Gå til innhold

Microsoft dropper nettkrav og bruktsperre i Xbox One (XOne)


Anbefalte innlegg

Enig at de kun skal få betalt én gang per disk, men når det tapes masse salg på "bruktspillordningen", så støtter jeg det å finne en modell som passer! Jeg så ikke noe spesielt galt i MS sin tidligere modell..

 

Jeg vil gjerne støtte og kjøpe spill jeg liker. Jeg kjøper alltid versjonen som kommer med disc og cover (Steam på PC er unntak, men på konsoll: aldri). Jeg selger heller aldri spillene mine. Noen folk liker hyllepynten cover gir, andre ikke.

 

At et spill ikke har multiplayer eller noe spesiell gjenspillingsverdi gjør ikke spillet til dårlige spill! Noen spill har en slutt eller historie som kun er givnde en gang, osv.. Mest av alt antar jeg at det er rett og slett for mange spill å spille, slik at å spille opp igjen spill er noe folk flest ikke har tid tid! Jeg snakker i hvert fall for meg selv. Spill er ikke dårlige selv om de er rundet og aldri blir tatt opp igjen!

 

En bedre forretningsmodell er jeg enig i.. Men, hva var da så galt med MS sin modell? De prøvde noe nytt, og ga tilleggsfunksjoner som kompensasjon..

 

Antar at man ikke låner ut spill til personer man ikke stoler på at vil behandle discen pent.. Hvis jeg skulle låne en plate vil jeg behandle den med mer varsomhet enn mine egne, og jeg behanlder mine egne veldig pent! Aldri vært plaget av riper i plater, helt fra tiden jeg kjøpte The 7th Guest til PC..

 

Satt opp mot mye annet, så synes jeg det å betale 400-600 kroner for spill er helt greit! Man har stort sett fra 15 til 40 timer med underholdning, flere enda lengre enn det, flere over hundre timer (jeg spiller kun singleplayer), så har man multiplayer i tillegg, som gir "hundrevis" av ekstra timer over det igjen..

 

Jeg kjenner ikke alle aspekter av hva som påvirkes eller ikke, men at piratkopiering og brukspillkjøp påvirker salget negativt kan jeg ikke annet enn å skjønne at vil medføre riktighet å hevde..

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Igjen, de taper ikke penger på brukthandel. De tjener på den. Den tilfører ekstra midler til næringen.

MS sin modell? De tok vekk alle valgmuligheter for kunden. Uten å gi noe tilbake. FS, en glorifisert demo- modell. Potensielt deling av spill 1 time om dagen.

Utgiverne, Sony, MS har ikke gjort seg tilliten verdig at vi skal stole på god service, lavere priser etc.

 

For min del betaler jeg ikke mer enn 200 for et spill. Jeg kan kjøpe det for 600 hvis jeg vet at jeg får 400 igjen. DD- spill er jeg veldig forsiktig med å bruke penger på. Jeg har 140 spill på Steam. Ingen har jeg betalt mer enn 200 for. De fleste under 50. Det er greit.

Men jeg stoler ikke på Steam, eller de som setter prisene, når man ser de tar 50€ for et DD- spill. Det oser for mye grådighet.

Lenke til kommentar

Det innebærer at du må bruke armer og ben på å overlevere den fysiske disken. Bruken av bil vil kanskje gjøre dette enklere, men man må allikevel bruke kalorier i det man strekker ut armer for å legge disken i spilleren. Jeg ser veldig mange har problemer med dette.

Ah, so då er det med andre ord slik ting alltid har fungert. :) Den modellen har eg ingen problem med. Kva meiner folk ein skulle ha gjort? Dele spela over Internett? Det har no aldri vore offisielt støtta, so vidt eg veit.

 

Kay

Lenke til kommentar

Enig at de kun skal få betalt én gang per disk, men når det tapes masse salg på "bruktspillordningen", så støtter jeg det å finne en modell som passer! Jeg så ikke noe spesielt galt i MS sin tidligere modell..

 

Jeg vil gjerne støtte og kjøpe spill jeg liker. Jeg kjøper alltid versjonen som kommer med disc og cover (Steam på PC er unntak, men på konsoll: aldri). Jeg selger heller aldri spillene mine. Noen folk liker hyllepynten cover gir, andre ikke.

