TheXboxFreek Skrevet 30. november 2011 Rapporter Del Skrevet 30. november 2011 Tada Men å kaste seks terninger tre ganger er det samme som å kaste en terning atten ganger, så du kan like gjerne regne ut 1 - (5/6)^ 18 direkte. Åja, ja, såklart! Takk! Siter Lenke til kommentar
JegTrengerHjelp Skrevet 30. november 2011 Rapporter Del Skrevet 30. november 2011 Hvordan får jeg x eller y alene? x^2+y^2 = 72 takk for hjelpen Siter Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 30. november 2011 Rapporter Del Skrevet 30. november 2011 (endret) Flytt over, og bruk tredje kvadratsetning for å ta roten på begge sider. Les om sirkler. Endret 30. november 2011 av cuadro Siter Lenke til kommentar
JegTrengerHjelp Skrevet 30. november 2011 Rapporter Del Skrevet 30. november 2011 sånn som det her: 3 kvadratrot x^2 = 3 kvadratrot - 3 kvadratrot y^2 som gir meg x = 18 - y Blir det riktig? Ble litt uklart ser jeg, men håper dere fortstod det Siter Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 30. november 2011 Rapporter Del Skrevet 30. november 2011 (endret) Tredje kvadratrot sier at a^2-b^2 = (a+b)*(a-b) Men jeg ser nå at jeg satte deg i skyggen med denne metoden. Jeg vil anbefale deg å se på selve likningen, å se hva den beskriver. x^2 + y^2 = A, beskriver en sirkel. Slå dette opp i boken din. Endret 30. november 2011 av cuadro Siter Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 30. november 2011 Rapporter Del Skrevet 30. november 2011 sånn som det her: 3 kvadratrot x^2 = 3 kvadratrot - 3 kvadratrot y^2 som gir meg x = 18 - y Blir det riktig? Ble litt uklart ser jeg, men håper dere fortstod det Du må huske at roten av (a+b) ikke er det samme som roten av a + roten av b. Siter Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 30. november 2011 Rapporter Del Skrevet 30. november 2011 Ser nå at du kun spør om hvordan du får x eller y alene. Det er da ikke nødvendig å bruke noen kvadratregler, eller ta hensyn til at likningen beskriver en sirkel: x^2 + y^2 = 72 <-> x^2 = 72 - y^2 -> x = +/-sqrt(72-y^2) Siter Lenke til kommentar
Lise1111 Skrevet 2. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2011 Heisann! Jeg sitter med gamle eksamensoppgaver i forkant av en eksamen som skal være på mandag og det er noe jeg trenger hjelp med her, denne oppgaven: Vi kaster to terninger betegnet T1 og T2 . Vi noterer antall øyne og definerer en stokastisk variabel X= (T1)2 –T2 . T1 og T2 er da antall øyne på henholdsvis terning 1 og terning 2 . a)Sett opp verdimengden til X , Vx . b)Sett opp sannsynlighetsfordeling til X. Vi definerer et spill hvor gevinsten er 75 kr når X ˃ 30 og 63 kr når X˂0. Innsatsen pr spill er 30 kr. c)Hva blir forventet fortjeneste for spilleren pr spill i det lange løp ? d) Hva må innsatsen være for at «spillet» skal vinne 2,50 kr pr spill i det lange løp ? Jeg takker masse for all hjelp jeg kan få! Mvh lise:- ) P.S. skjønner ikke hva slags tall kan være X hvis det lik (T1) ophøyd i andre minus T2 ? er det X lik 3,5,7,9,11 ikke sant ? Siter Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2011 (endret) Er det lov å bruka markeringstusj for å framheva aktuelle formlar i ei regelbok på eksamen? I utgangspunktet er det ikkje lov å skriva i dei, gjeld det all form for modifisering? Endret 2. desember 2011 av Zeph Siter Lenke til kommentar
Lise1111 Skrevet 2. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2011 Heisann! Jeg sitter med gamle eksamensoppgaver i forkant av en eksamen som skal være på mandag og det er noe jeg trenger hjelp med her, denne oppgaven: Vi kaster to terninger betegnet T1 og T2 . Vi noterer antall øyne og definerer en stokastisk variabel X= (T1)2 –T2 . T1 og T2 er da antall øyne på henholdsvis terning 1 og terning 2 . a)Sett opp verdimengden til X , Vx . b)Sett opp sannsynlighetsfordeling til X. Vi definerer et spill hvor gevinsten er 75 kr når X ˃ 30 og 63 kr når X˂0. Innsatsen pr spill er 30 kr. c)Hva blir forventet fortjeneste for spilleren pr spill i det lange løp ? d) Hva må innsatsen være for at «spillet» skal vinne 2,50 kr pr spill i det lange løp ? Jeg takker masse for all hjelp jeg kan få! Mvh lise:- ) P.S. skjønner ikke hva slags tall kan være X hvis det lik (T1) ophøyd i andre minus T2 ? er det X lik 3,5,7,9,11 ikke sant ? kan noen redde mitt liv , please help me ! Siter Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 2. