Gå til innhold

Tråden for egne og andres dashcam-videoer


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Opplevde en riiiimelig hårete forbikjøring i gårkveld, fikk den på cam. Har solgt klippet, men det kan sees her: http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article9811689.ece

 

Helt hårreisende(!!) og totalt hjernedød forbikjøring. Men opplever det samme nesten daglig i slutten av flettefelt, folk tar helt ubegripelige sjanser for å komme seg forbi en ekstra bil (eller buss).

 

Har lenge vært usikker på om jeg skal skaffe meg kamera, men nå er tvilen feid til side. Takk for at du la ut videoen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opplevde en riiiimelig hårete forbikjøring i gårkveld, fikk den på cam. Har solgt klippet, men det kan sees her: http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article9811689.ece

Skumle greier ja..

 

én ting om du hadde kjørt personbil, som er ille nok i seg selv, men når han utgjør så stor risiko mot en buss med uvisst mengder mennesker i, så er det helt koko.

Tenk om det ble en kollisjon og du havnet ut til høyre av veien...

 

 

Skulle gjerne sett klippet fra han andre fyren..for å se om han selv var klar over det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde ikke tjent en praktisk hensikt å se på klippet fra Mondeoen, han var helt klart klar over situasjonen, men det hadde nok vært et spektakulært klipp det også. Jeg antar han akselererte senest fra da jeg så han første gangen, da bussen var nesten parallell med E6, til han var omtrent midt på bussen. Den bilen går ikke så godt at den manøveren ikke krevde en betydelig innsats fra maskinisten. Fyren hadde neppe til hensikt at det skulle bli så tett, han undervurderte nok bussens evne til å akselerere. Jeg akselererer alltid så mye som mulig i akselerasjonsfeltet slik at jeg har bortimot fartsgrensen når skillelinja opphører slik at det er minst mulig sjans for å ende opp med å sinke annen trafikk. Bussene jeg kjører har 440 gamp og en ganske effektiv giring, så akselerasjon går forholdsvis fort, og langt raskere enn en typisk "bybuss". Det går stort sett greit å holde alle fartsgrensene og siden bussene har korrekt speedometer ser det for vanlige bilister ut som om vi kjører over fartsgrensen. Det var nok snakk om en feilvurdering fra bilisten, ikke en bevisst avgjørelse om å lage en farlig situasjon.

Mange som kommenterte på adressa.no mener at jeg burde anmelde forholdet, det har jeg ingen planer om å gjøre. Jeg håper og tror at hendelsen satte en såpass støkk i sjåføren av Mondeoen at han ikke frivillig setter seg selv i den situasjonen igjen, og da har jeg egentlig oppnådd det samme som det som ville skje om det ble inndragning av førerkortet. Jeg har memorert reg.nr. på bilen, så skulle politiet velge å ta grep på eget initiativ kan de få det ved forespørsel, men jeg kommer som sagt ikke til å bruke min fritid på å sitte på politistasjonen å signere papirer som ender i den store haugen med andre hendelser som blir "henlagt på grunn av bevisets stilling". Det gikk bra, ingen ble skadd og forhåpentligvis ble det tatt lærdom.

Én eller to av de som kommenterte hintet til at jeg hadde vikeplikt, det stemmer ikke. Situasjonen er soleklar. Første del av akselerasjonsfeltet er skilt fra E6 med heltrukket sperrelinje, den skal ikke, og ble ikke krysset. Neste del av akselerasjonsfeltet har striplet skillelinje som KAN krysses på vei ut på E6, den ble heller ikke krysset. Etter dette er det INGEN linje, altså kun ETT felt og på filmen ser man tydelig at jeg kjører i det feltet. Det er ikke lov å kjøre flere i bredden i ett felt, men Mondeoen passerer meg der, like ulovlig som om det på mirakuløst vis hadde skjedd etter innsnevringen.

Dog skal sies at OM det hadde blitt smell og jeg ikke hadde hatt kamera, kunne føreren av Mondeoen løyet og sagt at sammenstøtet skjedde tidligere, der det var skillelinje og da kunne jeg risikert å bli ansvarlig. Heldigvis ble det ingen berøring OG hendelsen ble godt dokumentert. Atter en synliggjøring av hvorfor jeg ikke kjører verken buss eller min egen bil uten å ha med kamera.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Atter en synliggjøring av hvorfor jeg ikke kjører verken buss eller min egen bil uten å ha med kamera.

I slike situasjoner har det vært ennå bedre dokumentasjon med f.eks DR550GW-2CH, der man også får filmet bakover.

 

Det hadde helt klart vært fint med et bedre kamera, men bussen er nesten 15m lang og har ikke vindu bak. I tillegg tror jeg at et kamera bak, om mulig, hadde vært en fristelse for passasjerer. På sikt kommer jeg kanskje til å investere i fetere kamera, men inntil videre får de jeg har gjøre nytta.

Lenke til kommentar

Ok, da somla jeg meg omsider til å bestille kamera jeg også - har tvilt sånn på om jeg burde ha et kamera bakover. Men iom at jeg er påkjørt 1 gang bakfra og har klart å forhindre påkjørsel flere ganger, samt et par eksempler her på forumet nå som viser at et bakover kan være smart i flere situasjoner, så ble det Blackvue 550gw.

(blir spennende å se om jeg får til å klippe strøm ledning og koble til i tak-konsoll (eller hva det heter)

Lenke til kommentar

Hvorfor parkere slik, bare fordi man må snakke i telefonen..er jo busstopp 100meter lengre opp >.<

nadfld.jpg

Ok, da somla jeg meg omsider til å bestille kamera jeg også - har tvilt sånn på om jeg burde ha et kamera bakover. Men iom at jeg er påkjørt 1 gang bakfra og har klart å forhindre påkjørsel flere ganger, samt et par eksempler her på forumet nå som viser at et bakover kan være smart i flere situasjoner, så ble det Blackvue 550gw.
(blir spennende å se om jeg får til å klippe strøm ledning og koble til i tak-konsoll (eller hva det heter)

Har selv Blackvue 550. Fornøyd med det, men litt dårlig bitrate på det kameraet bak. Nå har det jo kommet custom firmware til det, så mulig man kan gjøre noe med det da.
Ellers så skal det åpnes opp for både 64gb og 128gb minnekort i den via custom fw. Ikke at det er nødvendig, men kjekt om man kan ha en del historikk lagret.

Kanskje du burde klippet filmklippene?

Heh ja, det jeg fikk med meg var at han kjørte 10km\t over fartsgrensa i en 40sone. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...