Gå til innhold

Amerikas grusomme skilsmisselover


Anbefalte innlegg

Jeg har tittet på amerikanske skilsmisselover og er fullstendig sjokkert. Egentlig skulle jeg ønske at jeg aldri hadde sjekket, fordi det har ingen påvirkning på meg siden norske lover er ikke slik. Det har gjort meg litt redd for å inngå ekteskap.

 

I USA har man noe som kalles alimony. I flere stater får man alimony for livstid. Det er ikke små utbetalinger og det har ingenting å si om dama finner seg en ny rik mann. Noe annet som mange ikke vet er at du må betale barnebidrag selv om barnet ikke er ditt, barnefaren er kjent, og moren nekter deg å se barnet.

 

Ta en titt på denne tråden og du vil se en normal skilsmisse i en av de verre statene. http://www.city-data...orst-state.html

 

Dereter ta en titt på videoen i lenken under. Dette er et ganske spesielt tilfelle av en mann som havnet i fengsel, fordi han måtte betale mer enn 100% av sin inntekt. Det er ingen spøk. Det er slik lovene fungerer. Om inntekten din faller, så må du bevise for domstolen at du ikke har muligheten til å få deg en høyere betalt jobb. Om domstolen ikke er overbevist, så har du et stort problem. Og hva om du ikke har nok penger til en god advokat?

 

Legg merke til at det var ingen konsekvenser for henne å hindre han i å se barna sine, men han havnet i fengsel for å ikke kunne betale sine bidrag.

:hm:

 

Endret av Camlon
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://coloradolitigation.wordpress.com/2013/03/28/in-re-the-marriage-of-regina-t-drexler-and-charles-b-bruce-jr-2013coa43-march-28-2013/

 

Kjekke lover de har altså. Om jeg leser dette riktig er det vel snakk om at eksen ikke bare kan ta alt han får inn nå (sett bort fra at han sitter inne, selvsagt), men også det han har spart til han går av med pensjon? Da har man ikke akkurat mye håp om å kunne ha et liv igjen.

Lenke til kommentar

http://coloradolitig...-march-28-2013/

 

Kjekke lover de har altså. Om jeg leser dette riktig er det vel snakk om at eksen ikke bare kan ta alt han får inn nå (sett bort fra at han sitter inne, selvsagt), men også det han har spart til han går av med pensjon? Da har man ikke akkurat mye håp om å kunne ha et liv igjen.

I Colorado så er satsene for alimony veldig høye. De er på 40% av bruttoinntekt. De tar ikke med skatteratene og pensjonsforpliktelser, noe som gjør det ekstra vanskelig for høytlønnede. Med høye inntekter så er inntekten din variabel. Hans lønn trolig falt fra det nivået han hadde før han ble gift, og fikk ikke justert satsene. I Colorado er det spesielt vanskelig å få justert bidragene.

 

Han ble etterhvert tvunget til å selge verdiene sine for å betale bidragene. Til slutt så hadde han ikke noe mer penger og da havnet han i problemer og retten bestemte seg for å ta resten av hva han har, som f.eks. pensjonen hans. Det er godt mulig at han vil sitte i fengsel i mange år, fordi kravene blir ikke borte fordi han kommer seg ut av fengsel.

 

Dette er opplagt en veldig forsiktig mann. Som advokat burde han være inteligent nok til å vite hvor dette vil ende. Hadde jeg vært i hans sin situasjon, ville jeg flyttet pengene til skatteparadiser, forlat USA og aldri returnert.

Lenke til kommentar

I USA har man noe som kalles alimony. I flere stater får man alimony for livstid. Det er ikke små utbetalinger og det har ingenting å si om dama finner seg en ny rik mann.

Jeg tror ikke dette stemmer. I Colorado som eksemplet gjelder, er reglene som følger:

"Livstids" bidrag er - selv om det fortsatt eksisterer i lovverket - unntak idag, og idømmes kun dersom ektefellen ikke vil kunne få egen inntekt, det vil si ved høy alder eller ved uføhet. Bidraget opphører dersom bidragsmottageren gifter seg på nytt.

 

Bidrag idømmes primært der den ene ektefellen har vært hjemmeværende og dermed ikke har opparbeidet utdannelse og arbeidserfaring til å klare seg selv, for å gi denne tid til å skaffe seg slik inntekt. Hvilket oftest er kvinnen i konservative/religiøse amerikanske hjem.

 

Permanent alimony is becoming increasingly rare. Although Colorado law still uses the term "permanent" to refer to spousal maintenance orders extending beyond the final date of dissolution, the great majority of such awards are only for a limited time.

 

Generally speaking, the longer the marriage, the longer maintenance payments may continue. Even after longer marriages, however, Colorado courts tend to look at alimony as rehabilitative: a form of temporary assistance to allow a spouse time to find a job or obtain training and education to improve job prospects. True permanent (lifetime) alimony is generally reserved for spouses with very poor employment prospects due to ill health or advanced age. A couple can always agree between themselves that one spouse will pay the other longer-term or permanent alimony.

 

Bidraget beregnes ut fra inntekt etter at andre forpliktelser er trukket fra, justeres i forhold til bidragsmottagerens inntekt, og er fradragsberettiget. (Mottageren må skatte av det.)

 

Idag er dette mye opp til den enkelte dommer. Det heter i et nytt lovforslag at beløpet normalt skal følge reglene for midlertidige bidrag (under separasjonstiden, om jeg forstår det rett), som er som følger (for inntekter under $ 75K):

 

Bidraget skal være 40% av bidragsyterens inntekt minus 50 prosent av mottagerens inntekt. Det vil si hvis A tjener 4000 dollar og B tjener 2000, så skal A betale 600 dollar til B.

 

Bidragstidens lengde skal i følge dette forslaget justeres etter ekteskapets varighet. I tillegg vil bidraget da opphøre ikke bare hvis mottageren gifter seg på nytt, men også ved samboerskap med en ny partner.

 

Om dette forslaget blir vedtatt er usikkert.

 

Colorado Divorce Law

Understanding and Calculating Alimony in Colorado

Maintenance - Alimony for Colorado Divorce

Colorado alimony and divorce: Potential 2014 changes

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...