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2011 P.S. skjønner ikke hva slags tall kan være X hvis det lik (T1) ophøyd i andre minus T2 ? er det X lik 3,5,7,9,11 ikke sant ? kan noen redde mitt liv , please help me ! Jeg kan ikke hjelpe deg med hele oppgaven, men første spørsmål tror jeg er greit. Her skal du finne ut det du spør om til slutt i innlegget, altså hvilke verdier kan X ha? Hvilket utfall gir lavest verdi av X og hvilket gir høyest? X kan være lik alle de tallene du nevner, men også ganske mange fler. Siter Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 3. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) P.S. skjønner ikke hva slags tall kan være X hvis det lik (T1) ophøyd i andre minus T2 ? er det X lik 3,5,7,9,11 ikke sant ? kan noen redde mitt liv , please help me ! Jeg kan ikke hjelpe deg med hele oppgaven, men første spørsmål tror jeg er greit. Her skal du finne ut det du spør om til slutt i innlegget, altså hvilke verdier kan X ha? Hvilket utfall gir lavest verdi av X og hvilket gir høyest? X kan være lik alle de tallene du nevner, men også ganske mange fler. faktisk kan ikke X være 9, men kan være de fleste andre verdier mellom -5 og 35. og hvis jeg ikke har glemt statistikk helt er vel forventningsverdien noe slik: og hvis gevinsten er 75 kr når X > 30 og 63 kr når X < 0, og hvert spill koster 30kr er forventet fortjeneste pr. spill: E(fortjeneste) = P(X > 30) * (fortjeneste når X > 30) + P(X < 0) * (fortjeneste når X < 0) + P(0 <= X <= 30) * (tap når 0 <= X <= 30) med litt regning kan du finne ut at sannsynligheten for å få X > 30 (X = 31,32,33,34 eller 35 altså) er 5/32 og X < 0 er 7/32. 0 <= X <= 30 er da resten, altså 1 - 5/32 - 7/32 = 5/8. da er forventet fortjeneste: E(fortjeneste) = (75 - 30) * (5/32) + (63 - 30) * (7/32) - 30 * (5/8) = -4.50 kroner med den siste formelen kan du også enkelt finne ut hva innsatsen (som nå er 30,-) må være for at forventet fortjeneste er -2,50: -2.50 = (75 - 30) * (5/32) + (63 - 30) * (7/32) - x * (5/8) => x = 25.125,- det var vel svar på det meste du lurte på tror jeg. Hvis det er noen store feil her satser jeg på at noen retter meg før du leser dette Fordelingen til X ser forøvrig slik ut: X | antall måter å få X på (del på 32 for å få sannsynlighet, for det finnes 32 distinkte verdier) -5 1 -4 1 -3 1 -2 2 -1 2 0 2 1 1 2 1 3 2 4 1 5 1 6 1 7 1 8 1 10 1 11 1 12 1 13 1 14 1 15 1 19 1 20 1 21 1 22 1 23 1 24 1 30 1 31 1 32 1 33 1 34 1 35 1 Endret 3. desember 2011 av hockey500 Siter Lenke til kommentar
Lise1111 Skrevet 3. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2011 P.S. skjønner ikke hva slags tall kan være X hvis det lik (T1) ophøyd i andre minus T2 ? er det X lik 3,5,7,9,11 ikke sant ? kan noen redde mitt liv , please help me ! Jeg kan ikke hjelpe deg med hele oppgaven, men første spørsmål tror jeg er greit. Her skal du finne ut det du spør om til slutt i innlegget, altså hvilke verdier kan X ha? Hvilket utfall gir lavest verdi av X og hvilket gir høyest? X kan være lik alle de tallene du nevner, men også ganske mange fler. faktisk kan ikke X være 9, men kan være de fleste andre verdier mellom -5 og 35. Tusen takk for hjelpen da forstår jeg mer !!! og hvis jeg ikke har glemt statistikk helt er vel forventningsverdien noe slik: og hvis gevinsten er 75 kr når X > 30 og 63 kr når X < 0, og hvert spill koster 30kr er forventet fortjeneste pr. spill: E(fortjeneste) = P(X > 30) * (fortjeneste når X > 30) + P(X < 0) * (fortjeneste når X < 0) + P(0 <= X <= 30) * (tap når 0 <= X <= 30) med litt regning kan du finne ut at sannsynligheten for å få X > 30 (X = 31,32,33,34 eller 35 altså) er 5/32 og X < 0 er 7/32. 0 <= X <= 30 er da resten, altså 1 - 5/32 - 7/32 = 5/8. da er forventet fortjeneste: E(fortjeneste) = (75 - 30) * (5/32) + (63 - 30) * (7/32) - 30 * (5/8) = -4.50 kroner med den siste formelen kan du også enkelt finne ut hva innsatsen (som nå er 30,-) må være for at forventet fortjeneste er -2,50: -2.50 = (75 - 30) * (5/32) + (63 - 30) * (7/32) - x * (5/8) => x = 25.125,- det var vel svar på det meste du lurte på tror jeg. Hvis det er noen store feil her satser jeg på at noen retter meg før du leser dette Fordelingen til X ser forøvrig slik ut: X | antall måter å få X på (del på 32 for å få sannsynlighet, for det finnes 32 distinkte verdier) -5 1 -4 1 -3 1 -2 2 -1 2 0 2 1 1 2 1 3 2 4 1 5 1 6 1 7 1 8 1 10 1 11 1 12 1 13 1 14 1 15 1 19 1 20 1 21 1 22 1 23 1 24 1 30 1 31 1 32 1 33 1 34 1 35 1 Siter Lenke til kommentar
