Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidgiver flyttet arbeidstiden en time frem, er dette lov?


Pubé

Anbefalte innlegg

Det handler ikke om døgnrytme, men om at jeg gjerne vil kunne gjøre ting med venner etter jobb. Jeg setter pris på å kunne i det minste slappe av en time eller to før jeg begir meg ut på noe etter jobb, men nå må jeg bare komme meg hjem, dytte i meg noe mat og gjøre noe med venner/kjæreste. Dette avhenger selvsagt litt på aktiviteten, men bare det å dra ut en tur med båten for å grille og bade blir fort seint og slitsomt.

 

Nå syns jeg vi kan sette en strek for off topic her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt valgfritt å ha akkurat den jobben, det er bare å finne seg en annen.

Men han har altså allerede fått den jobben, og avtalt en konkret arbeidstid. Siden utgangspunktet er at avtaler skal holdes - hvorfor skal han finne seg i at den avtalte arbeidstiden flyttes? Dette må begrunnes, og jeg ser svært få forsøk på å begrunne det i denne tråden, kun moralisering og babbel.

Lenke til kommentar

Det er vel fordi lovverket ikke er entydig, men at 1 time forflytning virker å være rimelig og at arbeidsgiver som regel kan gjøre dette uten videre problemer (styringsretten), Men etter hva jeg oppfatter er det ingen klar definert grense, og hadde det vært snakk om å bytte fra dagskift til f.eks nattskift kan ikke arbeidsgiver nødvendigvis gjøre dette uten videre. Som sagt litt uklare og flytende grenser etter hva jeg kan forstå.

Lenke til kommentar

Prøvde å få svar på dette på forrige side, men var kanskje ikke klar nok :)

 

Altså, dersom man har kontraktsfestet arbeidstid fra kl 10:00, og må være tilgjengelig for arbeidsgiver fra rundt 10-ish for mulig

utkall som kommer senest kl 11:00, og man får da betalt fra kl 10:00, hvor er forskyvingen henne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel fordi lovverket ikke er entydig, men at 1 time forflytning virker å være rimelig og at arbeidsgiver som regel kan gjøre dette uten videre problemer (styringsretten), Men etter hva jeg oppfatter er det ingen klar definert grense, og hadde det vært snakk om å bytte fra dagskift til f.eks nattskift kan ikke arbeidsgiver nødvendigvis gjøre dette uten videre. Som sagt litt uklare og flytende grenser etter hva jeg kan forstå.

Feil. Arbeidsgiver kan som utgangspunkt endre plasseringen av arbeidstiden, men det er fordi det vanligvis ikke er oppgitt i kontrakten nøyaktig når det skal jobbes. Når man har en såpass konkret kontrakt så stiller saken seg noe annerledes, og det er mer naturlig å anse det som en endringsoppsigelse. Det krever både at de materielle vilkårene er oppfylt (og det kan det forsåvidt godt hende de er her) og at enkelte prosesuelle regler følges. Sistnevnte virker det ikke som er gjort her...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt valgfritt å ha akkurat den jobben, det er bare å finne seg en annen.

Er du helt blåst? Jeg mistrives ikke i denne jobben, det eneste jeg har sagt er at det var kjipt å jobbe seinere enn vanlig nå på sommeren, en av de best betalte jobbene en 18-åring kan få uten store problemer. Snakket om at det er slitsomt osv. var kun svar til andres poster, ikke for å syte. Jobber man gir man selvsagt opp en del fritid, og sliten blir man.

 

Prøvde å få svar på dette på forrige side, men var kanskje ikke klar nok :)

 

Altså, dersom man har kontraktsfestet arbeidstid fra kl 10:00, og må være tilgjengelig for arbeidsgiver fra rundt 10-ish for mulig

utkall som kommer senest kl 11:00, og man får da betalt fra kl 10:00, hvor er forskyvingen henne?

Jeg hadde vel egentlig ikke tenkt over dette, og du har rett. Nå ser det også ut til at det begynner å bli litt mer effektivitet inne på terminalen, så jeg har blitt ringt mellom 10 og 10:15 de siste dagene.

Lenke til kommentar
Gjest member-7189

Er du helt blåst? Jeg mistrives ikke i denne jobben, det eneste jeg har sagt er at det var kjipt å jobbe seinere enn vanlig nå på sommeren, en av de best betalte jobbene en 18-åring kan få uten store problemer. Snakket om at det er slitsomt osv. var kun svar til andres poster, ikke for å syte. Jobber man gir man selvsagt opp en del fritid, og sliten blir man.

 

 

Ikke bry deg om han. Han har et annet syn en de fleste andre. Som feks at personer som tjener mindre en 500 000 ikke skal få lov til og kjøre bil. Slik at han kommer frem med sin stasjonsvogn i premium segmentet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde vel egentlig ikke tenkt over dette, og du har rett. Nå ser det også ut til at det begynner å bli litt mer effektivitet inne på terminalen, så jeg har blitt ringt mellom 10 og 10:15 de siste dagene.

 

Dersom du er tilgjengelig pr. telefon for arbeidsgiver fra klokken ti, skriver du timer fra klokken ti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...