Gå til innhold

Følg Xbox-avsløringane her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser for meg at Xbox kan selge mye konsoller til familer som vil ha TV og annen funksjonalitet den tilbyr, men at core gamere uten seriøse fanboy hangups vil velge PS4. Bare basert på specs, så ser PS4 mye kraftigere ut. Mer tilgjengelig RAM, som attpå til er GDDR5, kraftigere skjermkort.

 

Nå var det jo endel forskjell på maskinvaren til Xbox 360 og PlayStation 3, så vi noe særlig at dette i praksis, nei.. Hvorfor fikk vi ikke se noe særlig av det? Jo fordi 99% av samtlige titler er jo crossplattform, crossplattform utvikler ikke sin spillmotor myntet på kraften til den ene konsollen, de utvikler med tanke på den svakeste for å spare kostnader og vi ender opp med et spill som yter og ser mer eller mindre identisk ut på begge konsoller. Dette vil ikke forandre seg med Xbox One og PlayStation 4 som begge har mer eller mindre identisk maskinvare:

 

PlayStation 4:

 

- AMD "Jaguar" 8-core APU (frekvens fremdeles ukjent)

- 8GB GDDR5

- Blu-Ray / DVD

- 802.11 b/g/n + Gigabit Ethernet

- Bluetooth 2.1

- HDMI 1.4, 4K støtte

- USB3.0

 

 

Xbox One:

 

- AMD "Jaguar" 8-core APU (frekvens fremdeles ukjent)

- 8GB DDR3 (5GB tilgjengelig for spill)

- Blu-Ray / DVD

- 500GB 7200RPM

- 802.11 a/b/g/n + Gigabit Ethernet

- Bluetooth 2.1 EDR

- HDMI 1.4, 4K støtte

- USB3.0

 

 

Med andre ord så er spesifikasjonene mer identiske enn noengang, forskjellen sånn som ting er bekreftet til nå ligger i 5GHz 802.11n støtte på Xbox One, noe som faktisk ser ut til å mangle på PlayStation 4 (her tror jeg det bare ikke har blitt bekreftet enda..) 5GB vs 8GB, DDR3 vs GDDR5 som neppe har allverden å si i praksis, det at spillkonsoller kommer til å få teksturer å lignende som skal bruke mer enn 5GB virker heller tvilsomt, det er jo heller ikke sånn at PlayStation 4 har alle sine 8GB tilgjengelig til spill da noe naturligvis må brukes av selve systemet og på Xbox One så bruker jo systemet av de 3GB med reservert minne så vi vet at spill har minimum 5GB tilgjengelig til seg selv. Spørsmålet er om ikke bruken av GDDR5 kan gi Sony et lite edge når det kommer til ytelse ved bruk av anti-aliasing og lignende.

 

Ryktes også at AMD "Jager" APU løsningen til Xbox One integrerer et Radeon HD 7790 skjermkort, mens AMD "Jager" APU løsningen på PlayStation 4 integrerer et Radeon HD 7850 skjermkort, igjen så er det ikke alt for store forskjellen men det gir et lite edge til Sony også her.

 

 

Men som sagt, forskjellene er minimale så på alt annet enn eksklusive titler, som da er kun tilgjengelig på den ene eller andre konsollen uansett så vil vi nok knapt se noen praktisk forskjell i det hele tatt. Det var langt større forskjeller på Xbox 360 og PlayStation 3 og siden vi knapt så noen merkbare forskjeller der, hvorfor i allverden skal vi se store forskjellene denne gangen? Med såpass lik maskinvare og arkitektur så blir nok spillene mer lik hverandre enn noengang og ting er jo lagt opp til at det skal være en smal sak for en utvikler å portere spillene sine mellom Xbox One, PlayStation 4 og PC, den konsollen som ligger lit i søla her er Nintendo Wii U som med sin noe svakere maskinvare nok er avhengig av svakere utgaver av de fleste titler om de skal kunne kjøre på Wii U.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med fare for å være politisk ukorrekt, og kanskje på grensen til ufin her. Men jeg skulle likt å sett han der styre One med stemmekommandoer...

