Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med sekserdiesel på over 3 liter har ikke jeg hatt noe problem med kulden. Der jeg bor er det nå -22.

Men foretrekker bensin. Ford sin 1 liter ecoboost blir overraskende fort varm og leverer godt med varme, selv ned i -30.

 

Varmeste bilen jeg har kjørt er en Nissan Maxima 2.0 V6 automat. Varmeapparatet på den var så varmt at man brant seg på fingrene nesten. :-P Tipper det var den elendige automaten som fikk motoren til å jobbe mye mer enn den trengte som var årsaken.

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Blir en dieselbil noengang varm i -25? :p

 

På min snart 11 år gamle A6 er det et valg i menyen til klima som heter noe alla "ekstra oppvarming - av - auto" og på auto er det visstnok et elektrisk element som varmer opp luften litt når det er kaldt ute og motor er kald. Kommer lunkavarm luft med en gang selv om det fryser ute, og tiner opp vinduene umiddelbart ihvertfall (Y)

Lenke til kommentar

 

Blir en dieselbil noengang varm i -25? :p

På min snart 11 år gamle A6 er det et valg i menyen til klima som heter noe alla "ekstra oppvarming - av - auto" og på auto er det visstnok et elektrisk element som varmer opp luften litt når det er kaldt ute og motor er kald. Kommer lunkavarm luft med en gang selv om det fryser ute, og tiner opp vinduene umiddelbart ihvertfall (Y)

Jepp, elektrisk blokk(?)varmer som kun funker med bilen i gang, heter "auxilary heater" i min A6. Tror A4'n og har det, men ikke helt sikker. Greit om morgenen å sette på full blås med resirkulering når man ikke har Webasto.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Interessant lesning, har aldri hatt dieselbil selv.

 

Kjenner forøvrig jeg blir litt irritert på Skoda. Har veldig sansen for Superb pga plassen i den og god pris, men jeg kunne tenkt meg bensin, DSG og 4x4. Da er det eneste valget den 280HK motoren som jeg synes blir altfor kostbar for en Skoda. Skal jeg ha en mindre motor må jeg helt ned på 150HK og jeg må ta til takke med manuell, noe jeg ikke gidder å ha igjen. Hvorfor i all verden kan de ikke ha den 180HK bensinmotoren med DSG og 4x4 fra Octavia i Superb også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Blir ikke bedre av at man får 1.8 TSI 4x4 DSG på Octavia.

Ellers virker det ut som de "billigere" bilprodusentene henger litt etter, forsatt veldig mye diesel som eneste alternativ med 4x4.

Mulig de forsatt ser det som et snevert marked.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Det vil jeg tro har en sammenheng med at VW kanskje kannibaliserer salget av VW og Audi hvis utvalget blir for stort i Skoda kanskje.

Nå er det jo så og si akkurat de samme "problemene" med motorutvalg hos VW og Audi også. Virker som VAG er veldig lite glad i bensinmotorer, i hvert fall i Norge.

Lenke til kommentar

 

Det vil jeg tro har en sammenheng med at VW kanskje kannibaliserer salget av VW og Audi hvis utvalget blir for stort i Skoda kanskje.

Nå er det jo så og si akkurat de samme "problemene" med motorutvalg hos VW og Audi også. Virker som VAG er veldig lite glad i bensinmotorer, i hvert fall i Norge.

Nå vet jeg ikke statistikk, men av de for eksempel 20 mennesker jeg kjenner i Nederland med en VAG, har kun 2 bensin. Nedover der det kjøres mye VAG virker det som diesel er mest populært uansett

Lenke til kommentar

Har fått litt "humpetitt" i et smalt hastighetsspekter etter hjulskift, samme felger og dekk som i fjor - hva tror dere, avbalansering eller noe annet? hjulene er lagret liggende i kald garasje, et par av dem var bortimot tomme for luft ved skift, kan de ha deformert?

Like greit å oppdatere med svaret - stakk innom en dekksjappe og sjekket balansering etc, viser seg at et av dekkene var ganske ovalt. Da er det ikke rart det humper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...