Gå til innhold

Innvandrer opptøyene i Huseby, Stockolm.


Anbefalte innlegg

Aha.. så kan du nevne et lignende tilfelle i Norge på 80-tallet? Hvor nordmenn gikk ut i gatene og brente biler, stjal brannslanger og banket opp politi.

Blitzaksjonene den gangen (og senere) har vel tatt med seg noen butikkvinduer og annen privat eiendom. Sloss med politiet gjorde de også. Bilbranner er vel en importert greie. Jeg prøver å komme på noen tilfeller, men klarer ikke i farten. Biler er nok blitt veltet og ramponert, men da gjerne politibiler og andre som hørte til "fienden".

 

Til gjengjeld ble jo Blitzhuset angrepet med brannbomber under en konsert av noen på andre siden.

 

Men dette var jo mer organiserte saker da. Jeg får la tanken ligge litt og se om jeg kommer på noe.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Högern gör sig dum om Husby

 

Dette har ikke noe å gjøre med innvandring, men med økende sosiale forskjeller, arbeidsløshet og en fortvilende situasjon. Innvandrerne, og særlig de ikke-vestlige, er ofte de første som blir offer for slike problemer, da de har vanskligere for å få jobb enn f.eks. europeiske innvandrere. Jeg vil ikke si det er greit å tenne på biler, og generellt ødelegge eiendom, men det fører uten tvil til mer oppmerksomhet - uten at det nødvendigvis betyr at reaksjonene blir positive.

 

Ja, beskyttelsespenger et visst løsningen på problemet :p

Lenke til kommentar

Högern gör sig dum om Husby

 

Dette har ikke noe å gjøre med innvandring, men med økende sosiale forskjeller, arbeidsløshet og en fortvilende situasjon. Innvandrerne, og særlig de ikke-vestlige, er ofte de første som blir offer for slike problemer, da de har vanskligere for å få jobb enn f.eks. europeiske innvandrere. Jeg vil ikke si det er greit å tenne på biler, og generellt ødelegge eiendom, men det fører uten tvil til mer oppmerksomhet - uten at det nødvendigvis betyr at reaksjonene blir positive.

 

Slik jeg ser det har det en klar sammenheng med innvandring og dårlig integreringspolitikk.

Husby består av over 80% innvandrere. Disse har dårlig råd, lite utdannelse og er dårlig integrert i forhold til vestlige verdier.

Sverige er et relativt lite, men velutviklet land med lav arbeidsledighet, og jobber som krever lite eller ingen utdannelse er begrenset. Det kan vi se et resultat av i norske bedrifter - svært mange unge svensker som ikke får jobb i Sverige søker lykken i Norge.

Unge svensker og innvandrere kjemper om de samme arbeidsplassene.

Når mange folk med liten kjøpekraft samles på ett sted gir ikke dette grobunn for nye arbeidsplasser heller. Resultatet blir en ond sirkel.

 

Sverige har tatt til seg mange som har ønsket å få seg et bedre liv, men som har endt opp arbeidsløse og frustrerte fordi det ikke finnes et stort nok arbeidsmarked. Resultatet kan bli opptøyer.

 

Man må ikke importere arbeidskraft uten en plan. Det mangler en bærekraftig invanndrings/integreringspolitikk.

Lenke til kommentar

Blitzaksjonene den gangen (og senere) har vel tatt med seg noen butikkvinduer og annen privat eiendom. Sloss med politiet gjorde de også. Bilbranner er vel en importert greie. Jeg prøver å komme på noen tilfeller, men klarer ikke i farten. Biler er nok blitt veltet og ramponert, men da gjerne politibiler og andre som hørte til "fienden".

 

Til gjengjeld ble jo Blitzhuset angrepet med brannbomber under en konsert av noen på andre siden.

 

Men dette var jo mer organiserte saker da. Jeg får la tanken ligge litt og se om jeg kommer på noe.

 

Geir :)

Men dette er demonstrasjoner. Blitz angriper bare politiet som prøver å stoppe dem. De angriper ikke tilfeldige politi på gaten og banker dem opp. Og som du nevnte så driver de ikke å brenner biler.

 

M98kF1 har ikke returnert med noen svar, så jeg tror ikke noe på at norsk ungdom har gjort lignende. Dette er hendelser som er uvanlig i skandinavisk historie. Sinte unge nordmenn har ihvertfall et mål. Disse ungdommene vil bare skape trøbbel, og de kan gjøre det fordi de har blitt lært opp til at i Sverige så opplever du ingen konsekvenser for dine handlinger. Du kan påtenne en bil, stjele, voldta, men sjansen for å bli tatt er minimal. Det har lite med fattigdom å gjøre. Fattigdommen er langt verre i andre land uten slike opprør.

