Gå til innhold

Velkommen til Hardware Ekstra


Anbefalte innlegg

Synes ikke man burde betale for artikler de burde ha lagd fra før av, når man kan få (nesten) alle artiklene de skriver gratis fra utenlandske sider (Ofte enda bedre skrevet, tilogmed!).

Jeg ser ikke på det som en betaling for artikler, bryr meg heller ikke så mye om reklamen, for meg er det bare en symbolsk sum for å støtte Hardware.no.

 

Er liker egentlig ikke helt at man skal måtte betale for visse artikler, liker heller ikke at de kaster ut så mange av dem (kvalitet fremfor kvantitet), men tilbudet virker vel kanskje enda mer fristende på denne måten? Ikke vet jeg.

 

Joda, utenlandske sider er i en klasse for seg selv. Og jeg er overbevist om at hardware i teorien er istand til å få til noe lignende. Kanskje Hardware Ekstra kan gjøre noe med det? Det er det jeg håper mitt "bidrag" går til.

 

Hardware Ekstra = håp ?

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uttaler meg som privatperson, og ikke som tilknyttet til tek.nettverket (selv om jeg uansett ikke er ansatt).

 

Ang. dette med tabloide overskrifter og reklame. Jeg ser dette som ett onde selv. Problemet er at tabloide overskrifter fungerer. Det trekker lesere som ellers ikke hadde lest artiklene. Og slik ståa er nå er HW avhengige av de leserne de kan få. Det virkelig store problemet ang. dette startet vel i 2006 da HW ble kjøpt opp av Edda. Når man blir kjøpt opp av et slikt konsern blir presset om lesere og omsetning større. Jeg var negativ til oppkjøpet den gang. Jeg fryktet utviklingen mot en mer tabloid tilnærming. Og jeg fikk rett, dessverre. Så kom finanskrisen. Det gjorde vondt verre. Jeg klaget til redaksjonen i en tråd her på forumet om lite relevante og irriterende reklamer. Til svar fikk jeg at pga. den generelle økonomiske situasjonen i markedet ble det færre og færre å velge mellom. De har strebet etter å ha så nøytrale og relevante reklamer som mulig, men til tider har det nærmest vært umulig å kunne velge og vrake i annonsører. De ble rett og slett nødt til å ta til takke med det de kunne få til tider. De har strebet etter å unngå prangende, animerte eller på andre måter plagsomme reklamer. Av en eller annen grunn har ikke annonsørene ville vært villig til dette bestandig. Selv ikke etter at HW har vist til at antallet klikk på reklamene er høyere når det er mer nøytrale enn de prangende utgavene. Alt dette har ført til at flere og flere av leserne har begynt å bruke ad block. HW er langt fra den verste i klassen, men har en datakyndig leserbase. Det høye antallet av brukere som blokkerer reklamen har forverret problemet og dermed har det også blitt vanskelig å velge vrake i enda større grad. Dette fører igjen til at flere brukere blokkerer reklamen. Som igjen forverrer problemet. Og slik fortsetter den onde runddansen.

For noen år siden var det noen, deriblant undertegnede, som foreslo å kunne betale seg fri fra reklamen. Dette ble ikke gjennomført. De trodde ikke det var verd det, slik jeg forstod. Nå har vi på plass denne funksjonen. Det er jeg veldig glad for. Jeg er blandt de som bruker ad block selv, men av ideologiske grunner har jeg white listet HW. Jeg synes de fortjener inntektene og har (stort sett) relevante reklamer. Nå kan man med god samvittighet slippe reklamen uten å redusere inntektene HW er avhengige av for å kunne levere godt stoff.

I utgangspunktet er jeg imot betaltjenester som VG+, Dagbladet+ og lignende. Jeg synes alle fortjener å lese det ekstra materialet også. Jeg var derfor litt skeptisk til at konseptet skulle innføres her også i begynnelsen. Men jeg har fått viljen min på et punkt. Jeg kan betale meg fri fra reklamen. Mitt håp er at ekstrainntektene de får nå kan føre til at de kan heve nivået på artiklene generelt også. Jeg skulle ønske at HW fremdeles kunne drive av ideologiske grunner, men etter oppkjøpet i 2006 har dette blitt mer og mer vanskelig. Press til omsettning og inntekter gjør dessverre dette med en slik side. Men hadde HW kunne overlevd uten oppkjøpet? Det er ikke sikkert. Nå sitter vi i hvertfall igjen med en side som leverer en del gode artikler sammen med en del som kan oppfattes som sub par.

