Gå til innhold

Velkommen til Hardware Ekstra


Anbefalte innlegg

Tidligere brukte vi å teste strømforsyninger også, men forskjellene har etter hvert blitt så små at dette ikke er så veldig relevant for mange.

 

Dette sitatet fra "GUIDE: Slik bygger du PC selv" snakker for seg selv når det gjelder den stadig synkende kvaliteten ved innholdet på Hardware.no. Med den holdningen kan man like greit legge ned hele driften og erstatte nettstedet med et forsidebilde med teksten "Elektronisk utstyr har blitt så kraftig og praktisk at du kan bli fornøyd med å kjøpe hva som helst. Vi i redaksjonen ønsker deg lykke til og stenger ned siden vi ikke lenger er så veldig relevant for mange.".

 

Jeg blir også sjøsyk av avsnittsoverskriftene gjennom hele artikkelen, skulle tro man hadde rotet seg inn på websiden til en avis. Avsnittene er heller ikke stort bedre og man får virkelig brynet seg på å sortere nyttig informasjon fra svada og tomsnakk. Hvem er det som greier å lese dette uten å bli uvel?

 

Du får en billigere og bedre maskin – og det er lettere enn du tror.

1: Bedre resultat

2: Unik maskin

3: Mye morsommere

Lite eller stort kabinett

Hovedkortet avgjør

Prosessorvalgets kvaler

Resten av delene

Skjermkortet nesten sist

Alt på plass

De siste detaljene

Noen forsiktighetsregler

Da er det bare å gå i gang

Elegant stapping

Passer bare riktig vei

Godt og kjølig

Litt forskjellig fra boks til boks

Plugg ting inn

Koble til kabinettet

Avsluttende steg

Endelig i mål

Men det funker ikke!

 

Hvis det ikke fungerer, er det noe som ikke er gjort helt riktig; men det er heldigvis fort gjort å ordne.

 

Hva med å holde seg til noe konkret. Feks "Dersom PC-en du nettop har montert ikke starter ved første gangs oppstart, er det noen punkter du bør sjekke."

 

Hvis en bruker er så fersk at han søker hjelp i en så kvalitetsfattig guide er det sjanser for at han har både bøyde kontaktpunkter i prosessorsokkelen og inkompatible komponenter. Kanskje har han ikke PC-en i gang før etter flere uker og dersom han brukte ned til siste krone på å kjøpe inn komponenter kan han være virkelig ute å kjøre.

 

Jeg får følelsen av å lese eventyr og usakligheter når jeg går igjennom artikkelen.

 

Det punktet dere never mtp en maskin som ikke funker er lite beskrivende for en reell situasjon. Hvor er sjekklisten på 5-10 punkter for virkelige problemer som ikke er selvforklarende? Problemet for en uerfaren til middels erfaren bruker er når maskinen "starter" men man ikke får signal til skjernen, ikke når det kommer en feilbeskrivende melding på skjermen. Den typiske feilen som folk trenger hjelp med er "Alt starter, men får ikke bilde på skjermen.". Hvis man får beskjed om manglende bootmedia er det selvforklarende å sjekke om man har koblet det tilkoblet eller installere et operativsystem.

 

Hvis man sammenlighner med en test hos AnandTech ser man at det kun er brukt presise beskrivende overskrifter og heller ikke fler enn nødvendig. Mage avsnitt er helt uten overskrifter og avsnittene er saklige og behagelige å lese.

 

Beklager men jeg synes dere er mestre i å demonstrere hvordan det ikke skal gjøres. Nettstedet omhandler fagstoff, men dere skriver som det er en tabloidavis.

Endret av BadCat
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var veldig positiv når dere skrev nyheten på mandag og la inn kortet mitt med en gang, men nå begynner jeg faktisk å lure litt når jeg ser guiden dere la ut på morningen i dag Slik bygger du PC er ekstra sak som vil kreve månedlig abonnement. Jeg synes det var godt skrevet, men er ikke den type innhold jeg forventer at man skal trenge å betale får å kunne lese egentlig. Ser frem til å lese artikkelen angånede SSD-fabrikken dere besøkte i Taiwan.

