Gå til innhold

Microsoft dropper nettkrav og bruktsperre i Xbox One (XOne)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At det kan bli så mye bråk rundt bitte små detaljer?

-Du kjøper stort sett spillene du er interessert i.

-Du er stort sett tilkoblet internett.

-Kinect er en tilleggsfunksjon.

 

Men allikevel er det rageface over hele linja. Er det en slags pretensiøs stolthet over å være i mot alt som er mer komplisert enn en Atari 2600 med moderne grafikkegenskaper?

Lenke til kommentar

Er nok en del som blir rimelig revet med i hat-stormen om dagen tenker jeg. Nå har jo DRM og always online ordnet seg, og det var jo ett stort hinder for mange. Nok til å ikke lkke kjøpe konsollen.

Kinect saken ble rimelig glemt oppi det hele føler jeg. Nå som alt det andre har gått i boks, er det bare å syte og klage på resten også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg fekk nettopp logga meg på Internett etter nokre dagar isolert frå omverda (på ein båt utanfor mobildekning i Korea), og ser no at Microsoft har teke til fornufta. Kva enn ein måtte meine om konsollane ellers, er i alle fall dette strålande nyhende for oss som forbrukarar. XBox One ville ha vore eit steg i ei veldig negativ retning for oss dersom Microsoft ikkje hadde snudd.

 

Hører på kundene sine, seriøst? Det eneste dem har hørt på er de flate lommebøkene sine.

 

Det er litt formildande at dei hadde fornuft nok til å snu, men eg er mest einig med deg. Det er ikkje Microsoft som skal ha æra her, men heller forbrukarane, og faktisk Sony, som klarte å tvinge Microsoft til å snu. Dei hadde utvilsamt komt mykje betre ut av det om dei hadde komt fram til denne beslutninga før. Dei har øydelagt mykje for seg sjølve i denne generasjonen.

 

Kay

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men nå har de faktisk snudd, er ikke folk fornøyd med det ? Var det ikke det vi ville? Syns det blir mye storm i vannglass her, selv nå som alt ordnet seg til slutt.

No har eg ikkje fått med meg stormen, men eg er definitivt nøgd med at dei har snudd. :) Det er ein stor siger for oss spelarar, mest fordi ingen av konsollane no vil nekte folk speleigarskap, men òg fordi det gjer Microsoft til ein sterkare konkurrent til Sony. Eg trur fortsatt Sony står mykje sterkare i neste generasjon, men Microsoft har no kvitta seg med dei to største svakheitene til XOne.

 

Kay

Lenke til kommentar

At ikke folk bare kan være fornøyd. Microsoft har snudd, og nå tilfredsstiller konsollen de som bare vil gå digitalt, de som vil ha fysiske disker, og de som vil dele, selge og gi bort spill. Eneste forskjellen er at man faktisk må bruke et par kalorier ekstra på å låne spill bort, men vi klarer vel å overkomme den latskapen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eneste forskjellen er at man faktisk må bruke et par kalorier ekstra på å låne spill bort, men vi klarer vel å overkomme den latskapen?

Beklagar, men eg har ikkje fått med meg akkurat dette. Kunne nokon ha forklart kva denne bruken av kaloriar inneber? Eg forstod det slik at dei hadde fjerna restriksjonar på deling av spel.

 

Kay

Lenke til kommentar

Beklagar, men eg har ikkje fått med meg akkurat dette. Kunne nokon ha forklart kva denne bruken av kaloriar inneber? Eg forstod det slik at dei hadde fjerna restriksjonar på deling av spel.

 

Kay

 

Det innebærer at du må bruke armer og ben på å overlevere den fysiske disken. Bruken av bil vil kanskje gjøre dette enklere, men man må allikevel bruke kalorier i det man strekker ut armer for å legge disken i spilleren. Jeg ser veldig mange har problemer med dette.

Lenke til kommentar

Folk som kaller folk som foretrekker å slippe å bruke disken for late kan vel umulig bruke fjernkontroll når de skal skifte kanal på TV'en. De må da synes at fjernkontrollen er et fordyrende produkt som de hadde fint klart seg ut.

 

Nei, vi skifter kanal på samme måte som Fleksnes, god trening gir det også.

fra ca 1 minutt.
Lenke til kommentar

Men nå har de faktisk snudd, er ikke folk fornøyd med det ? Var det ikke det vi ville? Syns det blir mye storm i vannglass her, selv nå som alt ordnet seg til slutt.

Jeg er kjempefornøyd. Jeg kommer til å kjøpe X1 en gang neste år hvis MS ikke har gjort en ny 180 eller 90. Kinecten blir tapet over og stappa oppi eska bak TV'en.

 

Jeg blir bare litt oppgitt når folk som tror prisene går ned ved en monopol- situasjon ala den MS prøvde seg på (eller tror brukthandel skader industrien, eller at MS ville gitt 9 av 10 spill gratis).

