Gå til innhold

Ordet "neger", er det virkelig så galt?


Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke det er mange afrikanere som ville satt så altfor mye pris på at du kaller dem neger, uansett hvor mye respekt du legger i det :wee:. Dessuten vil det alltid være litt falskhet i samfunnet, ellers hadde vi ikke kommet overens :).

 

Det er derfor jeg liker rednecks. Eller bønder. Vanlig folk. Akademikere skal alltid være politisk korrekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er derfor jeg liker rednecks. Eller bønder. Vanlig folk. Akademikere skal alltid være politisk korrekt.

 

Akademikere alltid være politisk korrekte, dersom de ikke ønsker å bli utstøtt fra det gode selskap :). Noe som jo selvfølgelig er synd, siden det fører til lite innovative akademikere. Du har rett i at bønder ofte sier det slik det er - det er iallfall min erfaring. Bønder er forsåvidt også gode kilder til saftige uttrykk og morsomme uttalelser generelt. Det er en viss merkelig humor i å overhøre grisebønder som slår av en prat om slakt og avl :wee:.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Akademikere alltid være politisk korrekte, dersom de ikke ønsker å bli utstøtt fra det gode selskap

Og du tror at dette ikke gjelder rednecks?

Du skal si fint lite som går utover det som er alment akseptert blant rednecks før du blir utstøtt fra det selskapet. Rednecks må i høyeste grad være politisk korrekt for å overleve - de har det i så måte verre enn akademikere, der det i det minste finnes fløyer ...

Lenke til kommentar

Og du tror at dette ikke gjelder rednecks?

Du skal si fint lite som går utover det som er alment akseptert blant rednecks før du blir utstøtt fra det selskapet. Rednecks må i høyeste grad være politisk korrekt for å overleve - de har det i så måte verre enn akademikere, der det i det minste finnes fløyer ...

 

Ja, dette er nok sant.... :green:

 

Mitt poeng var bare at det kan være forfriskende å forholde seg til radikalt forskjellige sosiale normer. For eksempel : Politikere må opptre balanserte (nesten på grensen til kalde), samtidig som de lirer av seg gamle strofer om toleranse, multikulturalisme, fellesskap osv. Når du hører slikt på alle kanaler hver eneste dag er det morsomt å oppleve..."den andre siden" :wee:. I noen bondekretser jeg kjenner til blir høyere utdanning sett på som rimelig ubrukelig, og slik som "sossene" driver med. Heldigvis er det ikke alle bønder som tenker slik - mange av dem er fine folk :).

Lenke til kommentar

Politisk sett vil jeg påstå at "neger" ikke er det riktige ordet å bruke, sett alle de negative asosiasjoner "neger" fører med seg. Samtidig finner jeg ikke "afrikaner" tilstrekkende beskrivende.

 

Vi har bl.a. i nord-afrika flere populi med ikke-svart utseende og som ikke ville gått under betegnelsen "neger" heller. Skal vi gå etter det mest beskrivende så ville jeg sagt "svart", på samme måte som "hvit" eller "burgunderbrun".

Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere bønder med høyere utdanning, jeg.

(De må jo ha en jobb de kan leve av.)

Så da blir det både 'traktor talk' og akademiker-fjas ...

 

Høres ut som en fin blanding synes nå jeg ;). Hadde vært gøy å høre en kraftig bonde snakke lovord om marxismen og dens frigjøring av proletariatet. De fleste bøndene jeg kjenner jobber deltid innenfor tømmer, fiske, osv, osv for å spe på inntekten, og har ofte ikke noe høyere utdanning. Dog tror jeg dette har noe å gjøre med kulturen og alderen de har vokst opp i. Bøndene er ikke det de var før :D.

 

Vi har bl.a. i nord-afrika flere populi med ikke-svart utseende og som ikke ville gått under betegnelsen "neger" heller. Skal vi gå etter det mest beskrivende så ville jeg sagt "svart", på samme måte som "hvit" eller "burgunderbrun".

 

"Burgunderbrun". Den likte jeg. Skal legge den til ordforrådet mitt.

Endret av Ralith
Lenke til kommentar

 

 

Ja, dette er nok sant.... :green:

 

Mitt poeng var bare at det kan være forfriskende å forholde seg til radikalt forskjellige sosiale normer. For eksempel : Politikere må opptre balanserte (nesten på grensen til kalde), samtidig som de lirer av seg gamle strofer om toleranse, multikulturalisme, fellesskap osv. Når du hører slikt på alle kanaler hver eneste dag er det morsomt å oppleve..."den andre siden" :wee:. I noen bondekretser jeg kjenner til blir høyere utdanning sett på som rimelig ubrukelig, og slik som "sossene" driver med. Heldigvis er det ikke alle bønder som tenker slik - mange av dem er fine folk :).