 

At et spill ikke har multiplayer eller noe spesiell gjenspillingsverdi gjør ikke spillet til dårlige spill! Noen spill har en slutt eller historie som kun er givnde en gang, osv.. Mest av alt antar jeg at det er rett og slett for mange spill å spille, slik at å spille opp igjen spill er noe folk flest ikke har tid tid! Jeg snakker i hvert fall for meg selv. Spill er ikke dårlige selv om de er rundet og aldri blir tatt opp igjen!

 

En bedre forretningsmodell er jeg enig i.. Men, hva var da så galt med MS sin modell? De prøvde noe nytt, og ga tilleggsfunksjoner som kompensasjon..

 

Antar at man ikke låner ut spill til personer man ikke stoler på at vil behandle discen pent.. Hvis jeg skulle låne en plate vil jeg behandle den med mer varsomhet enn mine egne, og jeg behanlder mine egne veldig pent! Aldri vært plaget av riper i plater, helt fra tiden jeg kjøpte The 7th Guest til PC..

 

Satt opp mot mye annet, så synes jeg det å betale 400-600 kroner for spill er helt greit! Man har stort sett fra 15 til 40 timer med underholdning, flere enda lengre enn det, flere over hundre timer (jeg spiller kun singleplayer), så har man multiplayer i tillegg, som gir "hundrevis" av ekstra timer over det igjen..

 

Jeg kjenner ikke alle aspekter av hva som påvirkes eller ikke, men at piratkopiering og brukspillkjøp påvirker salget negativt kan jeg ikke annet enn å skjønne at vil medføre riktighet å hevde..

 

Det er ingen dekning for at de taper masse penger på bruktspill, om de gjør det, hvorfor går de stadig til sengs med gamestop feks? Hvorfor gjør de det når økonomisk teori tilsier noe annet?

 

Ellers har man ikke stort sett 15-40 timer underholdning. Det er få spill som tar så mye som 15 timer å spille igjennom. Steam har ganske god statistikk på sånt, jeg skal spise hatten min om median-spilletiden for spill som folk har spillt på steam er i nærheten av 15 timer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Skal nå ikke banne på at jeg har rett, jeg hevder i hvert fall at jeg ikke skjønner hvordan det kan ha seg at salg av nye spill og salg av bruktspill kan gi samme inntekt..

 

Jeg snakker fortsatt for meg selv når det gjelder spillelengde.. Jeg har knapt spillt spill som jeg har klart under 15 timer, må vel være Journey eneste.. Jeg er ofte oppe i 30+ timer.. Vet ikke hvordan folk spiller spill, om de fullfører dem eller ikke.. Jeg fullfører/runder stort sett alle mine spill (i hvert fall i senere tid), og slikt sett hevder jeg at det ligger spillunderholdning i spillene i over 15 timer, gjerne mer opp mot 40, og gjerne enda lengre også..

 

Hva statistikken på Steam sier tviler jeg kan si noe om hvor mange spilletimer hvert spill kan gi..?!

 

 

Edit: Hva er vitsen med å hindre bruktspill hvis de tjener på det?! Jeg spør, for jeg har ikke noe godt svar..?

Endret av Bone
Lenke til kommentar

4% av innbyttekreditten Gamestops kunder fikk gikk til brukte utgaver av spill utgitt siste 90 dager*. De samme 90 dagene som er viktigst for utgivernes inntjening. 4% er ingenting.

Innbyttekreditten ja, det blir det ikke stort av når de gir småkroner kroner for et brukt spill. Mer interessant å se på det totale bruktsalget, ikke bare innbyttekreditt.

 

 

MS sin modell? De tok vekk alle valgmuligheter for kunden. Uten å gi noe tilbake. FS, en glorifisert demo- modell. Potensielt deling av spill 1 time om dagen.

Det er avkreftet av MS. Family Sharing hadde ingen tidsbegrensning. Er egentlig utrolig at MS måtte ut å avkrefte de falske ryktene. Enhver med et snev av logisk tenkning hadde klart å resonnere seg fram til at tidsbegrensede demoer av spill som bare noen du har valgt som "family" på Xbox Live er totalt ulogisk.