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar

Jeg var veldig positiv når dere skrev nyheten på mandag og la inn kortet mitt med en gang, men nå begynner jeg faktisk å lure litt når jeg ser guiden dere la ut på morningen i dag Slik bygger du PC er ekstra sak som vil kreve månedlig abonnement. Jeg synes det var godt skrevet, men er ikke den type innhold jeg forventer at man skal trenge å betale får å kunne lese egentlig. Ser frem til å lese artikkelen angånede SSD-fabrikken dere besøkte i Taiwan.

 

Hei

 

Takk for tilbakemelding! Vi ser på responsen fra leserne at PC-byggeguiden ikke egner seg så bra som Ekstra-stoff. Det tar vi til etterretning, og de neste dagene vil vi dreie oss mot litt mer avansert stoff - håper det faller mer i smak :)

Endret av SiR0
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg stiller meg undrende til hvorfor dere ikke tar åsaken til annonseblokkeringen ved roten og viderefører problemet både generelt sett og med tanke på de brukerne som ikke er interessert i Hardware Ekstra. Hvem er det egentlig Ekstra-delen appelerer til, er det de som absolutt vil lese mer? Jeg vil lese mindre, men av høyere kvalitet.Hvis jeg var i samme situasjon hadde jeg droppet alt som het kvantitet og satset på kvalitet.

 

Hei

 

Takk for gode og konkrete innspill!

 

Du har helt rett i at Hardware er bredere enn før. Etterhvert som stadig flere nordmenn har fått opp interessen for IT, har vi også søkt å bli mer tilgjengelige for mannen i gata. Vi jobber mye med språk og vinklinger, fordi vi ser at det har en stor effekt. Og vi har aldri hatt flere lesere enn det vi har nå - mer enn 150 000 besøker oss nå hver uke, pluss at vi leverer IT-stoff til store aviser som Aftenposten og VG. Det har gitt oss redaksjonelle muskler vi for noen år siden bare kunne drømme om.

 

Jeg tror det er få i Hardware-redaksjonen som ikke drømmer om å skrive så grundige og omfattende artikler som de du nevner. Anandtech er et av våre store forbilder, sammen med sider som The Verge og Ars Technica. Men det er desverre ikke så realistisk for et lite, norsk nettsted å prøve å konkurrere med internasjonale aktører, som lett kan kaste fem journalister på én sak. Selv en tysk side har et nedslagsfelt på 90 - 100 millioner mennesker. Og med et 20 ganger så stort nedslagsfelt gir det - selvsagt veldig forenklet - mulighet for en 20 ganger så stor redaksjon.

 

Det er her vi håper at Ekstra kan bli et tilbud som kan hjelpe oss å skrive mer av det dype stoffet. Siden disse sakene ikke er annonsefinansierte, og kommer i tillegg til stoffet vi har hatt før, kan vi koste på oss mer tid og gå grundigere til verks. Og jo flere abonnenter vi får, jo mer kan vi skrive av disse dybdesakene.