Bare til info til redaksjonen: Alt dette jeg har skrevet her er ting som har blitt skrevet om åpent i forumet. Ingenting av dette er noe som har blitt "avslørt" bak lukkede dører på f.eks. intraforumet. Jeg har bare oppsummert en del av det som har blitt sagt i andre tråder opp gjennom de siste årene når redaksjonen har svart i tråder her inne.(Pluss mine egne logiske slutninger.)

 

Oppsummert er jeg fortsatt skeptisk til dette med ekstra innhold til betalende kunder utifra rent prinsipp, men jeg skjønner valget. Jeg skjønner hvorfor det har blitt mer og mer prangende og irriterende reklamer. Jeg tror ikke det hadde vært mulig å unngå i den vanskelige økonomiske situasjonen som var i markedet spesielt rundt 2007 - 2009. Jeg skjønner de tabloide overskriftene, men jeg liker det ikke. Håpet mitt er at denne løsningen kan hjelpe HW opp igjen, tross de valg jeg er uenige i. Videre håper jeg at noe av ildsjel-ånden kan komme tilbake. Ekstra-sakene skal slik jeg forstår det være mer dyptgående. Linux-artikkelen var en god start. Det jeg tenker er at denne entusiasmen kanskje smitter over i arbeidet med gratisartiklene også. At skriveriene i de andre artiklene også ikke bare blir en jobb, men noe de gleder seg til å skrive. Og er det det så merkes det også for oss lesere. Men taim vil sjåv, som de sier. Jeg er forsiktig optimist.

Endret av L4r5
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvis de hadde som mål å selge inn Hardware Ekstra, burde de etter min mening ha forberedt konseptet og struktur for artikler og tester bedre enn de hadde gjort. Det er for sent å ro uten årer når båten er kommet ifra kaien.

 

De burde vel strengt tatt testkjørt et par uker med artikler og tester i en lukket brukergruppe før de gikk live. Kan hende at dette har blitt gjort for alt jeg vet, men det som har blitt publisert så langt gir ikke et inntrykk av det.

 

Med fare for å høres ut som en gammel grinebiter må jeg bare si meg enig i Badcat her, vi så jo det samme mønsteret da prisguide endret struktur. Et da uferdig produkt med mange ting som trengte opprydding gjorde at mange var ekstra misfornøyde. Så å sette Badcat på plass fordi han er kritisk blir litt feil - skal det ikke være lov å være misfornøyd? (Selv om man er kritisk på subjektivt nivå)

 

For eget vedkommende tror jeg min skepsis ligger i et "følt eierforhold" til hw helt fra starten av og at endringer på nivå med ekstra blir en trussel mot det etablerte. Vi forventer interessante artikler og gode tester, men når man nærmest får beskjeden "betal eller les det ordinære" så blir i hvert fall jeg indignert og grinete! Og når man er realist og vet at eier skal ta ut et visst overskudd så blir ikke lysten til å betale noe større. Jeg håper inderlig at "ekstra" blir kassert og hw kommer tilbake til åpen standard igjen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Unnsett hva det sies om "ekstra" og hvor bra det skal være , så vil man få et skille fra de som er villig til å betale for artikkelen(e) og de som ikke ser poenget

hvil dett da ikke føre til konflikt under diskusjonen av artiklene , mellom de som har fått lov til lese den og de som bare mener noen om det .

Man kan jo ikke forlange at alle skal betale og lese før man for lov til å kommentere.

Da sitter man der med en adel og hans tjenere.

 

Når det gjelder reklame inntekter så er den onde sirkelen at der antagelig får lit for lite inntekter og så pøses det på med mere reklame som til slutt blir for mye

og da blokkerer man for å kunne les artiklene i fred.

og da taper dere inntekter i stedet for tjene ekstra

 

Og nå skal man måtte betale i tillegg .