 

Har dere redneck politiker som bill Clinton og Jimmy carter i Norge ? (Fattige bonder)

Lenke til kommentar

Har dere redneck politiker som bill Clinton og Jimmy carter i Norge ? (Fattige bonder)

 

Hmm...Jeg tror ikke noen av de to er/var bønder ;).

 

Edit: Jeg ser nå på wikipedia at Jimmy Carter overtok en..."peatnøttgård"? Interessant. Var det dette du mente? :hmm:

Endret av Ralith
Lenke til kommentar

 

 

Hmm...Jeg tror ikke noen av de to er/var bønder ;).

 

Edit: Jeg ser nå på wikipedia at Jimmy Carter overtok en..."peatnøttgård"? Interessant. Var det dette du mente? :hmm:

. Begge kom fra fattige rural southern culture, carter ble en Peanut Farmer. Amerikansk tradisjon er å unngå politiker med akademiske bakgrunn. Obama hadde problemer med det og måtte endre sin akademisk talemåte og sette fokus på sin fattig-middel klass oppvekst
Lenke til kommentar

. Begge kom fra fattige rural southern culture, carter ble en Peanut Farmer. Amerikansk tradisjon er å unngå politiker med akademiske bakgrunn. Obama hadde problemer med det og måtte endre sin akademisk talemåte og sette fokus på sin fattig-middel klass oppvekst

 

Ahh, sånn ja. Her i Norge har det desverre blitt mer og mer av at politikerne er "broilere", og at de er født og oppvokst i parti-apparatet, med politikk som jobb og virke. Ta for eksempel Sigbjørn Johnsen, som forruten å ha jobbet et år (synes jeg å kunne huske) som kasserer, for det meste har hatt sin karriere i politikken.

Endret av Ralith
Lenke til kommentar

 

 

Ahh, sånn ja. Her i Norge har det desverre blitt mer og mer av at politikerne er "broilere", og at de er født og oppvokst i parti-apparatet, med politikk som jobb og virke. Ta for eksempel Sigbjørn Johnsen, som forruten å ha jobbet et år (synes jeg å kunne huske) som kasserer, for det meste har hatt sin karriere i politikken.

 

Politiske prosessen er ganske forskjellige land og har sine fordeler og ulemper. Deres systemet krever mere profesjonelle politiker som må jobbe lenge for partiet før de får de høye stillinger. Det gjør det vanskeligere for den vanlig mannen på gaten med gode ideer og erfaringe fra " the real world" å styre landet. Det skaper fære valg enn vårt system som lar skuespillere (Reagan), peanøt bønder (carter) og svarte aktivister ( Obama) styre landet. Dessverre gir anti-intellektuelle systemet vårt muligheten til tullebukker som Palin å styre landet. Det skaper også stereotyper om dumme amerikaner når vanlige amerikaner har mer innflytelse enn som i Norge.

 

Intersannt å høre at noe nordmenn ikke mener at bare eksperter bør ha stor innflytelse

Lenke til kommentar

Politiske prosessen er ganske forskjellige land og har sine fordeler og ulemper. Deres systemet krever mere profesjonelle politiker som må jobbe lenge for partiet før de får de høye stillinger. Det gjør det vanskeligere for den vanlig mannen på gaten med gode ideer og erfaringe fra " the real world" å styre landet. Det skaper fære valg enn vårt system som lar skuespillere (Reagan), peanøt bønder (carter) og svarte aktivister ( Obama) styre landet. Dessverre gir anti-intellektuelle systemet vårt muligheten til tullebukker som Palin å styre landet. Det skaper også stereotyper om dumme amerikaner når vanlige amerikaner har mer innflytelse enn som i Norge.

 

Intersannt å høre at noe nordmenn ikke mener at bare eksperter bør ha stor innflytelse

 

Du virker velreflektert. Det er sant at Norge og USA har ulike systemer og ulik kultur for hvordan politikken "fungerer". Jeg tror begge systemene har sine sterke og svake sider. Men vi har partiet FrP, og der tror jeg det er litt lettere for "den vanlige mannen i gaten" å komme opp og frem. Men som i USA fører denne åpenheten også til at noen useriøse (tullebukker som du sier) kommer seg opp og frem.

 

Men nå beveger vi oss off-topic :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...