Lenke til kommentar

At ikke folk bare kan være fornøyd. Microsoft har snudd, og nå tilfredsstiller konsollen de som bare vil gå digitalt, de som vil ha fysiske disker, og de som vil dele, selge og gi bort spill. Eneste forskjellen er at man faktisk må bruke et par kalorier ekstra på å låne spill bort, men vi klarer vel å overkomme den latskapen?

 

Det er ikke det dette nå handler om. Det er en prinsippsak. Microsoft gjorde alt dem kunne for å gjøre det stikk motsatte av det forbrukerne ønsket, dem prøvde å lure seg unna, men klarte ikke. Hele poenget med denne såkalte stormen (som du nevner) er for å sørge for at bedrifter som Microsoft skal skjønne at dem ikke kan gjøre hva dem. Det er tross alt "du og jeg" som må betale for denne driten, og når man har en stemme så hvorfor ikke bruke den? Det er grunnen til at blant annet jeg aldri kommer til å handle fra dem igjen. Og det er også blant annet grunnen til at dem har valgt å snu, fordi dem skjønte at dette ikke ville lønne seg likevel. Dem spyttet alle i ansiktet og forventet at alle skulle bøye seg ned for dem, men nei, det skjer ikke.

Endret av SD88
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvorfor det kan kalles å "spytte spillere i ansiktet" (mine ord), ved å prøve å beskytte inntektene sine og bruktspill?! Man skulle nesten tro at folk forventer at MS burde gi ut spill av veldedighet.. det er ikke bare-bare å leke butikk!

 

Når spill blir kjøpt på release, solgt en uke senere fordi gamere er raske til å fullføre det/går lei, og andre personer/butikker kjøper de brukte spillene istedet for å kjøpe nytt, så er det jo en selvfølge at penger blir tapt! Å finne en løsning hvor et slikt tap kan hindres, er jo ikke annet enn logisk! Ikke rart PC-spill er billigere og blir lavere prioritert når det er så mye vanskeligere å beskytte sine inntekter der..

 

Et spill som er en uke gammelt, en måned (++) er ikke et "gammelt" spill, selv om mange her mener det.. Det er fortsatt et nytt spill, og fortjener å bli betalt full pris for! Man kan ikke helt sammenligne det å kjøpe spill og selge det, som man kjøper og selger biler og andre ting.. Slike ting har man i mye lengre tid og når det selges er det som regel noe eldre og har mistet sin verdi.. Et spill (opptil noen måneder) har ikke mistet sik verdi på samme måte, det er fortsatt et spill som er relativt helt nytt for mange (som ikke kjøper spill rett etter release), og er ikke utdatert på noen måte.. Spill kan skifte mellom mange hender på få uker/måneder, og gjøres dette ved "bruktspillmetoden" vil jo salgsinntektene bli redusert, og jeg støtter både MS og andre i å beskytte dette..

 

Klumsete innlegg, men kommer kanskje frem hva jeg mener..

Lenke til kommentar

Syns det får holde at spillutgiver får betalt for spilldisken ein gang. Det er vanlig praksis rundt all form for kjøp og salg. Heile settinga om at det er synd i spillutgiver at spilla blir solgt brukt er totalt blåst.

 

Di som ikkje vil støtte opp om sine egne forbrukerrettigheter kan betale full pris for den digitale utgaven da den ikkje lar seg selge pr dags dato.

 

Poenget her må være at spillutgivere og spillutviklere lager spilla slik at di er verdt å ta vare på framfor å selge vidare brukt. Lager di spilla med stor gjennspillingsverdi/mange timer spilletid/fleirspiller online osv vil svært få selge spillet vidare og fleire kjøpe spilla nye. Gratis DLC som dukker opp ein gang pr mnd til alle som kjøpte spillet første mnd ville garantert fått opp salga.

 

I så måte burde spillutgivere og spillutviklere gå i seg sjølv og finne fram til ein bedre forretningsmodell for spilla sine framfor å klage på at spilla blir solgt brukt. Alle spill som blir solgt vidare brukt er eit resultat av at spillet ikkje var godt nok for denne forbrukeren og viktig for at spillindustrien skal lære og forstå at di ikkje kan slenge ut kva som helst av drittspill.

 

I forhold til å låne spill osv kjenner eg ingen som frivillig låner ut spilla sine, ganske enkelt fordi di ikkje vil ha riper i spilldisken. Så at dette skal kunne undergrave spillsalget har eg lita tru på.

 

MS med fleire vil nok helst fortelle at piratkopiering/bruktsalg/låning av spill osv er roten til alle problem for spillutgivere, men dette er løgn og bare brukt for å skape ein falsk mulighet til å klå oss for enda meir penger enn spilla er verdt. Di av dere som ikkje innser dette bør hive dåkke rundt og kjøpe alle spilla som er digitalt nedlastbart leigeprodukt som krever nettskytjenester for å fungere. Da støtter dere opp om spillutgivere framfor spillutviklere og får som fortjent seinare når det dere har kjøpt ikkje er verdt noko og ikkje går ann å bruke.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvorfor det kan kalles å "spytte spillere i ansiktet" (mine ord), ved å prøve å beskytte inntektene sine og bruktspill?! Man skulle nesten tro at folk forventer at MS burde gi ut spill av veldedighet.. det er ikke bare-bare å leke butikk!

