Gå til innhold

Microsoft har øremerket 6 milliarder til eksklusive spill (XOne)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ekslusive titler har vi vel hatt siden tidenes morgen. Det var et fåtall av spillene på Amigaen min som fantes til nintendoen så dette er jo ikke noe nytt. MS er ute etter å tjene mest mulig penger i det lange løp og hvis de mener at de vil tjene mer på å ha en tittel eksklusivt ja så inngår de egne avtaler med utviklere og utgivere. Jeg har vel heller ikke hatt mulighet til å spille hverken Zelda eller Mario på noen av X-boxene mine, men ser ikke at kritikken mot Nintendo hagler akkurat..

Er to typer esklusive tiltler, noe er esklusive pgå spesiel kontrollere, Wii U, Kinetec, mus og keyboard som det er vanskelig å komme rundt. Det koster mer å utvikle mot flere platformer så indi spill kommer ofte på kun en.

Er også generelle hardware krav, derfor så få multi platform spill kom på Wii U.

 

Disse grunnene er de eneste til pc esklusive spill, for dyrt å porte, krever for hardware resurser, vanskelig å få til å virke godt nok med kontroller. Dette gjelder også rene wii remote og kinetec spill

 

Den andre typen esklusive spill er der konsoll produsent enten eier utvikler eller eier en sterkt varemerke som en utvikler vil lage et spill for. Ulempen med et esklusivt spill er jo at utvikler mister over halve brukermassen. Mario og Zelda er produsert av Nintendo etter det jeg forstår, Halo er et sterkt MS varemerke, så sterkt at utvikler vil foretrekke det over nytt ukjent spill.

 

Tidligere var det flere esklusive spill, harware mellom platformer var mer forsjellige og spill var billigere å produsere noe som gjorde det lettere å kjøpe en esklusive utgivelse. Siden AAA spill er veldig dyre og lage mens det er relativt billig og porte og de selger millioner av spill vil det være veldig dyrt å kjøpe en esklusiv tittel, utvikler vil forlange kompensasjon for de millioner av spill salg de mister.

 

Denne trenden vil forsterkes i neste generasjon som er enda mer like mens utviklings kostnadene vil gå opp og markedet øker, dette gjør det mer kostbart å lage et esklusivt spill.

For Nintendo er dette et relevant spørsmål, hvor mye kunne de tjene på å gjøre mariio og zelda multiplatform.

 

Det eneste positive med esklusive spill for spillere er at konsoll firmaet kan betale for utvikkling av risikable prosjekter som spill utgivere og utviklere ikke tør, imidlertid er indi spill gruppen vanvittig mye flinkere her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men der er fremdeles håp for oss som ikke liker PC-gaming.

Nintendo har jo Wii U, og Sony har Playstation 4.

Og dette flotte bildet gir i alle fall meg et godt intrykk:

 

2mhg08.png

LOL, er i allefall noen som gnir seg i hendene.

Hadde jeg vært MS hadde jeg vært temmelig nerøs nå.

Windows 8 dreit i målgruppen dvs windows brukere i et håp om at dette skulle øke salget av nettbrett og telefoner. Virker ikke som det virket så godt, imidlertid er dette lett å fikse med en update.

 

One er betydelig mer kritisk, de som holder på win 7 vil kjøpe win 8.1 eller 9 når de forbedrer den, de som hopper fra 360 til PS4 vil ikke kjøpe One om de ikke gir den bort og de vil fortsatt ha ps4.

 

Esklusive spill, selv tidsberenset esklusivitet vil fort ble mye dyrere om One får en markedsandel ned mot 30%, de må da kompansere for to tapte salg for vært One spill. Det blir litt for dyrt.

Å ja dette de som kjøpte One kun for å se på tv teller ikke, kun de som kjøper spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LOL, er i allefall noen som gnir seg i hendene.

Hadde jeg vært MS hadde jeg vært temmelig nerøs nå.

Windows 8 dreit i målgruppen dvs windows brukere i et håp om at dette skulle øke salget av nettbrett og telefoner. Virker ikke som det virket så godt, imidlertid er dette lett å fikse med en update.

 

One er betydelig mer kritisk, de som holder på win 7 vil kjøpe win 8.1 eller 9 når de forbedrer den, de som hopper fra 360 til PS4 vil ikke kjøpe One om de ikke gir den bort og de vil fortsatt ha ps4.

 

Esklusive spill, selv tidsberenset esklusivitet vil fort ble mye dyrere om One får en markedsandel ned mot 30%, de må da kompansere for to tapte salg for vært One spill. Det blir litt for dyrt.

Å ja dette de som kjøpte One kun for å se på tv teller ikke, kun de som kjøper spill.