Endret av SiR0
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dette sitatet fra "GUIDE: Slik bygger du PC selv" snakker for seg selv når det gjelder den stadig synkende kvaliteten ved innholdet på Hardware.no. Med den holdningen kan man like greit legge ned hele driften og erstatte nettstedet med et forsidebilde med teksten "Elektronisk utstyr har blitt så kraftig og praktisk at du kan bli fornøyd med å kjøpe hva som helst. Vi i redaksjonen ønsker deg lykke til og stenger ned siden vi ikke lenger er så veldig relevant for mange.". Jeg blir også sjøsyk av avsnittsoverskriftene gjennom hele artikkelen, skulle tro man hadde rotet seg inn på websiden til en avis. Avsnittene er heller ikke stort bedre og man får virkelig brynet seg på å sortere nyttig informasjon fra svada og tomsnakk. Hvem er det som greier å lese dette uten å bli uvel? Hva med å holde seg til noe konkret. Feks "Dersom PC-en du nettop har montert ikke starter ved første gangs oppstart, er det noen punkter du bør sjekke." Hvis en bruker er så fersk at han søker hjelp i en så kvalitetsfattig guide er det sjanser for at han har både bøyde kontaktpunkter i prosessorsokkelen og inkompatible komponenter. Kanskje har han ikke PC-en i gang før etter flere uker og dersom han brukte ned til siste krone på å kjøpe inn komponenter kan han være virkelig ute å kjøre. Jeg får følelsen av å lese eventyr og usakligheter når jeg går igjennom artikkelen. Det punktet dere never mtp en maskin som ikke funker er lite beskrivende for en reell situasjon. Hvor er sjekklisten på 5-10 punkter for virkelige problemer som ikke er selvforklarende? Problemet for en uerfaren til middels erfaren bruker er når maskinen "starter" men man ikke får signal til skjernen, ikke når det kommer en feilbeskrivende melding på skjermen. Den typiske feilen som folk trenger hjelp med er "Alt starter, men får ikke bilde på skjermen.". Hvis man får beskjed om manglende bootmedia er det selvforklarende å sjekke om man har koblet det tilkoblet eller installere et operativsystem. Hvis man sammenlighner med en test hos AnandTech ser man at det kun er brukt presise beskrivende overskrifter og heller ikke fler enn nødvendig. Mage avsnitt er helt uten overskrifter og avsnittene er saklige og behagelige å lese. Beklager men jeg synes dere er mestre i å demonstrere hvordan det ikke skal gjøres. Nettstedet omhandler fagstoff, men dere skriver som det er en tabloidavis.

 

Hei,

 

Takk for en fyldig og viktig tilbakemelding. Som Øystein skriver over har vi sett all responsen på den guiden, og vi forstår at stoff som det ikke er det vi skal satse på fremover. Vi ser også at vi må jobbe mer med formatet - som du påpeker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja dere leverer et av de få nettproduktene jeg faktisk kunne tenke meg å betale for! IT-avisen var jo en god blekke i gamle dager, men er jo en skygge av seg selv. Dere har faktisk utviklet dere mye de siste åra. Så jo, jeg signer meg opp og på dette. Det bør dog føre til at dere ved juleltider har utviklet dere ennå mer redaksjonelt og innholdsmessig.

 

Takk for det :) Jeg lover at vi skal gjøre vårt beste for å levere bra og spennende innhold.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte da på egenproduserte artikler, ikke "saksede" saker fra andre sider på under 300 ord.

 

Det er mange kortere nyhetsinnslag på et par paragrafer, men såvidt jeg kan se er det ikke noen artikler som er blitt produsert for lesere uten premium. Det nærmeste jeg har funnet av egenproduserte artikler etter innføringen av premium er http://www.hardware....har-sett/134136 , noe som er en kort produktoppsummering på under 300 ord.

 

Hvis du kan linke meg til en artikkel produsert for allmenheten etter innføring av "premium" jeg har gått glipp av så gjerne gjør dette. Da skal du få lov til å kalle meg blind, for løgner er jeg ikke.

 

Hei

 

Jeg ble litt overrasket over denne påstanden, og tok en innsamling for å se andelen egenprodusert stoff Hardware har laget i perioden mandag - torsdag.

 

Vi har sendt to av journalistene våre ned til Taipei i én uke for å rapportere fra Computex og besøke fabrikker. Dette er de egenproduserte sakene derfra som er lagt ut på vanlige Hardware de siste fire dagene:

 

http://www.hardware....conia-w3/134221

http://www.hardware....-til-alt/134404

http://www.hardware....e-nas-er/134388

http://www.hardware....ansering/134323

http://www.hardware....-fremtid/134267

http://www.hardware....nde-vann/134334

http://www.hardware....utganger/134261

http://www.hardware....0-kroner/134315

http://www.hardware....binetter/134317

http://www.hardware....har-sett/134136

 

I tillegg har vi laget disse tre egenproduserte sakene på Ekstra (resten ble laget i mai):

 

http://www.hardware....per-dogn/133723

http://www.hardware....i-taiwan/134260

http://www.hardware....-pc-selv/116214

 

Det er korrekt at vi i tillegg til det egenproduserte stoffet også henter inn mye nyheter fra internasjonale nettsteder. De siste fire dagene har vi publisert 31 slike nyheter. Vi prøver å plukke de sakene vi tror at brukerne våre er interesserte i å lese, og analyserer dem fra et norsk perspektiv. Nyhetene våre er veldig godt lest, og jeg har ikke inntrykk av at dette er noe man ønsker bort.