Er det da ikke en viss fare for at hardware.no på sikt blir tjeneste man må betale for , for å benytte seg av ?

"ekstra" er bare en begynnelse

Lenke til kommentar

"ekstra" er bare en begynnelse

Nei.. Hardware kommer ikke til å tjene noe som helst hvis alle må betale, da jeg vet at 80% er rent søppel. Synes det er synd at de artiklene jeg venter på å lese fra Hardware, bare er for betalende brukere. Hvorfor ikke lansere "Hardware.no" appen? Tek.no appen var bare kjedelig og ok rask.

Endret av iFire
Lenke til kommentar

jeg er ikke så siker på om det heller er så lurt .

1: apps er beregnet på Window8 ( ikke windows7) som en del andre nyere os

jeg vet heller ikke op Apps funger på, linux

man bruker jo alt fra linux i flere utgaver og versjoner via windows i flere versjoner til Apple-os i flere utgaver

2: app er jo også beregnet på smarttelefoner og det er det slet ikke alle som bruker enda

 

En app må i alle tilfeller bare være et supplement hvordan man får lest artiklene

Lenke til kommentar

jeg er ikke så siker på om det heller er så lurt .

1: apps er beregnet på Window8 ( ikke windows7) som en del andre nyere os

jeg vet heller ikke op Apps funger på, linux

man bruker jo alt fra linux i flere utgaver og versjoner via windows i flere versjoner til Apple-os i flere utgaver

2: app er jo også beregnet på smarttelefoner og det er det slet ikke alle som bruker enda

 

En app må i alle tilfeller bare være et supplement hvordan man får lest artiklene

...

Jeg mener for iOS, Android og WP 8 / W8 RT. Kunne kostet 7kr, så man unngår reklame og sånn når man sitter på do, og en gratisversjon med bittelitt reklame (INGEN FLASH ELLER BEVEGELSER!).

Lenke til kommentar

Med fare for å høres ut som en gammel grinebiter må jeg bare si meg enig i Badcat her, vi så jo det samme mønsteret da prisguide endret struktur. Et da uferdig produkt med mange ting som trengte opprydding gjorde at mange var ekstra misfornøyde. Så å sette Badcat på plass fordi han er kritisk blir litt feil - skal det ikke være lov å være misfornøyd? (Selv om man er kritisk på subjektivt nivå)

Etter min mening så er ikke Prisguide 2.0 særlig bra nå heller. Det er bedre enn det var ved lansering, men jeg har gått helt over til Prisjakt som blant annet tilbyr mange flere alternativer og mulighet til legge inn og redigere detaljer. Som et verktøy så gir det meg rett og slett ikke det jeg trenger, det gjør Prisjakt.

 

Men må si meg enig med BadCat jeg også. Det bør være lov å gi kritikk, så lenge de kan bruke det til noe og bygge på det (altså konstruktiv kritikk). :)

 

Jeg er gjerne med å gi Hardware.no en sjanse i 2013, men hvis det ikke blir endringer og det fortsetter likt så føler jeg ikke at jeg vil være Ekstra-medlem lenger. Det er ikke mye stoff på Hardware som du ikke få fra utenlandske sider, hvis man skal være brutalt ærlig. Det meste er altfor korte artikler som er nybegynnersinnhold iforhold til utenlandske sider. De skriver også mye mer og graver dypere, bygger høyere, lyser sterkere... Føler meg litt slem nå, så må bare nevne at Hardware faktisk har en del flotte orginale artikler og mye gammelt bra.

 

Som jeg har sagt før så er det fint at de hører på brukerene og forhåpentligvis kommer tilbake med en "fresh start". L4r5 har også en del gode poenger der oppe som gir hele situasjonen et litt mer forståelig perspektiv, så +1 til han. Men hardware må rive seg bort fra det som begrenser dem. Skriv heller færre og bedre artikler med mer tekst, enn flere, kortere og dårligere artikler. Rettskriving er kanskje også noe de må bli flinkere til (ikke at det er et ekstremtilfelle).

 

EDIT: Noen feil her og der...

