Gå til innhold

Microsoft dropper nettkrav og bruktsperre i Xbox One (XOne)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes konseptet høres logisk ut, laste ned spillet kompisen din snakker så varmt om, spille littt mp/coop med han. Liker man spillet er at 45/60 minutter er gått så kjøper man det og tidsbegrensningen forsvinner og man slipper å laste ned spillet på nytt. Høres bedre ut en dagens greie der man laster ned en demo på 1-2 gb, så kjøper man det og laster ned spillet på 5-10gb. Utviklerene spare også masse ressurser på at de ikke trenger å bygge en demo. Everybody wins.

Men en slik funksjon vil da være langt mer verdt hvis man tok utgangspunkt i alle spill i stede for å begrense det til spill en venn eier. Hvis det begrensa utvalget av spilldemoer fører til mersalg, må da virkelig et ubegrensa utvalg av spilldemoer føre til enda mer salg.

 

Dette høres mer logisk ut en at microsoft, som ønsker å få bukt med bruktsalget, skal sette byttelåning/deling av spill i system. Hvor mange hadde ikke utnyttet dette i kompisgjengen? Ser for med trådene på forumet der 10 stykker slår seg sammen, blir enige om hvilke spill de skal kjøpe etc etc.

 

Folk har allerede spilldelingsringer med fysiske plater, dette ville bare være en digital versjon av det samme. Og siden det hadde vært heldigitalt hadde nok sjansen for impulskjøp vært langt større hvis en annen venn lånte spillet du hadde lyst til å låne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men en slik funksjon vil da være langt mer verdt hvis man tok utgangspunkt i alle spill i stede for å begrense det til spill en venn eier. Hvis det begrensa utvalget av spilldemoer fører til mersalg, må da virkelig et ubegrensa utvalg av spilldemoer føre til enda mer salg.

 

Ja, kva har dei å tape på å gje 45-60 min tilgang på alle spel i staden for berre spel som ein venn har? Høyrest rart ut dette. Poenget med Family Sharing var vel nettopp å dele med familie, altså at ein kunne kjøpe eit spel til ein husstand, men samtidig dele det mellom fleire kontoar i husstanden. I så fall gjev ei begrensing på 60 minutt ikkje meining.

Lenke til kommentar

Ja, kva har dei å tape på å gje 45-60 min tilgang på alle spel i staden for berre spel som ein venn har? Høyrest rart ut dette. Poenget med Family Sharing var vel nettopp å dele med familie, altså at ein kunne kjøpe eit spel til ein husstand, men samtidig dele det mellom fleire kontoar i husstanden. I så fall gjev ei begrensing på 60 minutt ikkje meining.

 

Slik jeg så det var det svar på en situasjon mange fedre er i, hvor han har sin egen konsoll i stua og tenåringen har en konsoll på rommet sitt. Hvor da tenåringen kan både spille på sin egen konsoll og sammen med far i stua. Derfor var jeg helle ikke spesielt stor motstander av å f.eks. låse denne funksjonen til en ip-adresse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og ein anna ting er jo at spel ville vore låst til konto. Så sjølv om ein berre hadde ei maskin i familien, ville alle måtte vere logga inn på same konto for å spele spelet.

 

Hver Xbox 360 enhet har en "eier-konto", spill som er tilgjengelig på "eier-konto" er også tilgjengelig på den 360 enheten uavhengig av hvem bruker som er innlogget.

 

Dette er slik det er i dag og det er ingen grunn til å tro at Microsoft kommer til å endre dette uavhengig av hva drm løsning de bruker.

Lenke til kommentar

Familiedelingen ryktes å ikke være noe annet enn en 45 minutters prøvetid. Forståelig, ettersom dette ville blitt verre for utviklerne enn bruktspill om den hadde fungert som alle ønsker og tror.

Vell, jeg har lest ryktene, men ingen av dem har noen gang så vidt jeg vet kommet fra MS offisielt. Det kan være at det er riktig at dette er demo mode, men som jeg har skrevet før gir da denne tjenesten null mening.

