Gå til innhold

Velkommen til Hardware Ekstra


Anbefalte innlegg

Når det gjelder innhold og kvalitet, så vil jeg påstå at måten nettverket er fragmentert per i dag medvirker til å forringe kvaliteten på nettverket i sin helhet. Fragmenteringen virker planløs.

 

Nettverket består i dag av:

 

tek.no

teknofil.no

hw.no

amobil.no

mobilen.no

gamer.no

akam.no

audiovisuelt.no

 

Mulig jeg har tatt feil eller oversett noen, men det er ikke relevant for poenget mitt. Hva er forskjellen på tek/teknofil og amobil/mobilen? Sidene fremstår som tilnærmet identiske, og differensiering er vag og planløs.

 

Hw.no har blitt en skygge av hva det var for 8-10 år siden. Jeg har forståelse for at dere ønsker å nå en større bredde, men samtidig svikter og mister dere det publikummet som bar frem siden i sin tid. Hvorfor bruker dere ikke nettverket deres til å nå begge segmentene effektivt (entusiast/mann i gata)?

 

Hvis dere hadde gjort en målrettet publisering kunne dere med enkelhet holdt begge leire fornøyde. Hvorfor ikke slå sammen tek/teknofil og amobil/mobilen, og øke antall hits per side istedet for å spre det utover. Samtidig kunne dere rettet tek mot "mannen i gata" og hw mot entusiastene. Artikler som typisk lenkes til VG kunne blitt lagt til tek. Disse er sjelden av stor interesse for entusiastene. Artikler som "Hvordan bygge en PC" kunne blitt nevnt i en parantes.

 

Dere er historieløse og litt repektløse ovenfor de mest entusiastiske leserne når dere omgjør hw/overklokking til tabloiden det er i dag. Med en målrettet planlegging og strengere kriterier for publisering bør det ikke være problem å tilfredstille alle parter.

 

Hei Stivi

 

Jeg må nok gi deg rett i at Tek-nettverket har slitt med utydelige merkevarer de siste årene. Etter at vi fusjonerte teknologisatsningene til A-pressen og Edda Media i 2011 satt vi plutselig igjen med flere nettsteder enn vi klarte å bruke, og det ble vanskelig å kommunisere til brukerne hvilken side man skulle besøke og hvorfor.

 

Men det finnes en plan :)

 

Spillverket ble raskt lagt ned til fordel for Gamer. Digit ble fusjonert inn i Akam. Innlegg.no ble fusjonert inn i Diskusjon.no. Audiovisuelt ble føyd inn i Hardware.no. Da var vi nede i syv nettsteder.

 

Så har det skjedd mye det siste halvåret. I fjor høst ble Mobilen.no relansert som nettsted for proffbrukere av mobil, med egen redaksjon. Forrige uke ble Teknofil relansert som uavhengig teknologiblogg, som sveiper nettsider verden over etter spennende teknologinyheter. Tek.no vil forbli forsiden for hele nettverket, og vil komme i litt redesignet utgave neste uke.

 

Hardware.no er som du sier et nettsted som har breddet seg langt utenfor sine røtter, og er i dag like mye et generelt IKT-nettsted som den PC-bygge-guiden det startet som. Dette handler om at den jevne nordmann har blitt interessert i IKT. Og det handler om annonseblokkering, som har blitt så vanlig på nett de siste tre årene at vi har måttet vokse monumentalt i trafikk bare for å stå på stedet hvil.

 

Her tror vi at Hardware Ekstra kan være løsningen som gjør at vi endelig kan lage mye av det gode og tidkrevende entusiaststoffet som vi har lyst å skrive, men ikke alltid kan forsvare å bruke ressurser på. Fortusatt at brukerne støtter opp om dette, kan vi nå legge bort lesertallsfokuset og få arbeidsro til å jobbe med de smale, interessante og viktige sakene. Og da tenker jeg ikke bare på Hardware.no, men på alle sidene i Mediehuset Tek.

