Gå til innhold

Tråden for teknisk prat rundt bilkameraer (og fester, installasjon, osv.)


Runar

Anbefalte innlegg

Hei! Noen som har erfaring med dette kamera: Blackvue DR590-1CH -  https://www.kjell.com/no/produkter/lyd-og-bilde/foto-og-video/kameraer/bilkamera/blackvue-dr590-1ch-bilkamera-p50050 - evt kan anbefale et annet i samme prisklasse? 

Først og fremst tenkt brukt til å lage "timelaps" videoer fra ulike kjøreturer, så hvis du har erfaring med denslags bruksmåte vet du sikkert hva jeg skal/bør kikke etter...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

I dag prøvde jeg å stille klokka på mine to F770, pga. sommertid.

 

Det gikk ikke, på noen av de. Tok det via appen, og det står at endringene ble lagret, men når jeg ser på Live View står fortsatt det samme klokkeslettet og opptak har heller ikke nytt klokkeslett i filnavnet.

 

Prøvde å endre mange timer frem og tilbake, og prøvde å skru av/på DST uten at klokkeslettet endret seg i det hele tatt.

 

I og med at dette skjer på begge kameraene så tviler jeg på at kameraene er årsaken. Og jeg gjorde det på akkurat samme måte i fjor, uten problem. FW-versjon er den samme som sist gang.

 

Noen andre som har slitt med dette i dag?

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Vi har endelig tatt oss "tid" til å montere BlackVue 450, setter ting opp og starter opp bilen for første gang med kameraet i bilen. Får et "model error" som vi har funnet ut kommer at programvaren (oppdatert) ikke fungerer som det skal. Mange nevner at den tidligste programvaren skal fungere fint, dog noe overskrivning. Er det noen andre som har erfaringer med dette? Vi vurderer sterkt (eller, mannen har vel bestemt seg) på å få prøvd å "reklamere"/retur, får jo ikke brukt varen med en programvare som ikke fungerer, samt ikke mulighet til å laste ned den eldste.. 

 

Noen som har noe ide om hva vi kan prøve på før vi eventuelt slår på en stortromme til Komplett og får prøvd å bytte til et annet kamera? 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

For første gang har jeg våget meg å kjøpe minnekort til "viktige" saker fra det store utland. Skal bruke det i ThinkWare 770. Andres erfaringer med dette? Både kjøpe fra ebay og om kortet? https://www.ebay.com/itm/Transcend-Micro-SDXC-128GB-Premium-Class-10-UHS-I-U1-60MB-s-Flash-Memory-Card-ct/122288630316?epid=2287240124&hash=item1c78f86a2c:g:yycAAOSwyjBW3U95

(Jeg har dog kjøpt en del større minnekort fra Wish, men de er knapt kompatible med noen ting... :-( )

 

Forøvrig kjøpte jeg et Toshiba 128 GB på Elkjøp, det virket ikke i ThinkWare 770.

Endret av nor50
Lenke til kommentar

Blir dette kongen på haugen? https://www.blackvue.com/dr900s-2ch/

 

Jeg venter på 4k med 60fps, da snakker vi :D

 

Men helt klart interessant med 4k. Da vil man kunne se skiltnummer på enda lenger avstand. Minnekort derimot tør jeg ikke tenke på... Man bør vel ha 256GB hvis man skal lagre samme mengde som 64GB-kort gjør med 1080p 1-CH i dag. Hvor store MicroSD-kort får man nå?

Endret av Sjulimann
Lenke til kommentar

 

Blir dette kongen på haugen? https://www.blackvue.com/dr900s-2ch/

 

Jeg venter på 4k med 60fps, da snakker vi :D

 

Men helt klart interessant med 4k. Da vil man kunne se skiltnummer på enda lenger avstand. Minnekort derimot tør jeg ikke tenke på... Man bør vel ha 256GB hvis man skal lagre samme mengde som 64GB-kort gjør med 1080p 1-CH i dag. Hvor store MicroSD-kort får man nå?

 

 

Du bruker h.265 i stedet for 264 på dette, så blir ikke stor forskjell på filstørrelsene.