 

Slike opprør vil bli mer og mer vanlig om Sverige forsetter deres destruktive politikk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det har det en klar sammenheng med innvandring og dårlig integreringspolitikk.

Husby består av over 80% innvandrere. Disse har dårlig råd, lite utdannelse og er dårlig integrert i forhold til vestlige verdier.

Sverige er et relativt lite, men velutviklet land med lav arbeidsledighet, og jobber som krever lite eller ingen utdannelse er begrenset. Det kan vi se et resultat av i norske bedrifter - svært mange unge svensker som ikke får jobb i Sverige søker lykken i Norge.

Unge svensker og innvandrere kjemper om de samme arbeidsplassene.

Når mange folk med liten kjøpekraft samles på ett sted gir ikke dette grobunn for nye arbeidsplasser heller. Resultatet blir en ond sirkel.

 

Sverige har tatt til seg mange som har ønsket å få seg et bedre liv, men som har endt opp arbeidsløse og frustrerte fordi det ikke finnes et stort nok arbeidsmarked. Resultatet kan bli opptøyer.

 

Man må ikke importere arbeidskraft uten en plan. Det mangler en bærekraftig invanndrings/integreringspolitikk.

Ungdomsarbeidsløsheten i Sverige er på over 25%, og det er ikke lite. Jeg er enig i mye du sier, men det er mye de kan gjøre noe med. Det kan legges til rette for utdanning, de kan prioritere å bevilge penger til slike områder hvor det er fare for forslumming, og de bør i større grad møte sosiale problemer med dialog og ikke politi. Det er ingen enkel løsning på slike problemer, men å prioritere politi fremfor sosiale tiltak har man vel sett ikke er noen særlig god ide. Politiet kan holde orden, men de kan ikke løse de underliggende problemene. Det samme kan man se i kriger/konflikter hvor militæret ikke er i stand til å løse problemene, som f.eks. Afghanistan. Det må gjøres mer.

 

Men jeg tror ikke antallet innvandrere er det store problemet. Lignende problemstillinger har man hatt tidligere(og i dag) som når kvinner begynte å ta lønnet arbeid, eller når maskiner gjorde arbeidere overflødige på fabrikker, men det kommer nye jobber. Arbeidsledigheten har ikke økt pga. slike endringer i arbeidslivet. Det er alltid behov for arbeidskraft, så lenge det er ugjorte arbeidsoppgaver, men de krever i stadig større grad utdannelse, så det er viktig at utdanning er tilgjengelig og at den sosiale mobiliteten er høy.

 

Det er vel et ordtak som sier at "lediggang er roten til alt ondt". Om det ikke er helt sant, skaper hvertfall arbeidsløshet mange problemer.

Lenke til kommentar

Islam er en blindgate her. Alle mennesker søker en kilde til stolthet og akkurat som marginalisert vestlig ungdom finner det i ideer om rase eller kristendom er det islam som er det åpenbare valget for ungdommer med muslimsk bakgrunn som ikke finner noe annet å identifisere seg med. Det er et symptom snarere enn en årsak; mennesker som nyter en viss status og materiell velstand vil sjelden interessere seg for ytterliggående ideologi.

 

Både jobbene og menneskene som kan gjøre dem finnes, men i mange tilfeller møter disse aldri hverandre fordi det ikke er lønnsomt for noen. Det er f.eks. ikke sånn at behovet for sykepleiere er mettet i Sverige noe mer enn i Norge, heller tvert imot; sykepleierne stresser for å rekke over alt de skal gjøre og har ofte ikke tid til å gjøre det på en skikkelig måte. Så hvorfor ikke ansette flere? Det vil både redusere arbeidsledigheten og alt det fører med seg, samtidig som sykepleierne får en roligere arbeidsdag og pasientene får bedre pleie. Lønnsomheten i det er det eneste som holder igjen, men det er mer enn nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Massiv innvandring fra fjerne land med fjerne kulturer + dårlig integrering + null krav + bosettelse i innvandrerstrøk + fallende eksport/økonomi + arbeidsledighet og en haug med andre problemer = kaos.

 

Hadde man ikke hatt så tankeløs massiv innvandring fra fjerne land så hadde det vært lettere å få til integrering og mange av problemene hadde vært ikkeeksisterende.