 

Så ja, jeg er helt enig i at vi må klare å tilfredsstille alle parter. Og det er det vi håper vi nå er på vei til å gjøre.

Endret av SiR0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder innhold og kvalitet, så vil jeg påstå at måten nettverket er fragmentert per i dag medvirker til å forringe kvaliteten på nettverket i sin helhet. Fragmenteringen virker planløs.

 

Nettverket består i dag av:

 

tek.no <- Tek er en samling av alle disse nettstedene. Tek.no poster ingenting selv.

teknofil.no <- Poster ting om teknologi

hw.no <- Om data

amobil.no <- Mobil for mannen i gata

mobilen.no <- Mobil for jobb

gamer.no <- Spill

akam.no <- Bilder

audiovisuelt.no <- Alle bilde- og videoartikler som Hardware.no har postet.

 

Lenke til kommentar
Når det gjelder innhold og kvalitet, så vil jeg påstå at måten nettverket er fragmentert per i dag medvirker til å forringe kvaliteten på nettverket i sin helhet. Fragmenteringen virker planløs.

Nettverket består i dag av:

tek.no <- Tek er en samling av alle disse nettstedene. Tek.no poster ingenting selv.

teknofil.no <- Poster ting om teknologi

hw.no <- Om data

amobil.no <- Mobil for mannen i gata

mobilen.no <- Mobil for jobb

gamer.no <- Spill

akam.no <- Bilder

audiovisuelt.no <- Alle bilde- og videoartikler som Hardware.no har postet.

Men er det i praksis særlig forskjell på de forskjellige sidene? Sjekk mobilen og amobil, synes du forskjellene som du beskriver er réelle? Og hvorfor kan ikke tek ta de tabloide sakene som vi på hw skyr som pesten? Og hva er det teknofil dekker, som ikke er dekket av de andre sidene?

 

Audiovisuelt kunne vært en entusiastside om hifi, men fremstår som en tabloid blanding av hw/gamer.

 

SiR0: Jeg synes det er positivt at dere reflekterer over dette. Dessverre tror jeg ikke dere er omstillingsdyktige nok til å ta de store løftene som mange etterlyser. At dere også taper annonseinntekter på grunn av reklameblokkering er en helt annen sak. Her kunne dere sett på alternative løsninger og/eller tilpasset sidene mot de forskjellige markedene med målrettet annonsering (typisk bannere og større reklamer på de tabloide sidene) og alternativ reklamering på entusiastsidene.

 

Entusiastene etterlyser dyptgående tester. Hva med å samarbeide med butikker/leverandører om å koordinere tester og tilbud?

 

Edit: Er det bare hos meg at svar-knappen ikke siterer innlegget lenger? Ubuntu 12.04 med Firefox et-eller-annet.

 

Edit2: La inn quote manuelt.

Endret av WonderStivi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får bla gjennom trådene og finne fære "ekstra-avatarer". Fant ikke ut hvordan jeg slo dette av... =(

 

Du kan slå av at det skal vises ved dine innlegg i kontrollpanelet ditt her: https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=usercp&tab=core&area=tekstra :)

 

EDIT: Prøvde å søke på det i medlemslisten og huket av Hardware Ekstra, men fikk ingen treff. :hmm:

 

Hardware Ekstra er en sekundærgruppe vi legger til og du kan derfor ikke søke på det der. Det er ingen som skal ha Hardware Ekstra som primærgruppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Opera har innebygd støtte for dette.

Lag din egen .css-fil som du legger i "styles"-mappa der du installerte Opera. Der legger du til følgende kode:

.subscription-feed-top {
display: none;
}

 

Trykk F12 mens du er inne på Hardware.no i Opera og velg "rediger innstillinger for nettsted". Deretter velger du fanen "visning" og velger css-filen du lagde under "Mitt stilsett".

Du må restarte Opera før det trer i kraft.