 

Ettersom Frances er en oppdiktet figur og karakter på youtube, tror jeg det skal gå helt. Mannen bak er velartikulert og høyst oppegående fyr. Ikke uten problemer åpenbart nok, men likevel.

http://www.youtube.com/watch?v=9--KUIwfU6w

Lenke til kommentar

Mange her som sutrer over at de ikke har hovedfokus på spill i lanseringen. Joda, det er derfor jeg kjøper en konsoll også. Men at man i releasen fokuserte mye på andre tjenester betyr ikke at maskinen ikke fungerer på spill, eller at PS4 er en bedre spillmaskin for den saks skyld. Kanskje var det litt tidlig å vise performance i spill enda? Uansett, den delen av det kommer, men den kommer for PS4 også. Og med så lik arkitektur er det mye som tyder på at tjenestene utenfor selve spillingen blir det som skiller dem fra hverandre.

 

Mange av oss sier at vi driter i alt dette, og ønsker en ren spillmaskin, men om PS4 hadde vært en ren spillmaskin, og One hadde levert samme spillopplevelse, i tillegg til alt dette andre, hadde dere virkelig kjøpt PS4? (forutsatt at prisen ikke hadde vært av betydelig forskjell).

Problemet er ikke om den har potensiale til å bli bra på spill eller ikke, men når fokuset til Microsoft virker til å være på multimedia og ikke på spill, så betyr jo det i neste runde at det blir dårligere tilrettelagt for spillere. Vi har sett det nå i etterkant også: dårlig støtte for indie-utviklere, kjip bruktspillpolicy osv. Det er det som for meg blir en "downer".

Lenke til kommentar

Problemet er ikke om den har potensiale til å bli bra på spill eller ikke, men når fokuset til Microsoft virker til å være på multimedia og ikke på spill, så betyr jo det i neste runde at det blir dårligere tilrettelagt for spillere. Vi har sett det nå i etterkant også: dårlig støtte for indie-utviklere, kjip bruktspillpolicy osv. Det er det som for meg blir en "downer".

Når det gjelder spill så har MS her en spillboks, spillene er det utviklere som står for. MS står imidlertid for brukeropplevelsen utenfor spillene, live tjenesten som de vist nok brusher opp og tilleggsfunksjonene. Alle vet at disse boksene kan kjøre spill på samme måte som PS4 kan kjøre spill, MS er ute etter å vise hva som skiller One fra PS4. Jeg tror ikke en release med 2 timer ingame video hadde blitt det helt store heller. Dessuten ønsker også utviklerne selv å vise fram stolthetene sine fullt ut på dertil egnede arrangementer, når de blir klare for det.

 

At det er litt vanskeligere for indieutviklere er ikke en dealbreaker for min del, og det er ikke det samme som at maskinen er dårligere tilrettelagt for spillere. Med det sakt, en egen indie seksjon med lettere tilgang til innhold hadde sikkert vært greit det.

 

Når det gjelder bruktspill så er det ikke avklart noe 100% enda, det er masse rykter. Time will show.

 

PS: Jeg er ikke uendig, men jeg skjønner hvorfor fokuset legges der det gjøres.

Lenke til kommentar

Jeg klager IKKE på nynorsken i denne artikkelen, som sagt.

 

Den var velskrevet selv om den var på nynorsk. Dårlige oversettelser fra engelsk (simple -> simpel) eller ord delings feil plager meg mye mer.

 

Det betyr ikke at jeg rettferdiggjør nynorskens eksistens, men dersom noen først brenner sånn for dette nisjespråket at de benytter det, er det bra at de gjør det med kvalitet.

Lenke til kommentar

I og med at de satser så til de grader på "All-in-1" multimediaboks. Betyr det at de faktisk kommer til å ta seg bryet med å integrere en skikkelig videochip ala AncorBay ABT eller HQV for skikkelig oppskalering til 1080P (og 4K) oppløsning, samt ha god deinterlace av 480i / 1080i materiale, samt kan fjerne endel støy fra gamle DVDer og dårlige kilder? Regner vell med at boksen da vil få støtte for noe litt annet enn diverse Windows Media codec's som ingen har brukt siden 1998..

