Gå til innhold

Ordet "neger", er det virkelig så galt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

per i dag 2013 er det vel ok, men tipper det ikke er mange årene til det er rasistisk.

 

Ordene fremmedkulturell og ikke-etnisk tar nok mer over som "riktige ord" og så blir disse også rasistiske med tidne så kommer det noe nytt

Endret av Evelen!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

L

Ordene fremmedkulturell og ikke-etnisk tar nok mer over som "riktige ord" og så blir disse også rasistiske med tidne så kommer det noe nytt

 

Hvis personen er født og oppvokst i Norge og er etnisk norsk så er han vel ikke fremmedkulturell. Tenker hvis du har blitt ranet og skal legge forklaring til politiet. Blir det da rasistisk å si at "han var mørk i huden"?

Lenke til kommentar

Oppfattet aldri at det var noe galt med ordet neger før det plutselig ble tabu. For meg fremstår det hele temmelig komisk, men er ikke verdt krangelen uansett. Samtidig er det ett "felt" i språket jeg føler mangler en del. Høres liksom så ille ut å si svart, og mørk kan jo være hva som helst.

 

Alltid artig når noen snakker om den eneste svarte i en gruppe uten å klare å fortelle forståelig hvem det er snakk om. "Du vet, han litt mørke"(med hviskestemme).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge Hellbillies får lov til å synge "Neger på Ål stasjon" så kan ingen nekte meg å bruke det ordet. Ordet "sigøyner" er jo også plutselig blitt diskriminerende å bruke, det politisk korrekte er nå "romfolk".

Ingen kan nekte deg å uttryke banneord men andre får mener det er uhøflig og ignorante også

Lenke til kommentar

Ord er ord, i min oppfatning, men det er klart at enkelte ord kan såre folk emosjonelt avhengig av hvordan de dekoderer og tolker det ordet.

 

Ordet neger kommer ifra negro, av spansk og portugisisk altså svart.

 

Mange annser ordet neger for å være tabu.

 

Jeg kaller dem bare for svarte. Og andre for hvite. Men asiater må du ikke finne på å kalle gule pga. Korea og Vietnam- krigenes soldatsjargon :p

 

EDIT: Samt WWII, Japan.

 

Men hudfargen er som regel aldri svart, brun vil jeg si er mer riktig farge. Har egentlig ikke skjønt hvorfor de blir betegnet som svarte når fargen er mye nærmere brun enn sort.

Lenke til kommentar

Om jeg hadde vært av sub-saharisk afrikansk eller svart avstamning, ville jeg båret merkelappen neger med stolthet.

En enkel genetisk test vil vise at du faktisk er av "sub-saharisk afrikansk eller svart avstamning", neger'n.

 

Er det greit å bruke uttrykket "negerarbeid" om ting du gjør som mange andre ikke vil skitne til fingrene sine med?

Lenke til kommentar

Det blir oppfattet negativt fordi man bruker det negativt. Bruken av ordet er i dag nærmest monopolisert av rasister, så det er nok vanskelig å rehabilitere. Hvis neger i utgangspunktet var en hedersbetegnelse ville neppe noen tatt seg nær av det.

 

Men det er også et veldig upresist begrep som gir inntrykk av at hudfarge er nyttig for å kategorisere mennesker, når det bare bidrar til å skape forvirring. Man finner mennesker med svært mørk hudfarge i så varierte steder som Nigeria, Somalia og Sri Lanka, og det gir ikke mening å gruppere dem sammen.

Lenke til kommentar

Jeg er svart, og synes ikke det er noe galt med det.

 

Eller mer riktig, jeg bryr meg ikke ;)

 

Det er et ord..

 

De som plutselig klikker fordi noen sa neger, bare ler jeg av egentlig, og lurer på om de kanskje burde dra tilbake til barnehagen...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...