 

 

Ah, so då er det med andre ord slik ting alltid har fungert. Den modellen har eg ingen problem med. Kva meiner folk ein skulle ha gjort? Dele spela over Internett? Det har no aldri vore offisielt støtta, so vidt eg veit.

Wow, du har virkelig vært lenge uten nett ;)

Microsoft hadde en Xbox One feature kalt "Family Sharing", hvor du kunne legge til inntil 10 venner (som kan være hvem som helst, og hvor som helst) som deler sine spill til et stort felles spillbibliotek. Uten å trenge å ta bussen eller spørre mamma om hun kan kjøre deg til kompis X for å låne et spill så kunne du velge det på Xbox Live, laste det ned, og spille ivei. Det var imidlertid et krav om at du måtte være logget på Xbox Live en gang i timen mens du spiller en av dine venners spill, for å beskytte mot at alle i sharing-gruppa spiller samme spill samtidig.

 

Uten "always online DRM" så utgår Family Sharing dessverre.

Lenke til kommentar

Skal nå ikke banne på at jeg har rett, jeg hevder i hvert fall at jeg ikke skjønner hvordan det kan ha seg at salg av nye spill og salg av bruktspill kan gi samme inntekt..

 

Jeg snakker fortsatt for meg selv når det gjelder spillelengde.. Jeg har knapt spillt spill som jeg har klart under 15 timer, må vel være Journey eneste.. Jeg er ofte oppe i 30+ timer.. Vet ikke hvordan folk spiller spill, om de fullfører dem eller ikke.. Jeg fullfører/runder stort sett alle mine spill (i hvert fall i senere tid), og slikt sett hevder jeg at det ligger spillunderholdning i spillene i over 15 timer, gjerne mer opp mot 40, og gjerne enda lengre også..

 

Hva statistikken på Steam sier tviler jeg kan si noe om hvor mange spilletimer hvert spill kan gi..?!

 

 

Edit: Hva er vitsen med å hindre bruktspill hvis de tjener på det?! Jeg spør, for jeg har ikke noe godt svar..?

 

La meg forklare, du er villig til å betale 200 kr for ett produkt. Men så får du plutselig vite at du kan selge det for 200, da er plutselig produktet verd 400 for deg, og selgeren får i praksis både pengene du er villig til å betale, og brukthandleren er villig til å betale.

 

Du kan jo gjerne snakke om deg selv, men argumentet ditt har liten allmenngyldighet.

 

Nye xbone hadde ikke hindret bruktspill, man hadde bare latt feks gamestop få en enda større rolle i markedet. Om man virkelig hater gamestop, hvorfor tar nesten samtlige utgivere å gir de pre-order-bonuses?

 

AtW

Lenke til kommentar

Mange som snakker om denne family sharing funksjonen, men jeg synes det er meget rart de ikke viste eller fortalte noe spesielt om den hvis den var så fantastisk. Hvorfor brukte de ikke dette som ett argument for always online? Mye ugler i mosen her synes nå jeg. Ellers er det bare Microsoft som suger til å få fram det positive av drm. Hvis de var så stolte av denne funksjonen hvorfor ikke vise eller forklare den? -.-

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det meste med XO har vore rart fra rykta om "always online" til "deal with it" med manglande info på E3-showet og U-turn. Nesten så man lurer på om ein halvfull apekatt har styrt XO-skuta.

 

Føler på meg at heile FS(dele-mode) har blitt mistolka, da eg trur det var snakk om bare 2 stk som kunne dele heile spillbiblioteket og at resten av FS var (demo-mode). Det kan stemme med modellen Sony måtte innfinne seg med da di lovet at 5 stk kunne dele spill samtidig på PS3 men måtte redusere dette til 2 spill pga spillutgivere som ikkje ville gå med på å misse så mange salg. I lys av dette vil det være naturlig å tru at MS fekk pepper av EA med fleire pga av FS(dele-mode) som kunne bety at 10 venner kunne kjøpe eit spill kvar og dele dette veldig enkelt etter tur og slik redusere spill-salget med opp mot 90%. Tipper det var grunnen til at FS ikkje vart nevnt på E3-showet, men som før hadde ikkje alle fått munnkurv og dermed glapp FS ut og vart endatil fortalt slik MS hadde tenkt seg der 10 stk kunne dele heile spillbiblioteka mellom seg. Mulig EA tilta verre da det kom ut i tillegg til lave pre-order, for det tok ikkje lang tid før U-turn var eit faktum.

