Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidgiver flyttet arbeidstiden en time frem, er dette lov?


Pubé

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er kjipt når jeg begynte 09:00 i fjor og ellers begynner 07:30 når jeg jobber lørdager. Når man ikke er hjemme før klokka nærmer seg seks(noen ganger åtte), og man er utslitt så er det ikke akkurat så mye som står igjen av dagen. Du kan gjerne komme med noe konstruktivt også.

 

Edit: Nå er det også slik at jeg ikke skal møte opp elleve, men må sitte klar hjemme og vente på en telefon som sier at posten min er klar til å leveres, og denne telefonen når jeg mellom 10:15 og 11:00.

Endret av Knut Knudsen
Lenke til kommentar

Har ikke noe annet konstruktivt å komme med annet enn at ungdom nå til dags har for lav arbeidsmoral (antar du er ungdom siden det er snakk om sommerjobb). Hvordan går det an å bli utslitt av en 6-7 timers dag? Welcome to the real world og vær glad du har jobb, jeg er sikker på at du klarer denne "enorme" arbeidsbelastningen noen uker av året.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Blir bra sliten av å sitte på en moped å levere post i 6 timer, langt mer enn av å sitte på en pult å jobbe i 10. Det er kjipt i forhold til arbeidstidene jeg har hatt ellers i denne jobben. Har ikke vært en dag så langt med reklame som jeg ikke har sovna etter jobb, jeg klarer nærmest ikke å sove på dagen ellers.

 

Jeg får vel bare skrive fra 10:00, da jeg ble ringt 10:10 i dag.

Lenke til kommentar

Var dette en klage på at jobben er slitsom, eller at arbeidstiden ble flyttet? ;)

 

Om du er disponibel fra arbeidsgiver fra kl 10:00 så skriver du timer fra kl 10:00. Enkelt. Og dette er jo det du har kontrakt på.

 

Spørsmålet da blir om du har blitt nektet å skrive timer fra kl 10:00?

Lenke til kommentar

Om arbeidstiden din er flyttet en timer fram eller ei så har vel det lite å si. Er ganske mange her i landet som jobber fra 12 til 20. og kanskje også starter 15 og slutter kl 23. Så du har igrunnen ikke noe å klage over.

Du skal heller være glad at du har jobb. Om du heller vil sitte hjemme å se ut vinduet så gjerne gjør det, men pengene kommer ikke "gratis".

Og det å sitte på en moped i 6 timer er vel ikke optimalt, men det er ivertfall noe, lastebilsjåfører har på lik linje med deg en ganske statisk sittestilling over lengre perioder.

Men oppsummert, ikke klag på noe slikt, du har jobb og bør være fornøyd med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal slå meg ganske enig, jobbet i 3 år med arbeidstiden 14-22 hverdag, trur ikke jeg er den eneste som har hatt en slik arbeidstid.

 

I ditt tilfelle er det kun en sommerjobb som jeg tar i utgangspunkt på at den ender snart. Hold ut, gjør en god jobb og sørg får å få en fin attest, er du heldig får du jobbe der neste år også!

Lenke til kommentar

Om arbeidstiden din er flyttet en timer fram eller ei så har vel det lite å si. Er ganske mange her i landet som jobber fra 12 til 20. og kanskje også starter 15 og slutter kl 23. Så du har igrunnen ikke noe å klage over.

Du skal heller være glad at du har jobb. Om du heller vil sitte hjemme å se ut vinduet så gjerne gjør det, men pengene kommer ikke "gratis".

Og det å sitte på en moped i 6 timer er vel ikke optimalt, men det er ivertfall noe, lastebilsjåfører har på lik linje med deg en ganske statisk sittestilling over lengre perioder.

Men oppsummert, ikke klag på noe slikt, du har jobb og bør være fornøyd med det.

Dummeste jeg har hørt på lenge. Hvis han blir urettmessig behandlet av arbeidsgiver skal han bare la være å gjøre noe og være glad for at han har en jobb? Hva med neste gang arbeidsgiver tøyer grensen? OP spør i tråden om arbeidsliver har lov å gjøre dette, og om han krav på noe. Hva i helvete skal din post hjelpe han med?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dummeste jeg har hørt på lenge. Hvis han blir urettmessig behandlet av arbeidsgiver skal han bare la være å gjøre noe og være glad for at han har en jobb? Hva med neste gang arbeidsgiver tøyer grensen? OP spør i tråden om arbeidsliver har lov å gjøre dette, og om han krav på noe. Hva i helvete skal din post hjelpe han med?

 

Var da voldsomt til frekk du skulle være i munnen da. Se på helheten og ikke vær så trangsynt.

Jeg har tidligere erfarlinger med posten, der en kompis av meg som jobbet fikk ikke lov til å bli raskt ferdig med ruta si, fordi de påpekte at han måtte bruke så og så lang tid før han var ferdig med dagen.

Virker dette urettferdig? Har overlevde denne situasjonen, det er forhåpentligvis ikke noen jobb TS håper å utvikle seg videre i. Som Teb1986 sier over meg her, hold ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om arbeidstiden din er flyttet en timer fram eller ei så har vel det lite å si. Er ganske mange her i landet som jobber fra 12 til 20. og kanskje også starter 15 og slutter kl 23. Så du har igrunnen ikke noe å klage over.