Lenke til kommentar

Massiv innvandring fra fjerne land med fjerne kulturer + dårlig integrering + null krav + bosettelse i innvandrerstrøk + fallende eksport/økonomi + arbeidsledighet og en haug med andre problemer = kaos.

 

Hadde man ikke hatt så tankeløs massiv innvandring fra fjerne land så hadde det vært lettere å få til integrering og mange av problemene hadde vært ikkeeksisterende.

 

Norge må tiltrekke mindre flyktninger og asylsøkere og tiltrekke mer velutdannede innvandrer fra de samme land. De velutdannede integreres lettere å lærer deres landsmenn hvordan det gjøres. Uten ikke vestlige innvandring til USA har du ingen Silicon Valley!

Lenke til kommentar

Kulturberikelse er kjempeflott!

 

Det er det! Men det er som kjærlighet, det kan være pinlig eller utrolig fantastisk og krever noe fra begge sider. Jeg jobber selv blant folk fra hele verden og det er fantastisk og mer produktive enn monokulturelle steder jeg har jobbet. Du finner ingen amerikansk selskap som er uenig med meg

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kanskje er det et symptom, Spartapus, men sammenhengen er ubenektelig. Jeg mener vi må kjempe mot voldsideologier med nebb og klør, uansett hvordan de kamuflerer seg, inkludert såkalt "legitime" religioner og sekter som islam og scientologi.

 

En norsk forsker gjorde for 3 eller 4 år siden er jobb rundt gjengmentalitet i innvandrermiljøer, og hadde en anelse om at resultatet kom til å vise at kultur og religion fra deres hjemland ville være en stor del av årsaken. Hun ble visst overrasket når hun til slutt konkluderte med at alle disse gjengene var "opplært" av våre kjære allierte over dammen (USA). Så det kan være greit å gi beskjed til våre kjære venner der borte at de har en kultur som påvirker oss andre veldig negativt. Når vi har fjernet den påvirkningen får vi se om det blir noe tilbake som vi kan skylde deres opphav for.

Lenke til kommentar

Australia og New Zealand er eksempler på land med en mye mer selektiv innvandringspolitikk. Dersom de trenger ingeniører, vel, da tar de inn noen med den riktige kompetansen. Det er det som er bærekraftig innvandringspolitikk!

Innvandringen går langsommere, integreringen går raskere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En norsk forsker gjorde for 3 eller 4 år siden er jobb rundt gjengmentalitet i innvandrermiljøer, og hadde en anelse om at resultatet kom til å vise at kultur og religion fra deres hjemland ville være en stor del av årsaken. Hun ble visst overrasket når hun til slutt konkluderte med at alle disse gjengene var "opplært" av våre kjære allierte over dammen (USA). Så det kan være greit å gi beskjed til våre kjære venner der borte at de har en kultur som påvirker oss andre veldig negativt. Når vi har fjernet den påvirkningen får vi se om det blir noe tilbake som vi kan skylde deres opphav for.

 

Intersannt... Skyld USA for deres problemer, har ikke hørt det før!

Særlig intersannt når USA innvandring og integrering lyktes utrolig bra når det gjelder muslime integrering. Skulle bli en modell synes jeg. Men, men ...de positive sidene bør ikke man se på, særlig når en kan skylde andre istedenfor deres egne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Intersannt... Skyld USA for deres problemer, har ikke hørt det før!

Særlig intersannt når USA innvandring og integrering lyktes utrolig bra når det gjelder muslime integrering. Skulle bli en modell synes jeg. Men, men ...de positive sidene bør ikke man se på, særlig når en kan skylde andre istedenfor deres egne.

 

Holder på med en 2.5 timer lang dokumentar om hvordan det som i utgangspunktet, og som var formålet til oppfinneren, ble til et negativt våpen for å gjøre frie enkeltindivider om til en flokk med "kveg" som "viljestyrt" bare konsumerer. Oppfinneren heter "Freud", og nevøen hans; "Beynes" sørget for å introdusere og implementere denne sykdommen i det amerikanske næringslivet, og spesifikt; i kapitalisten

 

Altså, moderne psykologi i public relations

(Freud levde forøvrig på lommerusk, og nevøen veltet seg i dollars)

 

Hva den driten har skapt for oss (jada, vi har også fått det bedre - noe annet ville gå imot psykologien bak) av negative bivirkninger er rett og slett kvalmende

 

Og at vi etterhvert har blitt kulturelt/menneskelig sykeligere av nettopp "sterke merkevarer" fra over dammen, er vel ikke særlig tvil om - humbugmat, og møkkafilmer (servert i en spektakulær innpakning, yess - noe annet ville stride mot psykologien bak)

