Gå til innhold

Ordet "neger", er det virkelig så galt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er interessert i å høre synspunkter om ordet neger. Jeg mener selv det er et OK og nøytralt ord, og jeg lurer på hvorfor alle de 10-20 siste årene har hisset seg opp over dette ordet? Hater rasisme mer enn noe annet, men skjønner ikke hvorfor alle politiske skikkelser som sier dette ordet blir GRILLET i media?.

 

Noen synspunkter?

 

Hva mener negrene i Norge om ordet? Det er det som er viktigst. Bruker noe nordmenn ordet som et banneord?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, personlig har jeg aldri lagt noe negativ i ordet neger, og synes egentlig det er ett nøytralt ord, men samtidig er jo språk for kommunikasjon. Jeg må jo akseptere at andre legger andre ting i ordet, akkurat som om jeg feks ikke så noe negativt i ett naziflagg måtte jeg allikevel akseptert at folk neppe hadde likt det om jeg gikk rundt og veivet med det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det er neger nedsettende, samtidig som nigger er betydelig verre. Jeg har også følelsen av at mange faktisk bruker det nedsettende, mens andre egentlig ikke tenker over at det kan oppfattes feil. Det burde egentlig også finnes nok gode alternativer til dette.

Lenke til kommentar

Ord er ord, i min oppfatning, men det er klart at enkelte ord kan såre folk emosjonelt avhengig av hvordan de dekoderer og tolker det ordet.

 

Ordet neger kommer ifra negro, av spansk og portugisisk altså svart.

 

Mange annser ordet neger for å være tabu.

 

Jeg kaller dem bare for svarte. Og andre for hvite. Men asiater må du ikke finne på å kalle gule pga. Korea og Vietnam- krigenes soldatsjargon :p

 

EDIT: Samt WWII, Japan.

Endret av omnomnomnivore
Lenke til kommentar

Har lurt på dette en stund i det siste. Har en "neger" i parallellklassa mi, og han hisser seg alltid opp om noen sier neger. Samme hvilken sammenheng det har, så blir han sint. Men er ikke neger bare en direkte oversettelse av spanske "Negro", som betyr svart?

 

Og hvorfor går svarte rundt og kaller hverandre "niggahs", når vi hvite ikke får kalle dem det? Jeg blir ikke såret om noen kaller meg "hviting", eller "blanking", som en spansk oversettelse ville blitt (negro=neger, blanco=blanking).

 

Og jeg bare lurer: hva betyr niggah, og hva gjør detså nedlatende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lurt på dette en stund i det siste. Har en "neger" i parallellklassa mi, og han hisser seg alltid opp om noen sier neger. Samme hvilken sammenheng det har, så blir han sint. Men er ikke neger bare en direkte oversettelse av spanske "Negro", som betyr svart?

 

Og hvorfor går svarte rundt og kaller hverandre "niggahs", når vi hvite ikke får kalle dem det? Jeg blir ikke såret om noen kaller meg "hviting", eller "blanking", som en spansk oversettelse ville blitt (negro=neger, blanco=blanking).

 

Og jeg bare lurer: hva betyr niggah, og hva gjør detså nedlatende?

 

Det med neger har også en lengere og mer negativ historie, siden det ble preget av hvite kolonialherrer og brukt om "mindreverdige" slaver.

Lenke til kommentar

Jeg blir ikke såret om noen kaller meg "hviting", eller "blanking", som en spansk oversettelse ville blitt (negro=neger, blanco=blanking).

 

Det hadde jo vært ytterst spesielt om du hadde blitt det, i og med at det ordet ikke har noe som helst med undertrykking eller slavedrift å gjøre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lurt på dette en stund i det siste. Har en "neger" i parallellklassa mi, og han hisser seg alltid opp om noen sier neger. Samme hvilken sammenheng det har, så blir han sint. Men er ikke neger bare en direkte oversettelse av spanske "Negro", som betyr svart?

 

Og hvorfor går svarte rundt og kaller hverandre "niggahs", når vi hvite ikke får kalle dem det? Jeg blir ikke såret om noen kaller meg "hviting", eller "blanking", som en spansk oversettelse ville blitt (negro=neger, blanco=blanking).

 

Og jeg bare lurer: hva betyr niggah, og hva gjør detså nedlatende?

 

Du kan prøve å kalle han negroid og se hva han svarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...