Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål: Om jeg har en ligning for et plan i tillegg til et punkt, kan jeg da sette inn x-, y- og z-verdiene i planligningen for å undersøke om punktet ligger i plan?

 

For eksempel planet 2x-y+3z+6=0 og punktet (1,2,1) som blir til 2(1)-1(2)+3(1)+6=0 ? Eller må jeg gjøre det på formen (ABxAD)*AD=0 for å undersøke?

 

Ja, du kan bare sette inn. Planligningen bestemmer jo nettopp hvilke punkter planet skal bestå av ved at de punktene som ligger i planet oppfyller ligningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har peiling på matriser? Trenger bare litt hjelp med denne:

 

La A={1,2,3,4} og R relasjonen på A gitt ved R={(1,2),(1,3),(2,3),(2,4),(3,4),(4,1)}

 

b) Sett på alle tallpar (a,b) slik at det går en vei med lengde 2 fra a til b.

Hvordan skal jeg gjøre dette? Lengden er vel antall piler som går ut fra et punkt, men skjønte ikke helt hvordan jeg skal løse denne. Setter jeg opp noe tilfeldig da?

 

Hvis noen lurer på hva a) er, så er det bare å tegne grafen Gr og matrisen Mr.

Lenke til kommentar

ok, men ved andregradslikninger så MÅ man bruke det?

Nei.

 

x²+x-3 er ei andregradslikning. Kva måte du skal koma fram til svaret på spørs kva svar du er på jakt etter og kva formel dette er.

Likningar av andre eller høgare grad går mykje igjen i matten, men det er ikkje sånn at du må bruka forteiknslinjer kvar gong du kjem borti ei. Du må i enkelte tilfeller bruka dei for å finna svaret (med mindre det finnes eit alternativ ved rekning), men du må ikkje alltid bruka forteiknslinjer når likningar av andre eller høgare grad er involvert.

Lenke til kommentar

Løs opp parentesene og trekk sammen: 2x (x-3) - (x-3)(x-3).

2x(x-3) Multipliser 2x med begge ledd inni parantesen.

(x-3)(x-3) Multipliser begge ledd i den første parantesen med begge ledd i den andre. Har kan du bruka kvadratsetningen om du kan den (x-3)².

Behald parantesen rundt det du får ut av det andre leddet. Når du tar vekk den må du endra forteikn inni.

 

Eks: a-(b+c) = a-b-c

Lenke til kommentar

2x(x-3) Multipliser 2x med begge ledd inni parantesen.

(x-3)(x-3) Multipliser begge ledd i den første parantesen med begge ledd i den andre. Har kan du bruka kvadratsetningen om du kan den (x-3)².

Behald parantesen rundt det du får ut av det andre leddet. Når du tar vekk den må du endra forteikn inni.

 

 

Takk! Klarte det nå! :)

Lenke til kommentar

Tangens-funksjonene er ganske "elegante". Du kan nemlig skrive tan(x) om til sin(x)/cos(x). Siden både sin(x) og cos(x) er periodiske, må dette bety at tan(x) også er periodisk. Vi vet også at at sin(x) og cos(x) stiger og synker like raskt, men ikke samtidig. Hva dette betyr er at tan(x) vil være speilet både langs y-aksen og langs x-aksen ved nullpunktet. Her x=0. Videre er funksjonen periodisk langs bruddpunktene:

 

når x nærmer seg -pi/4 fra den positive siden, så nærmer f(x) seg -uendelig. Den treffer f(x)=0 for x=0, for så å nærme seg +uendelig når x nærmer seg +pi/4 fra den negative siden. Dette skal bli en gjevn kurve.

 

Se gjerne på grafen wolframalpha.com gir: her

Lenke til kommentar

Tangens-funksjonene er ganske "elegante". Du kan nemlig skrive tan(x) om til sin(x)/cos(x). Siden både sin(x) og cos(x) er periodiske, må dette bety at tan(x) også er periodisk. Vi vet også at at sin(x) og cos(x) stiger og synker like raskt, men ikke samtidig. Hva dette betyr er at tan(x) vil være speilet både langs y-aksen og langs x-aksen ved nullpunktet. Her x=0. Videre er funksjonen periodisk langs bruddpunktene:

 

når x nærmer seg -pi/4 fra den positive siden, så nærmer f(x) seg -uendelig. Den treffer f(x)=0 for x=0, for så å nærme seg +uendelig når x nærmer seg +pi/4 fra den negative siden. Dette skal bli en gjevn kurve.

 

Se gjerne på grafen wolframalpha.com gir: her

 

Takk for raskt svar!

Jeg skjønner fortsatt ikke helt, må man ikke regne ut noken punkt som man kan tegne grafen etter? Det er dette jeg ikke får til :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...