Du skal heller være glad at du har jobb. Om du heller vil sitte hjemme å se ut vinduet så gjerne gjør det, men pengene kommer ikke "gratis".

Og det å sitte på en moped i 6 timer er vel ikke optimalt, men det er ivertfall noe, lastebilsjåfører har på lik linje med deg en ganske statisk sittestilling over lengre perioder.

Men oppsummert, ikke klag på noe slikt, du har jobb og bør være fornøyd med det.

Er du her for noe annet enn å klage på "den dårlige arbeidsmoralen" min? Har allerede jobbet en del i dette yrket, og jobbet i tre år som svømmeinstruktør og jeg har så langt lært at man ikke bare burde la andre kjøre over seg på noen måte.

 

Om du tror jeg har en statisk sittestilling tar du rimelig feil, er ikke akkurat lang vei mellom hver postkasse i boligområder. Må holde sykkelen som sikkert veier 120kg stødig mens jeg står ved en kasse samtidig som jeg svært ofte må strekke meg mer eller mindre ut for å nå kassen. I veldig mange tilfeller må jeg også "rygge", altså dra sykkelen bakover ut fra der jeg har stoppet for å fortsette ferden, da det å parkere og gå av og på sykkelen blir mer tidkrevende og styrete. Også skal jo post og reklame fraktes fra bilen og inn i depoet og så litt og litt på sykkelen, har vært i nærheten av 300kg reklame på en dag, da blir det litt lasting. Så det å kjøre en lastebil krever nok kun en brøkdel av energien man trenger til å levere post slik jeg gjør. Nå er dette riktignok ikke helt i tråd med utgangspunktet i tråden, men håper du forstår at det er fint mulig å være ganske utslitt etter en slik arbeidsdag.

 

 

Dummeste jeg har hørt på lenge. Hvis han blir urettmessig behandlet av arbeidsgiver skal han bare la være å gjøre noe og være glad for at han har en jobb? Hva med neste gang arbeidsgiver tøyer grensen? OP spør i tråden om arbeidsliver har lov å gjøre dette, og om han krav på noe. Hva i helvete skal din post hjelpe han med?

Akkurat det jeg var ute etter. Nå har det vel kommet frem at arbeidsgiver fint kan gjøre det, og at jeg ikke akkurat har krav på noe når endringen ikke er på mer enn en time.

 

Har ikke noen problemer med å holde ut i denne jobben akkurat, har allerede 50-60 arbeidsdager bak meg siden i fjor sommer.

 

Det du skriver om kameraten din virker fryktelig rart, har vi gjort det vi skal så kan vi dra hjem selv om vi bare har jobbet i fire timer. At de ville ha han til å arbeide ut arbeidstiden er jo helt forståelig, men hvor vanskelig kan det ha vært å bare gi han noen andre arbeidsoppgaver etter ruta var ferdig?

Endret av Knut Knudsen
Lenke til kommentar

Dette er jussforumet. Moralisering kan dere ta en annen plass.

Angående problemstillingen så skal man normalt sett ha betalt for å stå til arbeidsgivers disposisjon. Om du kan få telefon fra og med kl. 10 skal du ha betalt fra kl. 10 selv om de ringer kl. 12. Du kan uansett kontakte verneombud eller tillitsvalgt på jobben din. I tillegg kan du alltids ringe LOs sommerpatrulje:

Fra 15. juni til 15. august kan du ringe LOs sommerpatruljetelefon på 8 100 1999 eller send sms SP til 2030.

Lenke til kommentar

Var da voldsomt til frekk du skulle være i munnen da. Se på helheten og ikke vær så trangsynt.

Jeg har tidligere erfarlinger med posten, der en kompis av meg som jobbet fikk ikke lov til å bli raskt ferdig med ruta si, fordi de påpekte at han måtte bruke så og så lang tid før han var ferdig med dagen.

Virker dette urettferdig? Har overlevde denne situasjonen, det er forhåpentligvis ikke noen jobb TS håper å utvikle seg videre i. Som Teb1986 sier over meg her, hold ut.

Tydeligvis var jeg ikke frekk nok i innlegget mitt da ditt nye innlegg ikke hjalp trådstarter i det hele tatt det heller. At kompisen din overlevde sin tid som ansatt i posten har vel ingenting med juss-perspektivet (JA, dette er juss underforumet) til trådstarter sin situasjon å gjøre? Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg Knut men jeg blir faen så jævlig provosert av folk sporer så til de grader av topic.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Når man ikke er hjemme før klokka nærmer seg seks(noen ganger åtte), og man er utslitt så er det ikke akkurat så mye som står igjen av dagen. Du kan gjerne komme med noe konstruktivt også.

Begynner du senere på morgenen, så kan du sitte lenger oppe om kvelden også. Så dagen blir ikke kortere av at arbeidstiden forskyves :)

 

Det tar ikke lang tid for kroppen å venne seg til en times endring i søvnmønsteret. Vi gjør det jo to ganger i året ellers, og det ser ikke ut til å være noe problem for de fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...