 

min sannhet, forøvrig

 

:)

Lenke til kommentar

Holder på med en 2.5 timer lang dokumentar om hvordan det som i utgangspunktet, og som var formålet til oppfinneren, ble til et negativt våpen for å gjøre frie enkeltindivider om til en flokk med "kveg" som "viljestyrt" bare konsumerer. Oppfinneren heter "Freud", og nevøen hans; "Beynes" sørget for å introdusere og implementere denne sykdommen i det amerikanske næringslivet, og spesifikt; i kapitalisten

 

Altså, moderne psykologi i public relations

(Freud levde forøvrig på lommerusk, og nevøen veltet seg i dollars)

 

Hva den driten har skapt for oss (jada, vi har også fått det bedre - noe annet ville gå imot psykologien bak) av negative bivirkninger er rett og slett kvalmende

 

Og at vi etterhvert har blitt kulturelt/menneskelig sykeligere av nettopp "sterke merkevarer" fra over dammen, er vel ikke særlig tvil om - humbugmat, og møkkafilmer (servert i en spektakulær innpakning, yess - noe annet ville stride mot psykologien bak)

 

min sannhet, forøvrig

 

:)

Right... så USA er skylden til de opprørene fordi de er konsumerister. Det gir absolutt ingen mening, spesielt med tanke på at lignende ikke skjer i USA.

 

Det er en helt annen årsak til opprørene. Er jeg sint så drar jeg ikke ut og tenner på en bil. De tenner ikke på biler fordi de tror det hjelper. De ønsker bare å skape trøbbel, og det svenske skolsesystemet har vært elendig til å lære dem at slike handlinger er galt. F.eks. istedenfor å si at dette er pøbelungdom som må bekjempes, så sier man at de må forstås, eller som Reinfeldt sier at de er Husby sitt ansvar. Da sier man rett ut at slike handlinger er akseptable.

 

De ungdommene ville ha stoppet om de merket at det var konsekvenser for deres handlinger. Arrester dem og kast dem i fengsel og de vil etterhvert slutte, fordi de har ingen mål.

Lenke til kommentar

Ungdomsarbeidsløsheten i Sverige er på over 25%, og det er ikke lite. Jeg er enig i mye du sier, men det er mye de kan gjøre noe med. Det kan legges til rette for utdanning, de kan prioritere å bevilge penger til slike områder hvor det er fare for forslumming,

Å legge til rette for utdanning tar evigether og bevilge penger fungerer aldri. Årsaken til den høye arbeidsledigheten er at de ikke kan tilby høy bok verdi til at det gir mening å ansette dem. Er det 10000 som bare kan jobbe som taxisjåfør og lønnen er så høy at det er tilbud for 5000. Da vil halvparten være arbeidsledige. For å redusere arbeidsledigheten så må lønnen dere falle.

 

Dette bør ikke være en overaskelse for Svensker, men trolig er det allikavel. Deres innvandringspolitikk passer ikke sammen med egalitær politikk. De må velge mellom en av dem.

 

 

og de bør i større grad møte sosiale problemer med dialog og ikke politi. Det er ingen enkel løsning på slike problemer, men å prioritere politi fremfor sosiale tiltak har man vel sett ikke er noen særlig god ide.

Jeg kan ikke tenke meg noe land som er mer interesert i å drive dialog enn Sverige. Det fungerer ikke og på mange måter legitimiterer handlingene deres. Det som fungerer er å vise at det er konsekvenser for deres handlinger. Arrester dem og kast dem i fengsel. Deres underliggende problemer er mangel på respekt for autoriteter . Det kan få langt mer respekt for autoriteter om man viser at det er konsekvenser for deres handlinger.

 

Hva mener du at Sverige skulle ha gjort. Se på dem mens de brenner biler i gatene.

 

Men jeg tror ikke antallet innvandrere er det store problemet. Lignende problemstillinger har man hatt tidligere

Da får du gjøre jobbene som M98kF1 aldri fullførte. Vis til lignende tilfeller hvor ungdom brenner tilfeldige biler og angriper brannmenn som prøver å slukke flammene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Folk roper og roper om eit tydeleg problem som samfunnet står ovanfor, men ingen politikerar vil høre. Dei er for blindgjort av ein rar idè om at multikulturalisme er noko bra, men faktum er at det direkte er skadelig. Einaste grunnen til at USA greier det er at folk flokkar seg i eigne isolerte samfunn, det er ingen multikulturalisme i USA. Landet er så stort at det eksisterer land i landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...