Gå til innhold

Tråden for egne og andres dashcam-videoer


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde akkurat montert hengerfeste, og ved et lykketreff

klart å få lysene på tilhengeren til å fungere 100% ved første forsøk.

Kabelen skulle jo rundt halve bilen, og jeg er ikke akkurat praktisk innrettet.

 

Så kjører jeg bak en bil uten henger men med feste, og oppdager at den lyser

med blinklysene på begge sider hver gang den bremset.

Og når bilen svingte av, blinker begge bremselysene opp som retningsgiver.

Prøvde å filme med mobilen, men ikke noe suksess i regn og mørke.

 

Men meget underholdende for meg :) Kanskje en sånn dashcam hadde vært noe.

Lenke til kommentar

Ser kanskje ikke så farlig ut på videoen (virka mye farligere når jeg faktisk kjørte), men han her la seg ut veldig brått i det jeg hadde tenkt til å kjøre forbi han.

Er dette fra Sørlandet et sted? Jeg har bodd i Kristiansand i noen år, og opplevde dette daglig på vei til og fra jobb. Folk som driter i vikeplikten ved feltskifte, og folk som kjører alt for sakte ut fra påkjøringsfeltet slik at folk må bremse VELDIG for å slippe bilen ut.

Lenke til kommentar

Er dette fra Sørlandet et sted? Jeg har bodd i Kristiansand i noen år, og opplevde dette daglig på vei til og fra jobb. Folk som driter i vikeplikten ved feltskifte, og folk som kjører alt for sakte ut fra påkjøringsfeltet slik at folk må bremse VELDIG for å slippe bilen ut.

Dette er i Østfold, på E6 sørgående rett etter Eidet-tunnelen.
Lenke til kommentar

Han helt til høyre som ligger i 50-60 i det han blinker inn i en 90(?)-sone, han kunne ha gitt mer gass slik at hadde riktig hastighet før han la seg inn. Da hadde ikke han i midten måttet velge mellom å stå på bremsen eller å kaste seg ut foran deg.

 

Tror nok vedkommende som skulle inn på motorvei holdt minst 70-80 når den blinket seg inn, mens TMB og bilen som foretar feltskifte holdt sikkert 100-110. Så her må det bli skylddeling.

 

Forøvrig så denne situasjonen ganske harmløs ut. Vedkommende som foretar det plutselige feltsiftet skal ihvertfall ha honnør for å bruke blinklys.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjørte langs en 60-sone i går og kom til en buss som begynte å blinke ut av busslomma. Jeg har da vikeplikt og stopper. Den begynner ikke å kjøre så da kjører liksågodt jeg, og da begynner den å kjøre så jeg må svinge litt ut i motgående felt.... dette er ikke første gangen jeg opplever dette for å si det sånn. Hva med å ta en titt i speilet før man begynner å kjøre?...

 

http://www.youtube.com/watch?v=LDbuK4GYp7I

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Vi har noen sånne punkter i Bergen også, feks her

 

https://maps.google.no/maps?q=sandviken+bergen&hl=no&ll=60.419499,5.315001&spn=0.000021,0.01472&hnear=Sandviken,+Bergen,+Hordaland&t=m&z=16&layer=c&cbll=60.419786,5.310536&panoid=6YoV1dZnUfHhu9m2kMe5yw&cbp=12,352.04,,0,-3.43

 

Det var 80 sone før, nå er det 70, og bussene har ikke tid til å vente på at det blir ledig, så de bare kjører rett ut.

 

Edit: Hvorfor kan ikke bussene holde på blinklyset til høyre når de står på busstoppet? Når de da slår det av og blinker til venstre får man 0,5 sekunder mer på å stoppe eller svinge unna.

Endret av Jason Something
Lenke til kommentar

Edit: Hvorfor kan ikke bussene holde på blinklyset til høyre når de står på busstoppet? Når de da slår det av og blinker til venstre får man 0,5 sekunder mer på å stoppe eller svinge unna.

Jeg kjører buss innimellom. Når jeg stanser på et stopp som er utformet slik at bussen blir stående ute i veien lar jeg alltid blinklyset stå på til høyre, for å indikere at "her står jeg, midt i veien...". MEN, når jeg stopper på et stopp som har plass til å få hele bussen ut av kjørebanen ser jeg det mer hensiktsmessig å blinke ut av veien, for så å slå blinklyset AV. Dette er for at du på avstand ikke skal se et blinklys som kan indikere en endring i situasjonen, og det ikke er behov for et blinkende varsellys for å advare når bussen først er helt av veien. Dog skal sies at jeg er en av de sjåførene som setter på blinklyset til venstre mens jeg lukker døra. Da er det flere sekunder før det er mulig å sette bussen i bevegelse. Noen har kanskje ergret seg over at jeg blinker i flere sekunder før jeg begynner å kjøre, når DE allerede har stanset, men det får heller bare være, jeg HATER selv når busser bare vrenger ut uten varsel. For meg er det også en selvfølge å sjekke speil i tilfelle noen ikke overholder vikeplikten, men jeg er klar over at ikke alle sjåfører er like ivrige på akkurat det. Det jeg også synes flere sjåfører burde være flinkere på er å faktisk BRUKE motoren. Nå er ruta mi såpass trang tidsmessig at jeg MÅ bruke alle 440 folene, men jeg synes uansett at flere burde stampe litt hardere på gassen og komme fortere opp i fart, så de ikke hindrer unødvendig. Desverre er det mye bybusser som ikke har den muligheten da, det skal vites. Vært eneste skift jeg kjører ser jeg de stakkarne som sitter fast i 30km/t i bakker bussen jeg kjører glatt greier å akselerere opp til 60-70 fra stillestående, så dere får være klar over at mange sjåfører er overlatt til seg selv i ei tidsklemme, uten motorkraft til å overholde rammene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjørte langs en 60-sone i går og kom til en buss som begynte å blinke ut av busslomma. Jeg har da vikeplikt og stopper. Den begynner ikke å kjøre så da kjører liksågodt jeg, og da begynner den å kjøre så jeg må svinge litt ut i motgående felt.... dette er ikke første gangen jeg opplever dette for å si det sånn. Hva med å ta en titt i speilet før man begynner å kjøre?...

 

http://www.youtube.com/watch?v=LDbuK4GYp7I

 

Det er du som bryter vikeplikten i dette tilfellet. Ikke alltid like lett for bussene å se om bilistene faktisk stopper når de blinker seg ut av busslommene, her bør du være litt mere tålmodig.

Lenke til kommentar

Det er du som bryter vikeplikten i dette tilfellet. Ikke alltid like lett for bussene å se om bilistene faktisk stopper når de blinker seg ut av busslommene, her bør du være litt mere tålmodig.

så da er det heller bedre å kjøre når dem har fått bekreftet at bilen kjører?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...