 

Tja Windows 8 beviser jo at Microsoft driter i buksa når det gjelder operativsystemer også.

Endret av SuperStars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Djevelskt mye penger. Blir spennende å se hva de går til. Mener å ha lest at 300 av dem skulle gå til 343, men jeg finner ikke kilden og det høres så alt for mye. Om så er tilfellet blir det ihvertfall jævla interessant å se hva de kommer med, til den summen burde man lage tidenes spill.

 

Sånn ellers er det ikke det at det ikke kommer spill folk flest har klaget på, det er masse andre faktorer. Det at det ikke ble vist noe spesielt spill på revealen derimot, det har det vært litt klager på. Men, men, E3 kommer til å ta av noe så djevelskt. Kan ikke komme raskt nok.

Lenke til kommentar

Uten konkurransen mellom Sony, Microsoft og Nintendo ville man mistet pengesterke utgivere som må innovere for å gjøre konsollene sine attraktive.

 

Du tror ikke Sony, Microsoft og Nintendo ville konkurrert om de alle ga ut spill til samme plattform?

 

Eksklusivitet er det fenomen som er ganske unikt for spillbransjen, men vi var jo såvidt inne på det rundt 2006-2007, da filmformatkrigen blusset opp igjen, og man måtte ha BD-spiller for én film og HD-DVD for en annen. Hadde dette en positiv effekt på filmproduksjonen? Var filmene ekstra gode i denne perioden?

Lenke til kommentar

Du tror ikke Sony, Microsoft og Nintendo ville konkurrert om de alle ga ut spill til samme plattform?

 

Det ville jo helt klart vært mindre insentiv for å kjøpe en konsoll. Jeg har ikke lyst til å kjøpe WiiU i det hele tatt, men jeg er en galing etter Zelda, og det er bare der jeg kan få det. Henviser igjen til kommentat #60 her inne.

Lenke til kommentar

Djevelskt mye penger. Blir spennende å se hva de går til. Mener å ha lest at 300 av dem skulle gå til 343, men jeg finner ikke kilden og det høres så alt for mye. Om så er tilfellet blir det ihvertfall jævla interessant å se hva de kommer med, til den summen burde man lage tidenes spill.

Det var bare ren gjetning (eller bare tull?) fra en bruker på NeoGAF. Det har ikke kommet ut noe konkret informasjon om hvor mye penger MS har øremerket til 343.

 

Link til posten: http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=59042821&postcount=301

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Da har jeg ihvertfall lest det. Var veldig usikker på hvor og om.

Det er uansett høyst usannsynlig at MS kommer til å blåse bort 300 mill $ på bare et spill.

 

Jeg kan dog se for meg at 343 vil bruke opp mot eller til og med mer enn 300 mill $ totalt på Halo 5, Halo 6, eventuelle spinoffs/remakes og andre Halo-produkter til Xbox One.

Lenke til kommentar

Det er dumt å undervurdede MS, og hvor mye ressurser de har tilgjengelig. Jeg tror det er få andre som hadde klart å starte omtrent fra 0 med den originale Xboxen, og bli en av de største (om ikke den største) aktøren iløpet av såpass kort tid med sterk konkurranse fra Sony og Nintendo.

Lenke til kommentar

Nytter ikke å kaste penger på det Microsoft, dette er en strategi dere har prøvd lenge uten stor suksess.

Windows telefonene er ett eksempel, Zune, superdatamaskin markedet.

 

Skal dere få til suksess så må dere lage noe spesielt for å tiltrekke folk ikke bare kaste dere på lasset og tro at dere får folket servert på sølvfat.

Lenke til kommentar

Om de bruker 6 milliarder på å utvikle sine egne eksklusive titler, greit nok!

 

Om de bruker 6 milliarder på å betale utviklere av spill som i utgangspunktet skulle lanseres til flere plattformer, er det virkelig ikke greit! Det gir ingen fordeler til forbrukerne.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det ville jo helt klart vært mindre insentiv for å kjøpe en konsoll. Jeg har ikke lyst til å kjøpe WiiU i det hele tatt, men jeg er en galing etter Zelda, og det er bare der jeg kan få det. Henviser igjen til kommentat #60 her inne.

 

Nettopp, dette er jo overhode ikke bra for deg som forbruker. Det hadde vært langt på vei å foretrekke å kunne kjøpe spillet til en selvvalgt plattform, fremfor å bli tvunget til å vurdere et produkt du egentlig ikke vil ha.

 

Men du unngikk det andre spørsmålet mitt. Lider kvaliteten på film og musikk fordi eksklusivitet ikke er en faktor der? Hva med PC-programvare, hadde det vært bedre for forbrukeren om du hadde måttet ha Acer for Photoshop og HP for Spotify?

Endret av Okapi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...