 

Hvorfor opprette Family sharing om man ønsker en demofunksjon. Da kunne man like godt lagt dette rett i spillbutikken, slik at alle kunne teste alle spill, uten at en kompis må kjøpe det først. Altså, helt meningsløst, og bortkastede resurser, å utvikle en slik delingstjeneste. Jeg ser ingen praktisk fordel med å ikke ha dette i spillbutikken. Dessuten har MS på sine sider beskrevet denne funksjonaliteten uten å nevne noe om en tidsbegrensing. Jeg ser ikke hvorfor de skulle risikert å utelate noe så viktig på en så betydelig funksjonalitet som dette er, selv om de har vært litt vage, hvilket er noe helt annet.

 

Men det er klart at dette er spekulasjoner...

 

Resultatet for utviklernes del er vanskelig å spå, jeg kan se både fordeler og ulemper.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar

Han er jo en som har kommet med korrekte rykter om ting lenge før noen vet noe i en årrekke. Det er en grunn til at han blir regnet som pålitelige og at det i mange tilfeller neste blir regnet som fakta. Han har jo avslørt masse om 360 feks lenge før noen hadde noe info, han kom med info om DRM-systemet til Xbone før de kom ut med det selv, han avslørte endel (blant annet Dead Rising 3 eksklusiviteten) om E3 før de viste det osv osv.

Lenke til kommentar

Selv om bruktspillsperre og innsjekking er droppet betyr det allikevel ikke at Xbox One eller PS4 ikke har DRM. De kan fremdeles bruke den verste formen for DRM, noe Microsoft har antydet lenge at de blir å gjøre, samt oppfordret andre til å gjøre, og med det mener jeg den samme typen DRM som Sim City og Diablo bruker i dag. Jeg tipper at flere av spillene som blir lansert på de neste konsollene blir å være "always online" og skylde på at de bruker cloud. Spesielt som årene går, og maskinvaren blir svakere og svakere i forhold til utviklingen. Jo lengre tid som går, jo lettere blir det å skylde på cloud. Titanfall blir ikke å funke frakoblet, og vi har ennå ikke fått noe klart svar på om hvorvidt Forza blir å gjøre det. Jeg er ganske sikker på at Microsoft kommer til å bruke dette tullet i nesten alle spillene de selv har kontroll over, og det skremmer meg fremdeles bort fra å ville kjøpe den.

Lenke til kommentar

MS har vel innsett at spill ein venn har er ti ganger meir verdt enn alle demoer i butikken deres. Er nok difor det ville være mulig å spille spill fra 10 venners spillbibliotek fordi det da er større sjans for at man kjøper dette spillet. At MS ikkje har gått ut med at FS ville være demo-spilling er ganske typisk, spesiellt når man ser korleis XO hittil har blitt framstillt som noko bra rett før dritten vart synlig. MS bæsjer garantert på leggen fleire ganger, så spørs det kor mange som får det med seg.

 

MS har jaffal vist sitt sanne jeg, å pynte på det nå i form av å fortelle at di hørte på spiller-kjernen sin og samtidig forklare at da misser dere FS er både sleipt og direkte usselt.

Lenke til kommentar

Syns det er knakende bra av microsoft å høre på kundene sine. De svetter nok en del etter å ha investert så mye i en konsoll som nesten ingen ser ut til å ville ha.

 

Hører på kundene sine, seriøst? Det eneste dem har hørt på er de flate lommebøkene sine.

 

Hadde ikke vært for at konsollen hadde solgt så dårlig hadde dem aldri gjort noe med saken, så du må ikke tro for et sekund at din mening betyr noe for dem. Hvis de hadde hørt på kundene sine så hadde de i utgangspunktet aldri prøvet seg på dette tullet. Dette viser bare hva slags bedrift det er snakk om, og personlig er jeg ferdig med MS. Selv om jeg hadde gledet meg til Xone i lang tid, så ikke pokker om jeg skal støtte en bedrift som holder på slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...