Funket utmerket(Y)
Lenke til kommentar

Hei Jeg ble litt overrasket over denne påstanden, og tok en innsamling for å se andelen egenprodusert stoff Hardware har laget i perioden mandag - torsdag.Vi har sendt to av journalistene våre ned til Taipei i én uke for å rapportere fra Computex og besøke fabrikker. Dette er de egenproduserte sakene derfra som er lagt ut på vanlige Hardware de siste fire dagene [...]

Det er korrekt at vi i tillegg til det egenproduserte stoffet også henter inn mye nyheter fra internasjonale nettsteder. De siste fire dagene har vi publisert 31 slike nyheter. Vi prøver å plukke de sakene vi tror at brukerne våre er interesserte i å lese, og analyserer dem fra et norsk perspektiv. Nyhetene våre er veldig godt lest, og jeg har ikke inntrykk av at dette er noe man ønsker bort. Tek-redaksjonen har ellers tre journalister i San Fransisco denne uken for å dekke E3. På mandag dekket vi Apple-lanseringen og Sony og Microsofts pressekonferanser med til sammen syv journalister. Det er så vidt meg bekjent mer enn noen andre norsk mediehus.Vi kan selvsagt alltids bli flinkere, men det at vi ikke lager egenprodusert stoff er en påstand jeg ikke kjenner meg igjen i.

 

Å sammenligne innhentet stoff med egenprodusert stoff samtidig som det er journalister på Computex, E3 etc. for så å sette dette opp mot hverandre for å vise en form for normal ratio mellom innhentet og egenprodusert stoff er noe kløkt.

 

Av naturlige årsaker er det mer egenprodusert stoff noe før avreise, under reisen, og etter oppholdet. Alt blir ikke produsert der og da. Det er for så vidt greit. Smør det utover et par ukers tid.

 

Hvis et lignende antall journalister var på tur i fjor skulle jeg gjerne se tilsvarende tall for Computex/E3 uken og henholdsvis en uke før og etter. Velg deretter en vilkårlig 3 ukers periode for å sammenligne. Det sier seg selv at det er mer egenprodusert stoff når man er tilstede på slike arrangement. Videre ville det ikke forundre meg om det forekommer flere artikler enn normalt i denne perioden.

 

Problemet er at det forsøkes å gjøre ett inntrykk av at denne perioden er normalen. Det kan det vel ikke påståes at det er...

 

Her tror vi at Hardware Ekstra kan være løsningen som gjør at vi endelig kan lage mye av det gode og tidkrevende entusiaststoffet som vi har lyst å skrive, men ikke alltid kan forsvare å bruke ressurser på. Fortusatt at brukerne støtter opp om dette, kan vi nå legge bort lesertallsfokuset og få arbeidsro til å jobbe med de smale, interessante og viktige sakene. Og da tenker jeg ikke bare på Hardware.no, men på alle sidene i Mediehuset Tek.Så ja, jeg er helt enig i at vi må klare å tilfredsstille alle parter. Og det er det vi håper vi nå er på vei til å gjøre.

 

Jeg stusser litt over påstanden at entusiast stoff er smalt stoff på en side som lever av å levere stoff relatert til Hardware. Med andre ord stoff til entusiaster... Er det ikke i nettstedets egeninteresse å levere så bra kvalitet at HW blir primærnettstedet for nordmenn som er hardware interessert? Jeg skulle ønske det var slik (for min del).

 

De som har vært innom høyskole/universitet har blitt belært i rett bruk av kilder. En kommentar gitt tidligere i denne tråden hvor det blir forklart at stoff blir innhentet og deretter kommentert med en norsk vinkling o.l. er i en kildebruk sammenheng skremmende.