 

Tek-redaksjonen har ellers tre journalister i San Fransisco denne uken for å dekke E3. På mandag dekket vi Apple-lanseringen og Sony og Microsofts pressekonferanser med til sammen syv journalister. Det er så vidt meg bekjent mer enn noen andre norsk mediehus.

 

Vi kan selvsagt alltids bli flinkere, men det at vi ikke lager egenprodusert stoff er en påstand jeg ikke kjenner meg igjen i.

Endret av SiR0
  • Liker 4
Lenke til kommentar

1 Hvordan skal dere bedre kvaliteten på artiklene dere tar betalt for?

2 Skal dere senke kvaliteten på gratis artiklene? Hvordan? (Spørsmålet er ikke sarkastisk ment.)

3 Blir det mere diskusjon av at gode artikler kun blir lest av et mindretall?

4 Har dere ambisjoner om å gjøre nettstedet deres mindre attraktivt? (Spørsmålet er litt sarkastisk ment.)

 

Hei

 

Spørsmål er lest og mottatt, beklager litt sen tilbakemelding :)

 

Det korte svaret er at vanlige Hardware skal forbli akurat slik Hardware har vært de siste årene, med de samme sakene og de samme journalistiske ressursene. Vi har i tillegg lansert et nytt produkt kalt Ekstra for de som ønsker noe mer enn vanlige Hardware. Her vil nye journalistiske ressurser hver uke skrive noen få, men grundigere saker, der vi har mer fokus på det lærerike og annerledes stoffet.

 

Jeg er ellers enig i premisset om at jo flere som deltar i en debatt jo bedre blir diskusjonen. Vi har lyst til at Ekstra-sakene skal komme også vanlige lesere litt til gode, og har derfor valgt en ganske åpen løsning for tilgang. Alle kan lese én sak gratis hver uke, og Ekstra-medlemmer kan dele så mange saker de vil til andre over Facebook og Twitter.

Lenke til kommentar

Jeg er ellers enig i premisset om at jo flere som deltar i en debatt jo bedre blir diskusjonen. Vi har lyst til at Ekstra-sakene skal komme også vanlige lesere litt til gode, og har derfor valgt en ganske åpen løsning for tilgang. Alle kan lese én sak gratis hver uke, og Ekstra-medlemmer kan dele så mange saker de vil til andre over Facebook og Twitter.

 

1 - Denne ene ekstra artikelen, får man noe "varsel"? Jeg skulle kikke på en her om dagen, og da var min "ekstra" brukt opp uten at jeg var klar over det.

 

2 - Om en ekstra bruker deler noe på facebook, kan jeg da se denne som vanlig medlem, selv om jeg har brukt min ene artikkel i uken?

Lenke til kommentar

Hvordan fjerner jeg dette helt fra forsiden?

 

Hei

 

Vi er i utgangspunktet ikke tilhengere av at forsiden vår redigeres, men det er fullt mulig å gjøre det om du har en nettleser eller et nettlesertillegg som støtter å legge til egne stilark. Da kan du legge inn følgende snutt i css-koden:

 

 

.subscription-feed-top {

display: none;

}

 

Stylish er et bra tillegg til Chrome og Firefox du kan bruke for å legge til custom stylesheet:

https://chrome.googl...jfgmeleoegfcffe

https://addons.mozil...-userstyleshome

 

Sjekk også ut http://userstyles.org/

Endret av SiR0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 - Denne ene ekstra artikelen, får man noe "varsel"? Jeg skulle kikke på en her om dagen, og da var min "ekstra" brukt opp uten at jeg var klar over det.

 

Det går ikke klart frem nå før du har nådd grensen - vi bør kanskje gjøre det tydeligere når du leser den ene artikkelen du har kvote til.