Lenke til kommentar

Enig i det når man må velge mellom pest eller kolera (1080p60 vs 2160p30). Hvis man kunne fått i pose og sekk ville jeg hatt 2160p 60+ fps.

 

En annen ting som kan bli bedre er støy i lite lys. Siden sensorene allerede er nært teoretisk maks følsomhet så er det eneste som monner plasskrevende: større optikk, større sensor og flere kamera som jobber sammen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

For første gang har jeg våget meg å kjøpe minnekort til "viktige" saker fra det store utland. Skal bruke det i ThinkWare 770. Andres erfaringer med dette? Både kjøpe fra ebay og om kortet? https://www.ebay.com/itm/Transcend-Micro-SDXC-128GB-Premium-Class-10-UHS-I-U1-60MB-s-Flash-Memory-Card-ct/122288630316?epid=2287240124&hash=item1c78f86a2c:g:yycAAOSwyjBW3U95

(Jeg har dog kjøpt en del større minnekort fra Wish, men de er knapt kompatible med noen ting... :-( )

 

Forøvrig kjøpte jeg et Toshiba 128 GB på Elkjøp, det virket ikke i ThinkWare 770.

 

Fikk dette i dag og det var ikke noe problem ved oppstart i alle fall.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

DOD LS470W+

Mitt gamle Ednet kamera begynte å surre med datoene. 

Og siden det ikke helt var så godt. (Men helt ok til prisen)

 

Så sjekket jeg rundt, titta på youtube tester og fant ut att DOD LS470W+ var noe for meg.

 

Denne testen viser veldig bra natt bildet 


Kjøpte kameraet, testet og må si jeg "elsker" det lille filteret som fjerner refleksjoner.

Men om natta, ja det er lyst og synlig. Langt bedre en ednet..
Men også langt langt mer støy en testvideoen.

Nå kan det tenkes att filteret står for noe av støyen, men så mye?? Og ta av og på filteret om kvelden/morran. Blir litt "styr" Spesielt da det må skrus, og da selvsagt justeres igjen.

Men tenker meg om, bør kanskje teste en natt om det er filteret som har skylden.  Har dere noen formening?

Laster ut en 5 minutter på youtube:

https://youtu.be/tXYrtI5Xrf0
 

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at polariseringfilteret har noe med støy i bildet å gjøre.

 

Feil. Filteret "spiser" lys, og da må kamera forsterke det resterende lyset. Resultatet er støy. Akkurat samme prinsipp som for alle andre videokamera/fotoapparat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ser nå att den andre testvideoen har mye lavere ISO 
Tenker nå at BIGG har rett. Att kameraet kompenserer med å øke ISO (Kan en si det sånn?)

Og høyere ISO betyr jo mer støy..  

Ser i den andre så ligger ISO på 500  -  1000

På min med filteret så ligger ISO på 2000 -  4500

Godt over en dobling, og er vel rundt dobbelte med støy også?  Tilsynelatende virke som en sammenheng her.

Da blir det en natt kjøring denne uka da... Får se en natt jeg ikke skal tidlig opp dagen etter, mørket kommer jo f meg seint fortiden og..

 

Edit:  PS, ser att bruksanvisningen kommenterer iso forhold og videokvalitet/støy.

Endret av Hillebillys
Lenke til kommentar

Derfor jeg holder meg til de "gamle" LS360W. De har ikke filter, men de har IMX322 bildebrikke som har god lysfølsomhet. Får man tak i en 360 nå er det gjerne til en kunstig lav pris siden den er utgått.

Nå er jo filteret avtagbart,  skal få prøvd det nestegang det er mørkt.

Bare å skru av.  Hvis jeg husker da  :D

 

klart, kan bare droppe det, og ha gjenskinn fra ruta på dagtid... Men det er nesten værre en litt støy på nattestid..   

Lenke til kommentar

Nå er jo filteret avtagbart,  skal få prøvd det nestegang det er mørkt.

Bare å skru av.  Hvis jeg husker da  :D

 

klart, kan bare droppe det, og ha gjenskinn fra ruta på dagtid... Men det er nesten værre en litt støy på nattestid..   

Det er en heeelt annen pris for et 360 om du skulle være heldig å få tak i et, mistenker du har kamera bakover også da før du har tangert prisen for et av de nye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...