Lise1111 Skrevet 3. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2011 Tusen takk for hjelpen da forstår jeg mer !!! Siter Lenke til kommentar
Lise1111 Skrevet 3. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2011 P.S. skjønner ikke hva slags tall kan være X hvis det lik (T1) ophøyd i andre minus T2 ? er det X lik 3,5,7,9,11 ikke sant ? kan noen redde mitt liv , please help me ! Jeg kan ikke hjelpe deg med hele oppgaven, men første spørsmål tror jeg er greit. Her skal du finne ut det du spør om til slutt i innlegget, altså hvilke verdier kan X ha? Hvilket utfall gir lavest verdi av X og hvilket gir høyest? X kan være lik alle de tallene du nevner, men også ganske mange fler. faktisk kan ikke X være 9, men kan være de fleste andre verdier mellom -5 og 35. Tusen takk for hjelpen da forstår jeg mer !!! og hvis jeg ikke har glemt statistikk helt er vel forventningsverdien noe slik: og hvis gevinsten er 75 kr når X > 30 og 63 kr når X < 0, og hvert spill koster 30kr er forventet fortjeneste pr. spill: E(fortjeneste) = P(X > 30) * (fortjeneste når X > 30) + P(X < 0) * (fortjeneste når X < 0) + P(0 <= X <= 30) * (tap når 0 <= X <= 30) med litt regning kan du finne ut at sannsynligheten for å få X > 30 (X = 31,32,33,34 eller 35 altså) er 5/32 og X < 0 er 7/32. 0 <= X <= 30 er da resten, altså 1 - 5/32 - 7/32 = 5/8. da er forventet fortjeneste: E(fortjeneste) = (75 - 30) * (5/32) + (63 - 30) * (7/32) - 30 * (5/8) = -4.50 kroner med den siste formelen kan du også enkelt finne ut hva innsatsen (som nå er 30,-) må være for at forventet fortjeneste er -2,50: -2.50 = (75 - 30) * (5/32) + (63 - 30) * (7/32) - x * (5/8) => x = 25.125,- det var vel svar på det meste du lurte på tror jeg. Hvis det er noen store feil her satser jeg på at noen retter meg før du leser dette Fordelingen til X ser forøvrig slik ut: X | antall måter å få X på (del på 32 for å få sannsynlighet, for det finnes 32 distinkte verdier) -5 1 -4 1 -3 1 -2 2 -1 2 0 2 1 1 2 1 3 2 4 1 5 1 6 1 7 1 8 1 10 1 11 1 12 1 13 1 14 1 15 1 19 1 20 1 21 1 22 1 23 1 24 1 30 1 31 1 32 1 33 1 34 1 35 1 En spørsmål til : hvorfor kan ikke være 9 ???? Siter Lenke til kommentar
Gebby Skrevet 3. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2011 Du må slutte å quote deg selv, tar for mye plass. X kan ikke være 9 fordi det ikke finnes noen terningkombinasjon i (T2)^2- T1 som gir 9. 3^2 er 9, 4^2 er 16. Siter Lenke til kommentar
Lise1111 Skrevet 3. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) tusen takk for hjelp !!! Endret 3. desember 2011 av Lise1111 Siter Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 3. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Driver med Stokes Theorem, og sliter litt med normalvektorer. Flaten S i R3 er gitt ved: z = x^3 - y^3 begrensa av enhetssirkelen i xy-planet med retning mot klokka. Løsningsforslaget gir n=(-dz/dx i -dz/dy j +k) Selv før jeg n=(-dz/dx i +dz/dy j +k) skjønner ikke hvordan han får negativt fortegn på både x og y. Edit: Ser ut som jeg hadde rett, er noe algebra senere i LF som ikke gir mening med negativt på begge Endret 3. desember 2011 av Sveern Siter Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2011 Det er vel definert slik. At dz/dy i seg sjølv er negativ, medan dz/dx er positiv, det er noko anna. Siter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 4. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2011 Løs ligningen sin(x-120 grader) = 0,75 Ved hjelp av sin(u-v)= sinu cosv -cosu sinv får jeg -0,5sinx - 0,866cosx = 0,75. Deretter kommer jeg ikke lengre. Ethvert forsøk på å omformulere venstresiden er til ingen nytte, da konstanten på høyre side ikke har noe til felles med de. Dele på sinx eller cosx fungerer heller ikke særlig bra. Forsåvidt dårlig at det ikke står noen eksempel i boken hvor de tar i bruk desse formlene med faktiske vinkler og ikke bare variabler. Hjelp? Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.