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 4
Lenke til kommentar

*snip*

Jeg har ikke orket å lese på utenlandske sider mer enn et par ganger, men nå skal jeg begynne å se mer på de. Synes Hardware begrenser seg, og skriver artikler bare for å skrive artikler. Som Stian sier, skriv bedre artikler, skriv sjeldnere, og begynn å skrive omtaler om produkter! 80% av artiklene deres er bare "Se på denne 4k-tven!", "Denne mobilen får en spesiell egenskap!", "IT-selskapene ber om å få fjernet munnkurven", "Må være det blankeste kabinettet vi har sett", "Nei du, dette er ikke Apple iMac".

Endret av iFire
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har ikke orket å lese på utenlandske sider mer enn et par ganger, men nå skal jeg begynne å se mer på de. Synes Hardware begrenser seg, og skriver artikler bare for å skrive artikler. Som Stian sier, skriv bedre artikler, skriv sjeldnere, og begynn å skrive omtaler om produkter! 80% av artiklene deres er bare "Se på denne 4k-tven!", "Denne mobilen får en spesiell egenskap!", "IT-selskapene ber om å få fjernet munnkurven", "Må være det blankeste kabinettet vi har sett", "Nei du, dette er ikke Apple iMac".

Da har du gått glipp av noen ting eller to. ;) Hardware.no-folkene selv leser jo der og får mye av innholdet sitt derfra.

 

Angående tester så trenger de flere testmetoder og flere produkter. Tester de minne så er det ikke så mye hjelp å teste spillytelsen og gi dem en karakter basert på det. Minnetestene deres er for meg ikke hjelpsomme, og de har en tendens til å gi anbefalt-merke bare det fungerer bra liksom. De må sjekke hvordan modulene skalerer med spenning og instillinger (under- og overklokking) og deretter vurdere dommen etter kvaliteter og pris. SSD-tester trenger strømforbruktest (idle, load, testøkt med last som simulerer gjennomsnittlig bruk og i tillegg DIPM/HIPM). Kanskje også test av levetid (egen samletest for ulike NAND som er på markedet). På spillytelsestester synes jeg de burde teste FPS-stabiliteten også (minimumsverdier/fps-graf) sammenlignet med de andre. Strømforbruk er noe som kan legges inn i flere tester og hardware.no har kompetansen til å utføre slike tester korrekt. Her må de ha som mål å være på nivå med konkurrentene (eller overgå dem), for konkurrentene deres er også over landgrensen. Det er internett man snakker om. :)

 

Synes heller ikke de skal basere valgene sine altfor mye på lesertall, da dette i mange tilfeller kan være misvisende.

 

Det kan også være en idè å kanskje kutte ut tester av f.eks. minnepenner. Ikke at jeg ikke ønsker tester av dem (det gjør jeg, for slike tester er det lite av), men det er nok bedre å fokusere på større hovedtemaer. Hvis ikke blir det altfor mange tester/artikler med for lav kvalitet.

Lenke til kommentar

Etter min mening så er ikke Prisguide 2.0 særlig bra nå heller. Det er bedre enn det var ved lansering, men jeg har gått helt over til Prisjakt som blant annet tilbyr mange flere alternativer og mulighet til legge inn og redigere detaljer. Som et verktøy så gir det meg rett og slett ikke det jeg trenger, det gjør Prisjakt.

Jeg kunne ikke vært mer enig! Etter at Prisguide ble ramponert har jeg skiftet til Prisjakt, og aldri sett meg tilbake. Redaksjon, hvis dere ikke har lært av denne fadesen så vil dere heller aldri gjøre det. Dere er nå i ferd meg å gjøre det samme med hw.no. Fortsetter dere med denne trenden kan dere likegodt sjekke om domenet www.vg2.no er ledig.

 

Forresten, hadde vært interessant med noe statistikk pre- og post Prisguide 2.0.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betale for å lese artikler som man fint klarer seg ut? Nei takk. Ser også at VG og dagbladet følger samme løypa, selv om det er 29,- er det nok mange som fastholder på prinsippet ved å ikke betale for sånt. Skal man i fremtiden måtte betale for mange nettsteder kommer det jo til å bli en del kroner etterhvert.

Om dere skal ha en slik løsning burde kanskje medlemmene få andre fordeler som feks rabatter / tilbud på varer og tjenester.