 

Det skrives ofte nyhetsartikler hvor det ikke kommer klart frem hva som er original materialet med unntak av en link nederst til original stoffet. Ut i fra en vitenskaplig standard om kildebruk er en god del av artikklene publisert på HW plagiat. Benytt sitatretten og om nødvendig benytt egen oversettelse. Deretter kommenter stoffet ut i fra norske forhold. Å presentere andres arbeid som eget, til tross for en link nederst på siden, er slett arbeid. Gi klart uttrykk for hvilken info som kommer hvorfra med fansy sitater o.l. hadde vist OP. Eventuelt skriv nettside X påstår A, B, C osv. og her er hva vi mener om det.

 

Enda bedre hadde det vært om det hadde blitt benyttet mer enn en kilde (såfremt alle ikke siterer hverandre) og bygd ut saken ytterligere. Min oppfatning er at det kan lønne seg å være litt mer flid. Artikkler som omhandler rene pressemeldinger er noe annet. Kanskje kunne man kontaktet produsent og fått stilt et par spørsmål angående produktet utover det som står i en pressemelding. På mange måter er det så lite som skal til for å vise at man har prøvd/gjort litt mer "for brukerens skyld". Eksempelvis tar marginalt tid å skrive inn "VI har forsøkt å komme i kontakt med produsent X om produkt Y, men har dessverre ikke fått tak i en kommentar", eller "Produsent X ønsker ikke å stile til interview o.l.".

 

Hadde jeg opprettet et teknologinettsted og begynt samme praksis som norske teknologiformidlingsnettsted benytter tror jeg det ville tatt kort tid før jeg hadde fått en motereaksjon ad div. åndsverk relaterte årsaker. Det er kanskje et tankekors...

 

Til slutt vil jeg si at jeg er imponert over at det blir svart detaljert på hvordan en bruker kan fjerne ekstraelementet fra sin fremvisning av nettstedet. Det var uventet, men viser samtidig at det er en vilje til å yte det lille ekstra. .

 

Heiglot

 

PS: skulle det være problemer med sitatene beklager jeg. skrev fra quick-reply greia

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synd at det banneret og den tilleggsskrifta fucker til avataren. Om jeg skal fortsette med dette, håper jeg man kan skru av banneret og skriften, sånn at man ikke skiller seg ut om man ikke vil det. Og at når man endrer bakgrunnsfarge på hovedsidene, så vil det være gjeldende for forumet også.

Lenke til kommentar

Synd at det banneret og den tilleggsskrifta fucker til avataren. Om jeg skal fortsette med dette, håper jeg man kan skru av banneret og skriften, sånn at man ikke skiller seg ut om man ikke vil det. Og at når man endrer bakgrunnsfarge på hovedsidene, så vil det være gjeldende for forumet også.

 

Ser det kanskje ikke riktig ut i en bestemt nettleser eller tenker du mer på at du ikke synes det blir pent uansett? Hvis det ikke ser riktig ut, post gjerne ett bilde av hvordan det ser ut for deg og hvilken nettleser du bruker.

 

Hvis du ikke liker ha det under avataren uansett, kan du som amund påpeker skru det av for din avatar i kontrollpanelet ditt her: https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=usercp&tab=core&area=tekstra

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor mange som har Hardware Ekstra nå. :)

 

Hadde vært kult med litt statestikk.

 

Selvsagt skal du få litt tall :-)

 

Hittil har 350 tegnet Ekstra-medlemskap, og fordelingen dag for dag ser slik ut:

Mandag: 173

Tirsdag: 83

Onsdag: 43

Torsdag: 40

Og hittil i dag: 11 (!)

 

Vi må innrømme at dette er mye høyere enn vi hadde regnet med, og det er veldig inspirerende å se at Hardware Ekstra har fått en slik mottakelse!

 

Paypal-andelen er nå på 59%, 40% benytter Visa/MasterCard og 1% har brukt Bitcoin ved registreringen.

