Gå til innhold

Microsoft har øremerket 6 milliarder til eksklusive spill (XOne)


Anbefalte innlegg

Og i sluttspurten av denne konsollgenerasjonen har PS3 to ekslusiver på vei(The Last of US, Gran Turismo 6), mens Xbox 360 har ingen. Er i alle fall det jeg har hørt/lest. Tydelig at MS trapper ned på Xbox 360 konsollen og har flyttet alt fokus over på den nye. De skal visstnok fortsatt støtte 360 fremover, men med den holdningen der så blir man jo litt skeptisk.

 

Tullete strategi egentlig, det betyr jo litt hva slags følelser folk har for konsollene på slutten av levetiden og. Tidligere triumfer blir fort glemt, så når Xbox 360 går ut med to (relativt) skuffende ekslusiver (Gears Judgment og Halo 4), mens Sony fortsatt kan komme til å gi ut et av PS3s beste spill, så er det jo klart at en PS4 frister mer enn en kjedelig Xbox One.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan Microsoft noen gang gjøre noe uten at folk skal klage? Synes det er hylekor hele tiden, enten når de beskylder Microsoft for å fokusere for lite på eksklusive spill, eller nå for mye.

Det er vanskelig å gjøre noe i denne verden som ingen er misfornøyd med. Så det er ganske naturlig.

Selv syntes jeg eksklusiver er noe tull. Spesielt nå som arkitekturen på de to konsollene blir så like.

Hvorfor si nei til potensiell flerdobling av omsetninga på spillet ditt? De tjener mer på det enn mtp den marginale inntjeninga på selve konsollene.

Lenke til kommentar
De har i hvertfall mer enn ti. Du er vel ikke uenig at en gjennomgående trend på internett er å være negativ?
De har faktisk ganske mange eksklusive spill til XB360: http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Xbox_360-only_games Ser vi på den listen vil jeg tippe de 15 eksklusive til XBOne vil være et nytt Gears of War (Judgement 2?), Halo 5, Forza i en eller annen form, Dance Central 5 og kanskje Crackdown 3, pluss en drøss Kinectspill. Det sier seg selv at de ikke lager Kinect 2 og krever at vi har den på hele tiden, uten å komme med spill for å vise hva den kan. Eller ikke kan, alt etter som man ser det.

 

Kan Microsoft noen gang gjøre noe uten at folk skal klage? Synes det er hylekor hele tiden, enten når de beskylder Microsoft for å fokusere for lite på eksklusive spill, eller nå for mye.

Microsoft har gjort mye bra, men du kan ikke forvente at folk på et spillforum jubler av glede når MS bruker over en time på å introdusere en ny konsoll, og mesteparten av hele presentasjonen bare dreier seg om TV og sport de fleste her i Norge driter i. Det eneste spillet var vel Call of Duty, og det er jo garantert multiplattform. Hvorfor MS tok det med er en gåte.
Lenke til kommentar

Etter å ha vært en trofast tilhenger av Xbox siden MS sin første utgivelse av konsollen, sier jeg takk for meg for denne gang. Pengene mine går til Sony for denne gang uansett hvilke spill MS viser fram på E3. MS må lære seg at det er kundene som teller, ikke hvor mye penger de kan melke ut av oss. Fornøyde kunder kommer tilbake for mer. Sinte kunder kjøper ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ville ikke fastslått noe før etter E3. I utganspunktet er det ofte greit å vente et år etter lansering hvis en bare skal ha en av konsollene.

Det at spilla er låst til din konto er i utganspunktet teit om det er sant, men dette kan løses fra MS sin side enkelt og greit ved å kutte ut funksjonen eller implementere en funksjon hvor man kan trade spill med venner (om den ikke alt finnes). Dette er jo bare spekulasjon, men er lov å håpe.

 

Når det kommer til eksklusiver så er jeg noe splittet. Det er negativt med tanke på at færre får muligheten til å spille spillet, men på den andre siden så er det en del av identiteten til en konsoll og en av grunnene for at du velger en konsol ovenfor en annen.

 

Jeg tror den konsollen som gir deg mest funksjoner for pengene kommer til å selge til mainstream/medicore folket, og der tror jeg xbox one vinner. PS4 kommer til å appellere mer til hardcore gameren da det ser ut som at den vil nytte seg av mer kraft til spill. Men man skal ikke si noe helt sikkert før etter at konsollene har vært på markedet et par år. ps3 er kraftigere enn xbox 360, men ved flere tilfeller på multiplatform spill (for eksempel red dead redemption) så har detalj nivået vært en del bedre på xbox 360,

Lenke til kommentar

Kan Microsoft noen gang gjøre noe uten at folk skal klage? Synes det er hylekor hele tiden, enten når de beskylder Microsoft for å fokusere for lite på eksklusive spill, eller nå for mye.