 

2 - Om en ekstra bruker deler noe på facebook, kan jeg da se denne som vanlig medlem, selv om jeg har brukt min ene artikkel i uken?

 

Ja, saker delt på sosiale medier teller ikke på kvoten.

Merk at det ikke fungerer å dele lenke i chatten, da Facebook ikke legger med referring url herfra.

Endret av SiR0
Lenke til kommentar

Hei.

 

Opera har innebygd støtte for dette.

Lag din egen .css-fil som du legger i "styles"-mappa der du installerte Opera. Der legger du til følgende kode:

.subscription-feed-top {
   display: none;
}

 

Trykk F12 mens du er inne på Hardware.no i Opera og velg "rediger innstillinger for nettsted". Deretter velger du fanen "visning" og velger css-filen du lagde under "Mitt stilsett".

Du må restarte Opera før det trer i kraft.

Lenke til kommentar

Hei.

Tillater meg å sitere deg, siden du står for utvikling. :)

 

Jeg holder på å registrere meg for Hardware Ekstra, og du må logge deg inn på framsiden til Hardware.no (Tek-nettverket), noe som bare er tungvint. For det første er jeg allerede innelogget i forumet (som jeg har sagt tidligere bør det være en innloggingsplass for hele fjøla, er man innelogget på Diskusjon bør man være det på Tek-nettverket). For det andre så spør de etter e-post under innloggingen, men på Diskusjon logger du inn med brukernavn eller e-post. Jeg husket nemlig ikke e-posten jeg registrerte med for så mange år siden.

 

Så, det var vel det. :p Nå virker det som to ulike innloggingssteder eller brukere, men du logger inn med samme bruker. Du bør være innlogget på Tek-nettverket/Hardware.no når du er det på Diskusjon. Jeg vet ikke hvorfor det er et skille her. I tillegg bør man kunne logge inn med brukernavn (jeg prøvde ikke dette dog).

 

EDIT: Når man logger inn i kontrollpanelet på Hardware-siden så får man alternativet Medlemskap (eller noe sånt) og Instillinger. Trykker man Medlemskap blir man sendt til en ny side, Tek-kontrollpanel. Det er litt for mange sider her, burde ha funnet en måte å integrert/samlet det mot Diskusjon, eller ihvertfall lage en enklere snarvei dit, som er lik overalt.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder innhold og kvalitet, så vil jeg påstå at måten nettverket er fragmentert per i dag medvirker til å forringe kvaliteten på nettverket i sin helhet. Fragmenteringen virker planløs.

 

Nettverket består i dag av:

 

tek.no

teknofil.no

hw.no

amobil.no

mobilen.no

gamer.no

akam.no

audiovisuelt.no

 

Mulig jeg har tatt feil eller oversett noen, men det er ikke relevant for poenget mitt. Hva er forskjellen på tek/teknofil og amobil/mobilen? Sidene fremstår som tilnærmet identiske, og differensiering er vag og planløs.

 

Hw.no har blitt en skygge av hva det var for 8-10 år siden. Jeg har forståelse for at dere ønsker å nå en større bredde, men samtidig svikter og mister dere det publikummet som bar frem siden i sin tid. Hvorfor bruker dere ikke nettverket deres til å nå begge segmentene effektivt (entusiast/mann i gata)?

 

Hvis dere hadde gjort en målrettet publisering kunne dere med enkelhet holdt begge leire fornøyde. Hvorfor ikke slå sammen tek/teknofil og amobil/mobilen, og øke antall hits per side istedet for å spre det utover. Samtidig kunne dere rettet tek mot "mannen i gata" og hw mot entusiastene. Artikler som typisk lenkes til VG kunne blitt lagt til tek. Disse er sjelden av stor interesse for entusiastene. Artikler som "Hvordan bygge en PC" kunne blitt nevnt i en parantes.

 

Dere er historieløse og litt repektløse ovenfor de mest entusiastiske leserne når dere omgjør hw/overklokking til tabloiden det er i dag. Med en målrettet planlegging og strengere kriterier for publisering bør det ikke være problem å tilfredstille alle parter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...