 

EDIT: Riktig antall medlemmer er 350, ikke 349. En som hadde registrert seg mens jeg skrev posten...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser det kanskje ikke riktig ut i en bestemt nettleser eller tenker du mer på at du ikke synes det blir pent uansett? Hvis det ikke ser riktig ut, post gjerne ett bilde av hvordan det ser ut for deg og hvilken nettleser du bruker.

 

Hvis du ikke liker ha det under avataren uansett, kan du som amund påpeker skru det av for din avatar i kontrollpanelet ditt her: http://www.diskusjon...re&area=tekstra

Ah, flotte greier.

Nei, da jeg først tok det i bruk, var det et grønt banner på skrå øverst i høyre hjørne, samt at det sto "EKSTRA" i kursiv halvveis over avataren, og halvveis utenfor avataren, men dette har heldigvis ordnet seg nå.

Lenke til kommentar

Tillater meg å sitere deg, siden du står for utvikling.

...

Hei

 

Når du logger inn et sted i Tek-nettverket vil du automatisk bli logget inn på alle de andre sidene også. Det eneste unntaket er hvis du logger inn fra forumet. Grunnen til det er at vi kjører en ferdig forumløsning som heter Invision Power Board. For at det skulle fungere også i forumet måtte vi modifisere innloggingskoden der, noe som kunne ført til problemer ved senere oppdateringer av forumprogramvaren.

Logger du inn på Hardware.no én gang, og haker av "forbli innlogget", skal du bli automatisk innlogget på alle Tek-sidene i framtiden.

 

Forumet er det eneste stedet hvor du kan logge inn med brukernavn, men du kan også logge inn med e-post.

MinTek er laget for at det skal være en felles brukerbase for hele Tek-nettverket. Det er nesten bare i forumet det er behov for et eget brukernavn, så vi krever ikke det for å registrere seg hos MinTek. Derfor støtter vi heller ikke å logge inn med det.

Hvis du ikke husker hvilken e-post du registrerte deg med, er vi behjelpelige med å finne ut av det. Bare send meg en PM :)

 

Vi har laget en felles brukerportal for alle sidene våre, som heter MinTek (min.tek.no). Der håndteres alt av passord-endringer og medlemskap-innstillinger.

Grunnen til at det ligger der er at vi vil ha det under en kryptert protokoll (https) for bedre sikkerhet.

Lenke til kommentar

Hei

Okei da, tenkte det var noe sånt. Er vel ikke så mye å gjøre med da, vi skal takle det. :p

 

Fant ut av e-post-adressen (har ikke så mange), men det var visst den gamle som var brukernavn.

 

 

 

Selvsagt skal du få litt tall :-)

 

Hittil har 350 tegnet Ekstra-medlemskap, og fordelingen dag for dag ser slik ut:

Mandag: 173

Tirsdag: 83

Onsdag: 43

Torsdag: 40

Og hittil i dag: 11 (!)

 

Vi må innrømme at dette er mye høyere enn vi hadde regnet med, og det er veldig inspirerende å se at Hardware Ekstra har fått en slik mottakelse!

 

Paypal-andelen er nå på 59%, 40% benytter Visa/MasterCard og 1% har brukt Bitcoin ved registreringen.

 

EDIT: Riktig antall medlemmer er 350, ikke 349. En som hadde registrert seg mens jeg skrev posten...

Kjempebra, mange takk for svar!

 

Må si jeg ble litt imponert selv her, snakk om gode tall!

 

 

Håper folk fortsetter abonnementet videre, det er bare snakk om 29,- i måneden folkens! Det er ingentig (en chipspakke liksom!)! Så på en måte kan man tenke at man deler chips med gjengen i Hardware.

 

For Hardware.no kan det bety mye, og for oss kan det bety mye bra lesestoff og forhåpentligvis vil det gjøre mye bra for nettsiden!

 

Stemmer det ikke at dere dere tjener rundt 1 krone for hver 1000 visninger av annonsene? Ikke mye per person? Uansett så tror jeg et medlemskap vil gi mer fortjenelse, og ikke minst sikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...