 

La meg fortelle deg en liten hemmelighet: Forskjellige folk har forskjellige meninger, det er slett ikke uvanlig at en eller annen er misfornøyd med noe som blir gjort, selv om en annen er misfornøyd med det motsatte.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lukkede plattformer og eksklusiver skaper mindre konkurranse, ikke mer. Jo mindre lock-in det er jo hardere konkurranse, vil du ha stor konkurranse bør du ønske at spillene blir gitt ut på PC, ikke konsoller.

 

AtW

Det gjør det slik at Sony og MS MÅ ha titler som får folk til å kjøpe konsollen deres, derfor god kvalitet, og det blir mer konkurranse imellom de store.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt morsomt hvor sprikende svar er.

Først er det helt OK at Xbox1 ikke har god hardware fordi det er opplevelsen som er det viktigste, mens nå er det plutselig bra at MS investerer latterlig mange milliarder inn i ekslusive titler for å ta utbytte av spesialisert hardware :wee: .

 

Hva med å bruke de 6 milliarder, eller mye mindre på en solid spillmotor som kan yte bra på flere konsepter? DICE klarer det jo så som så.

 

Ekslusiver gir ikke flere valg, det fjerner de.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Det gjør det slik at Sony og MS MÅ ha titler som får folk til å kjøpe konsollen deres, derfor god kvalitet, og det blir mer konkurranse imellom de store.

 

På åpne plattformer må titlene være bra for å overleve, OG konkurransen er mye større fordi det er mye flere potensielle konkurrenter. (man må ikke ha masse penger for å kunne gi ut på en åpen plattform, man er ikke låst til kun en del av kundemassen osv), så større åpne plattformer fører til bedre kvalitet, og mere konkurranse. Hvorfor tror du de store lager låste plattformer? Fordi de ønsker konkurranse velkommen?

 

AtW

 

Men no er det jo gitt at det vil vere ekslusive spel på ein konsoll. Er ikkje det då berre bra at det blir investert i dei slik at dei blir så gode som mogleg?

 

Nei.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eller TV. Men eg kan gje deg eit betre svar sjølv eg, for spørsmålet blir jo kor mykje av pengane som går til utvikling av nye spel som ikkje ville sett dagens lys ellers, eller om dei går eine og åleine til oppkjøp av spel som i utgangspunktet skulle komt til fleire plattformar. Det er jo vanskeleg å seie noko nøyaktig om, men eg tolka det i alle fall i utgangspunktet som pengar til utvikling, og ser derfor meir positivt på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PR-messig var den en katastrofe.
All PR er god PR er det noe som heter.

 

ja,alle har hørt det ordtaket der,problemet med det er at det et doubledge sword,det kommer helt annpå hva slags pr rundt xone og hvis det er negativ pr så er det bad for ms.

altså det er haugevis av artikler angående kinect 2.0,betale for brukte spill,online verifying every 24hour once a day,siden når er det god PR?

Lenke til kommentar

Eller TV. Men eg kan gje deg eit betre svar sjølv eg, for spørsmålet blir jo kor mykje av pengane som går til utvikling av nye spel som ikkje ville sett dagens lys ellers, eller om dei går eine og åleine til oppkjøp av spel som i utgangspunktet skulle komt til fleire plattformar. Det er jo vanskeleg å seie noko nøyaktig om, men eg tolka det i alle fall i utgangspunktet som pengar til utvikling, og ser derfor meir positivt på det.

MS bruker ikke det fnugg mere penger enn de gjør, disse pengene er noe de invisterer for å kunne tvære mer ut av plattformen senere. Om man hadde brukt penger på å lage en åpnere plattform, gjøre det lettere for enhver å legge ut spill osv, så hadde det gjort mye mere for kvaliteten.

 

AtW

Lenke til kommentar

...

 

Det er mange eksklusive titler som har død ut fordi de solgte dårlig. Men ATW merk deg nå dette

Jeg har aldri sagt at det er større konkurranse bak et lukke system, det jeg sier er at det er konkurranse der, fordi MS og Sony skal begge ha kunder.

Endret av Dore123m
Lenke til kommentar

Lukkede plattformer og eksklusiver skaper mindre konkurranse, ikke mer. Jo mindre lock-in det er jo hardere konkurranse, vil du ha stor konkurranse bør du ønske at spillene blir gitt ut på PC, ikke konsoller.

 

AtW

 

Det er jeg helt uenig i. Konsollprodusenter må innovere og skape interessante spillopplevelser for å gjøre konsollene sine attraktive.

 

Halo, Uncharted, God of War, Forza, Gears of War, Zelda, Mario, Metroid, Crash Bandicoot og Jak and Daxter er alle spillserier som har fremmet innovasjon og utvikling i sine sjangre og i industrien som helhet, og andre utviklere har tatt lærdom av de seriene for å skape bedre opplevelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...