Lenke til kommentar

Betale for å lese artikler som man fint klarer seg ut? Nei takk. Ser også at VG og dagbladet følger samme løypa, selv om det er 29,- er det nok mange som fastholder på prinsippet ved å ikke betale for sånt. Skal man i fremtiden måtte betale for mange nettsteder kommer det jo til å bli en del kroner etterhvert.

Om dere skal ha en slik løsning burde kanskje medlemmene få andre fordeler som feks rabatter / tilbud på varer og tjenester.

En løsning som jeg ønsker meg er å kun betale for å slippe reklamen, jeg er prinsipielt imot en slik freemium-modell og kommer derfor til å avbestille abonnementet om en måned.

Lenke til kommentar

Vi håpet at vi skulle unngå BankID (eller "3D Secure" som bransjen kaller det), men fikk i siste liten beskjed om at det ikke er mulig å unngå. Så vidt jeg vet finnes det ingen vei utenom dette. Om noen har tips i den saken tar vi gladelig i mot.

 

Det var viktig for oss å ha alternative betalingsløsninger til VISA/MasterCard, og faktisk har over 70% av brukerne valgt PayPal når de har tegnet Ekstra-medlemskap. Vi hadde virkelig ikke ventet så høy PayPal-andel, men det er nok sannsynlig at kodebrikken er en medvirkende årsak til det.

Nå har jeg ikke prøvd BankID-betalingsløsningnen men jeg håper for andre sin del at dere støtter BankID på Mobil da mange har kvittet seg med disse idiotiske kodebrikkene og bruker de ikke i det hele tatt ;)
Lenke til kommentar

Etter en liten uke med "ekstra" er jo tendensen klar allerede. Samtlige artikkler som er verdt å lese er ekstraartikler, og alt søpplet (med et par unntak) er gratis. Synd det skulle ende slik for HW.no, etter at jeg har fulgt med siden overklokking.no sine dager, og mitt første selvbygg.

 

Feks "overskuddsbildene" fra Taiwan, som ekstrasak. Krever jo mye journalistikk det. Og alle slike messe tråder har vært gratis før, og noe dere laget selv med begrensett stab, så at det skal komme under "ekstra" er bare piss :) Det samme med "På besøk hos [produsent]".

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hei hardware.no

 

det nye Hardware ekstra synes jeg har ødelagt hele opplevelsen med nettsiden

 

Eg pleide å sitte i timevis hver dag å se igjennom tester på kabinetter og andre pc deler, men nå etter at ekstra ble lansert er det ikke mulighet til å lese gjennom en skjit. Eg får lest gjennom første sida så kommer det opp at man må ha hardware ekstra!!!

 

Her sitt eg under 18! har ikke visakort til å kunne lage meg hw ekstra. det gjør meg meget irritert.

 

Det er en god tanke men prøv no for guds skyld å lage noe som funker for alle, vær så snill.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hei hardware.no

 

det nye Hardware ekstra synes jeg har ødelagt hele opplevelsen med nettsiden

 

Eg pleide å sitte i timevis hver dag å se igjennom tester på kabinetter og andre pc deler, men nå etter at ekstra ble lansert er det ikke mulighet til å lese gjennom en skjit. Eg får lest gjennom første sida så kommer det opp at man må ha hardware ekstra!!!

 

Her sitt eg under 18! har ikke visakort til å kunne lage meg hw ekstra. det gjør meg meget irritert.

 

Det er en god tanke men prøv no for guds skyld å lage noe som funker for alle, vær så snill.

Løsningen er dessverre å finne en annen side, om du tar en kikk innom sider som Anandtech, Guru3D, The Tech Report, HardOCP, og TechPowerUp finner du fort ut at kvaliteten på artiklene deres også er tre-fire hakk over Hardware.no sitt innhold fra nyere tid :hm:

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Løsningen er dessverre å finne en annen side, om du tar en kikk innom sider som Anandtech, Guru3D, The Tech Report, HardOCP, og TechPowerUp finner du fort ut at kvaliteten på artiklene deres også er tre-fire hakk over Hardware.no sitt innhold fra nyere tid :hm:

 

Takk takk skal sjekke ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...