setekomfortpakken).

Med deres lengde så blir det kanskje mest aktuelt med biler i str. A6/5-serie/E-klasse som er mest aktuelle?

Lenke til kommentar

Uansett har ikke en bensinmotor like hard gange som en dieselmotor, det betyr faktisk en hel del.

 

Hvis man skal ha en motor i perfekt balanse blir det gjerne en R6 eller en V12..

 

 

Hvis det en en bil jeg har eid som skiller seg ut når det gjelder jevn gange er det 3-serie med M54B22 motor. Aldri opplevd så lite vibrasjoner ved oppstart og gange. Overgår ikke elmotor da, som sitter sammen med forbrenningsmotoren idag. :)

Lenke til kommentar

Jeg fatter det ikke! Uber har bestilt 24-tusen biler fra Volvo!

I tillegg skal de bygge bilene om til selvkjøring!

 

Hvor kommer pengene fra? Er ikke Uber basert på delingsøkonomi, der "sjåfører" med egen bil og passasjerer kobles med en app, og Uber får et par kroner i provisjon. Er det virkelig blitt så stort at Uber kan kjøpe biler for milliarder av kroner?

 

Uber er langt mer tradisjonelt enn mange har lyst til at de skal være, de er store nok til å tjene mange penger men de har også en haug med investorer som putter penger inn i selskapet.

 

https://www.crunchbase.com/organization/uber/funding_rounds/funding_rounds_list

Lenke til kommentar

Jeg fatter det ikke! Uber har bestilt 24-tusen biler fra Volvo!

I tillegg skal de bygge bilene om til selvkjøring!

 

Hvor kommer pengene fra? Er ikke Uber basert på delingsøkonomi, der "sjåfører" med egen bil og passasjerer kobles med en app, og Uber får et par kroner i provisjon. Er det virkelig blitt så stort at Uber kan kjøpe biler for milliarder av kroner?

Uber er blitt så stort ja. Mange bekker små har en tendens til å bli en stor elv. De solgte turer for 20 milliarder dollar i fjor, og deres andel var 6.5 milliarder dollar. De taper riktignok fortsatt penger, det er dyrt å skulle være billigst, så det renner mye ut igjen.

 

De har også blitt et populært investeringsobjekt, de fikk 3.5 milliarder dollar i investeringer bare fra Saudi Arabia  i fjor og er verdsatt til titalls milliarder dollar. De er riktignok privat eiet og ikke børsnotert så langt, så nøyaktig verdi er usikker.

 

Så der kommer pengene fra. Nå er delingsøkonomi foreløpig en flyktig inntektskilde, og som vi har sett i Norge også omstridt, så at de ønsker et bein i den konvensjonelle taxi-verdenen (om en selvkjørende sådan) er ikke så rart.

 

Kilder: Wikipedia, Bloomberg med mere...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...