 

Om de går all-out her, så vil jo dette bli en fristende enhet for folk som egentlig ikke hadde skaffet seg en spillkonsoll i utgangspunktet og Microsoft kan jo fort håve inn mange nye brukere der om de tar dette "multimedia" greiene på alvor. Om jeg kunne erstattet min Oppo BDP-103EU som i dag tar seg av de-noising og deinterlace av gammelt materiale, samt kan streame mitt arsenal av MKV-filer som jeg har på fil-serveren og bitstreame DTS:HD Master Audio, FLAC og Dolby TrueHD lydspor selv fra MKV-filer så er jo dette virkelig en "all-in-1" løsning som kan bli høyaktuell for mange.

 

 

Dette var jo mye av det Sony forsøkte å oppnå med PlayStation 3 i sin tid, men behovet for transcoding iform av PS3MediaServer og lignende da PlayStation 3 ikke støtter de mest populære filformatene, kombinert med at boksen i seg selv ikke er noe spesielt god til å oppskalere og forbedre dårlig materiale gjorde jo at de av oss som er ute etter en skikkelig multimediaboks måtte finne andre løsninger og vips ble PlayStation 3 mer eller mindre en ren spillkonsoll uansett.

 

Er vell det samme jeg frykter vil skje med Xbox One, at den rett og slett ikke klarer å levere god nok kvalitet på multimediabiten til at det blir noe aktuell løsning for andre enn barnefamilier som egentlig ikke bryr seg stort om kvalitet men som er fornøyd bare ting faktisk fungerer sånn halvveis. Samtidig så er jeg meget skeptisk hver gang Microsoft skal forsøke å bite over mye på engang, for den senere tid så har ting gått temmelig på trynet med alt fra Windows Phone, til Windows 8 og Windows RT som har falt midt i mellom alle stoler som det er mulig å falle i mellom...

Lenke til kommentar

Den beste all-in-one-løsningen på slikt har vært på markedet lenge, dvs PCen :)

 

AtW

 

Er ikke du fornuftig og sånt i alle postene dine? Ser du ikke brukbarheten i en konsoll?

 

Jeg kjøper konsoll fordi jeg har ikke kunnskap og mulighet til å oppgradere PC'en hver gang det kommer "bedre" grafikker og prosessorer. Jeg kjøper konsoll for da er alt jeg trenger å tenke på nettop det jeg skal bruke det til; spillene.

 

Ganske trangsynt å se på PC som eneste "løsning"

Kjøper jeg en pc til 1495 (som 360'n koster i dag) vil jeg ikke få spilt noenting bortsett fra Kabal. Man må ganske opp i pris (spesielt om du bygger selv) for å få en god spillpc. På konsoll slipper du det, du kjøper en ferdig maskin som holder i flere år. Ja, alt er ikke like awsome som på en pc men jeg slipper "årlig" oppdatering. :)

Lenke til kommentar

Er ikke du fornuftig og sånt i alle postene dine? Ser du ikke brukbarheten i en konsoll?

 

Jeg kjøper konsoll fordi jeg har ikke kunnskap og mulighet til å oppgradere PC'en hver gang det kommer "bedre" grafikker og prosessorer. Jeg kjøper konsoll for da er alt jeg trenger å tenke på nettop det jeg skal bruke det til; spillene.

 

Ganske trangsynt å se på PC som eneste "løsning"

Kjøper jeg en pc til 1495 (som 360'n koster i dag) vil jeg ikke få spilt noenting bortsett fra Kabal. Man må ganske opp i pris (spesielt om du bygger selv) for å få en god spillpc. På konsoll slipper du det, du kjøper en ferdig maskin som holder i flere år. Ja, alt er ikke like awsome som på en pc men jeg slipper "årlig" oppdatering. :)

 

Sa ikke "den eneste" jeg sa "den beste" :). Men litt mer seriøst, det var ett svar til Ramguys ønske om en alt-i ett-boks til å spille media jeg kom med.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...