Lenke til kommentar

Det eneste pressen og internett fanboys ville prate om under E3 var always online (tenk på de som er på ubåt!!) og DRM. Informasjonen om Family Sharing var åpent og fritt tilgjengelig på xbox.com, og flere i MS har utdypet funksjonaliteten. Nei, det dreide seg ikke om tidsbegrenset demo, nei det var ikke maks to brukere.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne hvordan noen kan forsvare "Family Sharing" funksjonen som positivt for spillutviklere, og en god løsning for å få bukt med den "forferdelige" bruktspillindustrien. Enhver burde jo kunne se at den ville være verre for utviklerene enn bruktspillindustrien er i dag.

 

Det er jo det samme som å potensielt åpne opp for at kun hver tiende forbruker som er interessert i spillet trenger å kjøpe spillet. Det ville utvilsomt blitt en veldig populær funksjon for folk, det er det ikke tvil om, men øke inntektene til utviklere ville det så absolutt ikke gjort. Salg av nye spill ville kunne synke med potensielt 90%, og rundt 40-50% er ikke en ulogisk reell andel å tenke seg.

 

Så si hva dere vill om Family Sharing, men trekk det ikke frem som noe positivt i forhold til bruktspillsalg, for det er det ikke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne hvordan noen kan forsvare "Family Sharing" funksjonen som positivt for spillutviklere, og en god løsning for å få bukt med den "forferdelige" bruktspillindustrien. Enhver burde jo kunne se at den ville være verre for utviklerene enn bruktspillindustrien er i dag.

 

Det er jo det samme som å potensielt åpne opp for at kun hver tiende forbruker som er interessert i spillet trenger å kjøpe spillet. Det ville utvilsomt blitt en veldig populær funksjon for folk, det er det ikke tvil om, men øke inntektene til utviklere ville det så absolutt ikke gjort. Salg av nye spill ville kunne synke med potensielt 90%, og rundt 40-50% er ikke en ulogisk reell andel å tenke seg.

 

Så si hva dere vill om Family Sharing, men trekk det ikke frem som noe positivt i forhold til bruktspillsalg, for det er det ikke.

Det er bare 3-4 stykker som går rundt og spammer om Drm og family sharing. bare ignorer de.

Lenke til kommentar

"Microsoft dropper nettkravet".

 

Så dette har skjedd. Microsoft droppet nettkravet til Xbox One. Samtidig bekrefter Microsoft at de ikke legger planene om "Power of the Cloud" vekk.

 

Så konklusjonen er: Konsollen fungerer frakoblet, men spillene som lanseres til konsollen er drevet av skyen, som igjen krever at man alltid er tilkoblet. Så konsollen funker frakoblet, men for å spille spill som utnytter systemet må man være konstant tilkoblet? Genialt. :wee:

Lenke til kommentar

Er vel ganske så logisk at spill som har nettfunksjoner vil kreve internett vel...men er helt sikkert flere som er laget for å ta ibruk nettskyen som har mulighet for å fungere uten også. En går bare glipp av funksjoner..

 

Wii U krevde også at en måtte ha internett på dag 1, ingen som klaget noe nevneverdig over det da. Men nå har jo favoritten til dem fleste blitt den store stygge ulven og Sony som var bare møkk er nå den nye Guden. Merkevare fanatikere er snodige skapninger altså.

Lenke til kommentar

Er vel ganske så logisk at spill som har nettfunksjoner vil kreve internett vel...men er helt sikkert flere som er laget for å ta ibruk nettskyen som har mulighet for å fungere uten også. En går bare glipp av funksjoner..

 

Wii U krevde også at en måtte ha internett på dag 1, ingen som klaget noe nevneverdig over det da. Men nå har jo favoritten til dem fleste blitt den store stygge ulven og Sony som var bare møkk er nå den nye Guden. Merkevare fanatikere er snodige skapninger altså.

 

Har det så mye med merkevare å gjøre? Ser man bort i fra merkevaren, så kan jeg vanskelig se at MS ikke har ett dårligere produkt, objektivt sett. De har forsøkt å rette på endel, det gjør forskjellen mindre, men fortsatt tilstede.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...