Skal retail drive veldedighet? Slik de har gjort i over 13 år? Ikke tjene en krone på å selge nye spill, mens utgiver drar inn opp mot 150,-??

 

Når spill blir kjøpt på release, solgt en uke senere fordi gamere er raske til å fullføre det/går lei, og andre personer/butikker kjøper de brukte spillene istedet for å kjøpe nytt, så er det jo en selvfølge at penger blir tapt! Å finne en løsning hvor et slikt tap kan hindres, er jo ikke annet enn logisk!

4% av innbyttekreditten Gamestops kunder fikk gikk til brukte utgaver av spill utgitt siste 90 dager*. De samme 90 dagene som er viktigst for utgivernes inntjening. 4% er ingenting.

 

Ikke rart PC-spill er billigere og blir lavere prioritert når det er så mye vanskeligere å beskytte sine inntekter der..

50€ på Steam er billig? Narr meg til å le. Eller hva med prisene på Origin?

Ved hvert solgte konsollspill går en avgift til konsollprodusentene. Derav den høyere prisen.

 

Et spill som er en uke gammelt, en måned (++) er ikke et "gammelt" spill, selv om mange her mener det.. Det er fortsatt et nytt spill, og fortjener å bli betalt full pris for! Man kan ikke helt sammenligne det å kjøpe spill og selge det, som man kjøper og selger biler og andre ting.. Slike ting har man i mye lengre tid og når det selges er det som regel noe eldre og har mistet sin verdi.. Et spill (opptil noen måneder) har ikke mistet sik verdi på samme måte, det er fortsatt et spill som er relativt helt nytt for mange (som ikke kjøper spill rett etter release), og er ikke utdatert på noen måte.. Spill kan skifte mellom mange hender på få uker/måneder, og gjøres dette ved "bruktspillmetoden" vil jo salgsinntektene bli redusert, og jeg støtter både MS og andre i å beskytte dette..

Jeg gjentar. 4% av bruktkreditten går mot nyutgitte brukte kopier.

 

En kunde har bare så masse penger tilgjengelig. Ved å ha muligheten til å selge spillet sitt økes denne summen med tilsvarende han får i kreditt. Altså tilføres næringen den samme summen. Endel går på brukt igjen, men mesteparten går på nytt. Uten bruktsalg blir denne summen liggende passiv i coveret og støve ned.

Jeg gjentar. 4% av bruktkreditten går mot nyutgitte brukte kopier.

 

 

Hva er løsninga? Utgiverne har høyere omsetning enn noen sinne. De er stinn i penger. Samtidig går veldig mange med solide underskudd. Hva sier det om pengebruken deres? De sløser. De har 500 mann til å utvikle ett spill. De må ha 5mill solgte kopier for å gå i null! Selv om de kan netto ha _opp mot_ 150,- igjen for hver kopi de sender til butikkene.

Hva med å spare litt? Slik butikkene gjør? Slik selskaper som sliter med utgiftene i alle andre bransjer gjør? Neida. Sløs mens du kan, så stenger man heller bare ned studioet som sist utviklet et spill med mindre enn 5mill solgte.

Hva med å gi butikkene mulighet til å faktisk tjene penger på å selge nye spill? Butikkene går ca i null i gjennomsnitt per spill, _før_ lønninger, leie, strøm er betalt. Da slipper de å pushe så hardt på brukt (butikkene er grådige de også, altså).

Retail gjør fremdeles den viktisgte jobben. Det blir forandring på det om noen år, men nå er det enda sånn. Desember, julegaver og foreldre eier pengene. Og de pengene går via retail.

 

---

Jeg begynner å bli trøtt av å skrive slike innlegg nå. Har skrevet omtrentlig samme innlegget mange ganger.

Retail er dritt. Utviklerne er stort sett OK. Utgiverne er stort sett langt mer dritt enn retail. Grådighet har tatt over bransjen. Røde og sorte tall i regnskapet styrer. Styremedlemmer som ikke aner hvordan bransjen funger som dikterer nedover. MS hadde lett ignorert "vocal minoriy" hadde det ikke vært for at preordertallene var ræva.

Vi som er kunder må ikke forsvare dette. Da blir vi spist levende; eventuelt flådd. Den dagen DD har tatt over kommer grådighet til å drive prisene opp, i hvertfall alt annet enn ned. Da er det bare å vente på at det krasjer.

 

Til slutt vil jeg bare gjenta; Kun 4% av bruktkreditten hos Gamestop går mot nyutgitte (90 dager) brukte kopier.

 

Edit:

*Tall fra 2012

Endret av StorPeder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...